GOG slutar ge kompensation för regionala prisskillnader

Permalänk
Melding Plague

GOG slutar ge kompensation för regionala prisskillnader

Den 31 mars avslutar GOG sitt Fair Price Packaging-initiativ, vilket kompenserar kunder som betalar i andra valutor än USD med pengar som kan användas i butiken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artikel:

De berättar att de själva stått för mellanskillnaden och tagit den från sin egen andel av vinsten, men att det inte längre är möjligt utan att gå med förlust.

Detta låter ju märkligt. Jag förstår det som att de tagit de överflödiga pengarna från valutaväxlingen och gett tillbaka. "Inte längre" får det att låta som att det inte håller i längden, varför skulle det inte göra det?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Casper:

Detta låter ju märkligt. Jag förstår det som att de tagit de överflödiga pengarna från valutaväxlingen och gett tillbaka. "Inte längre" får det att låta som att det inte håller i längden, varför skulle det inte göra det?

Om jag förstått det rätt så har pengarna som de gett tillbaka kommit från deras egen ficka i princip. I och med att utvecklare får mer får GOG mindre och de kan då inte ta av sin egen vinst utan att gå med förlust.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Också från artikeln: "At the same time, since the process started we have welcomed nearly twice as many new team members, and currently hold 20 open positions.”

Tolka det hur ni vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Detta låter ju märkligt. Jag förstår det som att de tagit de överflödiga pengarna från valutaväxlingen och gett tillbaka. "Inte längre" får det att låta som att det inte håller i längden, varför skulle det inte göra det?

Jag får inte heller ihop det. Ett spel som kostar $/€55 kostar inte lika mycket. Eller som de själva skrev kring sitt Fair pricing "cause one dollar isnt equal to one euro" (ungefär).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur överföringar och beräkningsmodell fungerat, eftersom jag ännu aldrig handlat från GoG, men varför inte bara göra en generell liten prisjustering uppåt för att kompensera eventuella förluster?

Permalänk
Inaktiv

Om de inte klarar av att åtminstone gå jämnt ut med 30% provision så har de för många anställda i förhållande till omsättning eller så behöver de effektivisera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror inte heller jag förstår vad det är man gör?
GOG har valt att jämföra en € med en $ men betalt tillbaka mellanskillnaden om man betalade i €?
Om så är fallet, hur svårt kan det vara med valutaväxling i realtid? Eller en gång per dygn?

Är detta ett omständigt sätt att säga "ni som betalar i fel valuta kommer från och med nu att få betala mer än de som betalar med rätt valuta"?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag tror inte heller jag förstår vad det är man gör?
GOG har valt att jämföra en € med en $ men betalt tillbaka mellanskillnaden om man betalade i €?
Om så är fallet, hur svårt kan det vara med valutaväxling i realtid? Eller en gång per dygn?

Är detta ett omständigt sätt att säga "ni som betalar i fel valuta kommer från och med nu att få betala mer än de som betalar med rätt valuta"?

Det är ett enkelt sätt att uttrycka det, ja.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Om de inte klarar av att åtminstone gå jämnt ut med 30% provision så har de för många anställda i förhållande till omsättning eller så behöver de effektivisera.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, jag tror att ett mångmiljonföretag har noll koll på hur man driver företag och borde lyssna på tyckare på olika nätforum. Blir nog mycket bättre då

Förstår fullt ut att de inte vill stå med växlingsrisken. Bättre att bara sälja i dollar så får vi kunder växla. Inget stort problem nu för tiden då det är inbyggt i varenda betaltjänst.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Japp, jag tror att ett mångmiljonföretag har noll koll på hur man driver företag och borde lyssna på tyckare på olika nätforum. Blir nog mycket bättre då

Mycket bra sagt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag tror inte heller jag förstår vad det är man gör?
GOG har valt att jämföra en € med en $ men betalt tillbaka mellanskillnaden om man betalade i €?
Om så är fallet, hur svårt kan det vara med valutaväxling i realtid? Eller en gång per dygn?

Är detta ett omständigt sätt att säga "ni som betalar i fel valuta kommer från och med nu att få betala mer än de som betalar med rätt valuta"?

GOG brukade ha att alla betalade i dollar oavsett land. Då utgivarna inte gillade detta fick GOG ändra till att ha Euro för Europa.

Jag har förstått att det helt enkelt har fungerat på följande sätt när GOG har sålt ett spel för säg 10€, så har 7€ gått till utvecklarna samt 3€ har gått till GOG. Från de 3€ så har GOG finansierat fair price. Om samma spel hade sålts i USA för 10$ så hade utvecklarna fått 7$ och GOG 3$. Nu om du sänker GOGs andel av totalen så innebär det att GOG får svårt att finansiera ett fair price program som utgår från spelets total kostnad inte GOGs del.

Skrivet av talonmas:

Japp, jag tror att ett mångmiljonföretag har noll koll på hur man driver företag och borde lyssna på tyckare på olika nätforum. Blir nog mycket bättre då

Förstår fullt ut att de inte vill stå med växlingsrisken. Bättre att bara sälja i dollar så får vi kunder växla. Inget stort problem nu för tiden då det är inbyggt i varenda betaltjänst.

GOG började med enbart USD, fair price var ett svar på att de fick gå över till Euro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag tror inte heller jag förstår vad det är man gör?
GOG har valt att jämföra en € med en $ men betalt tillbaka mellanskillnaden om man betalade i €?
Om så är fallet, hur svårt kan det vara med valutaväxling i realtid? Eller en gång per dygn?

Är detta ett omständigt sätt att säga "ni som betalar i fel valuta kommer från och med nu att få betala mer än de som betalar med rätt valuta"?

Alltså, så som jag förstått det så är det pga att de flesta spelpublicister sätter samma euro pris som dollar pris, dvs spelet blir då relativt dyrare för folk i europa. Detta har GOG tyckt vart dumt så de har alltså gett en cashback (eller ja store credits) vid köp så att spelet får samma relativa pris i euro zonen som i USA.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Japp, jag tror att ett mångmiljonföretag har noll koll på hur man driver företag och borde lyssna på tyckare på olika nätforum. Blir nog mycket bättre då

Förstår fullt ut att de inte vill stå med växlingsrisken. Bättre att bara sälja i dollar så får vi kunder växla. Inget stort problem nu för tiden då det är inbyggt i varenda betaltjänst.

Hur kommer det sig då att så många "mångmiljonföretag" misslyckas något enormt för de inte har koll på marknaden?
Speciellt 2018 där många företag ägnat sig åt propaganda och aktierna tankat.

Ser mer ut som trenden är snabba pengar man fokuserar på och microtransaktioner än att försöka sig på något mer långsiktigt.

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se vad som händer när den första riktigt stora digitala spelbutiken går omkull, oavsett om det blir GOG eller någon annan. GOG kör visserligen med DRM-fritt, men det är kanske inte alla kunder som backat upp allt lokalt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Så denna fantastiska konkurrens som alla tjatar om att Epic Store tydligen skulle ge oss resulterar i mindre konkurrens och sämre villkor för konsumenter? Nice...

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Är ju bara köra med ett kort från Revolut så kan man pröjsa i USD utan växlingsavgifter.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Hur kommer det sig då att så många "mångmiljonföretag" misslyckas något enormt för de inte har koll på marknaden?
Speciellt 2018 där många företag ägnat sig åt propaganda och aktierna tankat.

Ser mer ut som trenden är snabba pengar man fokuserar på och microtransaktioner än att försöka sig på något mer långsiktigt.

Ledarna i företagen tänker garanterat både lång- och kortsiktigt. De måste testa olika sätt att tjäna pengar för att inte halka efter konkurrenterna och ibland slår det fel. Men det släpper de flesta kunder efter ett tag om det kommer ut bättre produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Är ju bara köra med ett kort från Revolut så kan man pröjsa i USD utan växlingsavgifter.

Det här kände jag inte till. Ska kollas upp. Tack!

Edit: Det ligger i London. Hur blir det efter Brexit?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Det här kände jag inte till. Ska kollas upp. Tack!

Edit: Det ligger i London. Hur blir det efter Brexit?

Tror man kan pröjsa i 140 olika valutor eller så till aktuell kurs utan påslag.
Däremot så gäller det endast på Vardagar, handlar man på helgerna utan att i förväg ha konverterat till rätt valuta så åker man på ett påslag.

Man har då alltså in App på telefonen där du kan konvertera kosing mellan olika valutor, och ha tex Euro, Sek, USD, Zloty samtidigt beroende på hur du växlar.

Ref-länk som gör att man kan få ett fysiskt kort kostnadsfritt (Annars betalar man bara frakten).
https://revolut.com/r/sonny6ez

Vet inte om det är mot reglerna på Swec (Isf kan mod editera inlägget), men vad jag vet så får jag inte ett dugg för att någon använder ref-länken, utan det står bara att 3 pers kan få kortet fraktfritt. Jag tror det är så för att jag valde deras Metal-alternativ som kostar 1300:- per år.

Edit: Dom fick nyligen en banklicens inom EU, så Brexit ska inte påverka något.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Är ju bara köra med ett kort från Revolut så kan man pröjsa i USD utan växlingsavgifter.

Då är det enklare att skaffa Forex Betal- och kreditkort. Har inget valutaväxlingspåslag (däremot en årsavgift på 225 kr).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sullon:

Då är det enklare att skaffa Forex Betal- och kreditkort. Har inget valutaväxlingspåslag (däremot en årsavgift på 225 kr).

På vilket sätt är det enklare, förutom att man får en UC-slagning och att det kostar 225 per år?
Det fina med det hela är att det fungerar som E-kort som Swedbank hade, man kan få ett nytt kortnummer för varje köp.

Om man inte gillar revolut så har N26 en liknande tjänst som även den är kostnadsfri: https://n26.com/en-eu/plans

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Så denna fantastiska konkurrens som alla tjatar om att Epic Store tydligen skulle ge oss resulterar i mindre konkurrens och sämre villkor för konsumenter? Nice...

Konkurrens är bra för kunder på sikt om kunderna faktiskt är villiga, och kan, byta vem de köper från.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Konkurrens är bra för kunder på sikt om kunderna faktiskt är villiga, och kan, byta vem de köper från.

Det tråkiga är ju att de flesta verkar ju köra avtal med bara en part, tex Epic Store istället för att köra hos flera leverantörer.
Jag betalar hellre gärna en slant extra för att ha spelet på Steam (Om de skulle kompensera för inkomstbortfallet) , då jag tycker Steam blivit såpass smidigt över åren.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Så denna fantastiska konkurrens som alla tjatar om att Epic Store tydligen skulle ge oss resulterar i mindre konkurrens och sämre villkor för konsumenter? Nice...

Du kan inte förvänta dig en stabil marknad när spelets regler nyligen förändrats igenom Epics tilltag med procentuell sänkning av deras del av kakan.
Vissa kommer som i GOGs fall göra justeringar på deras befintliga affärsmodeller och behöva fundera ut hur de ska kunna bemöta konkurrensen.
Det är där vi som konsumenter kan tjäna på det i längden, dvs på deras sätt att bemöta konkurrensen samt eventuellt nya affärsmodeller.

Avvakta och se hur det blir helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sullon @Lodisen

Jag ska kolla upp alternativen. Tack för er input! Man lär sig något nytt varje dag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tyckte det var lite konstigt att de började med det från första början. Visst, snällt och bra pr för att växa. Men är ju inget de ska behöva stå för.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

Japp, jag tror att ett mångmiljonföretag har noll koll på hur man driver företag och borde lyssna på tyckare på olika nätforum. Blir nog mycket bättre då

Förstår fullt ut att de inte vill stå med växlingsrisken. Bättre att bara sälja i dollar så får vi kunder växla. Inget stort problem nu för tiden då det är inbyggt i varenda betaltjänst.

Precis så är det, det är brister i mycket enkel ekonomi som ofta leder till nedskärningar och konkurser. Det behöver inte betyda att de är dåliga på att räkna, utan att dåliga beslut tas, för höga löner till chefer, fel fördelning av budgeten etc.
Att GOG "tvingas" lägga på en straffavgift på köp i andra valutor trots 30% provision låter som ett tecken på att företaget är misskött. Växlingsavgiften lägger redan betalkortsföretagen på alla köp, detta låter som en straffavgift som sagt.

Jag tycker inte att de ska lyssna på "tyckare på olika nätforum" utan att de ska lyssna på fakta och logik. Jag kunde inte bry mig mindre om de går i konkurs, en ockerbutik mindre liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Om de inte klarar av att åtminstone gå jämnt ut med 30% provision så har de för många anställda i förhållande till omsättning eller så behöver de effektivisera.

Skickades från m.sweclockers.com

GOG är inte som andra butiker, GOG står för good old games.
För att gog ska kunna lansera ett gammalt spel så krävs det att de reder ut vem rättighetsinnehavaren är och det kan vara flera olika parter som har rättigheter till olika delar.
En kan äga namn elker koncept en annan ljud och en tredje grafiska delar, det krävs en del för att ta reda på detta och sedan utreda det rättsliga delarna.
Det är ett gediget detektivarbeta där rättigheter sålts eller ändrade bolagstrukturer.
Detta gör att det kan vara olika på olika plattformar vilket är orsaken till att det kan saknas stöd på en del plattformar t.ex linux även om andra erbjuder dom med drm.
Därefter måste kanske även kanske källkoder lokaliseras och spelet måste updateras för att fungera på moderna plattformar och här måste deras utvecklare porta spelen.
Det krävs mycket för att kunna släppa många spel drm-fritt.
Därefter ska även avtal upphandlas och det kan ta flera år innan de lyckas efter att ha frågat ut många människor och tittat på det juridiska och ibland är det en återvändsgränd där de misslyckas.
Det går inte att jämföra gog med andra mer än att dom säljer spel.
Hittar inte den länken som förklarar på djupet men denna tar upp lite.
https://www.pcgamer.com/gogs-10-year-journey-to-bring-old-gam...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snubb1:

GOG är inte som andra butiker, GOG står för good old games.
För att gog ska kunna lansera ett gammalt spel så krävs det att de reder ut vem rättighetsinnehavaren är och det kan vara flera olika parter som har rättigheter till olika delar.
En kan äga namn elker koncept en annan ljud och en tredje grafiska delar, det krävs en del för att ta reda på detta och sedan utreda det rättsliga delarna.
Det är ett gediget detektivarbeta där rättigheter sålts eller ändrade bolagstrukturer.
Detta gör att det kan vara olika på olika plattformar vilket är orsaken till att det kan saknas stöd på en del plattformar t.ex linux även om andra erbjuder dom med drm.
Därefter måste kanske även kanske källkoder lokaliseras och spelet måste updateras för att fungera på moderna plattformar och här måste deras utvecklare porta spelen.
Det krävs mycket för att kunna släppa många spel drm-fritt.
Därefter ska även avtal upphandlas och det kan ta flera år innan de lyckas efter att ha frågat ut många människor och tittat på det juridiska och ibland är det en återvändsgränd där de misslyckas.
Det går inte att jämföra gog med andra mer än att dom säljer spel.
Hittar inte den länken som förklarar på djupet men denna tar upp lite.
https://www.pcgamer.com/gogs-10-year-journey-to-bring-old-gam...

Vi har GoG att tacka för att många av mina gamla favoritspel nu fungerar rakt av på moderna datorer, men modern mjukvara samt även blivit avdammade av folk som varit delaktiga i skapandet med saker som troligen aldrig hade blivit utgivna annars, som tex några expansioner och tillägg som jag tycker förhöjt spelkänslan en heldel och gett mig många nya speltimmar till en bråkdel av priset för ett "nytt" spel. Utöver gamla minnen som är oersättliga.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number