USB Implementers Forum presenterar USB 3.2 med hastigheter på upp till 20 Gbps

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonasT:

Blir orimligt irriterad över dessa dumheter, då de i slutändan endast gör allt ännu mer förvirrande för konsumenterna.

USB 3.0 = 5 Gbps
USB 3.1 = 10 Gbps
USB 3.2 = 20 Gbps

Svårare än så hade det inte behövt vara...

Precis, detta hade varit de absolut mest logiska att göra. Men nä, vi byter namn på USB en tredje gång och ligger in de finurliga namnet 3.2 Gen 2*2...

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

The name of the game is rebranding

Permalänk
Medlem

En av de bättre namnstandarderna (tycker jag) var Firewire. Firewire 400 följdes av Firewire 800. Högre var nyare och bättre, enkelt och tydligt. En bonus var att man tydligt såg den teoretiska högsta hastigheten.

Så hade jag fått bestämma hade jag kallat dem USB 5, USB 10 och USB 20.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon159643:

Första punkten alla nya bättre Intel-dator stöder Thunderbolt 3. Apple har gått banas och deras enkla har mängder av Thunderbolt 3 portar.

My bad. Jag glömde att samtliga existerande datorer automatiskt har fått Thunderbolt 3 i samband med att det dykt upp på alla nya bättre Intel-datorer. Alternativt slängts ut och ersatts av en ny bättre Intel-dator.

Citat:

Sista delen Thunderbolt har samma problem som hdmi, den har ej bandbredd som räcker till alla. Det börjar nu bli ett problem för vissa användare. Efter ju längre tid det utan en ny snabbare gränssnitt kommer så kommer fler får problem.

Mina skärmar 3st till min laptop klarar genom dockan max av 60Hz, man kan argumentera att 60Hz på skärmarna är tillräckligt för alla. Men alla håller ej med.

Sant. Med ovanstående som bakgrund är det tydligt att Thunderbolt 3 "inte räcker till på långa vägar", oavsett användningsområde.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Thunderbolt 3 kan inte köra USB-protokollet snabbare än 10 Gbit/s.

Thunderbolt 3 klarar förvisso 40 Gbit/s, men du har ändå rätt: Vad ska man med det till? Räcker ju inte ens för 8K @ 240 Hz och ett 1 Tbit/s nätverkskort.

Skrivet av Alling:

Nej, "man" gör inte nödvändigtvis det. Du gör det (och det är inget fel med det); någon annan kanske värdesätter den otroligt breda kompatibiliteten som USB innebär på exempelvis externa lagringsenheter. Jag köper personligen hellre en extern disk som fungerar med alla datorer i hela världen, i upp till 20 Gbit/s beroende på datorn, än en som klarar upp till 40 Gbit/s, men bara fungerar mot en liten andel av de datorer jag kan vilja ansluta den till. För vissa har det inte ens någon som helst betydelse om begränsningen är 20 eller 40 Gbit/s. Olika människor har olika behov.

Ja, som sagt, du har rätt: Thunderbolt 3 duger inte till någonting överhuvudtaget och borde aldrig ha tagits fram.

Förstår inte hur TB3 har sämre kompatibilitet, det funkar ju med USB3.1 gen 2 om porten inte stöder Thunderbolt AFAIK. Det bästa med TB3 är att det går direkt på PCI-lanen, till skillnad från USB, så det går att koppla ex. externa grafikkort. Bara det gör TB3 existensberättigat IMO. Såklart räcker inte TB3-bandbredden fullt ut men samtidigt hur mycket bandbredd tycker du är rimligt att få genom en kabel? Dubbla/trippla 4K/8K 120+Hz skärmar, nVME-drives, fullt gigabit ethernet och en uppsättning USB-peripherals genom en kabel?

Ett annat problem med TB3 är hur Intel obfuskerat implementeringen av den och givit OEM:s möjlighet att ha TB3-portar med olika hastigheter utan någon klar kommunikation till slutkund. Tillverkaren kan själv leka med lane-prioriteringen av TB3 (2-lane eller full 4-lane) så att slutresultat teoretiskt är totalt 40Gbps men PCI-bussen får olika prioriteringar/hastigheter. Om man kopplar en eGPU och vill spela på interna skärmen av en laptop kan det då bli ytterligare 30-40% performance-hit med en 2-lane port vs. 4-lane-port.

