Laine's ROG Freya – handbyggt chassi når sin slutgiltiga form

Permalänk
Melding Plague

Laine's ROG Freya – handbyggt chassi når sin slutgiltiga form

I den andra och sista delen i artikelserien ROG Freya färdigställer Laine det handbyggda projektet, och summerar hela upplevelsen med ett galleri på resultatet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Testpilot

En klass för sig. AAA+ från mig.

Håller med om att det ger riktigt läckra effekter med belysningen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag saknar möjligheten att rösta 6/5 som jag brukar vilja göra med dina byggen!

Permalänk
Medlem

Otroligt hantverk! Jag blir otroligt inspirerade av dina kreationer! Snyggt jobbat!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk

Häftigt värre å snyggt som få!

Permalänk
Medlem

Åh men herregud vad snyggt. Brukar generellt hata chassin som proffsbyggare har gjort då de oftast ser rent för jävliga ut i verkligheten, och inget man faktiskt skulle vilja ha framme. Men det här var sobert och bara så elegant. Nästan så jag saknar ett inlägg av valnötsträ i chassit.

Fantastiskt vackert. Hatten av!

Permalänk
Medlem

Snacka om perfekt verkstad med tillhörande maskiner.

Chassit är i en klass för sig.

Väldigt unikt, snyggt och nya dimensioner som man ser eftersom.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Master of Overkill

15/5 galet fint!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Tror inte det är metallen som orsakar dom studsande ljuseffekterna... det är RTX kortet Den här vill man ha ju centralt i vardagsrummet, otroligt snyggt.

Permalänk
Medlem

Så sjukt styggt.

Speechless.

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Sjusovarn

Fy I helvete, kan man få låna bygget en natt eller två?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Väldigt snyggt. Ser ut som den ska ut i rymden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jösses det är så vackert, så vackert. Man blir tårögd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Det här bygget är på en helt annan nivå.. Hatten av alltså

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara den detaljen att du använder svarven för skapa egna unika detaljer till chassit istället för att köpa något färdigt gör att det här projektet andas entusiasm rakt igenom. Stilrent, genomtänkt och snyggt. Högsta betyg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Hur är tempen och luftflödet i chassit? Finns de några dammfilter installerade?

Permalänk

Riktigt snyggt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmoddare

Riktigt tjusigt slutresultat!

Visa signatur
Permalänk

Häftigt! Men varför har du inga skyddsbackar på skruvstädet ? Skulle bli ännu vackrare utan alla små repor och märken i plåten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fractal Design borde anställa dig å designa lite snygga chassin för massorna

Visa signatur

• AMD Ryzen 7 7800x3D • 32Gb G.Skill TZ5 Neo RGB DDR5 • XFX Radeon RX 6900XT Speedster Merc 319 Black Limited • Kingston Fury Renegade 1Tb M.2 NVMe • Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop • Fractal Design Torrent • Internet 500Mbit Bredband2 •

Permalänk
Medlem

Sanslöst snyggt!

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av employed:

Hur är tempen och luftflödet i chassit? Finns de några dammfilter installerade?

Vill inte vara sån men jag tror inte poängen med detta bygge är att maximera luftflöde eller förebygga damm. Fokuset ligger på hantverket, vi har alla olika behov och intressen när det gäller datorbygge! Det finns mycket mer till datorbygge än bara rå prestanda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt måste ge 10 av 10 imponerande och stilrent. Fröjd för ögat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

bara nyfiken, vad är vikten för slutresultatet på denna best !?

Visa signatur

CPU| Ryzen 9 5900x MoBo| ASUS ROG STRIX B550-F Ram| Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) Ryzen GPU| 2080Ti Strix OC Storage| 2x M.2 ssd samsung 960 1x 500gb 1x 250gb 1x500gb samsung 750 evo 1x6tb hdd baracuda Cooler| Kraken x62 PSU| Corsair RM750X 750W v2
Display|Asus ROG Swift PG278QR ASUS PB278Q

Permalänk
Proffsmobbare

@Dinoman @tBiorrith @Deriveh @SkalmanBC @Svantesson666 @Jonas79 @tvelander @SabreWulf @tsc @MyScnd @liquisole94 @aToria @Pahwn @hakan78 @mightyman @Forsbergs Customs @AndersT @Skumtomten @besniko

Tusen tack för alla fina kommentarer! Jag skulle vilja tacka alla er var och en men det blir nog en väldig vägg av text. Mycket roligt att se att slutresultatet uppskattas, förhoppningsvis också hela artikelserien och samarbetet i stort. Är detta något ni vill se mer av i framtiden?

