Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Är ju snarare vad är användningsområdet, inge fel på refurbish prylarna, men kanske "overkill" och skapar bara onödigt med värme och elräkning om du inte behöver det.

Är det bara för en egen NAS du tänkt ha det?
Eller även tänkt köra någon typ av hypervisor på den?

Samt så tycker då jag iallafall att rackchassin är bara jobbiga att hantera m.m. när man inte har något ordentligt rack att ha dom i.

Jag tänkte bara ha den som en egen FreeNAS här hemma med egen hostade saker och backup. Inget märkvärdigt alls.. Behöver verkligen inga xeon processorer egentligen men däremot ECC minnen.

Har absolut ingen erfarenhet av rackservrar förutom min nylien inköpta ubiquiti 16p switch som är 1U storlek. Tycker den känns rätt smidig. Däremot har jag mycket erfarenhet av tower chassin som PC och tycker de är överdrivet klumpiga. Har ganska ont om plats i hemmet för dessa saker egentligen. Så därför tänkte jag ett jag kunde skaffar ett sånt "lackrack" o tryckt in NASen i. När man flyttar kommer det ju definitivt bli ett rackskåp ändå..

Men det är en bra poäng ändå.. Behöver jag verkligen rackchassi e frågan.. Har en liten node 304 här hemma som chassi till nuvarande NAS. Men får bara plats ett m-itx kort där vilket begränsar möjligheter till mycket ECC Ram, olika m-itx brädor är mycke färre än m-atc, ont om instickskort om man vill ha HBA kort plus kanske 10gbit kort längre fram och kanske dubbla nvme..
Rackchassi löser ju många Hårddisk slots utan problem plus m-atx brädor får plats.

Tillägg gärna om saker jag missar då jag saknar ren praktisk erfarenhet om just rackservrar. Är osäker på vad jag ska köra på just nu..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag tänkte bara ha den som en egen FreeNAS här hemma med egen hostade saker och backup. Inget märkvärdigt alls.. Behöver verkligen inga xeon processorer egentligen men däremot ECC minnen.

Har absolut ingen erfarenhet av rackservrar förutom min nylien inköpta ubiquiti 16p switch som är 1U storlek. Tycker den känns rätt smidig. Däremot har jag mycket erfarenhet av tower chassin som PC och tycker de är överdrivet klumpiga. Har ganska ont om plats i hemmet för dessa saker egentligen. Så därför tänkte jag ett jag kunde skaffar ett sånt "lackrack" o tryckt in NASen i. När man flyttar kommer det ju definitivt bli ett rackskåp ändå..

Men det är en bra poäng ändå.. Behöver jag verkligen rackchassi e frågan.. Har en liten node 304 här hemma som chassi till nuvarande NAS. Men får bara plats ett m-itx kort där vilket begränsar möjligheter till mycket ECC Ram, olika m-itx brädor är mycke färre än m-atc, ont om instickskort om man vill ha HBA kort plus kanske 10gbit kort längre fram och kanske dubbla nvme..
Rackchassi löser ju många Hårddisk slots utan problem plus m-atx brädor får plats.

Tillägg gärna om saker jag missar då jag saknar ren praktisk erfarenhet om just rackservrar. Är osäker på vad jag ska köra på just nu..

Mycket som styr är ju börsen, bara för att det är ITX behövber det inte begränsa.
https://www.supermicro.com/products/motherboard/Xeon/D/X11SDV...
ITX kort med 2x10Gbit och IMPI samt stödjer 512GB ecc ram.... men dyrt så

Men här ar du bra lista på en helödel ITX koret med ECC stöd, bara välja efter sin budget.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s395854507&o=produkt_p...