Summasumarum: USB-C kan stödja alla USB-implementationer (USB 1.0, 2.0, 3.1 gen 1, USB 3.1 gen 2 och kommande rebrand till USB 3.2 gen 1, USB 3.1 gen 2 och USB 3.1 gen 2x2), Thunderbolt 3 (med antingen 2-lane eller 4-lane implementation och som i sig inkorporerar USB 3.1 gen 2 samt DisplayPort och PowerDelivery 100W) och USB-implementeringen kan också inkludera tillvalsstandarder såsom tidigare nämnda DisplayPort Alt-mode och PowerDelivery upp till 100W beroende på OEM. Ytterligare komplikationer tillkommer på mobiltelefon-sidan där en mängd olika OEM:s implementerar sina egna proprietära snabbladdningsprotokoll utöver PowerDelivery såsom OnePlus DashCharge etc. Dessutom finns det olika metoder för ljud-ut via USB-C vilket gör att olika 3,5mm/USB-C-adaptrar och USB-C headsets/hörlurar från olika tillverkare inte är universellt kompatibla. Då inte ens nämnt uppsjön av kompatibilitetsförvirring det skapar med kablarna då USB-C tillåter ex. USB-A->USB-C kablar som i sig kan implementera dom flesta eller inga av ovannämnda standarder, där USB-A kan hittas på 10+ år gamla legacy devices. Försök förklara allt det för generisk kund i butik när dom shoppar datorer/mobiler/peripherals. Äntligen har vi en port som gör allt! /end USB-C rant

Permalänk
Medlem

Tabell från en Reddit-användare:

These are the same, and deliver 5Gbps:

USB 3.0
USB 3.1 Gen1
USB 3.2 Gen1 x1
SuperSpeed USB

These are the same, and deliver 10Gbps:

USB 3.1 Gen2
USB 3.2 Gen2 x1
SuperSpeed USB 10Gbps

This looks the same, but is not:

USB 3.2 Gen1 x2 (10Gbps w/ 2x bonded 5Gbps lanes)

This is new:

USB 3.2 Gen2 x2 (20Gbps w/ 2x bonded 10Gbps lanes)

Permalänk
Medlem

@anon159643:
72 har med att det är del bart med 48 som är delbart med 24 som är delbart med 12. Det var en standard på skärmar då man försökte synke med tv. standarden därav att så många gamla crt går på 72 och att det lever kvar sedan vi även här fast vi har 50hz elnät går på 60hz sen massa år.

Erfarenheten jag har är att folk inte använder dokor på vanliga jobb då man har så många skärmar. Då fallerar det hela. Att du och de flesta/många här är nischade det förstår jag men. De bärarna du pratar om. Jag har för liten kunskap.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Namngivningen är förstås helt idiotisk. De gjorde samma sak som de gjorde förra gången och ändrade namnet på en redan etablerad standard till något annat. Alltså USB 3.0, 3.1 Gen1 och 3.2 Gen1 är exakt samma sak, likaså 3.1 Gen 2 och 3.2 Gen2... bra tänkt där.

@anon159643 Thunderbolt är jättebra, duger inte till allt för alla förstås men mer än alla andra enskilda kopplingar. Ett problem är att TB inte har egna kontakter utan använder en annan standard, först MiniDP och nu USB-C, vilket är förvirrande för de flesta. Jag har en skärm hemma med MiniDP och samma kontakt på min Surface men jag kan inte koppla ihop dem. Jag har också en mini DP till DP kabel som inte heller funkar att koppla in i skärmens mini DP. Det är inte användarvänligt.

USB 3.2 Gen3 ger mindre bandbredd än TB men är i alla fall bakåtkompatibel med allt som passar i kontakten.

Permalänk
Medlem

Uh oh, management har varit inblandade.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

För att inte tala om att specifikationen tekniskt sett fanns redan i juli 2017 (för kablarna som ska hålla hastigheterna iaf), och att drivare har funnits i windows och linux senast i agusti 2018.

Speciellt då de använder beteckningen SuperSpeed+ för båda implementeringar av 10Gbps.

...Men sedan använder de också SuperSpeed+ för 20Gbps så vad vet jag.

Det har gått troll i USB-namngivningen ända sedan USB lanserades. Redan vid lanseringen hade man "Full Speed" med USB (12 Mb/s). Hur kan något vara snabbare än full fart?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

I jämförelse med RS232 som USB var tänkt att ersätta så var USB1.0 och kort efter USB1.1 - väldigt snabb, men vid den tiden hade man nog inte tänkt sig att det senare bli den huvusakliga överföringsgränsittet för tex. externa USB-diskar och andra överföringar med hög bittakt.

Rent elektriskt och transmissionstekniskt så är det också katastrofdesign i klass med klanterierna man gjorde på PATA-sidan utan känsla alls för transmissions-teori. Detta fixades upp till det bättre med USB2 men lösningen blev väldigt komplicerad på chipnivå eftersom det skulle vara bakåtkompatibelt och USB1.1 och USB2.0 transmissions-filosofi skiljer sig ganska radikalt (oterminerad system gentemot impedansmatchat system) vilket i princip blev två olika gränssnitt med elektronisk analog växel som växla mellan dem inne i chipet och en handskakningsprocedur för att förhandla om vilken fart den skall gå sedan.

