Vad exakt är en "Edgerouter" och hur skiljer den sig från en vanlig router?

Permalänk

Vad exakt är en "Edgerouter" och hur skiljer den sig från en vanlig router?

Jag har nyligen fått veta att jag med min nuvarande nätverkskonfiguration/koppling har råkat tilldela ett externt/publikt IP till varje enhet i huset (whoops... det låter inte bra) eftersom att jag alltid trott att det var okej att koppla alla mina enheter (utöver TV och telefoni) direkt in i min (fiber) stadsnätbox (Packetfront DRG 230). Detta har skapat konflikter gällande IP-tildelning på min och min pappas dator (båda kör tråd/fiber). Utöver detta är det ju en uppenbarlig säkerhetsrisk. Tydligen ska man koppla alla sina enheter in i LAN portarna på en router som sedan kopplas in i stadsnätboxen på detta viset: https://www.sundbybergsstadsnat.se/pages/aktivera (se bilden längst ner på sidan).

Jag är ju inte så nätverkskunnig när det gäller hårdvara (som ni uppenbarligen förstår nu) men jag testade att ta våran trådlösa ASUS WiFi router (ASUS RT-N56U) från vardagsrummet och sätta den i vårt nätverksskåp (var stadsnätboxen är) och sedan koppla alla husets enheter (förutom TV/telefoni) i LAN portarna på min ASUS router (istället för direkt in i stadsnätboxen) och efter det koppla WAN porten av min ASUS router in i en av portarna på min stadsnätbox (ser ut såhär: https://i.imgur.com/e6MFZEU.jpg). Då får alla mina nätverksenheter en lokal ip-address (tror jag i alla fall) och får inga IP konflikter. Men detta orsakade några oförutsedda problem. Nätverksskåpet gick inte att stänga pga att eladaptern för ASUS routern var för stor. Andra problemet var att WiFi signalen blir dålig pga att ASUS routern ligger inuti mitt nätverksskåp.

Jag blev alltså tvungen att hitta en alternativ lösning. Jag tänkte köpa en icke-trådlös router och stoppa den i skåpet (som jag sedan kopplar alla husenheter in i) istället för ASUS routern. ASUS routern tänkte jag sätta i vardagsrummet var den var förut och sedan koppla den till denna nya icke-trådlösa routern (via nätverksuttag i huset) så att den behandlas som en "lokal enhet". Någonting i denna stilen (ursäkta mina dåliga paint skills): https://i.imgur.com/sDEhki1.png . Ser detta okej ut?

Anyway... när jag sökte efter icke-trådlösa routrar (finns ju inte så många) så rekommenderade många "Ubiquiti EdgeRouter X" (https://www.webhallen.com/se/product/232655-Ubiquiti-EdgeRout...). Dock från vad jag har läst är detta en annorlunda typ av router. Vissa säger att denna är en hybrid mellan en switch och en router (att den kan vara både och beroende på hur man ställer in den). Vet inte om detta är vanligt hos routrar... men hur exakt är denna routern annorlunda från alla andra routrar därute (det är i alla fall det jag hör folk på internet säga). Från vad jag har läst används denna router oftast för företag, men kan man använda den som en vanlig hemmarouter också?

(Förlåt om dessa frågor är korkade. Jag är inte så insatt i detta...)

Tack!

Permalänk
Medlem

En router är väl en router.. Men Ubiquiti's grejer är bra skit för pengarna. Och till skillnad från dom flesta konsument-routrarna som skiter ner sig lite då och då så kan man bara konfigurera en EdgeRouter och sen glömma bort den, den kommer bara fortsätta att göra sitt jobb utan att man behöver tänka på den. Det är egentligen inte mycket mer än så skulle jag säga

Och ja, du borde kunna använda din Asus som switch och accesspunkt (wifi) om du så vill.

Permalänk
Medlem

Om du inte redan sett det så kolla detta inlägg in din förra tråd för en alternativ lösning:
#17805283

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Inga problem att ha den hemma, men de är lite svårare att konfigurera än en vanlig router.

Oftast kör man med en extra switch till den. Men det går att lösa utan som du säger i mjukvaran som finns i edgeroutern

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av era909:

Om du inte redan sett det så kolla detta inlägg in din förra tråd för en alternativ lösning:
#17805283

Mhm... första gången jag såg den bilden fattade jag inte riktigt vad som pågick men nu när jag ser den igen så tror jag att jag fattar. Oavsett hur jag gör dock så blir jag ändå tvungen att köpa en extra switch eller router. Blir väl samma sak i slutändan om jag kopplar på mitt sätt (sättet jag föreslåg i denna post) och sättet i trådkommentaren du länkade... eller?

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

En router är väl en router.. Men Ubiquiti's grejer är bra skit för pengarna. Och till skillnad från dom flesta konsument-routrarna som skiter ner sig lite då och då så kan man bara konfigurera en EdgeRouter och sen glömma bort den, den kommer bara fortsätta att göra sitt jobb utan att man behöver tänka på den. Det är egentligen inte mycket mer än så skulle jag säga

Och ja, du borde kunna använda din Asus som switch och accesspunkt (wifi) om du så vill.

