Sveriges EU-parlamentariker tillfrågas kring Artikel 11 och Artikel 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Har för mig att Google/Facebook lobbade hårt för att detta INTE skulle gå igenom då de är några av de som tenderar att automatiskt ta med innehåll från länkande sidor och då kommer att drabbas av det som något felaktigt kallas "länkskatt".

Det stämmer inte, men det är så man försökt sälja in det. Och tänk på att google, facebook mm redan infört filtreringarna, de påverkas inte mer än några mindre bolag i deras portföljer. Har för mig att Google News är det enda hos google som kan få problem.

De har lagt mängder med pengar på att utveckla automatisk kontroll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så kan det vara, men en anonym underskrift är ju helt värdelös. Men visst, det är ett problem att det finns människor som inte kan stå för sina åsikter.

Att det behövs underskrifter är det egentliga problemet. Vem som helst borde få lov att starta ett parti

Permalänk
Medlem

Såssarna röstade för artikel 11 och 13. Dessutom ljög dom om det på Twitter...

Tweet från Guteland

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Avstängd

Denna lag är problematisk på många sätt men följer förstås den pågående trenden med allt mindre makt till folk, konsumenter, medborgare eller vad man nu vill kalla det, och mer makt till de som redan har övertaget: kapitalägare, upphovsrättsinnehavare osv. Hårda straff för de tjänster som inte snabbt och effektivt tar bort innehåll som upphovsrättsinnehavare anser inkräktar på deras egendom men inga krav på straff för upphovsrättsinnehavare som använder denna möjlighet till att få bort innehåll de inte gillar som de inte äger rättigheterna till. Redan idag har det ju uppstått problem av detta slag på Youtube.

OT raderat /mod
Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZAIZAI:

Såssarna röstade för artikel 11 och 13. Dessutom ljög dom om det på Twitter...

Tweet från Guteland

Äckligt och obehagligt oavsett vilka partier som gjorde det.

Det är bannemig dags att starta eget parti och rädda den sjunkande skuta som är Sverige. Alla partier har minst en bra sak vardera, så jag ska ta alla dessa idéer och skapa ett eget parti som tar dessa idéer i ett och samma parti.

Först måste jag byta efternamn för att skydda familjen & släkt med tanke på hur hotfylld detta "karriärval" har blivit i takt med häxjakterna på sociala medier som eldas på av mainstream massmedia. (Nej, jag läser INTE konspirationssidor)

Två saker jag kommer att göra som skiljer mig från alla politiker:
1) Ta lägre lön från skattepengar (har enskild firma vid sidan av så) än alla andra politiker för jag är inte pengakåt på samma sätt som de är. Alla dessa skattepengar kan gå till sjuksköterskor, poliser, och lärare, som utför viktigare uppgifter än det jag någonsin kmr att kunna göra som blivande politiker.

2) Skriva på juridiskt kontrakt med väljarna där jag måste göra allt i min makt att fullfölja vallöften och löften i huvudtaget. Det enda sättet att få genomföra kompromisser är att få 51% röster från alla väljare i snabba nätbaserade polls. Detta gör att jag inte kan ljuga eller valfjäska som alla andra politiker gör. Följa principer och kontrakt som en samuraj följer sina livsprinciper och en arbetsgivare fullföljer sitt kollektiva avtal med sina arbetstagare.

Önska mig & Sverige lycka till!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det stämmer inte, men det är så man försökt sälja in det. Och tänk på att google, facebook mm redan infört filtreringarna, de påverkas inte mer än några mindre bolag i deras portföljer. Har för mig att Google News är det enda hos google som kan få problem.

De har lagt mängder med pengar på att utveckla automatisk kontroll

Vill minnas att det var rätt uppenbart att Google låg bakom en hel del av arbetet mot dessa direktiv förra gången det var uppe. Orkar inte rota runt i tidigare trådar, men en snabb googling gav detta:

https://www.digitalmusicnews.com/2018/07/03/google-article-13...

https://www.thetimes.co.uk/article/google-funds-activist-site...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Äckligt och obehagligt oavsett vilka partier som gjorde det.

Det är bannemig dags att starta eget parti och rädda den sjunkande skuta som är Sverige. Alla partier har minst en bra sak vardera, så jag ska ta alla dessa idéer och skapa ett eget parti som tar dessa idéer i ett och samma parti.

Först måste jag byta efternamn för att skydda familjen & släkt med tanke på hur hotfylld detta "karriärval" har blivit i takt med häxjakterna på sociala medier som eldas på av mainstream massmedia. (Nej, jag läser INTE konspirationssidor)

Två saker jag kommer att göra som skiljer mig från alla politiker:
1) Ta lägre lön från skattepengar (har enskild firma vid sidan av så) än alla andra politiker för jag är inte pengakåt på samma sätt som de är. Alla dessa skattepengar kan gå till sjuksköterskor, poliser, och lärare, som utför viktigare uppgifter än det jag någonsin kmr att kunna göra som blivande politiker.

2) Skriva på juridiskt kontrakt med väljarna där jag måste göra allt i min makt att fullfölja vallöften och löften i huvudtaget. Det enda sättet att få genomföra kompromisser är att få 51% röster från alla väljare i snabba nätbaserade polls. Detta gör att jag inte kan ljuga eller valfjäska som alla andra politiker gör. Följa principer och kontrakt som en samuraj följer sina livsprinciper och en arbetsgivare fullföljer sitt kollektiva avtal med sina arbetstagare.

Önska mig & Sverige lycka till!

Hehe, det där skulle vara riktigt intressant att se...om alla partier jobbade på det sättet, skulle något beslut öht fattas så länge inte ett parti har egen majoritet? Ser också fram emot en rejält hetsig diskussion om vad "måste göra allt i min makt" egentligen innebär...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Mitt största problem med immaterialrätten kring litterära och konstnärliga verk är dess varaktighet. 70 år (eller är det till och med 75?) är en vansinnigt lång period för en produktkategori som har noll R&D-kostnader, och i stort kräver väldigt lite realkapital att producera. Ställ det i relation till läkemedelsindustrin exempelvis, som pumpar miljardbelopp i forskning och utveckling, men bara har en tiondel så långt skydd.

Ett par-tre år vore en rimligare period för litterära och konstnärliga verk.

Det här är typ det mest felaktiga jag någonsin läst. For real. Hur tänkte du nu? Du tror att alla framställningskostnader är R&D eller? Du tror att "verk" alltid är producerade i textform eller som en målning av -en- skapare? Har du hört talas om film? Spel? Databaser? My god mannen.

Och sen jämför du med läkemedelsindustrin av alla trasiga patentindustrier. Att ens jämföra patent och copyright på det sättet är illa nog, men läkemedelsindustrin? Really? Var det inte patriot act eller last week tonight som hade ett långt och lättförstått inslag om medicinsk patent i USA alldeles nyss. Rekommenderad tittning om du vill ha en bild av hur mycket "R&D" som krävs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Hehe, det där skulle vara riktigt intressant att se...om alla partier jobbade på det sättet, skulle något beslut öht fattas så länge inte ett parti har egen majoritet? Ser också fram emot en rejält hetsig diskussion om vad "måste göra allt i min makt" egentligen innebär...

Jo, men visst är det intressant att en arbetstagare som lovar det ena och det andra åt en arbetsgivare som inte håller detta kan sparkas medan vi väljare inte kan sparka politiker som bryter sina löften förrän 4 år. Tänk dig själv som arbetsgivare om så även var fallet med arbetsgivare... Inte undra på att många skulle utnyttja den givna situationen!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: Extra intressant med tanke på att det inte är så arbetsrätten fungerar och du fundamentalt missuppfattat både anställningstrygghet och representativ demokrati

EDIT

Ännu bättre att du tror att det skulle vara positivt att din främsta inkomstkälla var från egna ekonomiska intressen istället för ett fast anslag från statskassan

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jo, men visst är det intressant att en arbetstagare som lovar det ena och det andra åt en arbetsgivare som inte håller detta kan sparkas medan vi väljare inte kan sparka politiker som bryter sina löften förrän 4 år. Tänk dig själv som arbetsgivare om så även var fallet med arbetsgivare... Inte undra på att många skulle utnyttja den givna situationen!

Kan verkligen en arbetstagare sparkas för det? Jag är inte speciellt insatt så det skulle vara lite intressant att veta vilket lagstöd som finns för att sparka någon pga den typen av saker.

Angående politiken så har man ju fortfarande problemet att det inte skulle kunna fattas några beslut alls i riksdagen med din modell, alternativt att man går till val utan någon som helst politik. Fast frågan är vem som skulle rösta på ett parti som inte vill säga hur de ställer sig i de enskilda frågorna...så hur tycker du att det borde fungera istället?

Det är alltid intressant att fundera på den typen av saker och se vilka problem som dyker upp med annorlunda upplägg. Det verkar vara väldigt många som klagar på dagens system men som inte ens har funderat på hur de vill att de skulle se ut istället. Mycket lättare att klaga än att komma med egna konstruktiva förslag

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

2) Skriva på juridiskt kontrakt med väljarna där jag måste göra allt i min makt att fullfölja vallöften och löften i huvudtaget. Det enda sättet att få genomföra kompromisser är att få 51% röster från alla väljare i snabba nätbaserade polls. Detta gör att jag inte kan ljuga eller valfjäska som alla andra politiker gör. Följa principer och kontrakt som en samuraj följer sina livsprinciper och en arbetsgivare fullföljer sitt kollektiva avtal med sina arbetstagare.

Så istället för att politiker som du anser vet någonting skall ta beslut så skall istället väljarna genom snabba nätbaserade undersökningar besluta? Och du tror att de har någon som helst aning om någonting?

Och hur tänkte du säkerhetsställa att det bara är de som röstat på ditt parti som röster i dina nätbaserade undersökningar? Man skall väl få göra det anonymt? Och även om man nu skulle tvingas lämna sitt namn, hur skall du då kunna bevisa att den personen faktiskt röstade på dig?

Och när de som röstar både vill sänka skatten ordentligt och öka anslagen till skola, sjukvård, etc? Hur skall du då få ihop det? Kanske bäst att bara avgå direkt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Kan verkligen en arbetstagare sparkas för det? Jag är inte speciellt insatt så det skulle vara lite intressant att veta vilket lagstöd som finns för att sparka någon pga den typen av saker.

Nja. Om man missköter sig gravt kan det förstås vara grund för uppsägning men det krävs rätt mycket och inte en enskild händelse eller så. Det kan nog gå fortare än fyra år visserligen men en politiker sitter bra mycket lösare än en fastanställd arbetstagare. Konsulter, timanställda, provanställda, chefer och liknande kan man förstås få bort enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Vill minnas att det var rätt uppenbart att Google låg bakom en hel del av arbetet mot dessa direktiv förra gången det var uppe. Orkar inte rota runt i tidigare trådar, men en snabb googling gav detta:

https://www.digitalmusicnews.com/2018/07/03/google-article-13...

https://www.thetimes.co.uk/article/google-funds-activist-site...

Då får du gräva lite till för det där är kaffepengar för Google, jag tror mer det handlar om att de övervakar arbetet. EU har inte alls den öppenhet man borde ha för hur företag spenderar lobbypengar

Google lägger krutet på sin lobbyism för att mota allt som kan leda till att antitrustlagar sätts in mot dem

Och varför skulle de spendera pengar mot något som de tjänar på

Här är en bra genomgång Copyright Directive: competing big business lobbies drowned out critical voices

Some of the MEPs we asked pointed out that the Council position on Article 13 is more convenient to Google/Youtube because it states that you are liable only if you don’t use the technology necessary to prevent copyright infringement. As Youtube already has Content ID that would mean basically no changes to their business model.

And as we mention as well at the end, Google is seriously increasing its lobbying now during the trilogues, it seems to support the Council’s version of Article 13.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Representativ demokrati är inte något helt annat än demokrati utan en form av demokrati, den dominerande formen och den som vi har i Sverige, vilket är vad som diskuteras.

Om partiers representanter får sin inkomst direkt från medlemmarna hade du möjligen kunnat se vissa jämförelser representativ demokrati och riktig demokrati. Tar du bort den kopplingen kan representativ snarare vara motsatsen till demokrati (folkstyre)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Om partiers representanter får sin inkomst direkt från medlemmarna hade du möjligen kunnat se vissa jämförelser representativ demokrati och riktig demokrati. Tar du bort den kopplingen kan representativ snarare vara motsatsen till demokrati (folkstyre)

Du blandar ihop ordets ursprung och dess betydelse, en representativ demokrati är lika riktigt som de andra formerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Google och Facebook är de stora vinnarna om lagen röstas igenom. Denna förändring har drivits länge av "rättighetsbranchen", alltså inte av Google eller Facebook som tillhör de som har mest ekonomiska resurser för att lobba igenom saker i EU.
Det är väl ingen som längre tror att den här typen av lagar är "folkliga"

Personen som förde rättighetsbranchens talan heter "Therese Comodini" men hon slutade och tog ett annat jobb 2017, då tog Axel Voss över och då började det hända saker. Troligen för att jättarna såg en chans att rida på det här arbetet och sätta dit deras egen person.

För lagen är absurd på det viset att de som från början försökt driva frågan kan bli de största förlorarna.

Skulle de stora länkspridarna som Google, Facebook (båda företag äger mängder av företag som också sprider länkar) starta egna nyhetstjänster och gå in på media, då har rättighetbranchen inte en chans.
Då har de inte bara tagit över internet utan tar även över kontrollen av skapande

Samtidigt kan länkspridarna google och facebook göra sig av med massor av konkurrenter som inte har en chans att utveckla så här komplex mjukvara för att förhindra intrång i någons upphovsrätt.

Det är troligen få av de som röstar i EU som vet vad de röstar på

Du har helt rätt. Det är uppenbart vem som är drivare bakom dessa lagar. Något som dock inte är uppenbart är hur dessa skatter och artiklar ska utformas. Det är inte klart t.ex. vem som ska betala länkskatt och om det finns några undantag. Det är inte heller klart hur filter för skyddat material ska utformas. Det verkar vara upp till var och en av medlemsstaterna att utefter redan existerande lagar utforma dessa. Och därför borde folk vänta och se vad som händer innan de målar "fan på väggen" som det så fint heter.

Skrivet av klk:

Inte demokrati utan representativ demokrati vilket är något helt annat. Dessutom har de valda en hel del skydd som gör att man inte behöver ta ansvar och så fort en politiker når riksdagen tappar de all ekonomisk koppling till deras väljare. De är inte längre beroende av att folk röstar på dem för deras ekonomiska framtid

Inte riktigt. Represenativ demokrati är en typ av demokrati så jo demokrati. Däremot så har man även parlamentarism att ta med i beräkningen och då är det ett vågspel.. hur mycket är ett parti beredd att ge upp och vad ska de stå kvar vid för att få inflytande.

Skrivet av VadSaDu:

Finns ett bot som nästan är effektivt mot EU's alla beta-lagar..Swexit.

Vi klarar oss utmärkt utanför EU så som Norge, och de andra länderna som gynnas av att stå utanför EU's pre-alpha lagar.

Om du tror att Norge står utanför EU så borde du nog ta och läsa på. Visst man är inte en del av EU per se men man har skrivit säravtal som gör att man ändå är beroende av EU och dess beslut.

Dessutom Swexit? Tror du seriöst att Sveriges redan åtstramade export skulle överleva att man lämnar EU? För tusan en stor ekonomi som Storbritannien lider redan av Brexit och de har inte ens genomfört den fullt ut ännu. Hur tror du Sverige skulle klara av det?

Skrivet av VadSaDu:

Fortfarande bättre än att vara ett testobjekt för EU.. Galna globalister som bara är ute efter pengar och makt kan man vara utan.

https://fullfact.org/europe/norway-switzerland-eu-laws/

Nej det är det inte. Norge har noll inflytande eftersom de inte är med i EU. Däremot tvingas de införa majoriteten av besluten enligt avtal. Med andra ord... du vet inte vad du babblar om. Galna globalister? Ha!

Skrivet av filbunke:

Historiskt högt svenskt stöd för EU

Finns inte ett parti i Sverige som är för att vi skall lämna EU, så "Swexit"-anhängare får nog ta rådet @mrqaffe gav och starta ett nytt parti...

Och vi kommer alla se hur det går för Storbritannien...

Njae. SD har varit för Swexit av och till genom åren. De är väl de enda i riksdagen som är emot EU.

Skrivet av klk:

Politiker som ljuger tjänar på det så antagligen är Morgan Johansson en stor förespråkare

Säg en människa som skulle ljuga om han inte tjänade på det?

Skrivet av rektor:

Kändiseliten och artister minglar för mycket med politiker. Sverige är ett litet land där alla kända personer känner varandra. Det lägger grunden för korruption och protektionism.

Artikel 11 och artikel 13 är en dålig idé.
När nyhetsföretag får pengar för varje delad länk, vad hindrar nyhetsföretag från att använda ett botnätverk för att dela länkar?
Och varför ska mediaföretag få denna särbehandling att dom får pengar när man länkar till dom, men inte andra? Det är ju orättvist.
Och ska alla mediaföretag få pengar när dom länkas till, eller är det bara dom mediaföretagen som har "rätt" agenda och "korrekta" åsikter, och godkänd vinkling.

Tjänsteleverantörerna och dom som tillhandahåller plattformar borde flytta utom EU till regioner som är mer liberala och företagsvänliga.

Är det därför Sveriges alla EU politiker röstade emot? Angående "rätt åsikter" så verkar du inte riktigt läst på hur detta system är tänkt att genomföras i teorin. Det handlar inte om att EU ska sitta och aktivt välja ut något utan det handlar om filter som ska automatiskt gå igenom saker. Med andra ord... ditt argument bygger på en väldigt underlig premiss.

Skrivet av AplAy:

Jo, men visst är det intressant att en arbetstagare som lovar det ena och det andra åt en arbetsgivare som inte håller detta kan sparkas medan vi väljare inte kan sparka politiker som bryter sina löften förrän 4 år. Tänk dig själv som arbetsgivare om så även var fallet med arbetsgivare... Inte undra på att många skulle utnyttja den givna situationen!

En arbetsgivare kan inte sparka vem hur som helst utan det finns diverse arbetsmarknadsrelaterade lagar som omöjliggör detta. LAS är ett sådant exempel. Så nej? Man kan inte sparkas bara för att man inte håller något man lovar per automatik.

Skrivet av klk:

Om partiers representanter får sin inkomst direkt från medlemmarna hade du möjligen kunnat se vissa jämförelser representativ demokrati och riktig demokrati. Tar du bort den kopplingen kan representativ snarare vara motsatsen till demokrati (folkstyre)

Nej.. nej.. nej. Demokrati betyder folkstyre ja.. men representativ demokrati betyder därför representativt folkstyre. Du väljer de du vill ska representera dig. Alltså demokrati per definition. Detta är exakt hur den ursprungliga demokratin gick till också i antikens Aten. Där valde man sin representanter via lertavlor. Så nej..... du har fel i nästan hela ditt argument.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Njae. SD har varit för Swexit av och till genom åren. De är väl de enda i riksdagen som är emot EU.

Men de är det inte längre (nu vill de att det skall reformas inifrån), och V är det inte lägre heller.

Finns ju väldigt små partier som fortfarande är emot, men inga av partierna i riksdagen är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Då får du gräva lite till för det där är kaffepengar för Google, jag tror mer det handlar om att de övervakar arbetet. EU har inte alls den öppenhet man borde ha för hur företag spenderar lobbypengar

Google lägger krutet på sin lobbyism för att mota allt som kan leda till att antitrustlagar sätts in mot dem

Och varför skulle de spendera pengar mot något som de tjänar på

Här är en bra genomgång Copyright Directive: competing big business lobbies drowned out critical voices

Some of the MEPs we asked pointed out that the Council position on Article 13 is more convenient to Google/Youtube because it states that you are liable only if you don’t use the technology necessary to prevent copyright infringement. As Youtube already has Content ID that would mean basically no changes to their business model.

And as we mention as well at the end, Google is seriously increasing its lobbying now during the trilogues, it seems to support the Council’s version of Article 13.

Intressant artikel

Kontentan av den lär väl vara att oavsett vad du tycker i frågan så har du troligen påverkats av argument från lobbygrupper...ordet "länkskatt" lär även det vara någon hittat på för att påverka

Orkade inte läsa hela artikeln jättenoga, men jag uppfattade det ändå som att Google och Facebook lobbar aktivt mot speciellt artikel 11 och "länkskatten". När det gäller nr 13 får jag precis som du intrycket att man jobbar för att få till en version som gynnar dem. Har däremot svårt att se att Google och Facebook skulle vara de stora vinnarna om dessa artiklar införs.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort nedlåtande inlägg/grova påhopp samt några OT-inlägg. Observera även att denna artikeltråden inte är en "stanna eller lämna EU?"-tråd så vänligen släpp det sidospåret. Nu tillbaka till topic.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klk:

Skulle de stora länkspridarna som Google, Facebook (båda företag äger mängder av företag som också sprider länkar) starta egna nyhetstjänster och gå in på media, då har rättighetbranchen inte en chans.
Då har de inte bara tagit över internet utan tar även över kontrollen av skapande

De styr redan till stor del media genom att de tar bort inkomsterna för lokal media, det finns ganska få lokaljournalister kvar.

Skrivet av kaput:

Mitt största problem med immaterialrätten kring litterära och konstnärliga verk är dess varaktighet. 70 år (eller är det till och med 75?) är en vansinnigt lång period för en produktkategori som har noll R&D-kostnader, och i stort kräver väldigt lite realkapital att producera. Ställ det i relation till läkemedelsindustrin exempelvis, som pumpar miljardbelopp i forskning och utveckling, men bara har en tiondel så långt skydd.

Ett par-tre år vore en rimligare period för litterära och konstnärliga verk.

Det är värre än så med skyddstiden, lagen skyddar verket även för upphovsmannens barnbarn...

4 Kap. Upphovsrättens giltighet
43 § Upphovsrätt till ett verk gäller till utgången av sjuttionde året efter det år då upphovsmannen avled eller, i fråga om verk som avses i 6 §, efter den sist avlidne upphovsmannens dödsår.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Orkade inte läsa hela artikeln jättenoga, men jag uppfattade det ändå som att Google och Facebook lobbar aktivt mot speciellt artikel 11 och "länkskatten". När det gäller nr 13 får jag precis som du intrycket att man jobbar för att få till en version som gynnar dem. Har däremot svårt att se att Google och Facebook skulle vara de stora vinnarna om dessa artiklar införs.

Har för mig att Tyskland införde dessa lagar och det ledde till att Google News fick monopol. Tidningarna är beroende av att internetanvändare hittar dem. Google har monopol på sökningar så de fick gratislicens av media, de fick alltså fritt länka vidare. Andra mindre som länkade fick ingen gratislicens, de slogs ut

Grundproblemet på nätet är att några få jättebolag tagit över. De har kapitaliserat på länders investeringar i internettrafik. I Sverige får de till och med subventionerade serverhallar

Permalänk
Medlem

Det här är ett oerhört viktigt ämne att hålla koll på.
Tyvärr så låter Sweclockers artiklar som handlar om vilket tangentbord man föredrar, att Apex Legends är poppis, att försäljning av grafikkort har gått halvdåligt, osv osv, trycka ned den här artikeln så att folk missar ämnet.
Sätt den här längst upp på sidan, för ett restriktivt internet är inte bra, för någon, oavsett vad man har för åsikter, sexuell läggning, kön, religion...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

...

Den fria kommunikationen är inte hotad, om det inte är så att du med "fri kommunikation" menar att du har rätt att kopiera och använda material som andra har skapat.
Man får bli lite mer kreativ helt enkelt, skriva sina egna texter, göra sin egen musik, skapa sina egna bilder.

Vill förklara hur detta är omöjligt i praktiken utan att ens bry sig om fri kommunikation (hur det påverkar fri kommunikation/yttrandefrihet tar jag på slutet).

Låt oss ponera att swec skulle tillåta att ladda upp bilder/videor istället för att bara länka (vanligt på vissa forum), och de lyckas inte slå en deal med youtube för att lyckas klämma in content id på sidan.

Eftersom att swec är mer än 3 år gammalt betyder detta att de inte ens har nytta av säkerhetszonen för små företag, om någon användare då laddar upp ett upphovsrättsskyddat verk (icke modifierat) och ingen användare/mod skulle märka detta kan swec bli stämda arslet av sig om upphovsrättsinnehavaren märker detta.

Då skulle de dessutom behöva försöka skaffa licenser från alla upphovsrättsinnehavare som existerar för att kunna låta användarna ladda upp upphovsrättsskyddade verk eller inte, om de inte kan skaffa en licens från en upphovsrättsinnehavare (eller licensen inte tillåter detta) kommer de måste använda manuell övervakning på allt material som laddas/har laddats upp eller egna uppladdningsfilter för att säkerställa att inget slinker igenom, notera att detta är omöjligt i nuläget med hur dåligt det "bästa" systemet (content id) fungerar som flaggar enormt mycket som inte bryter mot parodilagar bl.a.

TL;DR
Systemet är helt enkelt omöjligt att praktiskt få att fungera med nuvarande system och processer.

Hur skulle detta på något sätt påverka yttrandefriheten? Om det skulle finnas en hemsida med en politisk lutning skulle någon kunna ladda upp skyddade verk och sedan hyra upphovsrättstroll för att stämma hemsidan, speciellt om sidan är mer än 3 år gammal då den inte kommer undan greppet av artikel 13.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Framtiden är mörk och hopplös, allt blir bara mer och mer skit för varje år som går. Tror vi hade behövt ett stort krig i europa så att allt kan bli lite mer liberalt. Det är det här som händer när det aldrig är något som nollställer allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Låt oss ponera att swec skulle tillåta att ladda upp bilder/videor istället för att bara länka (vanligt på vissa forum), och de lyckas inte slå en deal med youtube för att lyckas klämma in content id på sidan.

Eftersom att swec är mer än 3 år gammalt betyder detta att de inte ens har nytta av säkerhetszonen för små företag, om någon användare då laddar upp ett upphovsrättsskyddat verk (icke modifierat) och ingen användare/mod skulle märka detta kan swec bli stämda arslet av sig om upphovsrättsinnehavaren märker detta.

Fast det där är ju ingenting som kommer med den här lagen, det är redan nu olagligt att ladda upp/visa upphovsrättsskyddat material. Och det är väl helt rimligt?

Sen kan det ju vara bra om man, när man diskuterar lagar, har verkligheten med sig någonstans i bakhuvudet (vilket jag påpekade i någon annan tråd).

Dom kan bli stämda, men i realiteten är det såklart inte det som händer.

Om det där händer (att någon laddar upp upphovsrättsskyddat material) och det är ett ärligt misstag, så är det såklart ingen som blir av med arslet. Händer det flera gånger så finns såklart den risken.

Skrivet av wowsers:

Då skulle de dessutom behöva försöka skaffa licenser från alla upphovsrättsinnehavare som existerar för att kunna låta användarna ladda upp upphovsrättsskyddade verk eller inte, om de inte kan skaffa en licens från en upphovsrättsinnehavare (eller licensen inte tillåter detta) kommer de måste använda manuell övervakning på allt material som laddas/har laddats upp eller egna uppladdningsfilter för att säkerställa att inget slinker igenom, notera att detta är omöjligt i nuläget med hur dåligt det "bästa" systemet (content id) fungerar som flaggar enormt mycket som inte bryter mot parodilagar bl.a.

Men som sagt, det där är ju ingenting som är nytt med den här lagen, det är redan idag olagligt att ladda upp/visa upphovsrättsskyddat material. Huruvida man hostar eller länkar är irrelevant. Om jag har en film på min NAS som jag bäddar in här, kontra att jag laddar upp den till Swecklockers server och sen bäddar in den här spelar väldigt liten roll.

Skrivet av wowsers:

Systemet är helt enkelt omöjligt att praktiskt få att fungera med nuvarande system och processer.

Skojar du? Det är såklart inga som helst problem att få det att fungera. Jag lovar, internet kommer inte gå sönder.

Skrivet av wowsers:

Hur skulle detta på något sätt påverka yttrandefriheten? Om det skulle finnas en hemsida med en politisk lutning skulle någon kunna ladda upp skyddade verk och sedan hyra upphovsrättstroll för att stämma hemsidan, speciellt om sidan är mer än 3 år gammal då den inte kommer undan greppet av artikel 13.

2 saker:

1) Vad finns det för sidor där användarna tillåts ladda upp saker helt utan kontroll av admins eller moderatorer?

2) Som sagt, det är redan idag olagligt att ladda upp/visa upphovsrättsskyddat material, om någon ville göra det där du tar upp (och jag antar då att du menar att syftet skulle vara antingen att ta ner sidan, eller för att tjäna pengar genom att stämma någon) ..så om någon ville göra det, varför gör dom inte det redan nu?

Men det är ju ingenting av det där som är farorna med "länkskatten", för visst, jag kan se faror.

Det kommer såklart påverka Google eftersom dom kommer behöva betala för allt annat än rena URL:er när dom länkar till bl.a. tidningar. Och det å sin tur påverkar såklart (bl.a.) tidningarna eftersom dom eventuellt är beroende av den trafik som Google ger dom, och den kan möjligtvis minska med mindre deskriptiva länkar/SERPs.

Skrivet av klk:

Har för mig att Tyskland införde dessa lagar och det ledde till att Google News fick monopol. Tidningarna är beroende av att internetanvändare hittar dem. Google har monopol på sökningar så de fick gratislicens av media, de fick alltså fritt länka vidare. Andra mindre som länkade fick ingen gratislicens, de slogs ut.

Det där kommer såklart att hända, men om det enda Google gör är att länka till ett fåtal stora mediebolag, som alla redan vet vilka dom är (SVT, SR, DN, Expressen osv. nationellt, och WSJ, CNN, NYT osv. internationellt) ja då är Google ganska meningslöst.

När tidningarna inser att det där inte ger dom den tillströmning av nya läsare som dom behöver (alla bolag i rådande ekonomiska system kräver ständig tillväxt) så kommer dom att börja betala även andra aktörer för att länka till dom.

Och när Google inser att människor som vill ha WSJ, NYT, SR och SVT går direkt till dom siterna utan att använda Google, då kommer Google söka sig till andra innehållskreatörer och betala länkskatt till dom, om det är vad användarna vill ha.

Jag vet inte hur historiekunskapen är på det här forumet, men betalade länkar är det som har byggt internet som vi känner det.

Skrivet av klk:

Grundproblemet på nätet är att några få jättebolag tagit över. De har kapitaliserat på länders investeringar i internettrafik. I Sverige får de till och med subventionerade serverhallar

Ändå är det precis det internet ni vill skydda och bevara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Dom kan bli stämda, men i realiteten är det såklart inte det som händer.

Hur vet du det?
Det här är civilrättsliga mål så alla parter får betala kostnaderna tills domslut. Patent fungerar på det viset, inget litet företag kan försvara sitt patent, på grund av hur juridiken fungerar är det bara jättar eller ekonomiskt starka grupper som kan försvara sina patent. De har råd att driva målen i flera år
Patent är därför ett effektivt verktyg för att stor att försvara ett monopol. Det enda de behöver göra är att köpa upp en del (normalt är det små bolag som är innovativa, större bolag är det motsatta)

Om en större ekonomiskt starkare part ser en liten aktör som en konkurrent, då kan de slå lite i lagboken och se vad de kan göra för att sätta konkurrenten i ekonomiskt trubbel. Exempelvis driva ett mål i flera år med mängder av advokatkostnader.

Det är så här de större jobbar, de kan för folket beskriva "har jag inte gjort något dumt så har man inget att frukta". Men det är inte sant, det går att kladda ner någon för folket begriper inte detaljerna

Skrivet av Xeonist:

1) Vad finns det för sidor där användarna tillåts ladda upp saker helt utan kontroll av admins eller moderatorer?

Den här lagtexten är en mycket kraftig åtstramning, du får inte ens ta en privat bild och ladda upp då det kan vara så att man råkat få med något som inte får vara där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej.. nej.. nej. Demokrati betyder folkstyre ja.. men representativ demokrati betyder därför representativt folkstyre. Du väljer de du vill ska representera dig. Alltså demokrati per definition. Detta är exakt hur den ursprungliga demokratin gick till också i antikens Aten. Där valde man sin representanter via lertavlor. Så nej..... du har fel i nästan hela ditt argument.

Riktig demokrati, där får bara de som påverkas vara med och påverka. I en riktig demokrati kan inte en opåverkad majoritet bestämma över påverkad minoritet.
Exempelvis skulle de flesta reagera om göteborgare fick bestämma över något som var lokalt i malmö.

Representativ kan aldrig lösa det och representativ är en lösning för att det historiskt varit svårt att få till riktig demokrati. Med dagens framsteg inom tekniken är det däremot inga problem och lösa men det finns ekonomiskt starka grupper som inte vill och de har på tok för mycket inflytande.

Hade folket fått bestämma hade riksbanker med sina manipulerade fiatvalutor rykt på momangen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det kommer såklart påverka Google eftersom dom kommer behöva betala för allt annat än rena URL:er när dom länkar till bl.a. tidningar. Och det å sin tur påverkar såklart (bl.a.) tidningarna eftersom dom eventuellt är beroende av den trafik som Google ger dom, och den kan möjligtvis minska med mindre deskriptiva länkar/SERPs.

Det där kommer såklart att hända, men om det enda Google gör är att länka till ett fåtal stora mediebolag, som alla redan vet vilka dom är (SVT, SR, DN, Expressen osv. nationellt, och WSJ, CNN, NYT osv. internationellt) ja då är Google ganska meningslöst.

När tidningarna inser att det där inte ger dom den tillströmning av nya läsare som dom behöver (alla bolag i rådande ekonomiska system kräver ständig tillväxt) så kommer dom att börja betala även andra aktörer för att länka till dom.

Då vet du inte hur dominerande google (alphabet är)
List of mergers and acquisitions by Alphabet

Det räcker att google köper upp några mediaföretag så kan de andra (WSJ, CNN, NYT osv.) hälsa hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Hur vet du det?

För att jag lever i verkligheten!?

Såna där exempel på hur lagar kan utnyttjas om dom dras till sin spets går att göra om nästan alla lagar, lik förbaskat är det inte det vi ser i verkligheten.

Jag tror ni har kollat lite för mycket på "Suits" och "The Good Wife".

Skrivet av klk:

Det här är civilrättsliga mål så alla parter får betala kostnaderna tills domslut.

Och jag antar då att du vill mena att stora elaka Google kommer dra lilla snälla (no offense) dig till domstol och...ja, varför? Varför skulle dom göra det?

Skrivet av klk:

Patent fungerar på det viset, inget litet företag kan försvara sitt patent, på grund av hur juridiken fungerar är det bara jättar eller ekonomiskt starka grupper som kan försvara sina patent. De har råd att driva målen i flera år.

Det finns absolut problem med patenträtt, inte minst eftersom vi p.g.a. att utvecklingen har peakat, tillåter patent så som "dra höger med tummen på en pekplatta" (och liknande, obs, inget konkret/faktiskt exempel) men den andra sidan av det är ju att det finns gott om (fd. små) som har blivit stora och tjänat enorma pengar på att dom har utvecklat något.

I allt väsentligt har patentsystemet fungerat precis som det var tänkt (sen uppstår såklart problem när det helt enkelt inte finns flera relevanta patent att godkänna)

Skrivet av klk:

Patent är därför ett effektivt verktyg för att stor att försvara ett monopol. Det enda de behöver göra är att köpa upp en del (normalt är det små bolag som är innovativa, större bolag är det motsatta)

1) Problemet när du pratar om små respektive stora företag är att alla företag har startat smått.

2) Patent är ju ingenting värda i sig, dom måste inkorporeras i "större" (faktiska) produkter och för att nå dit måste dom (patenten och dom små företagen som har dom) inkorporeras i större företag. Du verkar se det som ett misslyckande, jag hävdar att det är varje patenthavares dröm att köpas upp av ett stor bolag.

Skrivet av klk:

Om en större ekonomiskt starkare part ser en liten aktör som en konkurrent, då kan de slå lite i lagboken och se vad de kan göra för att sätta konkurrenten i ekonomiskt trubbel. Exempelvis driva ett mål i flera år med mängder av advokatkostnader.

Som sagt, lite för mycket "Suits" tror jag. Visst, självklart händer det där, i en värld med 7Miljarder invånare finns såklart alla avarter, men det är ju inte sådär verkligheten ser ut.

Skrivet av klk:

Det är så här de större jobbar, de kan för folket beskriva "har jag inte gjort något dumt så har man inget att frukta". Men det är inte sant, det går att kladda ner någon för folket begriper inte detaljerna.

Låt mig gissa, när du säger "folket" så inkluderar du inte dig själv? För du begriper såklart?

Skrivet av klk:

Den här lagtexten är en mycket kraftig åtstramning, du får inte ens ta en privat bild och ladda upp då det kan vara så att man råkat få med något som inte får vara där.

Vilket jag tycker är helt rimligt, varför ska du kunna ta en bild, med allt vad det innebär idag med "facial recognition", tracking osv. och utsätta mig för dom sakerna mot mitt medgivande?