Därför finns det inge hemmagjorda lösningar för USB på någon av endera sidan med TTL/CMOS-byggen (på samma sätt som man kunde se på RS232-tiden) utan allt bygger på färdigköpta chip i båda ändarna hur litet behovet än är.

När första specifikationen på USB kom publikt ut så tog man sig för pannan och i frustration ropade ut "vad är det för id**** som designar sådan klanteri - och dessutom får det till en standard!!! lärde man sig verkligen ingenting av klantigheterna som gjordes med PATA-bussen - här nu på betydligt längre kabel och man redan nu har oöverstigliga problem på den korta PATA-kabeln som nu redan finns ????!!!"

- det var då man började säga 'digitalknuttar' med en viss förakt då de uppenbarligen haft en så skyddad värld med korta avstånd mellan delarna att de inte sett vad som hände när man hade lite längre kabel när man arbetar med högre frekvenser - kunskap fanns även på den tiden hur man skakar signaler snabbt på kabel - men de som kunde detta var inte inbjudna (läs analogdesigner) då analoga saker var så hemska och krångliga att det gällde att hålla dem långt borta från designkontorerna och standardiseringsarbetet! (ok, lite draget till sin spets, men jargongen var lite åt det hållet på den tiden) - Det man då sköt framför sig har man sedan tvingats tugga i sig på längden senare...

Permalänk
99:e percentilen

@pålis: Mina kommentarer om hur värdelöst TB3 är var inte tänkta att tolkas seriöst. Jag tycker det är en jättebra standard, och det är ju den bästa vi har för externa anslutningar. Mitt syfte var att medelst satir understryka det (enligt mig) orimliga i det väldigt svepande påståendet att TB3 "inte räcker till på långa vägar" eftersom det inte klarar 3 × 4K @ 144 Hz och samtidigt två snabba SSD:er.

Skrivet av pålis:

Förstår inte hur TB3 har sämre kompatibilitet, det funkar ju med USB3.1 gen 2 om porten inte stöder Thunderbolt AFAIK.

Detta var jag dock seriös om. Fantastiskt som TB3 är har USB ändå en stor fördel i sin oöverträffade kompatibilitet. Det finns inget gränssnitt som utan krångel låter mig ansluta en extern hårddisk till fler datorer i dagsläget. Jag vet inte om det finns enheter som kan köra både USB och TB3, eller i så fall hur vanligt det är, men det finns åtminstone helt säkert enheter som bara fungerar med TB3. För vissa spelar det ingen roll; för andra är det en enorm nackdel.

Och även om vi tänker oss en extern TB3-disk som också stöder USB kommer den ju ha USB‑C, vilket innebär att det krävs en adapter för väldigt många av de datorer man kan tänkas vilja ansluta den till i dagsläget.

För att vara extra tydlig: Jag tycker att TB3 är jättebra och borde finnas, men jag tycker inte att externa USB-diskar är meningslösa för det, eller att man lika gärna kan köpa en TB3-disk oavsett omständigheter.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

När man inte trodde det kunde bli värre.

Permalänk
Medlem

@Alling: Skumt, trodde TB3 alltid var bakåtkompatibel med USB 3.1 eftersom TB3 innehåller USB3.1-specen såsom jag fattat det :S The more you know.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NatureBoyyy:

När kan den här bandbredden användas för USB? Antar typ för att få hög upplösning och hz på en skärm från en laptop samtidigt som man laddar den? För menar inte används det för externa diskar osv, möjligtvis någon monster ssd eller?

En m.2 SSD kan köra 2-3 GB/s om den är MLC, har själv en i USB chassi på 500 GB, runt 1000 kr totalt, bra när man vill flytta foton och dylikt, nyare kameror stödjer USB-C för lagring

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av pålis:

@Alling: Skumt, trodde TB3 alltid var bakåtkompatibel med USB 3.1 eftersom TB3 innehåller USB3.1-specen såsom jag fattat det :S The more you know.

Inte så konstigt att du trodde det, eftersom TB3-portar på datorer alltid stöder USB.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det är så här det går när neckbeards släpps lösa...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Förstår inte hur TB3 har sämre kompatibilitet, det funkar ju med USB3.1 gen 2 om porten inte stöder Thunderbolt AFAIK. Det bästa med TB3 är att det går direkt på PCI-lanen, till skillnad från USB, så det går att koppla ex. externa grafikkort. Bara det gör TB3 existensberättigat IMO. Såklart räcker inte TB3-bandbredden fullt ut men samtidigt hur mycket bandbredd tycker du är rimligt att få genom en kabel? Dubbla/trippla 4K/8K 120+Hz skärmar, nVME-drives, fullt gigabit ethernet och en uppsättning USB-peripherals genom en kabel?

