Permalänk
Medlem

"Beräkningsdator" - 10-15k kr

Hej!

Går i tankarna att bygga en dator för att köra CFD-simuleringar (Star-CCM+) samt för att cadda. Eftersom prestandan för att köra CFD-beräkningar inte har något att göra med gpu (& att jag redan har ett gammalt kort sen innan) så hade jag tänkt lägga ungefär 8k kr på enbart moderkort samt cpu. Därefter komplettera med ram, SSD och kylare vilket bör vara ungefär samma kostnad oavsett vad jag väljer.

Som jag förstått det är CFD kraftigt gynnat av fler trådar och nu när TR 1920X är såpass billigt som det är så tänkte jag först på en sån, men efter att ha sett kostnaderna för moderkorten känns det rätt aktuellt att även kolla på Intel.

På Intel-sidan finns ju i9-9900K och ett moderkort till denna pjäs verkar inte kosta mer än 2k kr. Lägg därtill till en rätt bra överklockningspotential där man nästan kan räkna med att nå 4.5 GHz. Vad tror ni? Här tappar man å andra sidan 4 kärnor men har rätt duktigt med prestanda ändå.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av MLV:

9900k ligger på 4.7 GHZ på alla 8 cores i turbon Detta utan överklockning.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Grafikkortet Radeon VII är ju bra för sådana uppgifter.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Ja precis! Vissa moment är dessutom inte flertrådade även om det som tar lång tid är det. Det verkar dock luta mot threadripper då jag tror att 4 extra kärnor kommer spela större roll än klockfrekvensen. Sjukt tråkigt att moderkorten är så dyra däremot...

Star-CCM+ stödjer tyvärr inte gpu accelerering :/

Är det någon som har erfarenhet av dessa nischade program och kan ge lite input om jag fattat rätt när jag antar att 1920x är bättre lämpad än 9900k? Jag _antar_ att Ansys är ungefär lika krävande om någon pysslar med sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Maila företaget som gör programmet och fråga om rekommendationer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänk på att ha tillräckligt med minne per kärna också. Hur stora problem har du tänkt att köra? I valet mellan 9900K och 1920X är jag rätt så säker på att 9900K kommer att prestera bättre i de flesta fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MLV:

Ja precis! Vissa moment är dessutom inte flertrådade även om det som tar lång tid är det. Det verkar dock luta mot threadripper då jag tror att 4 extra kärnor kommer spela större roll än klockfrekvensen. Sjukt tråkigt att moderkorten är så dyra däremot...

Star-CCM+ stödjer tyvärr inte gpu accelerering :/

Är det någon som har erfarenhet av dessa nischade program och kan ge lite input om jag fattat rätt när jag antar att 1920x är bättre lämpad än 9900k? Jag _antar_ att Ansys är ungefär lika krävande om någon pysslar med sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för Star-CCM+ licens? Jag har dålig koll på hur det fungerar i Star jag tror att den lägsta licensen endast tillåter att köra på en kärna annars behöver man en licens per kärna, alternativt kör vursting-licensen som inte är begränsad.

Som sagt har jag väldigt dålig koll på Star men CFD-koder skalar ju inte linjärt med ökat antal kärnor. Vissa koder är bra på det medan andra inte är det så det är inte säkert att 12kärnor med 3.5GHz är snabbare än 8 kärnor på 4.5GHz (dock tror jag Star är ganska bra på det). I detta fall skulle jag gissa på att prestandaskillnaden är ganska liten i ditt fall med fördel de 4 extra kärnorna med lägre frekvens.

Ett annat förslag är att skaffar flera billigare processorer och skapar en beräkningsserver, det skulle ge dig mest bang for the buck.

Edit: Sen beror det självklart mycket på problemens karaktär, vad för simuleringar tänker du köra?