Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns lägenheter på två rum under 1,5 miljoner i Stockholms kommun. Kommunen är lite större än Vasastan eller Östermalm. Här får du förvisso ett hus på 120-150 m² för samma pris och således lägre månadskostnad. För 500 k i insats får du en hel herrgård.

var i Stockholm får du en 2:a för 1,5 miljoner? Tensta/Rinkeby?

edit:

det finns hela 2st. lägenheter till salu just nu för ~1,5 miljoner i Stockholm kommun.. Tensta/Rinkeby och hässelbystrand. Inte det bästa av områden =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag har alltid gått via privata hyresvärdar i Göteborg. Jag har 10 år på boplats och testade min köplats på en femma i Bergsjön (!) och hamnade på plats 3. Lite nedslående.

Vi har dock flyttat omkring en del sen 2010 via förstahandskontrakt och privata hyresvärdar. Dock är vi inte så petiga på vilket område vi bor, men däremot på lägenhetstandard och läge till jobb. Anledning till sista flytt var uppgrävningen av stan och den trafiksituation det fört med sig.

Men nu är ju dom privata hyresvärdarna till viss del ute från Boplats (alla?) och många har ju istället anslutit sig till HomeQ https://www.homeq.se. Dom privata hyresvärdarna har alla varit måna om rätt gäst istället för en köande gäst.

Sista gången ringde jag upp en privat hyresvärd och tyckte att dom glömt mig på visningen. Då fick jag komma och fick sedan lägenheten. (Kommunala är ju bara att glömma, det är dom privata man får jobba med).

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

var i Stockholm får du en 2:a för 1,5 miljoner? Tensta/Rinkeby?

Kanske i en ishall med plywoodväggar bakom en Skola i Rinkeby.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Kanske i en ishall med plywoodväggar bakom en Skola i Rinkeby.

Gjorde på kul en sökning och editerade min post. Tensta/rinkbey var rätt, den andra låg i Hässelby strand. Så 2st =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Fick just min första lägenhet i Sannegården/Lindholmen efter att ha bosparat i HSB i ca 7 år
Etta på 35 kvm och 4500 i hyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

var i Stockholm får du en 2:a för 1,5 miljoner? Tensta/Rinkeby?

edit:

det finns hela 2st. lägenheter till salu just nu för ~1,5 miljoner i Stockholm kommun.. Tensta/Rinkeby och hässelbystrand. Inte det bästa av områden =/

Tittade på nyligen sålda också. Självklart handlar det om typ Hässelbystrand, Kista, Husby och liknande. Kommentaren han svarade på sade bara Stockholms kommun och det inkluderar dessa områden. Sen är det ju inte som man behöver 500k i kontantinsats för att köpa en tvåa i mer centrala stadsdelar, om man nu inte måste ha lägenhet för mer än 3 miljoner.

Permalänk
Medlem

Håller med, spara ihop till en insats för att köpa sig ett boende istället för att hyra är alltid det bästa man kan göra. Jag har ganska nyligen kommit till mitt 3:de boende (ett hus på över 200kvm) just pga att jag inte satte mig i en hyreslägenhet och istället har tjänat bra med pengar varje gång jag sålt min gamle lägenhet. Att bo kvar hemma 1-2år extra och spara ihop de 15% som behövs är värt det!
Jag flyttade hemifrån när jag var 23år och är 29år nu. Längtar till vår och värme och kunna grilla i min egna trädgård!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Visa gärna din kalkyl där hyresrätt är en förlust.

I dagsläget pröjsar jag 5000:- för en stambytt/renoverad etta (2018) i Stockholm.
Hade jag köpt en liknande lägenhet så hade månadskostnaden hamnat på 10 600:- i månaden, varav 5900:- är _RÄNTA_ och avgift till föreningen. Och vad händer när räntan stiger med endast 1%? Hoppsan, där blev det 1500:- dyrare, kontra när man är helt safe och betalar 5k varje månad?
Utöver det så måste man bekosta reparationer och renoveringar själv, tex om kylskåpet går sönder.
Innan argumentet "Men bostaden kan öka i Värde" så kontrar jag med att pengarna ökar i värde om man köper aktier/fonder också.

Ja, ungefär samma argument som ovan.

Tidigare bodde jag i Gävle, femrummare på 115 kvm inne i Centrum för 9000:- per månad.
Köp av liknande lägenhet skulle gå på ~2.5 miljoner med en avgift på 5000:- i månaden. Så endast ränta + avgift landar på 8986:-, man skulle spara 14 kronor i månaden på att köpa en lägenhet och hosta upp 375k i kontantinsats. Dagen då räntorna går upp blir det en minusaffär.

Alla på internet ylar om att det är en minusaffär att skaffa sig en hyresrätt, vilket kanske stämmer om man skaffar ett snordyrt Nybygge i Stockholm.
Jag tror många stirrar sig blinda på hyrorna för nybyggda lägenheter och drar slutsatsen att hyresrätter är värdelösa, men faktum är att de oftast är billigare än en bostadsrätt om du får tag i ett förstahandskontrakt till en lägenhet som inte går efter såkallade "marknadshyror" som alla nybyggen gör.

Som tidigare nämn stambyttes min lilla etta 2018 och hyran ligger på 5000:- i månaden.
Nybyggda ettor (hyresrätter) går för runt 10 500:- i månaden i mitt område, och ja. Hade jag varit tvungen att hosta upp så mycket för lägenheten hade jag givetvis köpt en BR istället.

Nybyggd tvåa här i stan (Oskarshamn) köper jag. 1M rätt exakt ger jag för denna tvåa på 55m^2. Kommer kosta mig mellan 6-7k i månaden, hyra och avbetalning ihop. Fasta hyran ligger på ca 2,5k resten är lånet. Samtidigt byggs hyresrätter inne i stan och de ligger också mellan 6-7k i ren hyra för en tvåa av liknande storlek.

Då tyckte jag att valet var självklart iaf, dagen jag säljer är ju risken att inte gå som minst +- noll rätt låg och mest sannolikt går man iaf lite plus. Med en hyresrätt har jag ju bara betalat hela hyran, dvs ren förlust jämfört med min bostadsrätt.

Men situationen och priser är säkert helt annorlunda på andra håll i Sverige och då kanske inte valet är lika självklart. Men när det gällde nybyggt här tyckte jag iaf att valet var självklart.

Äldre lägenheter i stan är ju klart billigare, men då är de sen hedenhös också, renoveras ytterst sällan osv. Var inte sugen på det när detta alternativ kom upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Håller med, spara ihop till en insats för att köpa sig ett boende istället för att hyra är alltid det bästa man kan göra.

Rent ljug att sprida det som fakta. Se mina tidigare inlägg. Högst subjektiv åsikt

Skrivet av Zemlan:

Nybyggd tvåa här i stan (Oskarshamn) köper jag. 1M rätt exakt ger jag för denna tvåa på 55m^2. Kommer kosta mig mellan 6-7k i månaden, hyra och avbetalning ihop. Fasta hyran ligger på ca 2,5k resten är lånet. Samtidigt byggs hyresrätter inne i stan och de ligger också mellan 6-7k i ren hyra för en tvåa av liknande storlek.

Då tyckte jag att valet var självklart iaf, dagen jag säljer är ju risken att inte gå som minst +- noll rätt låg och mest sannolikt går man iaf lite plus. Vid en hyresrätt har man ju bara betalat hela hyran, man har nu igen som helst chans att få igen något.

Men situationen och priser är säkert helt annorlunda på andra håll i Sverige och då kanske inte valet är lika självklart. Men när det gällde nybyggt här tyckte jag iaf att valet var självklart.

Äldre lägenheter i stan är ju klart billigare, men då är de sen hedenhös också, renoveras ytterst sällan osv. Var inte sugen på det när detta alternativ kom upp.

Ja, handlar det om samma pris för en BR som en hyresrätt så håller jag med om att det är ett bättre alternativ att köpa BR.

Fast, om du fått ett förstahandskontrakt på en likadan lägenhet för 3000:- i månaden i en hyresrätt, hade du fortfarande köpt en?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Sedan dess har lägenhetens värde stigit med över 80%, så det verkar ha blivit en skenbart lönsam affär. Men jag hade faktiskt vart rätt nöjd om bopriserna gick ner igen. Vill flytta till något större, så lägre köppris skulle gynna mig, även om jag skulle tjäna mindre på försäljningen. Även reavinstskatten hade blivit mindre. Att min lägenhet går upp i värde kan jag bara realisera genom att flytta utomlands (vilket jag inte har någon lust med.)

Lustigt nog verkar det vara väldigt få som är införstådda med detta, dvs. att uppåtgående marknadspriser på hus/br endast är något positivt om man antingen ämnar flytta till något mycket billigare, eller som i fallet som du nämnde, bort från regionen med de högre priserna, eller möjligen till en annan bostadstyp etc. som inte påverkats.

Skrivet av Jejk0b:

Nu får alla icke-stockholmare förlåta mig, men som just stockholmare som kanske vant sig vid de sjuka priserna vi har här så undrar jag varför man ens vill ha hyresrätt i mindre städer? Just GBG kanske är ett dåligt exempel. Men nog måste månadskostnaden för en bostadsrätt i även GBG vara lägre än en hyresrätt? Trots räntan på lånet! Och dessutom ännu mycket billigare än andrahandskontrakt?
Vad kostar en 2a eller 3a, säg en 25-30 minuters pendling ifrån göteborg city?

Ofta är det väl inte en fråga om vad man vill, utan vad man kan. Svårt att köpa br om man inte har råd, även om det tids nog blir billigare

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Via hässelbyhem fick jag min lägenhet. De har inget kösystem, utan ger lägenheten till den dem känner för.
Vi var nog bara 3 på visningen och jag tror dem andra 2 tackade nej. Så jag hade väldigt tur.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Kort sagt så finns det inga alternativ idag. Har du tur så får du tag i ett undantag. Folks berättelser här är tyvärr inte så relevanta.

1. Hyresrättssystemet är i princip övergivet. I t.ex. Stockholm går bostadskön ibland t.o.m. bakåt. Hos privatvärd kan du få hyra om du har tur, dock är nyproduktion eller renoverat dyrt. Ofta uppemot 200 kronor per kvadratmetern eller mer i månaden.

2. Bostadsmarknaden är inte hållbar baserat på lönerna, utan många som äger bostadsrätt har köpt tidigare. Ibland subventionerat av staten. Dessutom står bostadsmarknaden nu i princip stilla. Är du ung och ska flytta inom några år så kostar det dessutom ganska mycket att betala mäklare o.s.v.

3. Möjligen kan du spara pengar och köpa lägenhet i en mindre stad (de flesta kommuner har bostadsbrist). Men då blir istället arbetsmarknaden ett problem.

Har du inte rika föräldrar skulle jag rekommendera att antingen studera, om det går och du ens då kan hitta en lägenhet då, eller att flytta utomlands när du fortfarande har chansen, vilket visserligen kan vara svårt även det. Annars är det väl tyvärr bara säga välkommen till klassamhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Är 21 år gammal, stått i Göteborgs och Partilles bostadskö sedan 18 respektive 17 år. Har nu börjat aktivt söka hyreslägenhet, men det är alltid mellan 600-1000 människor före mig i kö för vettiga lägenheter, oavsett hur kraftigt jag stretchar min budget.

Har nästan helt tappat hoppet redan efter en vecka. Hur många år måste man stå för att ens hamna i top 100 kön!?

Är köpa det enda alternativet idag? Någon som hyr andra-hand och kan förklara hur ni gick tillväga för att få den?

Jag har länge haft tankarna att flytta från en förort till Stockholm till västkusten. Men marknaden där är ju lika tyngd som här så började titta en bit utanför GBG. Ett ex syster bor i Trollhättan så har varit där vid ett flertal tillfällen och kollade avståndet med tåg och det är bara 38 minuters tågfärd från Trollhättan station till GBG Central. Det är vad det tar för mig med tåget in till STHLM City.

Priserna för att köpa lägenhet i Trollhättan är mindre än hälften så dyra som de i min håla. Där kan man få en duglig tvåa för 500-600.000 kr. Här behöver du lägga minst det dubbla. Ute nu finns även lägenheter för 250.000 kr med renoveringsbehov vilket ju är grymt bra om man är händig.

Med andra ord, om man inte känner sig tvingad att bo i centrala GBG utan faktiskt kan tänka sig ha drygt 30 minuters tågresa dit så finns det ju bra mycket enklare sätt att hitta lägenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av prpx:

Kort sagt så finns det inga alternativ idag. Har du tur så får du tag i ett undantag. Folks berättelser här är tyvärr inte så relevanta.

1. Hyresrättssystemet är i princip övergivet. I t.ex. Stockholm går bostadskön ibland t.o.m. bakåt. Hos privatvärd kan du få hyra om du har tur, dock är nyproduktion eller renoverat dyrt. Ofta uppemot 200 kronor per kvadratmetern eller mer i månaden.

Morsan skaffade precis lägenhet i Centrala stockholm via SKB, 38 år i Kö.
Behöll även köpoängen fast hon tog en lägenhet.

Så SKB verkar fungera bra. Den kan man sätta ungarna i redan när dom är nyfödda, behöver inte vara 18 för att stå i den.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

@Lodisen: I en bostadskö så konkurrerar du ju med de som har mer kötid än dig själv om de lägenheter som blir tillgängliga. Finns inget som säger att du kommer få ett kontrakt om 38 år om du om du ställer dig i kö idag. Det är därför t.ex. Stockholms bostadskö ibland "går bakåt" eftersom att det inte fördelas tillräckligt med bostäder för alla de som ställts sig i kö på senare år.

Sen kan man fråga sig hur relevant en bostadskö på så lång tid är, det blir ju till stor del ett sätt för de som redan har bostad att skaffa sig ett billigare boende eller göra vinst från försäljning av bostadsrätt.

Men visst man kan ställa barnen i den, dock inget direkt alternativ för den som är i behov av bostad.

Permalänk
Avstängd

Var en luffare innan min första lägenhet..kommunen gav mig en hyresrätt efter mycket tjafs med socialen.

Bodde där i 10år, var aktiv på bostadskön uppgraderade mig till en trea och högst upp.. en del tur att jag fick denna nya lägenhet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag ser hyres som ett avstamp till att köpa egen längehet så jag kunde få en snabbt tackvare att jag valde ett sunkigt område. Sparade ihop till insats och flyttade till BRF så fort jag hade råd.

Ibland får man mer bostadspoäng om man är befintlig hyresgäst inom bolaget. Så det går alltså snabbare för en hyresgäst att få ihop poäng jämfört med en som inte har någon lägenhet. Du kan också kolla på kollektiv, då kan man ofta bo i ett finare område eftersom man tex hyr ett hus och delar på.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Förvisso ingen hyresrätt men en bostadsrätt.

Det tragiska är att min farsa dog och jag fick pengar efter honom, detta räckte som handpenning till bostad i Södertälje bara nåt år efter hans bortgång samt att jag jobbat ca ett år. Mit maxtak var då inte speciellt högt men dåvarande hittade en 1,5'a som jag nätt och jämt "vann"

Där har man bott sen början på 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns lägenheter på två rum under 1,5 miljoner i Stockholms kommun. Kommunen är lite större än Vasastan eller Östermalm. Här får du förvisso ett hus på 120-150 m² för samma pris och således lägre månadskostnad. För 500 k i insats får du en hel herrgård.

Trodde dig inte men finns faktiskt en 2 lgh som är 2 rum för under 1,5. Den ena är iofs utan kök och minimalt sovrum, men ändå.
Den andra är i ett 50-talshus som har planerade fasad och takrenovering som ska belånas enligt redovisningen från 2012.

Men går man upp till 1.8 kan man nog kunna köpa en okej 2:a

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Trodde dig inte men finns faktiskt en 2 lgh som är 2 rum för under 1,5. Den ena är iofs utan kök och minimalt sovrum, men ändå.
Den andra är i ett 50-talshus som har planerade fasad och takrenovering som ska belånas enligt redovisningen från 2012.

Men går man upp till 1.8 kan man nog kunna köpa en okej 2:a

Alternativt att man får nöja sig med att bo i typ Brandbergen Finns en hel del (som sålt åtminstone) om man lägger på ett par hundra k.

Permalänk
Medlem

Fick min första etta på 35m² via pappas byggkontakter. Andra lägenhet som jag bor i nu, en etta på 42m² var rena lyckokastet. 13 personer före mig tackade nej pga bottenvåning (som man ej ändå ser in i utifrån pga nästan 2m till lägsta fönsterhöjd), den var lite sliten på sina ställen då det är det kommunala bostadsbolaget. Som tur är renoverades det mesta av lägenheten nåt år efter, exklusive köket som är en kokvrå dessvärre. Men den är billig, vilket är prio ett.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Alternativt att man får nöja sig med att bo i typ Brandbergen Finns en hel del (som sålt åtminstone) om man lägger på ett par hundra k.

Ja, hela pendelinjen är ju trevliga lägen om man jobbar någorlunda bra. Just Brandbergen är väl ett av de fulare områdena? Då är nog västerhaninge att föredra, även om det blir 10 min extra till stan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Ja, hela pendelinjen är ju trevliga lägen om man jobbar någorlunda bra. Just Brandbergen är väl ett av de fulare områdena? Då är nog västerhaninge att föredra, även om det blir 10 min extra till stan.

Jo, håller med om att det är värsta området i Haninge sett till utseendet Samtidigt är det ju också varför de är billigare än många andra områden.

Allt beror ju på var man jobbar vart det är praktiskt och bekvämt att bo. Går ju att pendla härifrån (12 mil från) till Stockholm, men det kostar 3000 kr/m och kräver i princip att man måste jobba i innerstaden om man vill hålla sig till en timmes pendling.

Permalänk
Medlem

Istället för att ta en hyreslägenhet så valde jag att bo hemma till 25 och parallellt med studier spara ihop till en bit över kontantinsatsen om 15% till en 3:a på 78 kvm i Stockholm för 1.5 MSEK.

Hade väldigt mycket tur med lägenheten då tidigare ägare ville flytta och ville bli av med den så fort som möjligt för att "flytta med jobbet". Inget fel på varken grannar, område eller lägenhet

EDIT: Har kötid hos bostadsförmedling i Stockholm sedan 2006, den långsiktiga planen är att sälja bostadsrätten i framtiden och ha pengarna som en extra slant till pensionen och ta en mindre hyreslägenhet lite mer centralt. Men vi snackar om ca. 45 år till, så det får tiden utvisa vad som händer.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Rent ljug att sprida det som fakta. Se mina tidigare inlägg. Högst subjektiv åsikt

Ja, handlar det om samma pris för en BR som en hyresrätt så håller jag med om att det är ett bättre alternativ att köpa BR.

Fast, om du fått ett förstahandskontrakt på en likadan lägenhet för 3000:- i månaden i en hyresrätt, hade du fortfarande köpt en?

Ja självklart min åsikt är lika subjektiv som din.
Men jag är skeptisk ändå, var kan jag tex hyra en kåk på 200kvm för rimligt pris, eller iallafall en kåk med 4-5 sovrum, 2 toaletter, uterum för att nämna lite krav?
Hade jag satt mig i hyreslägenhet för 6år sen hade jag inte bott där jag bor nu och jag hade inte haft lika mycket pengar att röra mig med som jag har nu.
Att gå från 62kvm till 93kvm till 200kvm på 6år och ändå inte bo mitt ute på landet är inget ljug utan ren fakta.
Att få in en fot i en bostadsrätt är absolut värt det. Dessutom är bostadsrätter ett väldigt enkelt boende, visst du får pröjsa själv om tex kyl går sönder, men det är ingen stor summa och jag kan lova att du får tillbaka det när du väl säljer. Dessutom finns där en styrelse som jobbar för att öka värdet av din bostad (enkelt förklarat.)
Hyreslägenhet är inte dåligt men du tjänar absolut noll på det. Dagen du lämnar din hyreslägenhet får du inte ut något av det utan du måste aktivt själv göra någon form utav sparande.

Visa signatur
Permalänk
Snusfri

Lägenheten jag har nu ligger centralt i en mindre stad (35-40k innevånare) och den dök upp på hyresbolagets hemsida vid 2 1-tiden en fredag och min mor såg den och nöp den direkt åt mig.

Har nu bott i den i snart 13 år och letar efter större då en etta på 43kvm är för litet.