Gamla TB3-chips för tillbehör var *inte* kompatibla med något annat än just TB3. Nyare kan också kommunicera med vanliga USB-portar, men dessa är ännu inte så vanliga. Så de flesta TB3-tillbehör som finns att köpa funkar *bara* med TB3.

Och bandbredden är fullt tillräcklig för externa GPUer för alla rimliga användningsområden. Laptops har CPUer med mycket begränsad strömbudget, så i spel blir CPUn flaskhals innan TB3/PCIe 3.0 x4 blir det.

Med en eventuell uppgradering till PCIe 4.0 fördubblas bandbredden ytterligare, vilket minskar problemet ännu mer.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

*edit*
Exempel på en Thunderbolt 3 docka för 790kr:
https://www.dustinhome.se/product/5011028229/type-c-pro-hub-4...
Den fungerar säkerligen skit, men är man en nörd så inte sitter man och kopplar in kanske 10st kablar varje gång man tar ur laptopen i väskan hemma och på jobbet. Min poäng är att dockorna börjar bli riktigt billiga och ett självklart val för många, för 10 år sedan ja då var de exotiska.

Näe.
Det där är ingen TBT3 docka.
Det är en USB-C docka.
Även om dustin felaktigt skriver TBT3 i texten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av myusername:

Näe.
Det där är ingen TBT3 docka.
Det är en USB-C docka.
Även om dustin felaktigt skriver TBT3 i texten.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har säkert. Skitbetyg har den dock fått. Men TB3 lösningen är idag mer eller standard på nya företagslaptop idag och konsument hakar på. Vilket var min poäng.

Permalänk
Rekordmedlem

Underligt, Användarna vet ju inte ens vilken version av usb de har för de tror ju att kontakten är det som bestämmer och skiljer i bästa fall bara på usb och usb c.
En ny standard borde alltså ha hetat usb C 2 och haft krav på att stödja alla underliggande funktioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

Du har säkert. Skitbetyg har den dock fått. Men TB3 lösningen är idag mer eller standard på nya företagslaptop idag och konsument hakar åå. Vilket var min poäng.

TB dockar kostar lite mer

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det är ju bra att man tar fram en ny standard, men egentligen handlar det bara om en specifikation som beskriver hur det ska fungera. Problemet börjar när det ska implementeras. Oftast är det något taiwanesiskt företag som implementerar något som bara nästan följer specifikationen eller delar av den. Försök t.ex. hitta en USB 3 hubb som stödjer MTT.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Hur lyckas man!? Sämst namngivningspriset går till....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Helt otroligt hur de snurrat till det med USB3.x Vanligt folk fattar inte vad som är vad längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Inte så konstigt att du trodde det, eftersom TB3-portar på datorer alltid stöder USB.

TB3 är dock ingen port.. precis som att USB 3.2 inte är en port. USB-C är en port. Den kan i sin tur ha stöd för både TB3 eller USB 3.2 (m.fl.) eller en kombination av flera.

Läst igenom denna tråd och det känns som att många är förvirrade kring det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

TB3 är dock ingen port.. precis som att USB 3.2 inte är en port. USB-C är en port. Den kan i sin tur ha stöd för både TB3 eller USB 3.2 (m.fl.) eller en kombination av flera.

Läst igenom denna tråd och det känns som att många är förvirrade kring det.

Tror snarare det handlar om att det är enklare att skriva "TB3-port" än "USB-C port med stöd för ThunderBolt3-specifikationen".

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Tanax:

TB3 är dock ingen port.. precis som att USB 3.2 inte är en port. USB-C är en port. Den kan i sin tur ha stöd för både TB3 eller USB 3.2 (m.fl.) eller en kombination av flera.

Läst igenom denna tråd och det känns som att många är förvirrade kring det.

Här tycker jag att du har fel. ”USB 3.2” (vad man nu menar med det; namngivningen är ju helt koko) är verkligen bara ett protokoll som kan finnas eller inte finnas på minst en handfull olika fysiska portar (USB‑A, USB‑B, USB‑C, Micro USB etc). Det går, som du säger, inte att veta exakt vad som avses med en ”USB 3.2-port”.

”Thunderbolt 3-port” är däremot helt entydigt, och sådana portar benämns i regel så i alla relevanta sammanhang.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers