Dirt Rally 2.0 släpps snart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Obsidian:

Installerade och testade idag. Kan inte annat än hålla med, FFB är totalt kass. Har labbat med inställningar hit och dit men inte fått till något vettigt ännu. Får verkligen hoppas de fixar detta annars blir det fortsatt Dirt Rally för min del, där jag fått till så man känner underlaget osv. Tyckte också grafiken och ljudet var trevligt

Ja, FFB är mycket märkligt. CM har ju inte direkt uttalat sig om att den är trasig utan mer att de vet att det är problem med den. Kollar man på community hubbens diskussionsdel så klagar mer eller mindre alla på att FFB inte fungerar.
Jag kommer nog att fortsätta köra DR 2.0 trots FFB-problemen, tyckte att det var en trevligare upplevelse överlag ändå!

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk

Har ju kommit en video nu, ändra till 5 i din steammapp för din ratt. Har själv ej gjort det, men ska prova efter jobb. Nej, den härliga känslan som finns i DR1 finns ej i DR2. Men som sagt prova att ändra o testa igen. Sen i NZ är vissa partier på sträckorna mörka, så mörka att du knappt ser vägen. Hjälper ej med att tända strålkastarna. Detta måste vara en bugg eller en riktig miss från utvecklarna. Tydligen funkar ej lyset på dag sträckorna.

Permalänk

Hur fasiken är det nu detta funkar ? Har just nu bara ett spel i Logitech profiler DR1 som jag lagt i Globala inställningar. Sen har jag lagt exe filen till spelet, så jag kan starta spelet från Logitech. Men behöver man egentligen det om man startar spelet från Steam ? Behöver jag lägga till även DR2 i profilerna, för Globala är väll för alla spel ?

Permalänk
Medlem

Har testat med att justera FFBn både med hjälp av att justera i .xml filen + fibblat med justeringar i spelet. Får hoppas det blir uppdaterat till något vettigt snart. Inte hunnit se felet med ljuset, låter knas det. Var länge sedan jag körde profiler (och ägde Logitech-ratt) så finns säkert någon som kan det bättre här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andersgog:

Har ju kommit en video nu, ändra till 5 i din steammapp för din ratt. Har själv ej gjort det, men ska prova efter jobb. Nej, den härliga känslan som finns i DR1 finns ej i DR2. Men som sagt prova att ändra o testa igen. Sen i NZ är vissa partier på sträckorna mörka, så mörka att du knappt ser vägen. Hjälper ej med att tända strålkastarna. Detta måste vara en bugg eller en riktig miss från utvecklarna. Tydligen funkar ej lyset på dag sträckorna.

Vilken fil och vilken inställning är det man ska "ändra till 5"?

Skrivet av andersgog:

Hur fasiken är det nu detta funkar ? Har just nu bara ett spel i Logitech profiler DR1 som jag lagt i Globala inställningar. Sen har jag lagt exe filen till spelet, så jag kan starta spelet från Logitech. Men behöver man egentligen det om man startar spelet från Steam ? Behöver jag lägga till även DR2 i profilerna, för Globala är väll för alla spel ?

Det jag brukar göra med min G29 är att ha en profil (kvittar vilken) som är satt som default och persistent. Då gäller inställningarna oavsett vilket spel du kör.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk

@Kiirozu

https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=166312...

Du menar Globala settings ? Ja, om både DR1 o DR2 kan använda samma där så är det ju ok.

Permalänk
Skrivet av Obsidian:

Har testat med att justera FFBn både med hjälp av att justera i .xml filen + fibblat med justeringar i spelet. Får hoppas det blir uppdaterat till något vettigt snart. Inte hunnit se felet med ljuset, låter knas det. Var länge sedan jag körde profiler (och ägde Logitech-ratt) så finns säkert någon som kan det bättre här.

Skickades från m.sweclockers.com

@Obsidian hjälpte det ej för dig ? Jag ändrade till "5" för FFB men hann aldrig spela, så jag vet ej om det hjälpte mig.

Permalänk
Medlem

@andersgog: Tyckte nog att det blev lite bättre men det är mycket kvar att fixa. Det kommer garanterat bli klart mycket bättre framöver med uppdateringar och nya ratt-tweak's från community'n.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk

@obsidian "5" var för mycket, provade 2,5 och det kändes bättre. Men håller på att försöka få till känslan i ratten, men just nu går det lite trögt tyvärr. Har sett säkert 50 olika inställningar från spelare och alla har dom olika. En del väldigt låga värden medans andra har väldigt höga. Så det blir till att prova sig fram. Under force & feedback då. Även provat olika grader på ratten. Provade 900 i profiler , soft lock on och 100 i steering saturation , men då kändes det som att köra en lastbil.

Permalänk
Medlem

@andersgog: Ja, skiljer hur mycket som helst mellan folks inställningar. Ja, 5 är för mycket. De behöver arbeta mer på FFBn i och med att inställningen inte gör det man vill. Blir mest trögare/tyngre ratt tycker jag med lite bättre känsla. De måste fixa till detta, är nästan en deal-breaker för mig och kan inte förstå att det inte är bättre från start med tanke på både Dirt Rally och Dirt 4 sedan tidigare. De verkar ha använt FFB-delen från Dirt 4 utan att ha tweak'at till den mellan releaserna, så för mig är Dirt Rally helt klart bäst än så länge (av de spelen). Är väl i vanlig ordning att man trycker ut liren på marknaden innan det känns "klart". Kommer du på något bra, hojta gärna. Hinner inte med att testa så mycket i veckorna.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Känns ju jäkligt konstigt att de inte satsar på FFB, finns inte så många olika och verkar som de vanligaste rattarna inte har några vettiga inställningar.
Tycker det är fel att spelarna ska sitta och fippla med XML och annat för att få det att fungera någorlunda.
Har inte köpt spelet än själv så kan inte klaga på det än egentligen men är efter hur bilfysiken fungerar det näst viktigaste i hela spelet så vettefan om det blir köp än.

Permalänk
Avstängd

Någon som vet om det finns någon svensk eller nordisk community för dirt rally och/eller för övriga simracing spel? Tänkte typ att om det fanns en community med discord som med jämna mellanrum hade events där man lirar tillsammans ungefär.. Skulle ha varit kul istället för att bara köra mot randoms.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Någon som vet om det finns någon svensk eller nordisk community för dirt rally och/eller för övriga simracing spel? Tänkte typ att om det fanns en community med discord som med jämna mellanrum hade events där man lirar tillsammans ungefär.. Skulle ha varit kul istället för att bara köra mot randoms.

Finns en facebookgrupp som heter "Dirt Sverige". Den är ganska stor (runt 800 medlemmar) och har bra aktivitet. Finns även en discordkanal till den gruppen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Börjar få till känslan nu, men den kan förbättras så jag fortsätter. Hur var det nu med mixning av Logitech/thrustmaster ? Om jag köper en G29 kan jag använda min shifter från G25an till den ?
Eller Thrustmasters shifter till G29an ? Måste ha en sek låda

Edit: såg nu att TH8A passar till Logitech.

Permalänk
Medlem

Stämmer det att det inte går att köra på snö i Sverige? Inget riktigt rallyspel om så är fallet om du frågar mig.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabo86:

Stämmer det att det inte går att köra på snö i Sverige? Inget riktigt rallyspel om så är fallet om du frågar mig.

Det går inte för att det inte finns i spelet, snöbanor ska komma i någon DLC, vilket land är väl oklart just nu.

Permalänk
Medlem

Ok bra, snö i Sverige är ju en klassiker i rallysammanhang.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5

Permalänk

M3an är helt underbar att köra i NZ. Fått till känslan i ratten, inte kanske helt perfekt men bra nära. Testat sträckan Ocean beach forward kánske 5-6 gånger o ligger på ca 5 min på den. En kompis sen RBR tiden ligger på 4,44 så det är den jag vill matcha. Är man bara försiktig med gasen så är M3an fin på vägen. Testa gärna ni andra o se vilken tid ni får.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

M3an är helt underbar att köra i NZ. Fått till känslan i ratten, inte kanske helt perfekt men bra nära. Testat sträckan Ocean beach forward kánske 5-6 gånger o ligger på ca 5 min på den. En kompis sen RBR tiden ligger på 4,44 så det är den jag vill matcha. Är man bara försiktig med gasen så är M3an fin på vägen. Testa gärna ni andra o se vilken tid ni får.

Skickades från m.sweclockers.com

Körde två gånger men kommer inte ens i närheten av 4:23 så jag gav upp....

Visa signatur
Permalänk

@krrjon Kom du över eller under 5 min ? Du skriver tiden 4,23 så jag bara undrar Jag hade 5,21 på första sen 5,13 5,10 5,08 och sist 5,02. Så runt 4,50-55 ska jag försöka ta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

@krrjon Kom du över eller under 5 min ? Du skriver tiden 4,23 så jag bara undrar Jag hade 5,21 på första sen 5,13 5,10 5,08 och sist 5,02. Så runt 4,50-55 ska jag försöka ta.

4:44 på första sen 4:40 på andra

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns det några bra inställningar för Thrustmaster T300RS, shiftern samt (metall) pedalerna? Har nyligen skruvat ihop racingställningen med dessa tillbehör, ratten är på ingående.

Tänkte inhandla detta spel om det fungerar tillräckligt bra.

(uppgradering från Logitech Driving Force GT)

  • Thrustmaster T3PA-PRO Pedals Add-on

  • Thrustmaster TH8A Shifter Add-on

  • Thrustmaster Ferrari F1 Wheel Add-on

  • Thrustmaster T300RS GT Edition (Gran Turismo)

  • Playseat Gearshift Holder Pro

  • Playseat Seatslider

  • Playseat Alcantara

Edit: köpte spelet, nu är det väll bara att vänta in ratten, och möjligen några patchar...

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Det man får göra är att ta lite grundinställningar och sedan inställning för inställning tweak'a så det passar. Har själv suttit "några timmar" ikväll/natt :-). Ta en lång sträcka och använd samma bil hela tiden. Testa köra lite, pausa, skruva på en inställning mycket åt ena eller andra hållet...kör lite..pausa...justera igen. På det viset kommer man rätt snabbt fram till vad man gillar och inte gillar. Det skiljer mycket mellan rattarna och det skiljer lika mycket från person till person med övriga inställningar sedan. Tog en annan killes "topp-inställningar" och utifrån den har jag justerat minst 30% till i spelet + justerat lika mycket till i rattens egna inställningar. Hojta om du undrar/vill ha tips på var du kan börja eller undrar vad som gör vad. Har gjort en kalkylarks-chart över vilka grafiska inställningar som har vilken FPS impact, bara hojta om du jagar FPS sedan...o det gör vi ju

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Skrivet av krrjon:

4:44 på första sen 4:40 på andra

@krrjon det är väll inte så dåligt. Mycket snabbare än mig ju

Permalänk

Hej, har ett gtx 1060 3gb kort idag, skulle vilja förbättra det lite. Men kanske ge max ca 1500kr
Ska jag ta 1060 6gb, 580+ nitro eller kanske 980ti. Vilket hade gått bäst med Dirt Rally ? Alla tester som finns tex här på Swe är på " skjutaspel" Dirt Rally står inte så högt i kurs här.

Mitt i5 2500k är ju inte heller en värsting, men tänkte börja med grafikkortet. Har klockat det till 4,4.

Edit denna fråga kanske inte passar i denna tråd, men vill ha ett bättre kort för just DR2, spelar inga andra spel. Ja även DR1 då.

Permalänk
Avstängd

@andersgog:

Mitt råd är att spara till något bättre. Kolla efter 1080 Ti begagnat kanske, kan dock inte rekommendera att köpa begagnad elektronik av privatpersoner.

För övrigt tog jag bort det där med FFB-modifikationen i konfigurationsfilen. Att sätta den på 5.0 var ungefär som att ha default men med 150% på översta FFB-inställningen. (sorry, glömt bort vad den heter..) (Logitech G29)

Tar verkligen ett tag att hitta någon inställning som känns vettig. Kör nu med 380 grader och översta FFB nersatt till 70%, det är verkligen synd att man inte känner av underlaget ännu. Det enda man känner är de där grindarnas metall/trätextur med tre distinkta punkter när man kör igenom.

Sedan försökte jag kolla in den där facebookgruppen, men hittade ingen discord för den. Dock en länk till en annan sida som jag har för mig heter Virtual Grand Prix med tillhörande discord. Den verkar dessvärre vara helt jäkla död trots att det finns en massa människor där.

Om någon här känner för att jämföra tider och/eller köra custom tillsammans (eller andra sim race spel) så kan ni ju lägga till mig på steam, har samma namn där som här.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Skrivet av Kiirozu:

@andersgog:

Mitt råd är att spara till något bättre. Kolla efter 1080 Ti begagnat kanske, kan dock inte rekommendera att köpa begagnad elektronik av privatpersoner.

För övrigt tog jag bort det där med FFB-modifikationen i konfigurationsfilen. Att sätta den på 5.0 var ungefär som att ha default men med 150% på översta FFB-inställningen. (sorry, glömt bort vad den heter..) (Logitech G29)

Tar verkligen ett tag att hitta någon inställning som känns vettig. Kör nu med 380 grader och översta FFB nersatt till 70%, det är verkligen synd att man inte känner av underlaget ännu. Det enda man känner är de där grindarnas metall/trätextur med tre distinkta punkter när man kör igenom.

Sedan försökte jag kolla in den där facebookgruppen, men hittade ingen discord för den. Dock en länk till en annan sida som jag har för mig heter Virtual Grand Prix med tillhörande discord. Den verkar dessvärre vara helt jäkla död trots att det finns en massa människor där.

Om någon här känner för att jämföra tider och/eller köra custom tillsammans (eller andra sim race spel) så kan ni ju lägga till mig på steam, har samma namn där som här.

@kiirozu visst hade ett 1080 Ti varit super, men för dyrt. Ja, tyvärr lägger VGP.se inte ner någon tid på Dirt Rally just nu, men hoppas att dom börjar igen nu när 2an kommit.

Jag har 2,5 i XML filen, 5 var för mycket. Jag hade problem med att bilarna inte styrde in i kurvorna så jag har sänkt Self Aligning Torque till runt 30-40, kommer ej ihåg exakt. När jag gjorde det fick jag in bilarna bättre. Sen har jag låga värden i Logitech typ 50/45/45 i DR hade jag 107/100/100. Soft lock off och runt 270grader.

Ser ej riktigt hur man lägger till vänner, men jag har 34 Anders Alm i Dirt så dom som vill kan lägga till mig.

Permalänk
Inaktiv

Har det dykt upp någon ny info gällande kommande VR-stödet för spelet? Senaste jag läst var nu i sommar.

Nog för att jag är sugen men Dirt Rally satte ribban väldigt högt. Underbar upplevelse i VR ihop med racing seat och ratt och pedaler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andersgog:

@kiirozu visst hade ett 1080 Ti varit super, men för dyrt. Ja, tyvärr lägger VGP.se inte ner någon tid på Dirt Rally just nu, men hoppas att dom börjar igen nu när 2an kommit.

Jag har 2,5 i XML filen, 5 var för mycket. Jag hade problem med att bilarna inte styrde in i kurvorna så jag har sänkt Self Aligning Torque till runt 30-40, kommer ej ihåg exakt. När jag gjorde det fick jag in bilarna bättre. Sen har jag låga värden i Logitech typ 50/45/45 i DR hade jag 107/100/100. Soft lock off och runt 270grader.

Ser ej riktigt hur man lägger till vänner, men jag har 34 Anders Alm i Dirt så dom som vill kan lägga till mig.

La till dig på steam.

Skrivet av anon5930:

Har det dykt upp någon ny info gällande kommande VR-stödet för spelet? Senaste jag läst var nu i sommar.

Nog för att jag är sugen men Dirt Rally satte ribban väldigt högt. Underbar upplevelse i VR ihop med racing seat och ratt och pedaler.

Vad jag vet så har de sagt att VR-stöd ska komma senare i år.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)