Koppla Telias IPTV till Ubiquitui EdgeRouter Lite

Permalänk

Koppla Telias IPTV till Ubiquitui EdgeRouter Lite

Tjena! Är en novis när det kommer till nätverk men jag kände för att skaffa en uppgradering för hemmanätet så jag skaffade en EdgeRouter Lite från Ubiquiti, konfigurerade och klart.

Dock fungerar inte min IPTV ifrån Telia.
Har lyckats googla fram att den behöver VLAN med id 845, dock är jag inte säker på hur det görs.

Helst av allt skulle jag vilja köra den seperat på eth2, då jag använder eth1 för mitt LAN och switchen jag använder för det hela inte är mangerbar och mitt nät från modemet kommer in på eth0.

En simpel "for dummies"-guide med alla steg nödvändiga med förklaringar hade varit superbt, eller lite tips på vart jag kan hitta något som hjälper.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det finns flera trådar om IPTV på Ubiquitis forum men det är lite pyssel att få det att fungera.

Det finns kort sagt två sätt, det ena är att låta IPTV-trafiken gå "utanför" routern rakt över på eth2, det andra är att routa trafiken och använda sig av multicast och IGMP snooping. Jag kör det första sättet på min Edgerouter-X och det fungerar utmärkt.

Här finns lite information: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1446358-edgerouter-x-o...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Det finns flera trådar om IPTV på Ubiquitis forum men det är lite pyssel att få det att fungera.

Det finns kort sagt två sätt, det ena är att låta IPTV-trafiken gå "utanför" routern rakt över på eth2, det andra är att routa trafiken och använda sig av multicast och IGMP snooping. Jag kör det första sättet på min Edgerouter-X och det fungerar utmärkt.

Här finns lite information: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1446358-edgerouter-x-o...

Har läst igenom tråden men får det fortfarande inte att fungera. Något tips på att få det första sättet att fungera? Har som sagt inte så mycket erfarenhet eller kunskap inom det hela, samt en edgerouter lite och inte en X.

Permalänk
Skrivet av Mackan90096:

Har läst igenom tråden men får det fortfarande inte att fungera. Något tips på att få det första sättet att fungera? Har som sagt inte så mycket erfarenhet eller kunskap inom det hela, samt en edgerouter lite och inte en X.

Har du följt Stefanp67's guide till punkt och pricka?
Vad exakt är det som inte fungerar?

#15646244

edit: Det kan vara värt och prova vlan 243 med, kan variera tydligen.
Skapa båda VLANen för att vara på säkra sidan.

Gör även en hard-reset på TV-boxen efter du är färdig med routern.
Alltså att dra ut strömkabeln och sätta in igen.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Skrivet av Gunvald Larsson:

Har du följt Stefanp67's guide till punkt och pricka?
Vad exakt är det som inte fungerar?

Har följt den till punkt och pricka med både vlan 845 och 243, boxen tuggar om att den inte får någon IP-address.

Detta är vad jag har i mitt GUI på routern nu, (har dratt över publik IP med vitt)

Permalänk
Medlem

Vad har du för stadsnät och CPE/modem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@jocke92: Har ADSL från Telia och ett Zyxel AMG1001 ADSL-modem i bryggad konfiguration utifån guider jag hittade online.

Switchen jag har på eth1 är en Netgear ProSafe GS108.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan90096:

@jocke92: Har ADSL från Telia och ett Zyxel AMG1001 ADSL-modem i bryggad konfiguration utifån guider jag hittade online.

Switchen jag har på eth1 är en Netgear ProSafe GS108.

ok, jag har inte koll på hur man gör med adsl. Men har du koll på vilka vlan-id som gäller? För det är inte säkert att det är samma som för de som har fiber

Permalänk

@jocke92: Det har jag dessvärre ingen koll på, det jag har kunnat läsa mig till är VLAN id 243 och 845.