Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@aaaaa: Kör du Windows 10 på din NUC8i5BEH?

Och jag är nyfiken på hur den presterar i UserBenchmark https://www.userbenchmark.com/

Ja, Windows 10 Pro 64-bit.

Här ser du i5 8259U mot i3 8109U
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-8259U-vs-...

https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i5-8259U+...

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

@aaaaa; Jag väntar på uppdateringen W10 1809 och använder Intel® Driver & Support Assistant och den har nu förvarnat om nya Windows DCH Drivers i en månad.

Har du nu 1809 och har du fått Microsoft nya DCH Drivers?

Edit: Om du inte redan har Intel® Driver & Support Assistant så kan du ladda hem och testa om det är något för dig https://downloadcenter.intel.com/download/28425/Intel-Driver-...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@aaaaa; Jag väntar på uppdateringen W10 1809 och använder Intel® Driver & Support Assistant och den har nu förvarnat om nya Windows DCH Drivers i en månad.

Har du nu 1809 och har du fått Microsoft nya DCH Drivers?

Edit: Om du inte redan har Intel® Driver & Support Assistant så kan du ladda hem och testa om det är något för dig https://downloadcenter.intel.com/download/28425/Intel-Driver-...

Har inte installerat den, vet inte om det behövs just nu när allt endå funkar bra.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Snabbaste RAM för Intel NUC NUC8i3BEH är Kingston HyperX Impact SO-DIMM DDR4 2400MHz 2x8GB (HX424S14IB2K2/16) dom har CAS Latency på endast CL 14 https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s386847751

Övriga DDR4 SO-DIMM RAM 2400MHz har högre CAS Latency CL 16 eller CL 17 https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s386847751#rparams=l=s...

Men nu är Corsair Vengeance SO-DIMM DDR4 2400MHz 2x8GB (CMSX16GX4M2A2400C16) mycket billigare och kommer fungera bra i din NUC, dessa minnen är validerad av Intel för NUC8i3BEH.

Nu har CPUn i NUC8i3BEH bara 2 kärnor och 4 trådar och GPUn är inte speciellt snabb och dessutom har den ett eget litet 128 MB eDRAM grafik minne så den är nog inte så beroende av snabbt RAM minne https://ark.intel.com/products/135936/Intel-Core-i3-8109U-Pro...-

Jag vågar nog påstå att en nuc tjänar ganska mycket på snabbare ram.
Jag har en nuc5i7 som plex server som får runt 4500 passmark med sina 1600mhz cl 11.
När jag gick upp till 1833mhz och cl10 så fick jag nu 5200 passmark.
När jag provade dra ner cas på min nuc6i5 såg jag något mindre prestandaökning men den är ändå tydlig, och för priset man betalar är det bra bang/buck.
Det känns som att ram hastigheten begränsar nuccen ganska hårt och att lägga någon hundrig extra på bättre minnen är värt det speciellt om man kör plex server när transcode gynnas ganska mycket av detta.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag vågar nog påstå att en nuc tjänar ganska mycket på snabbare ram.
Jag har en nuc5i7 som plex server som får runt 4500 passmark med sina 1600mhz cl 11.
När jag gick upp till 1833mhz och cl10 så fick jag nu 5200 passmark.
När jag provade dra ner cas på min nuc6i5 såg jag något mindre prestandaökning men den är ändå tydlig, och för priset man betalar är det bra bang/buck.
Det känns som att ram hastigheten begränsar nuccen ganska hårt och att lägga någon hundrig extra på bättre minnen är värt det speciellt om man kör plex server när transcode gynnas ganska mycket av detta.

Ja han kan köpa HX424S14IB2K2/16 som har CL 14 men dom är 290kr dyrare jämfört med CMSX16GX4M2A2400C16 som har CL 16, jag tycker att det för stor prisskillnad mellan CL14 och CL16.

Corsair Vengeance SO-DIMM DDR4 2400MHz 2x8GB (CMSX16GX4M2A2400C16) https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3511473

Kingston HyperX Impact SO-DIMM DDR4 2400MHz 2x8GB (HX424S14IB2K2/16) https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4371215

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Ja han kan köpa HX424S14IB2K2/16 som har CL 14 men dom är 290kr dyrare jämfört med CMSX16GX4M2A2400C16 som har CL 16, jag tycker att det för stor prisskillnad mellan CL14 och CL16.

Corsair Vengeance SO-DIMM DDR4 2400MHz 2x8GB (CMSX16GX4M2A2400C16) https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3511473

Kingston HyperX Impact SO-DIMM DDR4 2400MHz 2x8GB (HX424S14IB2K2/16) https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4371215

Jag tjänade lite över 10% prestanda på min nuc5 och jag tjänade 8% på min nuc6, minnst inte siffran på min nuc7 men den var snarlik nuc6 i passmark vilket är bra om man kör plex server som jag tror många vill köra. Sätt det i propution till vad en nuc kostar så är det ju ofta en väldigt prisvärd uppgradering.
Men jag har full respekt för att man vill spara ibland och iom nuc8i5 som har så bra prestanda så har den ju inget problem att transcoda en blu-ray jämfört med föregående nuc med nuc6i7 som undantag.
Men man bör vara medveten om hur strypta nuc är pga ram hastigheten.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM: Vad tror du om dessa 2666MHz CL15 RAM till NUC 8i3 eller NUC 8i5?

Kingston HyperX Impact Black SO-DIMM DDR4 2666MHz 2x8GB (HX426S15IB2K2/16) https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4104920

Dom kostar lika mycket som Kingston HyperX Impact SO-DIMM DDR4 2400MHz CL 14 2x8GB

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@lasseTM: Vad tror du om dessa 2666MHz CL15 RAM till NUC 8i3 eller NUC 8i5?

Kingston HyperX Impact Black SO-DIMM DDR4 2666MHz 2x8GB (HX426S15IB2K2/16) https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4104920

Dom kostar lika mycket som Kingston HyperX Impact SO-DIMM DDR4 2400MHz CL 14 2x8GB

Jag vet inte om det går att höja frekvensen mer på nuc8 men på nuc6&7 går det inte till skillnad från nuc5.
Går det inte så köp 2400MHz CL 14 eftersom dom ändå kommer rulla i 2400mhz och då är cas viktigare men jag har ägt alla nuc 4-7 bortsett från i3 av alla generationer men ingen 8 ännu så jag kan inte svara på om det går att överklocka ramen på just 8:an.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Ska köpa en NUC i veckan och den kommer mestadels rulla filmer.
Vet att i3 modellen är overkill som det är men man vill ju gärna ha något framtidssäkert.
Är man dumsnål om man inte köper i5 varianten om man ändåså ska investera. Skiljer ju inte mer än runt 900kr i pris och det känns väl nästan som om det är värt priset då man får dubbla antalet kärnor att leka med?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Ska köpa en NUC i veckan och den kommer mestadels rulla filmer.
Vet att i3 modellen är overkill som det är men man vill ju gärna ha något framtidssäkert.
Är man dumsnål om man inte köper i5 varianten om man ändåså ska investera. Skiljer ju inte mer än runt 900kr i pris och det känns väl nästan som om det är värt priset då man får dubbla antalet kärnor att leka med?

Om du är säker på att du bara ska kolla på film så räcker i3.
Själv ville jag inte vara dumsnål och körde på i5, men kommer ha emulator spel också.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Bean Canyon NUC Gaming Comparison https://www.youtube.com/watch?v=ghTx8cNDNEI

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Kommer nog bli en i5 variant.
Undrar om dessa kommer droppa i pris i mellandagarna eller om man ska slå till redan nu?
Känner på mig att dessa kommer ligga på samma pris rätt länge?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Kommer nog bli en i5 variant.
Undrar om dessa kommer droppa i pris i mellandagarna eller om man ska slå till redan nu?
Känner på mig att dessa kommer ligga på samma pris rätt länge?

Droppar knappt i pris tills nästa modell kommer, om 1 år.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Beställde i3 varianten ändå.
Blev lite snål. Men den är ju lika snabb som gamla gen i5 så tror kraften kommer räcka mer än nog för att streama lite film.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@janee: Har du hunnit testa den och vad tycker du i sådana fall? Funderar på samma setup för en förhoppningsvis bekymmersfri mediatillvaro i tv-soffan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bea:

@janee: Har du hunnit testa den och vad tycker du i sådana fall? Funderar på samma setup för en förhoppningsvis bekymmersfri mediatillvaro i tv-soffan.

Jag har använt min NUC8i3BEH i en vecka och fläkten låter lite med än i min gamla NUC7i3BNH men den hade bara en 15 watt CPU och var nästan helt ljudlös så det är ingenting som jag störs av.

Och datorn kall bootar på 16 sekunder så man behöver inte vänta länge innan man är ute och surfar runt på internet.

Allt har fungerat utan problem så jag är mycket nöjd med min nya NUC8i3BEH.

Edit: Det enda som jag har ändrat var för nätverkskortet som var inställd till någon automatik men 100Mbps Full Duplex fungerar bättre för mig

Edit 2: Det finns flera inställningar i BIOS som gör att fläkten snurrar mindre, jag har nu ställt in Fan Off på 48 grader och man kan även välja olika Power inställningar som gör att datorn inte går varm och då startar inte fläkten, nu har jag inte full koll på detta men det är bara att testa olika inställningar i BIOS.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Vilken nuc rekommenderas för normalt HTPC användande? Skulle vilja ha möjligheten att spela upp 4K och HDR. Gärna så tyst som möjligt.

Har kollat på antingen
NUCi3BEH eller NUCi5BEH.

Blir lite förvirrad över alla olika modeller och skulle uppskatta tips att navigera i nuc-djungeln!

Vad jag förstått så är bean canyon den senaste? Men det kanske är bäst val ändå?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanner:

Vilken nuc rekommenderas för normalt HTPC användande? Skulle vilja ha möjligheten att spela upp 4K och HDR. Gärna så tyst som möjligt.

Har kollat på antingen
NUCi3BEH eller NUCi5BEH.

Blir lite förvirrad över alla olika modeller och skulle uppskatta tips att navigera i nuc-djungeln!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör en NUC6CAYH och den verkar fixa 4k numera.
Verkar vara en djungel precis som du skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanner:

Vilken nuc rekommenderas för normalt HTPC användande? Skulle vilja ha möjligheten att spela upp 4K och HDR. Gärna så tyst som möjligt.

Har kollat på antingen
NUCi3BEH eller NUCi5BEH.

Blir lite förvirrad över alla olika modeller och skulle uppskatta tips att navigera i nuc-djungeln!

Vad jag förstått så är bean canyon den senaste? Men det kanske är bäst val ändå?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kanske redan har kollat här; https://nucblog.net/ finns rätt mycket bra info där om du vill läsa på själv.

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en NUC7i5BNK (tror jag den hette) och bytte till ett Akasa Chassi vilket har varit rätt trevligt. Dock ska jag ut och resa lite i sommar och tänkte ta med NUCen, så nu skulle jag vilja ha mitt vanliga chassi igen, dum som jag var slängde jag det.

Är det någon som sitter på ett Akasa Chassi och kan tänka sig att donera/sälja för en liten peng sitt vanliga chassi?

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanner:

Vilken nuc rekommenderas för normalt HTPC användande? Skulle vilja ha möjligheten att spela upp 4K och HDR. Gärna så tyst som möjligt.

Har kollat på antingen
NUCi3BEH eller NUCi5BEH.

Blir lite förvirrad över alla olika modeller och skulle uppskatta tips att navigera i nuc-djungeln!

Vad jag förstått så är bean canyon den senaste? Men det kanske är bäst val ändå?

Skickades från m.sweclockers.com

Ska du köpa en ny nuc så bör du köpa NUC8I3BEH eller om du vill ha mer prestanda NUC8I5BEH men I5:an är rätt onödig om du ska glo på film.
Ska du köpa begagnat bör du titta på nuc7i5 eller nuc7i7 eller nuc8i3 men den lär du inte hitta begagnad.
Men tänker du ha datorn i 5år så kanske man ska köpa nuc8 i5:an för den kostar 35% mer men har dubbla flertrådiga prestandan jämfört med nuc8i3 som kanske är vettigt för framtiden.
Men ofta är de begagnade nästan lika dyra som en ny och 8 gen nuc var bra mycket snabbare än 7gen nuc så hu rman än vrider och vänder på det är nog nuc8i3 det bästa valet om du inte hittar en komplett nuc7i5 för runt 3k begagnad.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Köpte en Intel NUC8i3BEK med minnen som är godkända enligt intel. Och en billig SSD. Den fungerade att installera windows på men när windows ska starta är det ingen bild. Får dock bild när den kopplas till min PC monitor men vill ha den till TVn. Gamla datorn fungerar i TVn med samma kabel. Båda skärmarna är 1080p TVn från 2008 och monitorn från 2012. Kör 1080p60. I TVn visas bara Intel NUC sedan blir det svart. Vad kan problemet vara?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Köpte en Intel NUC8i3BEK med minnen som är godkända enligt intel. Och en billig SSD. Den fungerade att installera windows på men när windows ska starta är det ingen bild. Får dock bild när den kopplas till min PC monitor men vill ha den till TVn. Gamla datorn fungerar i TVn med samma kabel. Båda skärmarna är 1080p TVn från 2008 och monitorn från 2012. Kör 1080p60. I TVn visas bara Intel NUC sedan blir det svart. Vad kan problemet vara?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu blev även jag tvungen att testa min nya NUC8i3BEH tillsammans med min 10 år gamla SONY TV som fungerade utan problem med min gamla NUC7i3BEH men nu fungerar inte TVn bra med min NUC8i3BEH.

Men det fungerar om man kopplar in HDMI kabeln mellan NUC8i3BEH och TVn startar sedan datorn och låter den boota färdigt, och nu välja AV ingången HDMI 1 då får jag upp Windows 10 skärmbilden på TVn, startar jag om datorn så måste jag på nytt välja HDMI 1 med fjärren för att få upp skärmbilden för W10.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Nu blev även jag tvungen att testa min nya NUC8i3BEH tillsammans med min 10 år gamla SONY TV som fungerade utan problem med min gamla NUC7i3BEH men nu fungerar inte TVn bra med min NUC8i3BEH.

Men det fungerar om man kopplar in HDMI kabeln mellan NUC8i3BEH och TVn startar sedan datorn och låter den boota färdigt, och nu välja AV ingången HDMI 1 då får jag upp Windows 10 skärmbilden på TVn, startar jag om datorn så måste jag på nytt välja HDMI 1 med fjärren för att få upp skärmbilden för W10.

Hur jag än försöker går der inte. Den dyker upp som device Player 3 när den sätta igång men när Intel NUC försvunnit försvinner den. Söker man efter i kopplade HDMI enheter hittar den inga längre. Försökt byta ingång och dra ur och i kabeln i tvn och datorn men går inte. Har en Sony KDL-52W4500.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Kör ubuntu 18.10 nu och allt fungerar som det ska. Vet inte om det var fel på Windows-installationen eller vad men bara glad man har fungerande dator. Kör Ubuntu 16.04LTS på laptopen så känns inte så ovant.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Funderar på att installera en NUC som mediacenter. Ni som kör linux ser ni playkanalerna och Netflix via webbläsaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Funderar på att installera en NUC som mediacenter. Ni som kör linux ser ni playkanalerna och Netflix via webbläsaren?

Kör Libreelec (Kodi) och ser playkanalerna via Retrospect, fungerar fint. Netflix har fått stöd via ett nytt tillägg nu också då Kodi 18 har fått stöd för Widevine

Permalänk
Medlem
Skrivet av swedie91:

Kör Libreelec (Kodi) och ser playkanalerna via Retrospect, fungerar fint. Netflix har fått stöd via ett nytt tillägg nu också då Kodi 18 har fått stöd för Widevine

Låter lovande, kör du Plex också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Låter lovande, kör du Plex också?

Kör det lite till och från och det fungerar som det skall