Intel förhandsvisar systemkretsen Lakefield med Sunny Cove och inbyggt primärminne

Permalänk
Melding Plague

Intel förhandsvisar systemkretsen Lakefield med Sunny Cove och inbyggt primärminne

Mot slutet av året tar Intel upp kampen mot ARM med Lakefield, som använder tekniken "Foveros" för att integrera processor, grafik och primärminne på en liten strömsnål processor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Sötast

Spännande att se intel bredda sina produkter.

De har ju dock inte mycket val egentligen. Deras kamp emot AMD just nu är bara en fotnot i historien. Om de inte lyckas konkurrera mot ARM så är Intel själva snart ett minne blott.

Att ha både Apple och Microsoft arbeta hårt för att implementera/gå över till ARM baserade kretsar måste vara en rejält oroväckande grej för både Intel och AMD.

Speciellt då pure ARM servrar t.ex skulle kunna sänka elomkostnaderna för en serverhall med typ 60% med likvärdig prestanda.

Permalänk
Medlem

Intelligent lim, det är framtiden.
#denendavägen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser riktigt intressant ut, dock lite roligt att Intel adopterar modul-baserad design efter kritiken mot AMD =P

(Core 2 Duo never happened)

Permalänk

@Allexz: Tja om man drar en parallell till hårddiskmarknaden så har t.ex. WD, Toshiba, HGST och Seagate börjat sälja SSD-enheter. If you can't beat them, join them.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänker på videon med wendel om att framtiden kan bli chip med "custom silicon", där ett paket av olika typer av kretsar bli ett. Typ att blanda några x86, lite ARM, några GPUer och lite RAM i ett enda "cpu-paket" / SoC.

Permalänk
Medlem

Borde ju tillslut komma en telefon med fullt windows 10

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Foveros på Grekiska tycks betyda Fearful.

Undrar om de tänkte igenom valet av namnet.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Sötast
Skrivet av maweric:

Borde ju tillslut komma en telefon med fullt windows 10

Skickades från m.sweclockers.com

Som det är nu så är det inga problem.

De senaste ARM chippen kan med enkelhet köra Win10 på en mobil, men är smått poänglöst.
Du lär dock se en hel del Surface plattor med arm som kör Win10 på! Med 4x längre batteritid än en Intel platta.

Permalänk

@Allexz: Vet du hur påverkar batteritiden påverkas när man behöver emulera ett x86-operativsystem? Hade varit intressant att se.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@Allexz: Vet du hur påverkar batteritiden påverkas när man behöver emulera ett x86-operativsystem? Hade varit intressant att se.

Tänker att det är mest intressant att emulera enskilda x86 program. Du har ett arm os med de grundläggande programen. Saknar du något program som inte skrivits om för ditt arm os så emuleras det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Som det är nu så är det inga problem.

De senaste ARM chippen kan med enkelhet köra Win10 på en mobil, men är smått poänglöst.
Du lär dock se en hel del Surface plattor med arm som kör Win10 på! Med 4x längre batteritid än en Intel platta.

På min platta är det displayen som drar mest, men en intelplatta kanske drar så mycket att displayen är försumbart. Annars är nog 4ggr svårt att spara sig till...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Foveros på Grekiska tycks betyda Fearful.

Undrar om de tänkte igenom valet av namnet.

Eller fantastisk/häpnadsväckande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@Allexz: Vet du hur påverkar batteritiden påverkas när man behöver emulera ett x86-operativsystem? Hade varit intressant att se.

xD epic namn, gillas!

Nej, det är jag inget vidare insatt i. Men tittar man prestandavis så kostar det galet mycket prestanda att emulera x86 rent generellt, man kan snacka om en förlust på 50%.

Det man kunnat läsa sig till var c:a 4x längre batteritid rent generellt och om x86 skulle ta "dubbelt så lång tid" att emulera så kan det eventuellt trots emuleringen vara möjligt att få längre batteritid .

Oavsett så pushar både Apple å MS för ARM och både macOS och Windows kommer att fungera fullt ut på ARM inom den närmsta framtiden. Apple kommer med stor sannolikhet helt att lämna x86/x86_64 för ARM.

Adobe har redan släppt Photoshop för ARM (Ipad Pro) och det lär inte ha varit den sista delen av deras svit som portas utan den första.

Laptops, Plattor och Mobiler är mainstream och står för en klar majoritet av all försäljning och samtliga av dessa enheter fungerar bäst och är mest strömsnåla med arm över x86/x86_64 så ser man ett par år framåt så finns det ingen större anledning för mainstream marknaden att ens titta på något annat än ARM.

Är ju i princip bara vi med stationära datorer som fullt kan utnyttja Intels och AMD's processorer med fläskig kylning och stora kylda chassin ändå och vi vet alla vad som händer om man är en liten marknadsandel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Som det är nu så är det inga problem.

De senaste ARM chippen kan med enkelhet köra Win10 på en mobil, men är smått poänglöst.
Du lär dock se en hel del Surface plattor med arm som kör Win10 på! Med 4x längre batteritid än en Intel platta.

Har väntat länge på dessa plattor. Ger snart upp.. 🙁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Adobe har redan släppt Photoshop för ARM (Ipad Pro) och det lär inte ha varit den sista delen av deras svit som portas utan den första.

Nope, inte än. Jag väntar otåligt. Nångång 2019 ska det komma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Foveros på Grekiska tycks betyda Fearful.

Undrar om de tänkte igenom valet av namnet.

Det tycker jag. Frukta den! Eller så är den fantastisk. Kanske både och? Frukta den för den är så fantastisk? Vi får helt enkelt hoppas på att det inte blir ett fiasko av detta nu då xD

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Vore riktigt nice med en liten moderkortsformfaktor med en liten tillhörande liten chassieformfaktor som är gjord för att monteras backpå skärmar. Datorn skulle då dela nätdel med skärmen och anslutas med en multiströmkabel samt tex USB.
Visserligen kan nya Usb ge 100 W. Vore najs med en standard för casual datorer att monteras vakom en skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Sötast
Skrivet av DasIch:

Nope, inte än. Jag väntar otåligt. Nångång 2019 ska det komma.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, my bad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Det tycker jag. Frukta den! Eller så är den fantastisk. Kanske både och? Frukta den för den är så fantastisk? Vi får helt enkelt hoppas på att det inte blir ett fiasko av detta nu då xD

Visst men ett farligt namn att använda

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hölmiz:

Vore riktigt nice med en liten moderkortsformfaktor med en liten tillhörande liten chassieformfaktor som är gjord för att monteras backpå skärmar. Datorn skulle då dela nätdel med skärmen och anslutas med en multiströmkabel samt tex USB.
Visserligen kan nya Usb ge 100 W. Vore najs med en standard för casual datorer att monteras vakom en skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk NUC, men ännu mindre, 8x8 cm lär inte vara ömöjligt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Låter som en kanonidé för små strömsnåla kretsar, men låter svårkylt om vi pratar högpresterande kretsar... tror inte RAM är den bästa värmeledaren för beräkningskärnorna

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Nu kan jag i princip inget om processorarkitektur osv så jag hoppas på en enkel förklaring.
Borde inte stapling av kretsar försvåra värmeavledningen? I min amatörmässiga hjärna känns det bakvänt att stapla flera värmealstrande komponenter på varandra.
Jag inser naturligtvis att man löst detta men kan någon vänlig själ förklara hur??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Som det är nu så är det inga problem.

De senaste ARM chippen kan med enkelhet köra Win10 på en mobil, men är smått poänglöst.
Du lär dock se en hel del Surface plattor med arm som kör Win10 på! Med 4x längre batteritid än en Intel platta.

Alltid trott att skärmen tuggar mest ström? På både min platta och telefon står skärmen för mest förbrukning oftast med stor marginal.
Fast hardcore gejmar man så cpun ryker av hetta så kanske det ser annorlunda ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Nu kan jag i princip inget om processorarkitektur osv så jag hoppas på en enkel förklaring.
Borde inte stapling av kretsar försvåra värmeavledningen? I min amatörmässiga hjärna känns det bakvänt att stapla flera värmealstrande komponenter på varandra.
Jag inser naturligtvis att man löst detta men kan någon vänlig själ förklara hur??

Skickades från m.sweclockers.com

Intel har placerat kretsarna så optimalt det går sett till värmeöverföringen.
Men sannolikt kommer vi få se lägre klockfrekvenser.

EDIT: https://www.youtube.com/watch?v=26EzYDBNwLU&t=863s

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tänk NUC, men ännu mindre, 8x8 cm lär inte vara ömöjligt

Jo jag vet. Dreglar lite nästan. Skulle vara mycket smidig lösning att hänga på en sådan bakom skärmen på många arbetsdatorer som endast används för lättare sysslor på tex kontor sjukhus etc.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maweric:

Borde ju tillslut komma en telefon med fullt windows 10

Skickades från m.sweclockers.com

Några år efter kommer en brödrost med hela windows 10...

Datorutvecklingen har förändras. Det var inte många år sedan små och biliga 11" surfdatorer var mycket populära, idag finns dessa som billiga maskiner knappt kvar. Orsken är många främst att behovet att köra windows på en enklare dator ej är stort.
Det vanligt folk och även prouser gör är att använda webläsaren och metoder för att fjärrstyra program på en annan dator.

Detta leder att jag tror väldigt mycket på väldigt enkla datorer som klient/terminal.

Permalänk
Datavetare

För batteridrivna enheter är det vettigare att ha 1-2 st "stora" och högt klockade kärnor kombinerat med ett gäng "små" lägre klockade kärnor.

Tittar man på 15 W TDP laptops så har de på vissa sätt försämrats när man tog steget från 2C till 4C. I båda fallen har toppmodellerna en maximal turbo-boost på strax över 4,0 GHz. Det är riktigt trevligt då det ger ultratunna bärbara nästa samma UI-respons som >100 W stationära.

Problemet kommer när man drar igång något i bakgrunden. Även om man inte bryr sig om exakt hur lång tid bakgrundsuppgiften tar så påverkar den tyvärr generell respons för det man kör i förgrunden.

Har man ett vettigt OS är schemaläggningen ett icke-problem, detta då desktop OS är rätt bra på att automatiskt klassificera OS-trådar som "compute bound" alt. "interactive / I/O-bound". OS-trådar i "interactive / I/O-bound" klassen får i praktiken alltid prioritet till CPU, något som gör att man egentligen inte märker av att det finns saker i bakgrunden som drar 100 % CPU.

Eller, så är det om man bara tittar på OS-biten. Med 15 W TDP kan en 2C krets fortfarande hålla sig över 3,5 GHz under last, medan 4C modellerna rasar ned under 3,0 GHz. Resultatet är att 4C modeller kan upplevas segare än 2C modeller när saker ligger i bakgrunden (helt tvärt emot vad man tycker "borde" vara fallet här)

Med en design som Lakefield kopplat med OS som både kan klassificera OS-trådar samt har stöd för heterogena CPU-konfigurationer (d.v.s. att CPU-kärnorna är olika starka) få det bästa av två världar. Med bara en "fet" kärna är det alltid möjligt att ligga nära maxfrekvens medan saker som kan utnyttja många kärnor kan ändå köras effektivt i bakgrunden då många svaga kärnor är långt mer energieffektiva jämfört med få starka kärnor.

Dagens Atom är faktiskt helt OK. Föregångaren till det som används i Lakefield, 14 nm Goldmont+, drar jämt med gamla Core2 sett till prestanda per cykel och CPU-tråd!

Enda trista med denna teknik är att x86 kärnor tyvärr aldrig blir speciellt små p.g.a. av att instruktionsuppsättningen är så bloat:ad. Så lite frågetecken kring hur väl denna teknik fungerar på x86, kommer vara sämre än för ARM fast man får ju Windows stöd (i alla fall när Windows fått vettigt stöd för heterogena CPU-konfigurationer)...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Visar att Intel är på rätt spår, ska bli intressant o se vad de mer hittar på de närmaste åren på cpu sidan

Permalänk
Medlem

@Allexz:
60% vet jag inget om.
Men förstat tanken då jag kollade på vidoen var ARM big.LITTLE. Inte så förtjust i den designen även om jag inte är emot en compancion core för bakgrunds arbete. Programmeringen är en annan historia.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.