Artikel om de digitala farorna på nätet - vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Artikel om de digitala farorna på nätet - vad tycker ni?

https://www.metro.se/artikel/roland-poirier-martinsson-jag-ha...

Läste den här på vägen in till jobbet i morse. Herregud, hur kan man vara så pass bitter och cynisk? Hans sammanfattning är alltså att internet idag består av våld, barnporr och vapen. Det är egentligen det enda som har hänt.

"För 23 år sedan reste jag hem dyster. Jag skrev att world wide web snarare än att bli en demokratiserande revolution skulle utvecklas till ett tivoli för civilhaverister. Sedan dess har jag sagt ungefär samma sak och ständigt fått samma reaktioner: att jag är en bakåtsträvare som inte förstår det fantastiska, att jag är rädd för det nya."

För 23 år sedan reste han hem bitter, sedan dess har han blivit cynisk och bitter. De hade rätt om honom för 23 år sedan, de har mer rätt idag. Som bonus så drar stolpskottet in detta på slutet;

Plus: Kontrarevolutionen mot det digitala.

Minus: Ännu en fotbollsmatch avbryts på grund av våld. Sluta ge tillstånd för högriskmatcher.

Herregud.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet?... inte så att han är helt ute utan faktiskt har rätt på flera punkter.

Inte så att han hatar på hela internet, utan han är mest kritisk att den var inte igenomtänkt utan har utnyttjas till sämre saker än vad som var tänkt och man tog aldrig i akt eller förberedelse till problemen som finns i dagens internet.

Permalänk
Inaktiv

Det är bara kolla på hans andra artiklar och man konstaterar snabbt vad det är för person.
Lägg sedan till att personen får betalt för att skriva saker som får folk att läsa, vilket innebär att det viktigaste inte är att sprida kunskap/fakta utan dra till sig uppmärksamhet och skriva en massa knepigheter.

Personen kunde för övrigt ha skrivit om postväsendet införande på 1600 talet, likaså piratradion på 1950 talet som spred ej statlig godkänd musik och videobandspelaren på 1970 talet.

Permalänk
Medlem

Du missade guldkornet på slutet:
"Ja, så har jag alltså skrivit samma kolumn igen. Den här gången, i stället för att skratta åt mig, kan ni inte i stället be om ursäkt och säga att jag haft rätt hela tiden?"

Kan inte annat än att skratta när jag läser det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Förstår inte problemet?... inte så att han är helt ute utan faktiskt har rätt på flera punkter.

Inte så att han hatar på hela internet, utan han är mest kritisk att den var inte igenomtänkt utan har utnyttjas till sämre saker än vad som var tänkt och man tog aldrig i akt eller förberedelse till problemen som finns i dagens internet.

Jag säger inte att han har fel i det avseendet, jag förundras snarare över hur man kan enbart påpekar alla brister som finns och väljer att lyfta fram detta som att det är vad internet har resulterat i. Hans kolumn framstår för mig som en variant av "videovåldet".

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Jag säger inte att han har fel i det avseendet, jag förundras snarare över hur man kan enbart påpekar alla brister som finns och väljer att lyfta fram detta som att det är vad internet har resulterat i. Hans kolumn framstår för mig som en variant av "videovåldet".

Det är väl vad det är också, en variant av "videovåldet" och det drar läsare bland "vanligt folk", ger mest intryck av återbruk av gamla kort för stereotyp "sensations journalistik" tycker jag också.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Förstår inte problemet?... inte så att han är helt ute utan faktiskt har rätt på flera punkter.

Inte så att han hatar på hela internet, utan han är mest kritisk att den var inte igenomtänkt utan har utnyttjas till sämre saker än vad som var tänkt och man tog aldrig i akt eller förberedelse till problemen som finns i dagens internet.

Nja, visst har han rätt till en viss del, det finns mycket skit på internet, absolut.
Men jag skulle säga att det är en väldigt liten del av internet, och han nämner inget av de positiva eller neutrala, som med väldigt stark majoritet överväger resten i mitt tycke.
Problemet är att han påstår att internet gör mer skada än nytta. "Det digitalas skadliga konsekvenser är långt djupare och fler än de goda.".

Han har fel, helt enkelt. Inte om att problemen finns, men att det vore bättre om internet inte fanns.

Som att säga vissa dör när dom kör bil, så bilar borde inte finnas eller att folk har dött av att ta medicin, så vi borde förbjuda det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Avstängd

Det är väl helt enkelt fortfarande "säker och politiskt korrekt" sådant (publikt säljande argument) antar jag, sedan anspelar det på gamla kort som "barn" "skydda" "hot mot..." osv... Dvs i grund och botten samma saker som cirkulerat i olika sammanhang, inte minst i radio på 30 talet...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är bara kolla på hans andra artiklar och man konstaterar snabbt vad det är för person.
Lägg sedan till att personen får betalt för att skriva saker som får folk att läsa, vilket innebär att det viktigaste inte är att sprida kunskap/fakta utan dra till sig uppmärksamhet och skriva en massa knepigheter.