Samt använda lack bord för rackchassin har jag testat, inget jag vill ha igen
Idag har jag ordentligt rack för mina rackservrar, min sista towerserver (LIAN LI PC-V343B 24xhotswap i den idag) åker in i ett rackchassi strax.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

@Merlinen: Funderar på att slå till på det där in-win chassit trots allt.. tröttnat på alla rack alternativ.. Hittar inte riktigt något bra..
Så för en freenas - vart ska man hitta bra moderkort (m-atx) + ECC minnen..? Tänkte mig 64GB ECC DDR3 (duger väl..). Enda nackdelen med att gå DDR3 verkar vara att moderkortet är för gammalt för att stödja M.2 SSD's om man nu vill köra det för cache och dylikt. Kanske går att ordna med ett PCI kort dock?
Sen tänkte jag väl köra på ett HBA kort ändå så antal SATA portar är väl inte viktigt. Men ett eller två INTEL Nic känns bättre än realtek.
Vad mer ska man tänka på vid sökande efter motherboard + RAM?
Sen CPU och PSU givetvis. Funderar dock på att punga ut 300 pund för in-wins egna redundanta 300w PSU som finns till chassit.
Kör en sladd i min APC och en rätt in i väggen.. Ifall APCn dör så tar den EL ur väggen. Med dör menar jag kaputt så den inte hinner skicka signal till servern att stänga av sig fint.. Hänt mig en gång tidigare.
iofs med en ständig backup kanske det inte är hela världen om det händer.. Vilket jag tänkt att ha då.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Just PSU är jag osäker då jag inte personligen vet av något bra/tyst 1U Flex ATX agg.
Redudant är nog lite overkill för hemma NAS.

Men moderkort skulle jag nog gå på ett AM4 då Ryzen har stöd för ECC minnen samt så har alla 1/2 st m.2 , så kan man landa på ca 2000kr för moderkort å cpu.
Billigare kombo samt nyare men dyrare minnen då.

2st 16x platser för hba kort samt 10Gbit nic, 2st m.2 slotar, dåligt inbygt nic men ersätts ju av ett bättre iallafall. (finns 1-2 portas hp/dell 10Gbit kort på ebay för 250-500kr)
typ --> https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4891812

cpu ? --> https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4657736

Fast nu har jag inte gjort någon djupdykning i dessa prylar , samt får kolla minnen ordentligt så dom är med i deras support lista.

Men skulle väll vara typ något sådant jag hade gått på och det är en ren NAS jag är ute efter.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Just PSU är jag osäker då jag inte personligen vet av något bra/tyst 1U Flex ATX agg.
Redudant är nog lite overkill för hemma NAS.

Men moderkort skulle jag nog gå på ett AM4 då Ryzen har stöd för ECC minnen samt så har alla 1/2 st m.2 , så kan man landa på ca 2000kr för moderkort å cpu.
Billigare kombo samt nyare men dyrare minnen då.

2st 16x platser för hba kort samt 10Gbit nic, 2st m.2 slotar, dåligt inbygt nic men ersätts ju av ett bättre iallafall. (finns 1-2 portas hp/dell 10Gbit kort på ebay för 250-500kr)
typ --> https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4891812

cpu ? --> https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4657736

Fast nu har jag inte gjort någon djupdykning i dessa prylar , samt får kolla minnen ordentligt så dom är med i deras support lista.

Men skulle väll vara typ något sådant jag hade gått på och det är en ren NAS jag är ute efter.

Ser fint ut men lite problem tror jag..
1. Nytt moderkort krävler DDR4 = extremt dyra ECC minnen. Tänkte juh köra freenas så det krävs ju så mycket RAM som möjligt där.
2. Ja.. NIC är riktigt skit men det går säkert som du säger lösa med ett instickskort.

Men ECC minnen är det stora problemet just där.. Är ju för himla dyrt med DDR4 . Vet inte mom freeNAS påverkas något av DDR3 vs DDR4 hastigheter men tror jag kommer mycket billigare undan med en äldre serverbräda och DDR3 ECC + nån gammal prolle.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Ser fint ut men lite problem tror jag..
1. Nytt moderkort krävler DDR4 = extremt dyra ECC minnen. Tänkte juh köra freenas så det krävs ju så mycket RAM som möjligt där.
2. Ja.. NIC är riktigt skit men det går säkert som du säger lösa med ett instickskort.

