Windows uppdateringsprocess förvirrande och bristfällig enligt användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Vi har problemet att Windows installerar uppdateringar utan att berätta om det i våra labb. Enligt vissa ackrediteringar måste vi då omkalibrera instrumenten om vi inte kan visa på att uppdateringen inte påverkar utrustningen, något som igentligen är omöjligt.

Har också varit problem med att datorer som har varit på ett internt nätvärk har uppdateras när en dator med uppdateringar installerade har kopplats in.

Skrivet av improwise:

Vilket är precis skälet till att Windows LSBB/LTSC finns. Labutrustning, ATM maskiner, respiratorer (well, hoppas ingen sån kör Windows ) osv.

Skrivet av kissekotten4:

Ja, jag hoppas att det ska bli standard hos oss också, tyvärr är vi en liten del av ett större företag, det har ju alltid "fungerat" förr, när inget hade nätvärk.

Ja, det tänkta användningsområdet är som du skriver, men LTSC får fortfarande kumulativa säkerhetsuppdateringar samt hotfixar.
Så därför antar jag att instrumenten fortfarande måste kalibreras på nytt.

Om ni har ett "isolerat" labb utan internetåtkomst men ändå får uppdateringar så betyder det att era datorer är inställda på att ladda ner, och dela, uppdateringar med andra datorer i det lokala nätverket - detta går att stänga av under:

All Settings\Windows Update\Advanced Options\Delivery Optimization

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Microsoft har gjort det lite behagligare för användaren med att de byter meddelanden under processer som kan ta tid.
Tyvärr har de inte lyckats korta ned tiderna, troligen pga underliggande saker som är svåra att bygga bort. Iaf i vissa fall har det nog däremot blivit mycket värre (tex Windowsuppdateringar), och ibland känns Windowsuppdateringar också som onödiga.

Det är inte produktivitetshöjande att ständigt ha nya uppdateringar som tvingar användaren att vänta. Vilket ju är precis motsatsen till vad MS utger sig för att arbeta med när de tex bygger nya funktioner i OS/Office.

Jag tror det kommer en Windows 11. Det finns för många kvarlevor som de inte kan fixa på ett smidigt sätt, tyvärr kommer vi andra behöva leva med det tills det är dags.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Kontrollpanelen, computer management och sådant blandat med deras nya gränssnitt för diverse inställningar som introducerades med windows 8 är fortfarande en salig röra av olika UIn som de borde fått ordning på med enhetlig standard sedan länge. Men icke...

Just detta tycker jag är så otroligt klåparaktigt. Måste gå igenom två gränssnitt fram och tillbaka.. Helt sinnessjukt. Låt den gamla kontrollpanelen vara kvar bara och avliva den där metro skiten.

Hur kan ett så stort företag inte ha ordnat ett enhetligt gränssnitt ännu????

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av NexionTechnologies:

Switch to linux...

Ja just det. För 2019 är linux år .. eller vänta nu?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Jag kör win7 till vardags men minns nu ett fint win10 minne som är på kärringens bärbara.
Satt och gjorde bank ärenden när het plötsligt en snabb ruta kom upp att windows startar nu om pga uppdateringar. Fanns inhen paus eller avbryt knapp. Hann knappt läsa innan den startade om. Hoppas det är fixat nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Är du en sån som låter allt stå på i standby? Kyl och frys går ju inte att jämföra med, de måste ju vara på annars tappar de sin funktion. Men elektronik osv som drar ström när man inte ens är hemma, om än lite, tycker jag är onödigt. Plus att det faktiskt är en brandrisk som folk inte tänker på

Skickades från m.sweclockers.com

Om du menar om jag är en normal svensk med modern elektronik som man låter stå på i standby och istället fokuserar på saker med större avtryck på miljön så ja. Kanske lite utanför ämnet med Windows uppdateringar dock.

Permalänk
Medlem

Tack ni som påmint mig om gpedit....

Skrivet av Majorkraft:

Tvingades tillslut skaffa eländet Windows 10 då jag köpte nytt system och det ger mig gråa hår med sitt "användarvänliga inställning".
Som om Microsoft utgår ifrån att alla användare är helt dumma i huvudet och behöver befrias från allt vad datorkunskap heter.. allt ska ske automatiskt i bakgrunden och man vet inte om det förens det är gjort. Sen ser fönster och menyer för jävliga ut rent allmänt, till och med windows95 ser trevligare ut ju

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av enbom:

Windows 10 är så frustrerande att jobba med. Varför har de tagit bort så jävla många valmöjligheter som var enkla att hitta förut? Nu måste man börja göra ändringar i Group Policies eller direkt i Registret för att ändra på samma saker.

Sen att de fortfarande efter alla dessa år har två olika ställen att hitta inställningar på? Kontrollpanelen och Settings? WHY?!

Blir arg bara att tänka på det... Går allt som det ska och man aldrig behöver peta i nånting så är det ju lugnt men direkt man ska börja göra nånting så blir man irriterad.

Detta märker jag även av i flera program. Allt ska touchsäkras och fördummas. Inställningar/funktionalitét döljs eller försvinner helt. Man blir ju bara irriterad när utvecklingen går bakåt istället för frammåt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Tack ni som påmint mig om gpedit....

Detta märker jag även av i flera program. Allt ska touchsäkras och fördummas. Inställningar/funktionalitét döljs eller försvinner helt. Man blir ju bara irriterad när utvecklingen går bakåt istället för frammåt.

Fast framtiden är inte att sitta vid en dator och peka med en mus, det är bara vi från stenåldern som önskar att det vore så.
Hade jag fått bestämma hade alla spel fortfarande sett ut som Quake och jag hade fortfarande varit bäst, typ... :/

Nisse på ekonomiavdelningen hänger inte heller med i utvecklingen, pga. honom sitter vi fortfarande kvar med MS-DOS.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Fast framtiden är inte att sitta vid en dator och peka med en mus, det är bara vi från stenåldern som önskar att det vore så.
Hade jag fått bestämma hade alla spel fortfarande sett ut som Quake och jag hade fortfarande varit bäst, typ... :/

Nisse på ekonomiavdelningen hänger inte heller med i utvecklingen, pga. honom sitter vi fortfarande kvar med MS-DOS.

Och trots många försök att utveckla nånting bättre än tangentbord + mus så sitter vi här, 50 år senare, med dom.

Och det är samma sak med UI utvecklingen, ingenting revolutionerande har hänt på över 20 år.
Skulle t.o.m. vilja hävda att de enda som gått framåt är Apple medans MS har gått bakåt på sista tiden.

Permalänk
Medlem

Windows är på sin dödsbädd endå ju, håller tummarna iallafall.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

@rektor:

Som de flesta andra Linux distros så, ja.
Men numera tycker jag att W10 blivit bättre på att inte starta om faktiskt.
Nu är det bara de största uppdateringarna men det sker dock fortfarande och de har lite att lära av Linux

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått mig på deras procent-beräkningar av uppdateringen som pågår. Den kunde de tagit bort och ersatt med "tid som återstår". Uppdateringen (hur snabbt den utförs) i Windows beror mycket på datorns prestanda. Det är stor skillnad i tid mellan en stark stationär med i7, och en bärbar med i3. Det borde inte vara så stor skillnad om båda har SSD. Ja, ja - det är väl bara att låta datorn göra de mindre uppdateringarna då man "slö" - surfar och gilla läget. Kanske kan en samlad månadsuppdatering minska irritationen över uppdateringarna men det klarar nog inte Microsoft med ett operativsystem med väldigt många säkerhetshål.

Permalänk
Medlem

En liten fundering...

Borde det inte gå att kartlägga alla IP-adresser som Windows-uppdateringar tankas från, och sen bara blockera åtkomst till dem i systemet eller i en router? Då kommer Windows visserligen fortsätta försöka uppdatera, men kommer aldrig att lyckas. Inga uppdateringar installeras och då kommer inte heller några oönskade omstarter att ske. När man väl vill uppdatera kan man släppa spärrarna och låta allt installeras, och sen blockera dem igen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Tvingades tillslut skaffa eländet Windows 10 då jag köpte nytt system och det ger mig gråa hår med sitt "användarvänliga inställning".
Som om Microsoft utgår ifrån att alla användare är helt dumma i huvudet och behöver befrias från allt vad datorkunskap heter.. allt ska ske automatiskt i bakgrunden och man vet inte om det förens det är gjort. Sen ser fönster och menyer för jävliga ut rent allmänt, till och med windows95 ser trevligare ut ju

Skickades från m.sweclockers.com

Inte alla, men de flesta är ovetande om hur ett OS fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Fast framtiden är inte att sitta vid en dator och peka med en mus, det är bara vi från stenåldern som önskar att det vore så.
Hade jag fått bestämma hade alla spel fortfarande sett ut som Quake och jag hade fortfarande varit bäst, typ... :/

Nisse på ekonomiavdelningen hänger inte heller med i utvecklingen, pga. honom sitter vi fortfarande kvar med MS-DOS.

Varför skulle mus och datorer försvinna? Visst växer mobila enheter osv men en dator med mus är nog fortfarande det mest effektiva för den som skapar innehåll. Kanske kommer bättre styrning osv men konceptet lär finnas kvar under överskådlig framtid

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lunjoc:

Varför skulle mus och datorer försvinna? Visst växer mobila enheter osv men en dator med mus är nog fortfarande det mest effektiva för den som skapar innehåll. Kanske kommer bättre styrning osv men konceptet lär finnas kvar under överskådlig framtid

Skickades från m.sweclockers.com

Jepp, Skulle vilja påstå att 95% av tiden jag spenderar med mer avancerade saker än att kolla mailen och liknande sker framför den stationära datorn...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Jag tänker stanna på win7 så länge jag kan. Win10 är fortfarande Vista för mig, helt hopplöst.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunjoc:

Varför skulle mus och datorer försvinna? Visst växer mobila enheter osv men en dator med mus är nog fortfarande det mest effektiva för den som skapar innehåll. Kanske kommer bättre styrning osv men konceptet lär finnas kvar under överskådlig framtid

Skickades från m.sweclockers.com

Håller helt med. Kan inte se vad som skulle kunna vara mer effektivt faktiskt, i så fall hade det slagit igenom vid det här laget.
Mus och tangentbord har ju funnits med sen vad, 50-talet eller nåt i den stilen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Och trots många försök att utveckla nånting bättre än tangentbord + mus så sitter vi här, 50 år senare, med dom.

Och det är samma sak med UI utvecklingen, ingenting revolutionerande har hänt på över 20 år.
Skulle t.o.m. vilja hävda att de enda som gått framåt är Apple medans MS har gått bakåt på sista tiden.

Skrivet av lunjoc:

Varför skulle mus och datorer försvinna? Visst växer mobila enheter osv men en dator med mus är nog fortfarande det mest effektiva för den som skapar innehåll. Kanske kommer bättre styrning osv men konceptet lär finnas kvar under överskådlig framtid

Skickades från m.sweclockers.com

Jag pratar om framtiden, det finns inte en chans musen eller tangentbordet överlever. MIT har redan uppfunnit en ansiktsmonterad enhet som ihop med ett maskininlärningsprogram utför tal-till-text-konvertering i realtid. Sen finns det ju även eyetracking som gör det möjligt för en dator, bil eller telefon att veta exakt var man tittar. Det enda människan behöver lära sig är att kontrollera sina tankar och fokusera.

Här är ett exempel på hur det kan se ut:

Skulle även kunna prata om hur bl.a. Microsoft försökt förändra deras gränssnitt men motarbetats av folk som är emot förändringar (t.ex. bring back Windows 7 start-menu). Men då vi ändå pratar om framtiden så kommer även operativsystemet som vi känner det vara ett minne blott, åtminstone för slutanvändaren, alla program och spel kommer att levereras över nätet. Det kommer att vara lika självklart som att vi har eluttag i väggen.

Detta betyder även att hårdvara till viss mån inte blir lika viktigt, det tunga jobbet görs ju ändå inte på din egen dator.
Din egen dator och internet behöver vara speccade för streaming.

Sen kommer Skynet in i bilden, men det är en annan historia.

RemindMe! 50 years "Hade jag rätt?"

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallen:

Jag pratar om framtiden, det finns inte en chans musen eller tangentbordet överlever. MIT har redan uppfunnit en ansiktsmonterad enhet som ihop med ett maskininlärningsprogram utför tal-till-text-konvertering i realtid. Sen finns det ju även eyetracking som gör det möjligt för en dator, bil eller telefon att veta exakt var man tittar.

Det enda människan behöver lära sig är att kontrollera sina tankar och fokusera.

Skulle även kunna prata om hur bl.a. Microsoft försökt förändra deras gränssnitt men motarbetats av folk som är emot förändringar (t.ex. bring back Windows 7 start-menu). Men då vi ändå pratar om framtiden så kommer även operativsystemet som vi känner det vara ett minne blott, åtminstone för slutanvändaren, alla program och spel kommer att levereras över nätet. Det kommer att vara lika självklart som att vi har eluttag i väggen.

Detta betyder även att hårdvara till viss mån inte blir lika viktigt, det tunga jobbet görs ju ändå inte på din egen dator.
Din egen dator och internet behöver vara speccade för streaming.

Sen kommer Skynet in i bilden, men det är en annan historia.

RemindMe! 50 years "Hade jag rätt?"

Allright, det köper jag, man just nu ligger det troligen i sammanhanget väldigt långt fram i tiden.
Tex en enkel sak som att skriva längre texter torde fortfarande tangentbordet vara det bästa alternativet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Allright, det köper jag, man just nu ligger det troligen i sammanhanget väldigt långt fram i tiden.
Tex en enkel sak som att skriva längre texter torde fortfarande tangentbordet vara det bästa alternativet.

Japp, och det är lite av det jag försöker säga, vi som är teknikintresserade på riktigt tvingas anpassa oss efter de som bara vill, eller måste, kunna använda ett operativsystem. Det skulle säkert kunna hända intressanta grejer redan imorgon om det inte vore så. Vi teknikintresserade brukar också vara lite mer förlåtande.

Som jag skrev i något tidigare inlägg, när jag är ute och konsultar så finns det alltid den där personen som inte går att ersätta och som är van vid att jobba på ett visst sätt och inte kan tänka sig något nytt.

Jag brukar kallar honom Nisse på ekonomiavdelningen

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Ja, det är svårt att tänka sig att tangentbord skulle försvinna. Och nej, att tala det man vill skriva är inget vettigt alternativ. Jag vill inte att grannar ska höra allt jag skriver. Och föreställ er hur ett kontorslandskap skulle låta om alla talade det de skulle skriva!

Av samma skäl är det helt orealistiskt med generellt röststyrda apparater och maskiner. Det går inte längre att göra nåt tyst eller privat då. Knappar, i nån form, kommer att finnas kvar tills det går att läsa av tankar för att styra saker. Röststyrning är inte framtiden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, det är svårt att tänka sig att tangentbord skulle försvinna. Och nej, att tala det man vill skriva är inget vettigt alternativ. Jag vill inte att grannar ska höra allt jag skriver. Och föreställ er hur ett kontorslandskap skulle låta om alla talade det de skulle skriva!

Av samma skäl är det helt orealistiskt med generellt röststyrda apparater och maskiner. Det går inte längre att göra nåt tyst eller privat då. Knappar, i nån form, kommer att finnas kvar tills det går att läsa av tankar för att styra saker. Röststyrning är inte framtiden.

Nisse! Om du kollar på klippet så behöver du inte ens prata, du gör bara rörelsen som om du sa det högt.

Elektroder på enheten avlyssnar neuromuskulära signaler som skickas av hjärnan till ansiktet, och maskininlärningsprogrammet transkriberar dem till text. Det ersätter vocalization med "subvocalization" eller "tyst tal".

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Nisse! Om du kollar på klippet så behöver du inte ens prata, du gör bara rörelsen som om du sa det högt.

Elektroder på enheten avlyssnar neuromuskulära signaler som skickas av hjärnan till ansiktet, och maskininlärningsprogrammet transkriberar dem till text. Det ersätter vocalization med "subvocalization" eller "tyst tal".

Och hur gör du om du vill prata samtidigt som du skriver? Eller äta samtidigt som du skriver? Nä, tyvärr, det är tangentbord eller likvärdig teknik som gäller under lång tid framöver.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Håller helt med. Kan inte se vad som skulle kunna vara mer effektivt faktiskt, i så fall hade det slagit igenom vid det här laget.
Mus och tangentbord har ju funnits med sen vad, 50-talet eller nåt i den stilen.

Var ju Xerox som hittade på musen på 70-talet, men den var inte allmänt tillgänglig för långt senare.Tror jag köpte min första mus nån gång 1985-86 till en kostnad av ca 3500:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Var ju Xerox som hittade på musen på 70-talet, men den var inte allmänt tillgänglig för långt senare.Tror jag köpte min första mus nån gång 1985-86 till en kostnad av ca 3500:-

Ah ok, var det så sent alltså?
Skulle gissat på tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Och hur gör du om du vill prata samtidigt som du skriver? Eller äta samtidigt som du skriver? Nä, tyvärr, det är tangentbord eller likvärdig teknik som gäller under lång tid framöver.

Det där låter som ett icke-problem. Hur gör du om du vill dricka en öl samtidigt som du äter en pizza?

Dumheter att avkasta en innovation pga. att du vill äta samtidigt som att du gör något annat, och att prata samtidigt som du skriver, är du verkligen närvarande i samtalet? Kul kravspec

Nästa steg är så klart tankeläsande enheter, och det kommer också.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Nej, jag kan inte påstå att jag drabbats av några problem på grund av Windows Update.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallen:

Japp, och det är lite av det jag försöker säga, vi som är teknikintresserade på riktigt tvingas anpassa oss efter de som bara vill, eller måste, kunna använda ett operativsystem. Det skulle säkert kunna hända intressanta grejer redan imorgon om det inte vore så. Vi teknikintresserade brukar också vara lite mer förlåtande.

Som jag skrev i något tidigare inlägg, när jag är ute och konsultar så finns det alltid den där personen som inte går att ersätta och som är van vid att jobba på ett visst sätt och inte kan tänka sig något nytt.

Jag brukar kallar honom Nisse på ekonomiavdelningen

Sant, jag skulle också gärna se att det hände saker i rätt riktning betydligt snabbare, trist att detdär även gäller saker som sjukvården, tex där det riskerar att medföra värre problem.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Japp, och det är lite av det jag försöker säga, vi som är teknikintresserade på riktigt tvingas anpassa oss efter de som bara vill, eller måste, kunna använda ett operativsystem. Det skulle säkert kunna hända intressanta grejer redan imorgon om det inte vore så. Vi teknikintresserade brukar också vara lite mer förlåtande.

Som jag skrev i något tidigare inlägg, när jag är ute och konsultar så finns det alltid den där personen som inte går att ersätta och som är van vid att jobba på ett visst sätt och inte kan tänka sig något nytt.

Jag brukar kallar honom Nisse på ekonomiavdelningen

Om inte det här var en tråd om Windows 10 så skulle jag förstå ditt resonemang, i stora drag. Med Windows 10 skulle jag hävda att det är vi som är teknikkunniga som får en sämre produkt, eftersom icke teknikkunniga personer inte klarar av frihet när det gäller uppdateringar och avancerade inställningar. Det bör gå att anpassa ett operativsystem betydligt bättre, så det passar både teknikkunniga och icke-teknikkunniga, än vad de lyckats med i Windows 10 anser jag.

Jag tror de flesta som besöker en sida som Sweclockers är allmänt teknikintresserade, men allt nytt är inte automatiskt bättre. För mina behov så föredrar jag Windows 7 framför Windows 10, men jag tvingas använda Windows 10 eftersom nya processorer inte stödjer 7'an.

Om Börje på PR-avdelningen kunde skaffa sig lite mer datorvana så kanske vi kunde få vettigare operativsystem framöver :]