[Hjälp] Ominstallation misslyckas

Permalänk
Medlem

[Hjälp] Ominstallation misslyckas

Hej!

Jag undrar om det är någon som skulle kunna hjälpa mig med min MacBook Pro mid 2013.
Bilder på lite av händelseförloppet https://imgur.com/a/qkZhueI

Efter försök av ominstallation (återställning via: Kommando + R) av macOS vill nu inte datorn starta på rätt sätt.
När installationen skulle avslutas ger den meddelandet "macOS kunde inte installeras på din dator" (bild 3). Vid ytterligare försök av installation fastnar/stannar installationen vid olika tidpunkter (bild 4).

Jag undrar om det är någon som har varit med om detta förut och har erfarenhet/en lösning på mitt problem.

Tacksam för svar

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av charoozz:

Hej!

Jag undrar om det är någon som skulle kunna hjälpa mig med min MacBook Pro mid 2013.
Bilder på lite av händelseförloppet https://imgur.com/a/qkZhueI

Efter försök av ominstallation (återställning via: Kommando + R) av macOS vill nu inte datorn starta på rätt sätt.
När installationen skulle avslutas ger den meddelandet "macOS kunde inte installeras på din dator" (bild 3). Vid ytterligare försök av installation fastnar/stannar installationen vid olika tidpunkter (bild 4).

Jag undrar om det är någon som har varit med om detta förut och har erfarenhet/en lösning på mitt problem.

Tacksam för svar

Varför bestämde du dig för att ominstallera? Kan det vara hårdvarufel på datorn?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Varför bestämde du dig för att ominstallera? Kan det vara hårdvarufel på datorn?

Det var för att datorn var väldigt seg mjukvarumässigt.
Kan vara fel hårdvarumässigt men vet inte helt ärligt om vad som är felet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot

Eftersom den klagar på att kontroll eller reparation av filsystemet så hade jag misstänkt att HDD alt. SSD kan vara skadat. Det kan ju också vara anledningen till att du upplevde problem redan innan.

Har du möjlighet att göra en ominstallation via USB? Har du bara testat Recovery?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det är rätt lätt att byta disk i dem. Jag har modellen innan din (tror jag, slutade på el capitan). Satte i en ssd istället. Kommer dock inte ihåg om jag kollade nån kompatibilitet eller bara tog en lämplig disk..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Eftersom den klagar på att kontroll eller reparation av filsystemet så hade jag misstänkt att HDD alt. SSD kan vara skadat. Det kan ju också vara anledningen till att du upplevde problem redan innan.

Har du möjlighet att göra en ominstallation via USB? Har du bara testat Recovery?

Tyvär har jag inte möjlighet för ominstallation via usb.
Finns det att ladda ner någonstans eller är det köpa som gäller.
Jag har testat recovery install men datorn går inte genom installationen. Vad mer finns det att prova?

Vad behöver jag göra förutom att sätta i den nya hårddisken/ssd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du testat internet recovery? Command + Option + R när du startar datorn.