Om det finns några som helst frågor eller funderingar så är det bara att skriva på, jag kommer att försöka svara efter bästa förmåga!

Skrivet av employed:

Hur är tempen och luftflödet i chassit? Finns de några dammfilter installerade?

Luftflödet har jag svårt att bedöma sakligt, men det är helt öppet i botten och gott om hål i toppen samt runt fönstersidorna, så det är nästan som en testbänk när det gäller tillgång till frisk luft. Grafikkortet verkar skicka ut den större bulken av varmluft genom baksidan.

Efter drygt 20 minuter i AIDA64 och med stabila temperaturer ligger kärnorna på 9900K mellan 49-52°C och grafikkortet på 80°C med tysta fläktprofiler valda genom hela systemet. Effektmätaren på nätdelen står på 355W och fläkten snurrar inte.

Jag har inte gett mig på någon överklockning ännu, men det ser ut att finnas gott om utrymme att hämta mer hos processorn.

Några dammfilter har jag inte installerat, det finns troligen inget sätt att implementera detta utan att helt offra den visuella biten, och då detta är en renodlad utställningsdator valde jag att prioritera utseende över funktion när det gäller underhåll.

Skrivet av guineapig:

Häftigt! Men varför har du inga skyddsbackar på skruvstädet ? Skulle bli ännu vackrare utan alla små repor och märken i plåten.

Det har jag faktiskt! När jag filar 5 mm eller tunnare material brukar jag använda ett par skydd i läder, men om jag vill få en kant rak med hjälp av backarna så får jag hoppa över skydden. En klar fördel vore att ha ett riktigt maskinskruvstäd med utbytbara backar så att jag kan köra några i koppar eller liknande, men det är inte möjligt med det billiga skruvstädet jag har i dagsläget.

Jag sandade ned alla bitarna ordentligt innan bilderna på sista sidan, fann du repor och märken störande även där?

Skrivet av Philopinos:

bara nyfiken, vad är vikten för slutresultatet på denna best !?

Vikten för chassit utan komponenter landar på 5,7 kg.

Hela datorn komplett med komponenter väger in på drygt 13 kg.

Permalänk

@Laine

Vad är det för bockningsverktyg du använder?
Det ser ut som om den tar lite tjockare material än den jag själv har som tar 1mm.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av SkalmanBC:

@Laine

Vad är det för bockningsverktyg du använder?
Det ser ut som om den tar lite tjockare material än den jag själv har som tar 1mm.

https://verktygsboden.se/bockningsmaskiner/platbockningsmaski...

Just för det här projektet bestämde jag för att uppgradera till denna. Den är specificerad till max 1,3 mm liknande andra, men den har rejäla förstärkningar och går att justera för eventuellt sviktande i mitten. Det tillsammans med den korta totallängden gör den väldigt stabil i förhållande till exempelvis Biltemas 760 mm-variant, som istället bågnar helt.

Jag brukar envisas med att bocka 2 mm i alla maskiner oavsett vad som står skrivet i produktbladet, men ett grövre hemmabygge är kanske att rekommendera för pålitlighetens skull!

Permalänk
Medlem

Grymt snyggt bygge, hur mycker tid och pengar kostar ett sånt chassi, undrar ju nästa om det är värt att ge sig in på handbyggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midona:

Grymt snyggt bygge, hur mycker tid och pengar kostar ett sånt chassi, undrar ju nästa om det är värt att ge sig in på handbyggen

Aluminiumplåt är inte dyrt. Tid går åt mycket. Hade du ändå inget att göra o tycker det är kul så visst. Räknar du istället övertidstimmar på jobbet så är det svindyrt

Med tanke på frågan så gissar jag att du måste köpa lite prylar för att utföra jobbet också vilket blir en bra slant. Men de kan du ju förmodligen ha hela eller större delen av livet om man inte köper det värsta skräpet.