Nice! Var först lite orolig när jag såg hur billig den var. Känns nästan lite för bra för att vara sant. Kändes som att den då kanske saknade någon funktionalitet som dem flesta routrar har. Tydligen inte. Alltså om jag konfigurar den rätt så kan jag använda den precis som en vanlig hemma/konsument router... right?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Mhm... första gången jag såg den bilden fattade jag inte riktigt vad som pågick men nu när jag ser den igen så tror jag att jag fattar. Oavsett hur jag gör dock så blir jag ändå tvungen att köpa en extra switch eller router. Blir väl samma sak i slutändan om jag kopplar på mitt sätt (sättet jag föreslåg i denna post) och sättet i trådkommentaren du länkade... eller?

Skillnaden blir att om du kopplar din nuvarande ASUS Router bakom en Edgerouter (som kräver en del mer kunskaper än ASUS Routern för att konfigurera) så behöver du köra ASUS Routern som accesspunkt och inte som router. Annars kommer du få två separata nätverk för de enheter som är kopplade direkt till Edgeroutern och de som är kopplade direkt till ASUS Routern.

Fördelen med lösningen i det länkade inlägget är att du inte behöver köpa någon dyrare router utan en billig gigabitswitch för 200:- räcker utmärkt.

Men båda lösningarna kommer fungera som du är ute efter.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Inga problem att ha den hemma, men de är lite svårare att konfigurera än en vanlig router.

Oftast kör man med en extra switch till den. Men det går att lösa utan som du säger i mjukvaran som finns i edgeroutern

Skickades från m.sweclockers.com

Jag behöver endast koppla 2 datorer och en WiFi router till den så troligen kommer jag inte behöva någon extra switch. Finns det någon annan fördel med att ha det (en extra switch alltså)?

Hur svår är den att konfigurera för en "basic" setup som min? Har kollat på lite YouTube videos om setupen och det verkar som att "Wizarden" i mjukvaran sköter det mesta av setupen. Skulle någon som är så "nätverks-IQ-befriad" som jag kunna konfigurera den genom att bara följa tutorials på YouTube?

Permalänk
Skrivet av era909:

Skillnaden blir att om du kopplar din nuvarande ASUS Router bakom en Edgerouter (som kräver en del mer kunskaper än ASUS Routern för att konfigurera) så behöver du köra ASUS Routern som accesspunkt och inte som router. Annars kommer du få två separata nätverk för de enheter som är kopplade direkt till Edgeroutern och de som är kopplade direkt till ASUS Routern.

Fördelen med lösningen i det länkade inlägget är att du inte behöver köpa någon dyrare router utan en billig gigabitswitch för 200:- räcker utmärkt.

Men båda lösningarna kommer fungera som du är ute efter.

Tror min ASUS router har en "AP-mode" i sin mjukvara. Borde inte vara några större problem att få det att funka... hoppas jag i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Jag behöver endast koppla 2 datorer och en WiFi router till den så troligen kommer jag inte behöva någon extra switch. Finns det någon annan fördel med att ha det (en extra switch alltså)?

Hur svår är den att konfigurera för en "basic" setup som min? Har kollat på lite YouTube videos om setupen och det verkar som att "Wizarden" i mjukvaran sköter det mesta av setupen. Skulle någon som är så "nätverks-IQ-befriad" som jag kunna konfigurera den genom att bara följa tutorials på YouTube?

Känner du att du klarar det, så kör på. Så länge det är hundra megabit så är det lugnt att köra routern. Det är lite sämre prestanda är att switcha i mjukvaran

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Jag behöver endast koppla 2 datorer och en WiFi router till den så troligen kommer jag inte behöva någon extra switch. Finns det någon annan fördel med att ha det (en extra switch alltså)?

Hur svår är den att konfigurera för en "basic" setup som min? Har kollat på lite YouTube videos om setupen och det verkar som att "Wizarden" i mjukvaran sköter det mesta av setupen. Skulle någon som är så "nätverks-IQ-befriad" som jag kunna konfigurera den genom att bara följa tutorials på YouTube?

Är inge svårt alls att få igång en vanlig basic setup på EdgeRouter X.

1. Ändra din dators IP till 192.168.1.2
2. Sätt i strömmen till EdgeRouter och en ethernet-kabel mellan routerns eth0 och datorn
3. Gå till 192.168.1.1 i din webbläsare och logga in med användarnamn ubnt och lösenord ubnt.
4. Klicka på Wizards och sen Basic Setup. Tror inte ens du behöver ändra eller fylla i någonting alls. Låt den köra sin konfigurering och grejs
5. Ta ut ethernet sladden och ändra tillbaks din dators IP till dynamisk (DHCP)
6. Sätt in "internet"-sladden i eth0 och dina klienter i valfri port eth1-eth4
Nu ska du ha fungerande internet
7. Ladda ner senaste firmware från Ubiquitis hemsida och logga in på routern igen
8. Längst nere till vänster har du en flik som heter "System". Klicka på den och sedan på Upload a file under "Upgrade System Image". Välj filen du laddade ner från Ubiquiti's hemsida och låt den hålla på och fixa i ett par minuter tills den är färdig. Har för mig att den frågar om du vill starta om när den är färdig, då är det bara att klicka på reboot eller vad det den nu säger.

Efter det så ska allt fungera och du har senaste firmware och allt.
Sen om du har 500 eller 1000 megabit internet så behöver du slå på HWNAT för att få ut din fulla hastighet, men det är inte speciellt svårt att fixa heller.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Känner du att du klarar det, så kör på. Så länge det är hundra megabit så är det lugnt att köra routern. Det är lite sämre prestanda är att switcha i mjukvaran

Skickades från m.sweclockers.com

Menade du att skriva "Det är lite sämre prestanda ÄN att switcha i mjukvaran"? Vad menar du? Menar du att man får sämre prestanda från EdgeRoutern om den är konfigurerad att agera som router istället för switch?

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Är inge svårt alls att få igång en vanlig basic setup på EdgeRouter X.

1. Ändra din dators IP till 192.168.1.2
2. Sätt i strömmen till EdgeRouter och en ethernet-kabel mellan routerns eth0 och datorn
3. Gå till 192.168.1.1 i din webbläsare och logga in med användarnamn ubnt och lösenord ubnt.
4. Klicka på Wizards och sen Basic Setup. Tror inte ens du behöver ändra eller fylla i någonting alls. Låt den köra sin konfigurering och grejs
5. Ta ut ethernet sladden och ändra tillbaks din dators IP till dynamisk (DHCP)
6. Sätt in "internet"-sladden i eth0 och dina klienter i valfri port eth1-eth4
Nu ska du ha fungerande internet
7. Ladda ner senaste firmware från Ubiquitis hemsida och logga in på routern igen
8. Längst nere till vänster har du en flik som heter "System". Klicka på den och sedan på Upload a file under "Upgrade System Image". Välj filen du laddade ner från Ubiquiti's hemsida och låt den hålla på och fixa i ett par minuter tills den är färdig. Har för mig att den frågar om du vill starta om när den är färdig, då är det bara att klicka på reboot eller vad det den nu säger.

Efter det så ska allt fungera och du har senaste firmware och allt.
Sen om du har 500 eller 1000 megabit internet så behöver du slå på HWNAT för att få ut din fulla hastighet, men det är inte speciellt svårt att fixa heller.

Ok tack! Med andra ord är det precis lika enkelt som att konfigurera vilken annan router som helst (i alla fall på en "basic" nivå).

Skrivet av MarcusHuddinge:

1. Ändra din dators IP till 192.168.1.2

Du menade väl att skriva "192.168.1.1" eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Ok tack! Med andra ord är det precis lika enkelt som att konfigurera vilken annan router som helst (i alla fall på en "basic" nivå).

Du menade väl att skriva "192.168.1.1" eller hur?

Nej du ska ändra din dators IP till 192.168.1.2 för att routern har adressen 192.168.1.1.
Sen efter att du har konfigurerat routern så tar du bort den statiska IP adressen från din dator och ställer tillbaks den till att använda DHCP och du blir sedan tilldelad en ny adress automatiskt av routern efter setupen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Du menade väl att skriva "192.168.1.1" eller hur?

Antagligen inte då det är routerns IP, du kan inte ha två enheter med samma ip(normalt sett) så datorns sätts till 192.168.1.2

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Nej du ska ändra din dators IP till 192.168.1.2 för att routern har adressen 192.168.1.1.
Sen efter att du har konfigurerat routern så tar du bort den statiska IP adressen från din dator och ställer tillbaks den till att använda DHCP och du blir sedan tilldelad en ny adress automatiskt av routern efter setupen

Okidoki. Got it!

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Menade du att skriva "Det är lite sämre prestanda ÄN att switcha i mjukvaran"? Vad menar du? Menar du att man får sämre prestanda från EdgeRoutern om den är konfigurerad att agera som router istället för switch?

Menar att om du hade haft typ 1gbit internet eller har en nas. Så hade det varit bättre att ha en extra switch utöver edgeroutern. Eftersom den switchar i mjukvaran och inte har ett dedikerat chip för switchning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Menar att om du hade haft typ 1gbit internet eller har en nas. Så hade det varit bättre att ha en extra switch utöver edgeroutern. Eftersom den switchar i mjukvaran och inte har ett dedikerat chip för switchning

Skickades från m.sweclockers.com

Eh, jo, det har den.

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/219652227--EdgeRouter...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

ok, tack har blandat ihop det. Det är lite varianten som inte har det ser jag