Tack vare av att jag bott i samma lägenhet i så många år så har jag samlat på mig mycket poäng så jag kan nästan få vilken lägenhet jag vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@MrMadMax: Problemet att resonemanget med "... jag kan lova att du får tillbaka det när du väl säljer." är rätt galet tänkt. Att tänka att du garanterat kommer gå plus på din bostadsrätt är att leva i en drömvärld.

Ja, hitintills har de som köpt lägenheter tjänat stora summor pengar på sina lägenheter men de som köper idag MÅSTE vara mer restriktiva i sina drömmar om att tjäna storkovan. Läget är helt annorlunda idag än vad det var för bara 5-10 år sedan.

Jag känner tyvärr flertalet som gått minus på sina köp där de varit tvungna att sälja snabbt vid separationer och skilsmässor. Den värsta smällen fick ett par som köpte nyproducerat radhus ta när de var tvungna att sälja den och gick närmare 300.000 kr back på deras sex månader i huset. Det är inga småpengar.

Jag vet inte om det kommer komma en krasch på marknaden, det har spekulerats länge om att det är en bubbla och att det någon gång kommer att vara tvunget att spricka. Detta har inte hänt ännu men stackars de människor som sitter där med mångmiljonlån och lägenheter/hus som är värda mindre än deras lån ligger på om det skulle ske. Och än värre för dem som köpte innan de hårdare kraven fanns. Känner flertalet som stressköpte innan amorteringskrav och handpenningskraven skärptes och nästan har fullbelånat sig och utöver det lever tajt i förhållande till sin lön i hoppet om att sälja för mer pengar senare.

Vagga inte in någon i en falsk trygghet. Ja historiskt sett har det generellt sett varit ett bra köp att köpa bostad. Har det alltid varit så, nej.

Sticker räntan upp till 5% så är det många som inte har råd längre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Det är ju dessvärre inte ens 10% av en tvåa i Stockholm stad i dagsläget Jag och tjejen lade 500k i kontantinsats. Vi köpte precis när priserna började gå ner, dvs början 2017

Inte i Stockholm stad, nej. Men i Stockholm kommun. En förstagångsköpare kan inte förvänta sig att köpa i Stockholm stad. Inom kommunen får du i alla fall tunnelbana. Bostäder i samma område jag köpte i då, ligger nu ute för 1,5-1,7. Så det verkar inte vara så blodiga utgångspriset.

Permalänk
Medlem

@PsyCor: Nyproducerat är ingen höjdare någonstans egentligen, priserna går ofta ner, en del av bostadsrätterna måste reas ut för att säljas till att börja med o.s.v. Nyproducerade villor är också en svår kalkyl då markpriserna kan kosta lika mycket som ett äldre hus på något annat område. Köper man en bostad för att leva i och räknar efter det så klarar man sig nog, men att köpa bara för att spekulera kommer såklart inte alltid fungera lika bra. Sen beror ju allt på vad det är för något, bor man litet och hyr så kan man spara pengar för att på sikt skaffa sig större boende, hyr man en större lägenhet kanske det inte finns så mycket utrymme i ekonomin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Inte i Stockholm stad, nej. Men i Stockholm kommun. En förstagångsköpare kan inte förvänta sig att köpa i Stockholm stad. Inom kommunen får du i alla fall tunnelbana. Bostäder i samma område jag köpte i då, ligger nu ute för 1,5-1,7. Så det verkar inte vara så blodiga utgångspriset.

"Stockholms Stad" är namnet på kommunen. Och ja, du kanske kan köpa en billig tvåa i tensta / rinkeby idag som nämnt ovan.
Men du får inte en tvåa i något trevligare område inom stockholm stad, dvs kommunen, för 1,5 mille! Inte senast jag kollade iallafall.

Jag tycker inte heller en förstagångsköpare kan förvänta sig en bostadsrätt innanför tullarna. Kanske inte ens i kommunen om man nu inte vill bo i just husby, tensta etc

Jag lägger ingen värdering i det, utan konstaterar bara fakta! Själv köpte jag min första lägenhet för 1,375 miljoner men det var en etta på 37kvm i Tullinge, botkyrka kommun. Dvs ingen tunnelbana, utan pendeltåg! Den sålde jag för 1,65 miljoner våren 2017. Och Tullinge tenderar att vara bra mycket billigare än stockholms stad.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |