Ray tracing och Nvidia DLSS i Metro Exodus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av ipac:

Vem har pratat om generellt? Ämnet för dagen är raytracing i Metro.

Ja, som till exempel i den video som artikeln refererar till?

Problemet är att jag inte ser någon skillnad som skulle göra att jag skulle föredra det ena över det andra, än mindre som skulle påverka gameplay.

Citat:

Varför skulle man titta på vattenpölar i Metro?

I hopp om att se någon skillnad alls som motiverar RT-hårdvara?

Citat:

Förstår inte vad du menar. Ingen tillför RTRT till sin rendering för att spara på hårdvaruresurserna.

Skickades från m.sweclockers.com

Och det är ju ett grundläggande problem. Om tekniken kostar i kiselyta, pengar OCH prestanda, så kommer den aldrig att slå igenom på bred front i spel. I bästa fall blir det som nVidias HairWorks, men det har ju till skillnad från RT stöd i alla nVidia produkter.

Om man är intresserad av en lite djupare analys kan jag rekommendera den här inlägget på arstechnica där John Carmack diskuterar raytracing i spelkontext.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av EntropyQ3:

I hopp om att se någon skillnad alls som motiverar RT-hårdvara?

Alltså Exdous kör ju Ray Traced Global Illumination är ju inte bara "vattanpöls"-reflektioner som RT påverkar i den titeln. Ljussättningen i vissa miljöer förändras ganska radikalt.

https://www.overclock3d.net/reviews/software/metro_exodus_pc_...

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Skett en uppdatering nu som skall ge betydligt skarpare bild, finns dock ett flimmrande i vissa partier, men verkar inte så allvarligt.

https://www.google.se/search?q=metro+exodus+dlss&source=lnt&t...

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/at6wrg/metro_exodus_...

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Ratatosk:

Skett en uppdatering nu som skall ge betydligt skarpare bild, finns dock ett flimmrande i vissa partier, men verkar inte så allvarligt.

https://www.google.se/search?q=metro+exodus+dlss&source=lnt&t...

Finns det några bildjämförelser att tillgå någonstans?

Edit: https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/at6wrg/metro_exodus_...

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av leadc4ge:

Finns det några bildjämförelser att tillgå någonstans?

Edit: nm såg din länk. Tack!

i Reedits tråd verkar de diskutera flitigt.
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/at6wrg/metro_exodus_...

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Ratatosk:

Verkar lite lovande...

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av leadc4ge:

Verkar lite lovande...

Onekligen.
Fixen gäller dock inte Ultra Wide skärmar ännu, men den skall vara på gång.
Jag trodde uppriktigt sagt att DLSS var dött, de hade inte fixat det på ett par månaders tid, nu tar jag tillbaka, är förvånad över att det gick så snabbt.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Ja, det här var första positiva överraskningen måste jag säga. Vi får hoppas de får lite snurr på processerna så UW-skärmar stöds från launch osv osv. Men om det verkligen ser ut sådär som i de jämförelserna så kanske de är något på spåren (äntligen)

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Ratatosk:

Onekligen.
Fixen gäller dock inte Ultra Wide skärmar ännu, men den skall vara på gång.
Jag trodde uppriktigt sagt att DLSS var dött, de hade inte fixat det på ett par månaders tid, nu tar jag tillbaka, är förvånad över att det gick så snabbt.

Skummade bara lite i redittråden, är det TAA på DLSS OFF bilden? För post-patch bilden är skarpare med DLSS på än med av! Enda förklaringen att native 2160p skulle vara mjukare borde ju bero på någon AA-teknik.

edit.
stryk det, såg bilderna nedskalade till 1080p vilket lurade till det. När man zoomade in på bägge så såg man att texturerna hade mindre detaljrikedom med DLSS. Oavsett, väldigt imponerande, absolut värt 40% extra prestanda i 2160p imo.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2017

@Ratatosk: I mina ögon är DLSS fortfarande dött pga Techspots tidiga review av det då det bara fanns i benchmarks. Det bör vara best case att använda DLSS på en benchmark-slinga, eller hur?
Och där lyckades de återskapa både bildkvalitet och prestanda med traditionell SS jämfört med DLSS, alltså håller det i mina ögon inget mervärde med DLSS.
TechSpot (infiltrator är det intressanta)
tycker det är väldigt intressant att de är de enda som har jämfört prestanda och kvalitet med klassisk SS istället för att bara testa DLSS jämfört med native resolution

CPU: R7 1700 @3.8GHz | GPU: EVGA 1080 Ti SC Black Hybrid(2x SilentWings 3 Highspeed)(core: 1627 MHz, Mem: 11208 MHz) | MB: MSI X370 Gaming Pro Carbon| RAM: 2x8 GB G.Skill Ripjaws V @3200MHz CL14|Cooling: Fractal Design Celsius S24 (Corsair ML120)|PSU: EVGA Supernova G3 750W|SSD: Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 950 pro 512GB + Samsung 850 EVO 500GB + Intel DC S3510 480 GB + 850 EVO 2TB|HDD: WD Black 1TB|FANS: Corsair ML140 x2|CASE: Fractal Design Meshify C|RGB: 4x Phanteks Halo + LED-slinga + GPU-holder

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018
Skrivet av EntropyQ3:

Och det är ju ett grundläggande problem. Om tekniken kostar i kiselyta, pengar OCH prestanda, så kommer den aldrig att slå igenom på bred front i spel. I bästa fall blir det som nVidias HairWorks, men det har ju till skillnad från RT stöd i alla nVidia produkter.

Men vadå, alla kvalitétsförbättringar har såklart kostat på alla dom 3 fronterna du specificerar.

Sen att man i 10-15års tid har kunnat ta dom där stegen relativt växelvis förändrar ju inte det faktum att det är så.

Skrivet av sKRUVARN:

Alltså Exdous kör ju Ray Traced Global Illumination är ju inte bara "vattanpöls"-reflektioner som RT påverkar i den titeln. Ljussättningen i vissa miljöer förändras ganska radikalt.

This! Global Illumination, Ambient Occlusion och riktiga skuggor kommer vara den största revolutionen inom spelvärlden..kanske någonsin (om det kommer)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018
Skrivet av EntropyQ3:

Om man är intresserad av en lite djupare analys kan jag rekommendera den här inlägget på arstechnica där John Carmack diskuterar raytracing i spelkontext.

Sen håller jag ju med honom i sak, jag är högst tveksam till att RayTracing i spel någonsin kommer bli en realitet (full ray-tracing). inte för att förtjänsterna inte finns där, men för att marknaden med nuvarande (marknads) modell inte kan ta det steget, det skulle behövas lite av ett generational leap när det gäller hårdvara (och när det gäller utveckling av spel)

Det skulle isf. vara om någon, t.ex. Microsoft utrustade nästa Xbox med dubbla 2080Ti (eller motsvarande) och sålde dom för 3-4000kr, och alltså tar en förlust på 30k per maskin, i hopp om att ta hem dom kostnaderna framöver.

Och att man också fick med sig spelstudior i det, för det kommer också kräva en total omdaning av den branschen, eftersom mycket av det som dom har gjort dom senaste 10-15åren har handlat om att fejka effekter som inte längre kommer behöva fejkas om RayTracing slår igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av sKRUVARN:

Ljussättningen i vissa miljöer förändras ganska radikalt.
https://www.overclock3d.net/reviews/software/metro_exodus_pc_...

Fast de bilderna visar inte fördelar med raytracing, utan ett problem med hur spelet hanterar gamma. Skulle kalla det en bugg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Xeonist:

Men vadå, alla kvalitétsförbättringar har såklart kostat på alla dom 3 fronterna du specificerar.

Sen att man i 10-15års tid har kunnat ta dom där stegen relativt växelvis förändrar ju inte det faktum att det är så.

Du har rätt i att det har varit så, men som jag skrev i en annan tråd, de första 25 åren jag höll på med datorer ökade CPU prestanda en faktor 10000 på 32-bitars system. De senaste 10 åren har prestanda ökat en faktor 2.... För GPUer ser det bättre ut, men de senaste 10 åren har prestanda bara ökat en faktor 4 i prestanda/W och prestanda/mm2 kisel.
Det finns inget som tyder på att utvecklingen på litografitekniken kommer att accelerera. Tvärtom. Så framsteg i litografiteknik kommer inte att lösa problemen den här gången. Effektiviteten måste förbättras. Och det kanske kommer att hända, men det har inte hänt än och det finns inga garantier. Visst, man kan kapa ytterligare i hur många strålar man följer, och skala upp med olika uppskalningsmetoder, men det betyder bara att vi byter en uppsättning begränsningar och artefakter mot en annan.
Vi får se.
Men så länge prestanda inte kan levereras till alla marknadssegment, kommer det aldrig att kunna bli mer än ett av flera alternativa sätt att hantera skuggrendrering. Meh.

Citat:

This! Global Illumination, Ambient Occlusion och riktiga skuggor kommer vara den största revolutionen inom spelvärlden..kanske någonsin (om det kommer)

Och jag håller med om att detta skulle vara trevligt, men anledningen till att off-line raytracing ser bra ut är att man verkligen kan ta i med resurserna på ett sätt som är omöjligt i realtid. Framför allt om man vill sälja till Fortnight/Apex osv marknaden.

Jag tror helt enkelt att tiden då man kan introducera tekniker som bygger på att Moores Law kommer att fortsätta att hålla i framtiden är förbi.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Tittat på ett antal bilder och kan konstatera att DLSS fungerar riktigt bra i de flesta fall, men det är fortfarande en rejäl skillnad på DLSS uppskalat till 4k och riktig 4k, tekniken kan inte trolla.

Ganska irriterad på detta uttryck "Raytracing i realtid", det är absolut inte full Raytracing, enbart en bråkdel av effekterna sker via RT.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018
Skrivet av EntropyQ3:

Och jag håller med om att detta skulle vara trevligt, men anledningen till att off-line raytracing ser bra ut är att man verkligen kan ta i med resurserna på ett sätt som är omöjligt i realtid. Framför allt om man vill sälja till Fortnight/Apex osv marknaden.

Jag tror helt enkelt att tiden då man kan introducera tekniker som bygger på att Moores Law kommer att fortsätta att hålla i framtiden är förbi.

Jag håller i princip med dig, sen tror jag att vi rent tekniskt skulle kunna få ray-tracing i realtid i spel, på en adekvat nivå, men att kostnaden är för hög, och att det därför aldrig kommer bli en realitet.

Skrivet av Ratatosk:

Ganska irriterad på detta uttryck "Raytracing i realtid", det är absolut inte full Raytracing, enbart en bråkdel av effekterna sker via RT.

Full raytracing blir ju nästan en filosofisk fråga, full raytracing är ju i princip en evighetsberäkning, så självklart kommer vi aldrig se full raytracing, men vi kan ju fortfarande komma att se raytracing som ger tillräckligt bra bild/upplösning för att kallas "full raytracing".

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Xeonist:

Jag håller i princip med dig, sen tror jag att vi rent tekniskt skulle kunna få ray-tracing i realtid i spel, på en adekvat nivå, men att kostnaden är för hög, och att det därför aldrig kommer bli en realitet.

Full raytracing blir ju nästan en filosofisk fråga, full raytracing är ju i princip en evighetsberäkning, så självklart kommer vi aldrig se full raytracing, men vi kan ju fortfarande komma att se raytracing som ger tillräckligt bra bild/upplösning för att kallas "full raytracing".

Nja jag menar att bilden renderas enbart via Raytracing, inte delar av den.
Vad vi har är en hybrid, inget fel med det, men man skall säga vad det är (Matt 5:37).

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Har kikat lite på DXR-datan. Mer info om verktyget i denna tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1545908-dxr-i-battlefi...

Animationsuppdateringar och bilåkningen i slutet är småintressant att se.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Dec 2010

Tycker definitivt DLSS såg sämre ut, det var ju bara suddigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av JonasT:

I det här fallet var det tvärtom. Väldigt blurrigt med DLSS.

Jodå, vi fick röra oss. Vi gjorde videoklippen som en sistaminuten-grej när prestandatesterna var klara, och för att få konsekvens mellan ray tracing på och av var det enklare att stå stilla. Tycker även att det är enklare att se skillnad mellan RT på/av i videoform oavsett om man rör sig eller inte.

Vi fick instruktioner från Nvidia att använda 417.71 till detta spel, men det är möjligt att vi kanske följer upp någon gång i framtiden, om inte annat för att se om DLSS har förbättrats bildmässigt.

Vill inte tjata men det har kommit en uppdatering på Metro med DLSS.

Ska vara mycket bättre skärpa och inte så suddigt som det var förut.

Bara värt att nämna tycker jag då det verkar fungera ganska så bra nu.

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i5 6600K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 2666 Mhz 16 GB
Samsung 850 Evo 250 GB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei P20 Pro

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Dizzö:

Vill inte tjata men det har kommit en uppdatering på Metro med DLSS.

Ska vara mycket bättre skärpa och inte så suddigt som det var förut.

Bara värt att nämna tycker jag då det verkar fungera ganska så bra nu.

Ska försöka hinna med några snabba kvalitetstester den kommande veckan!