Permalänk
Medlem

HDCP-problem med ny tv

Någon här som haft samma typ av HDCP-problem som jag och löst dem?

Det började när jag köpte en ny tv (Sony KD65-XF9005) i mellandagarna. Får då och då en helsvart skärm i någon/några sekund/er, ibland så illa att tvn visar att den inte har någon signal. Som jag förstår det handlar det om HDCP-problem.

Värst är det från min HTPC (stödjer HDMI 1.4a), där är det riktigt illa bitvis. Men det har även inträffat att jag fått svart bild från Boxers nya 4k Android-box samt från vår Xbox One S (både vid spelande och när vi tittat på Blu-ray). Fick rådet att testa en bättre HDMI-kabel och köpte en Supra (2.0/18Gbps). Med den är det näst intill omöjligt att få en bild från HTPCn och får jag bild varar den som längst två sekunder. Med min gamla, billiga, kabel kan bilden vara en timma eller mer utan avbrott för att sedan visa korta svarta bilder 10 gånger på lika många minuter... Testar just nu en annan HDMI-kabel som kom med digitalboxen och som ska klara 4K, tycks funka som min gamla kabel eller lite bättre (har inte testat tillräckligt läng än). Supra-kabeln och digitalboxen tycks gilla varandra.

Allt är kopplat till min Denon AVR-X2100W (senaste FW, förstärkaren har HDMI 2.0) och sedan en sladd upp till tvn. HDMI-sladden till tvn är en Deltaco Premium (inget märkvärdigt) men jag har svårt att se att den felar eftersom problemen framför allt uppstår från HTPCn. Vore det kabeln mellan förstärkare och tv borde problemet vara likartat oavsett källa, vilket det inte är.

Med min 10 år gamla plasma fanns inte detta problem - tekniken går alltså inte alltid framåt... :/

Har googlat en massa och en del verkar lösa problemet genom att koppa en HDMI-splitter mellan sin receiver och tvn. Alla splitters tycks dock inte fungera. Tips?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Bildexpert 📺

@[SH]: När jag googlar på förstärkaren kommer det fram att den är från 2014 och är därför en sådan där "mitt-i-mellan" där HDMI-kretsarna inte kan passera alla signaler. Googlar jag "denon avr-x2100w hdcp 2.2" är det också tydligt att den inte hanterar HDCP 2.2 som är krav för sådant som 4K-källor, HDR mm.

Lösning kan vara att sätta ned HDMI-inställningen i TV:n. Har inte i huvudet vad det heter på Sonys TV, men det finns djupt nere i menyerna en möjlighet att stänga av sådana funktioner som just HDCP 2.2 och 18 Gbit/s-bandbredd. Just för att undvika problem med att ansluta äldre utrustning.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för svaret! Har googlat en hel del. Som du skriver är det lite luddigt med min förstärkare och HDCP 2.2. Jag hittar dock flera användare som hävdar att de kör 4k-spelare via förstärkaren (dvs inte en HDMI-kabel till tvn för bild och en HDMI till förstärkaren för ljud) och att pass through av bildsignalen funkar.

En annan sak, spelar stödet för HDCP 2.2 någon roll så länge man inte kör 4k-filmer och liknande material? Jag har inte spelat något sådant material utan endast vanliga Blu-ray-skivor via Xbox One S samt egengjorda rippar av min Blu-ray-filmer via min HTPC. Det är framför allt via HTPCn som problemen med att bilden tillfälligt försvinner uppstår.

Handskakningsproblem med HDMI, uppstår de bara vid start eller kan det vara vad det handlar om?

Kan en Dr HDMI 4k hjälpa? Såg tips om den på Avsforum i en diskussion om min förstärkare och samma typ av bildproblem som jag har. Förstår givetvis om du inte testat produkten men tänkte att du eller någon här kanske läst mer om någon som köpt den. Den är inte gratis men klart billigare än att uppgradera förstärkaren...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Avstängd

Vilken HDMI använder du på TVn , typ bara nummer 3 och 4 fixar hdr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av [SH]:

En annan sak, spelar stödet för HDCP 2.2 någon roll så länge man inte kör 4k-filmer och liknande material? Det är framför allt via HTPCn som problemen med att bilden tillfälligt försvinner uppstår.

Ja, HDCP ställer till då och då till problem därför att äldre enheter kanske inte vill kommunicera med de nyare HDCP 2.2-kretsuppsättningarna i TV:n. Det är därför dessa menyer finns. Panasonic är i vanlig ordning tydligast och där kan man per HDMI aktivera om HDCP 1.4 eller HDCP 2.2 används för att försöka lösa den här typen av kompatibilitetsproblem.

Jag skulle också testa att koppla direkt till TV och utesluta förstärkaren ur ekvationen för att se hur det fungerar. Ifall det är samma problem då vet du att det är mer än förstärkaren. För långa kablar, problem med krypströmar och antennjord och liknande.

Ifall det går att härleda till HDCP är denna produkt mer lämplig (men också dyrare) då kan konvertera HDCP 1.4<->2.2: https://www.hdfury.com/product/integral-2/

Permalänk
Medlem

@trollhattan: HDMI 2, port 2 och 3 fixar 4k/HDR

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall det går att härleda till HDCP är denna produkt mer lämplig (men också dyrare) då kan konvertera HDCP 1.4<->2.2: https://www.hdfury.com/product/integral-2/

Än en gång, tack för ett bra svar! Den där produkten lär lösa problemet men kostar så mycket (speciellt när moms och ev tull tillkommer) att jag lika gärna kan byta förstärkaren...

HDMI-porten stod för övrigt på "Standard" som det tydligen heter i Sony-världen...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]