Men ECC minnen är det stora problemet just där.. Är ju för himla dyrt med DDR4 . Vet inte mom freeNAS påverkas något av DDR3 vs DDR4 hastigheter men tror jag kommer mycket billigare undan med en äldre serverbräda och DDR3 ECC + nån gammal prolle.

Då skulle väll jag kolla på typ någon i denna stil.
Inge m.2 s´platser men 3st pci-e slotar då, 1st HBA, 1st 10Gbit nic+ 2st bra intern då samt + IPMI nic , och en för m.2/nvmw disk.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1794875

+ typ en intel xeon e3-1225v3 liknande från ebay (ca ½ priset än ny)

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Då skulle väll jag kolla på typ någon i denna stil.
Inge m.2 s´platser men 3st pci-e slotar då, 1st HBA, 1st 10Gbit nic+ 2st bra intern då samt + IPMI nic , och en för m.2/nvmw disk.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1794875

+ typ en intel xeon e3-1225v3 liknande från ebay (ca ½ priset än ny)

Det finns så många liknande supermicro brädor som har max inne 32gb.. Vet du ifall de möjligen går att köra 64gb i dom ändå? tänkte 4x16gb stickor..
Finns ju annars inga supermicro m-atx brädor som kan ha mer än 32gb DDR3 minne.. märkligt..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Det finns så många liknande supermicro brädor som har max inne 32gb.. Vet du ifall de möjligen går att köra 64gb i dom ändå? tänkte 4x16gb stickor..
Finns ju annars inga supermicro m-atx brädor som kan ha mer än 32gb DDR3 minne.. märkligt..

Jo fan, det stämmer, max 32Gig...
https://www.supermicro.com/products/motherboard/Xeon3000/#115...

Verkar som om det är först på deras X11 serie som det går att köra 64Gig då men ddr4 :/
Hur mycket gör det på freeNAS 32 vs 64 ?? finns det nå mätningar på det?

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Jo fan, det stämmer, max 32Gig...
https://www.supermicro.com/products/motherboard/Xeon3000/#115...

Verkar som om det är först på deras X11 serie som det går att köra 64Gig då men ddr4 :/
Hur mycket gör det på freeNAS 32 vs 64 ?? finns det nå mätningar på det?

Ja det käkar RAM till frukost..
Det gör mycket med RAM på freenas.. Det e typ allt.. Cache, error correction, speeds.. Allt..
Blir nog inget chassi med m-atx för mig pga detta.. Får bli ATX så det kan bli 64gb RAM.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Ja det käkar RAM till frukost..
Det gör mycket med RAM på freenas.. Det e typ allt.. Cache, error correction, speeds.. Allt..
Blir nog inget chassi med m-atx för mig pga detta.. Får bli ATX så det kan bli 64gb RAM.

samt ecc minnen ddr3 vs ddr4 så skiljer det ju bara ca 400kr mellan 16Gb moduler, så jag tror nästan att det nyare billigare cpu+moderkort kit för ddr4 slutar typ samma som dyrare cpu+moderkort ddr3 kit i slutändan.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

@Merlinen: Var skiljer det bara 400kr mellan DDR3 och DDR4 ECC?

Tycker mig se att det skiljer tusenlappar.. man kan få 64gb EEC DDR3 för cirka 800-1000kr idag.. Vad kostar 64gb ddr4? Begagnade då givetvis men funkar de så funkar de..

Men hoppas på att du hittar någonstans jag inte hittar för DDR4 EEC hade varit smidigt att få tag i billigt just pga detta..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Merlinen: Var skiljer det bara 400kr mellan DDR3 och DDR4 ECC?

Tycker mig se att det skiljer tusenlappar.. man kan få 64gb EEC DDR3 för cirka 800-1000kr idag.. Vad kostar 64gb ddr4? Begagnade då givetvis men funkar de så funkar de..

Men hoppas på att du hittar någonstans jag inte hittar för DDR4 EEC hade varit smidigt att få tag i billigt just pga detta..

Jo på begagnad marknaden skiljer det en del.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |