Behöver jag snabbare minnen till i9 9900K?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flibbertigibbet:

Kör med Kraken X42 med 2st Noctuafläktar samt Asus Maximus XI Extreme.

Dom kylarna verkar ju bättre än corsairs slutna system. Finns NZXT kraken med 360mm radiator som borde göra jobbet bättre isf.

Visa signatur

moderkort: ASUS ROG Maximus XI Formula ATX Z390
processor: Intel core i9 9900K 5.0ghz
grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB
Corsair Dominator RGB Platinum 32GB 2x16GB 3200mhz
Gamingskärm: Samsung CHG90 49 tum 144hz 3840x1080p

Permalänk
Skrivet av Mrnicke32:

Dom kylarna verkar ju bättre än corsairs slutna system. Finns NZXT kraken med 360mm radiator som borde göra jobbet bättre isf.

Ja fy tusan. Hade Cooler Master, IcoolIt, Corsair men inget kommer i närheten av den Kraken X41 samt denna X42 enligt mig.

I byggkvalite, ljudnivå, kylning enligt mig då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flibbertigibbet:

Kör med Kraken X42 med 2st Noctuafläktar samt Asus Maximus XI Extreme.

Pumpen samt fläktar är endast på 75% också.

https://i.imgur.com/0lRatds.png

https://i.imgur.com/hEPwpdD.png

Frågan är om du har fått ett mycket bättre exemplar av din cpu för det var riktigt bra temperaturer under load. Min corsair H150i pro rgb med pumpen på 2780rpm så ligger jag på mellan 70-80 grader i cinebench. Kanske skulle köpa en NZXT kraken istället och hoppas på att det löser sig fast risken är nog att det är mitt exemplar av cpu som är problemet. Dålig värme avledning i cpun eller nåt sjukt konstigt igentligen för när jag spelar BFV eller metro exdodus så är processorn så mycket svalare max 60-70 grader.

Borde man rengöra radiatorn och fläktarna i radiatorn kanske? kan det göra någon skillnad? den är ju nästan inget dammig mellan radiatorn :/

Visa signatur

moderkort: ASUS ROG Maximus XI Formula ATX Z390
processor: Intel core i9 9900K 5.0ghz
grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB
Corsair Dominator RGB Platinum 32GB 2x16GB 3200mhz
Gamingskärm: Samsung CHG90 49 tum 144hz 3840x1080p

Permalänk
Skrivet av Mrnicke32:

Frågan är om du har fått ett mycket bättre exemplar av din cpu för det var riktigt bra temperaturer under load. Min corsair H150i pro rgb med pumpen på 2780rpm så ligger jag på mellan 70-80 grader i cinebench. Kanske skulle köpa en NZXT kraken istället och hoppas på att det löser sig fast risken är nog att det är mitt exemplar av cpu som är problemet. Dålig värme avledning i cpun eller nåt sjukt konstigt igentligen för när jag spelar BFV eller metro exdodus så är processorn så mycket svalare max 60-70 grader.

Borde man rengöra radiatorn och fläktarna i radiatorn kanske? kan det göra någon skillnad? den är ju nästan inget dammig mellan radiatorn :/

Få spel utnyttjar 8 kärnor, det är nåra kärnor som vilar och därför får du lägre temp i spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mrnicke32:

Har alltid hört och sett att man ska lägga som ett riskorn i mitten. Cpun har inte blivit varmare än innan.

Finns hur många videos på Internet hur det ska se ut .

Men sen måste man ju tänka lite logisk själv.
Allt handlar om kontakt med två ytter. För max bäst resultats så ska där ligga ett tunt lager över hela ytan.
Sen ska man akta sig att få luft bubblor mellan. Om där är en liten bubbla så ligger den ju och blir varm. Har felsökt datorer många gånger och i bland hittat där man ser att där har varit en luftbubbla. Man ser ett riktigt bränn märke.

Sen är det lite det mellan cpu och cpu. Jämn yta ??? Är inte så jämn som många tror. Sen har det hur mycket tryck du har på cpu sen när du sätter den.

Om vi säger så här. Du lägger en klick som ligger över hela. Sen om ytan är ojämn som man inte då vet var den är ojämn.
Då blir där bara ett tryck på ett ställe och inte på andra ställen. Därför säger man att man har hellre förmycket kylpasta än för lite.

Men när jag ser detta på era temp blir jag lite rädd he he he 70-80-90 grader. O.M.G
Dessa cpu kommer inte hålla många år. skit
Jag ligger runt 35-40 grader efter 4 timmars spelande. ide ligger cpu på 19 grader och då sitter jag och tittar på internet.

Ni skrämmer mig grabbar he he he

Permalänk

Borde funka bra med minnena du har

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananen12:

Finns hur många videos på Internet hur det ska se ut .

Men sen måste man ju tänka lite logisk själv.
Allt handlar om kontakt med två ytter. För max bäst resultats så ska där ligga ett tunt lager över hela ytan.
Sen ska man akta sig att få luft bubblor mellan. Om där är en liten bubbla så ligger den ju och blir varm. Har felsökt datorer många gånger och i bland hittat där man ser att där har varit en luftbubbla. Man ser ett riktigt bränn märke.

Sen är det lite det mellan cpu och cpu. Jämn yta ??? Är inte så jämn som många tror. Sen har det hur mycket tryck du har på cpu sen när du sätter den.

Om vi säger så här. Du lägger en klick som ligger över hela. Sen om ytan är ojämn som man inte då vet var den är ojämn.
Då blir där bara ett tryck på ett ställe och inte på andra ställen. Därför säger man att man har hellre förmycket kylpasta än för lite.

Men när jag ser detta på era temp blir jag lite rädd he he he 70-80-90 grader. O.M.G
Dessa cpu kommer inte hålla många år. skit
Jag ligger runt 35-40 grader efter 4 timmars spelande. ide ligger cpu på 19 grader och då sitter jag och tittar på internet.

Ni skrämmer mig grabbar he he he

Då har du förmodligen inte samma cpu för det är en väldigt varm cpu och hade ingen aning om att den var så otroligt varm innan jag beställde den, läste mest bara recensioner om att den är snabbast för gaming och jämnförde min ryzen 2700X och 9900K va snabbast. Min Corsair H150i pro rgb klarar inte kyla 9900K i 5ghz så fick jag klocka ner den till 4.9ghz för att få ner värmen en bit. Har du ens i9 9900K själv och vet? för den blir verkligen varm i cpu stress tester men i gaming så är min svalare Ligger på mellan 60-70 grader i tex BFV eller metro exodus vilket jag låg på med min ryzen 2700X oklockad då den är ingen höjdare för överklocking som i9 9900K är, väldigt mycket prestanda vid överklockning men Tycker den har blivit förbannat varm under stress tester men har nu fixat om ventilationen i chassit och bytt plats på fläktarna med radiatorn så nu har det blivit bättre men inväntar en annan kylare och se om jag kan få ner temperaturer ytterliggare.

Visa signatur

moderkort: ASUS ROG Maximus XI Formula ATX Z390
processor: Intel core i9 9900K 5.0ghz
grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB
Corsair Dominator RGB Platinum 32GB 2x16GB 3200mhz
Gamingskärm: Samsung CHG90 49 tum 144hz 3840x1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananen12:

la ett riskorn i mitten ???? hur gjorde du ?
Mannen du ska lägga på så den täcker hela CPU yta. Om du har bara en liten klick i mitten så kan jag säga att du har inget ute vid kanterna.

Alltså varför skriver du påstående som inte är rätt? Skapar onödig förvirring.

Mer eller mindre alla guider som beskriver hur man montera cpu kylare rekommenderar mängden kylpasta som ca 1 riskorn är i storlek.
Jag har byggt 15-20 datorer och satt om 50 tal cpu i div kombinationer, luft, sluten vatten och custom vattenkylning , tom naked die mount och det har alltid varet lagom mängd kylpasta i storlek som 1 ris korn.

Så skapa inte förvirring för de som inte kan eller vill kunna genom att säga fel.

Mvh Mogwaii

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananen12:

Finns hur många videos på Internet hur det ska se ut .

Men sen måste man ju tänka lite logisk själv.
Allt handlar om kontakt med två ytter. För max bäst resultats så ska där ligga ett tunt lager över hela ytan.
Sen ska man akta sig att få luft bubblor mellan. Om där är en liten bubbla så ligger den ju och blir varm. Har felsökt datorer många gånger och i bland hittat där man ser att där har varit en luftbubbla. Man ser ett riktigt bränn märke.

Sen är det lite det mellan cpu och cpu. Jämn yta ??? Är inte så jämn som många tror. Sen har det hur mycket tryck du har på cpu sen när du sätter den.

Om vi säger så här. Du lägger en klick som ligger över hela. Sen om ytan är ojämn som man inte då vet var den är ojämn.
Då blir där bara ett tryck på ett ställe och inte på andra ställen. Därför säger man att man har hellre förmycket kylpasta än för lite.

Men när jag ser detta på era temp blir jag lite rädd he he he 70-80-90 grader. O.M.G
Dessa cpu kommer inte hålla många år. skit
Jag ligger runt 35-40 grader efter 4 timmars spelande. ide ligger cpu på 19 grader och då sitter jag och tittar på internet.

Ni skrämmer mig grabbar he he he

Spelar du i en frysbox eller har du 10 grader i ditt rum? eller kyler du med kväve?
Du kan aldrig har lägre temperatur på en cpu med luft kylare eller normal vattenkylare som går under rummets temperatur.

Min "fetaste" vatten kylning hade 360 + 120 + 480 + 240 radiatorer i en corsair 900d låda med noctuas bästa fläktar "14st" och jag hade ca 50-55c på en 6 kärnig / 12 trådar cpu från intel , med delid och clu pasta.

Åter igen sluta ljug.Eller se över dina temperatur givare då de verkar ge helt fel värde.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Ts jag har exakt samma moderkort,cpu och kylare och ligger på ca 70 grader med fläkten på silent @ 5Ghz.
Vad har du för chassi ?

Permalänk
Skrivet av Mrnicke32:

Oj förlåt kolla visst bara på idle temps haha då ligger din lika som min i load fast jag har sänkt VCCIO i bios och cpu Power regulator och har lyckats få ner tempen lite mer men jag snittar mellan 70-85 grader i cpu stress test program men spelar man bara så ligger jag bara på mellan 50-60 grader. Har funderingar på att införskaffa mig denna kylare men är osäker på om det är svårt att installera - https://www.komplett.se/product/1018539/datorutrustning/dator... hur funkar det med en sådan kylare behöver man byta vattnet ofta? samt ska man ta i all vätska som finns med i det kittet?

Vet lite om loops, har hört att du ska byta vattnet 1 gång per år men det beror på om du har färgad vätska eller destilerat vatten. Sen är ju frågan om det är värt så mkt pengar för en kallare CPU.
Har pillrat med volten nu, tror det är 1.245 Vcore och 1.05 på VCCIO. 5 ghz 68 grader på varmaste kärnan i cinebench (9900k). Dock krasha jag i rise of the tomb raider efter 10min. Vet inte om det är undervoltat men det ska kollas upp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananen12:

la ett riskorn i mitten ???? hur gjorde du ?
Mannen du ska lägga på så den täcker hela CPU yta. Om du har bara en liten klick i mitten så kan jag säga att du har inget ute vid kanterna.

Vad snackar du om? Går utmärkt att lägga ett riskorn i mitten, det är dessutom det absolut vanligaste sättet att applicera kylpasta på. Kylaren smetar ut allt ändå sen när du skruvar fast den.

Edit: Läser man dina övriga inlägg i tråden ang temperaturer så verkar du ju ha noll koll... Som det tidigare nämnts är det en omöjlighet att ha lägre temps på cpun än du har i omgivningen.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mrnicke32:

Då har du förmodligen inte samma cpu för det är en väldigt varm cpu och hade ingen aning om att den var så otroligt varm innan jag beställde den, läste mest bara recensioner om att den är snabbast för gaming och jämnförde min ryzen 2700X och 9900K va snabbast. Min Corsair H150i pro rgb klarar inte kyla 9900K i 5ghz så fick jag klocka ner den till 4.9ghz för att få ner värmen en bit. Har du ens i9 9900K själv och vet? för den blir verkligen varm i cpu stress tester men i gaming så är min svalare Ligger på mellan 60-70 grader i tex BFV eller metro exodus vilket jag låg på med min ryzen 2700X oklockad då den är ingen höjdare för överklocking som i9 9900K är, väldigt mycket prestanda vid överklockning men Tycker den har blivit förbannat varm under stress tester men har nu fixat om ventilationen i chassit och bytt plats på fläktarna med radiatorn så nu har det blivit bättre men inväntar en annan kylare och se om jag kan få ner temperaturer ytterliggare.

Jo jo jag vet . Jag ska inte sitta och jämföra med min. Det gör jag inte heller. Jag bara tycker skit vad de nya CPU blir varma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mogwaii:

Alltså varför skriver du påstående som inte är rätt? Skapar onödig förvirring.

Mer eller mindre alla guider som beskriver hur man montera cpu kylare rekommenderar mängden kylpasta som ca 1 riskorn är i storlek.
Jag har byggt 15-20 datorer och satt om 50 tal cpu i div kombinationer, luft, sluten vatten och custom vattenkylning , tom naked die mount och det har alltid varet lagom mängd kylpasta i storlek som 1 ris korn.

Så skapa inte förvirring för de som inte kan eller vill kunna genom att säga fel.

Mvh Mogwaii

Blev faktiskt förvirrad för det han skrev för jag har alltid hört att man ska lägga som ett kokt riskorn i mitten och det har jag alltid gjort med dom cpuer jag ägt och det har jag gjort nu och monterat kylaren rätt men kan konstatera att 9900K blir skit varm om man överklockar den om inte så blir den inte alls för varm.

Visa signatur

moderkort: ASUS ROG Maximus XI Formula ATX Z390
processor: Intel core i9 9900K 5.0ghz
grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB
Corsair Dominator RGB Platinum 32GB 2x16GB 3200mhz
Gamingskärm: Samsung CHG90 49 tum 144hz 3840x1080p

Permalänk
Skrivet av RoxonMicke:

Få spel utnyttjar 8 kärnor, det är nåra kärnor som vilar och därför får du lägre temp i spel.

Skickades från m.sweclockers.com

När jag kör FTT i P95 och kollar belastning i HWinfo så ligger inte alla kärnorna konstant på 100%. Ska inte P95 belasta alla kärnorna till 100% precis samtidigt och ligga där tills jag trycker på stopp?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

@Knotvillage: Notera att jag skrev SPEL. Har inte hört talas om p95 men efter en snabb googling så är det ett benchmark? Då är det troligtvis meningen att köra alla kärnor på 100%.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.