Personen kunde för övrigt ha skrivit om postväsendet införande på 1600 talet, likaså piratradion på 1950 talet som spred ej statlig godkänd musik och videobandspelaren å¨1970 talet.

This!

I havet av newsner-rubriker och allt mer clickbait-fokuserade artiklar så får vi mer och mer sådant här. Innehållet ska beröra oss på ett sätt som gör att vi reagerar och sprider vidare med en kort egen kommentar. Det skapar fler klick och annonsexponering.

Han hade nog kunnat skriva om vad som helst med samma typ av vinkling.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Han tycker väl ändå att det är helt OK att publicera sig på nätet för att nå ut till sin läsare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

"I dag distribuerar det digitala barnporr, narkotika, vapen och andra olagliga varor och tjänster. "

Om det nu är ovan han förknippar med "det digitala" så säger det nog mer om honom än det digitala.

Permalänk
Medlem

Snacka om att endast se det negativa med den digitala utvecklingen. Tänk på allt positivt den har fört med sig, det positiva överstiger det negativa många gånger om!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Visst, kan jag hålla med om att psykiskt sjuka människor som använder saker som tex djurporr/barnporr, etc inte skall ha tillgång till sådant material, då jag gissar att det för dessa människor är som för en person med missbruksproblem att stå i en spritbutik, dvs det underblåster sannorlikt självdestruktiva beteenden och kan troligen försvåra medicinsk behandling, men jag ser betydligt mer srämmande paraleller till kontrollen av media efter 1938 med nuvarande system, där just dessa saker som egentligen inte går att argumentera mot används som en del av ett vapen att skapa system som i grund och botten har ett dunklare syfte i att komma åt oppositionella, detta är verkligt vidriga kontrollverktyg med angiverisystem, falska anklagelser, mm om systemet fortsätter som det verkar göra idag med gradvis nedmontering av yttrandefrihet, ökad myndighetskontroll, mm. Vi får inte glömma att internet i grund och botten är konstruerat så att det är lätt för myndigheter att få inblick i trafiken.
Åtminstone tror jag att det är en del av ett kontrollverktyg för att passivisera människor och inte ett skit att göra med humanitär verksamhet eller omtanke om barn, etc. eller vad man nu skyller på för svepskäl. Sanningen är att länder som Kina och Nordkorea ligger långt efter vad beträffar kontrollsystem idag jämfört med västvärlden och det som INTE syns utåt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det han har rätt i är ju att internet ger en platform för idioter att sprida skit eftersom det är öppet för alla. Vilket publicerandet av hans artikel är ett bevis på så det känns konstigt att han är så anti.

Permalänk
Medlem

Internet är väl trots allt i mångt och mycket en korrekt / exakt spegling av det verkliga samhället dock än mer öppet än samhället som sådant. Detta med nästan den enda övergripande skillnaden att de som skriker högst hörs ännu bättre medan de med någorlunda vett till och med drar sig tillbaka något och reflekterar lite mer över sina handlingar.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TuHack:

"I dag distribuerar det digitala barnporr, narkotika, vapen och andra olagliga varor och tjänster. "

Om det nu är ovan han förknippar med "det digitala" så säger det nog mer om honom än det digitala.

I verkligheten åker folk på "semester" för att hugga huvudet av folk och bränna dem levande.

Kanske bara acceptera att människor gör dumma saker både på internet och i verkligheten och kanske sedan arbeta fram lämnpliga lösningar på de problemen

Permalänk
Medlem

Det finns för många som verkar ha som syfte i livet att vara negativa.

Det största hotet mot demokratin är inte nätet i sig utan de tjänster som anser att de har rätt att filtrera utbudet för att innehållet är "politiskt inkorrekt" i vissa kretsar som är högljudda. T.ex. de som tycker att allt som har med vapen att göra är fel och därför sett till att även de som tittar på detta ur ett historiskt perspektiv får problem.

Ibland så känns det som om vi är på väg in i en framtid liknande den som avbildas i Fritz Leibers Metropolis eller kanske Max Headroom. Förmodligen en kombination av dessa med inslag av Orwell och Huxley också. Än så länge slipper vi i alla fall Psi Corps (se Babylon 5).

Permalänk
Medlem

Så typiskt. Istället för att moget diskutera de frågor som han belyser så får han beteckningen "knäpp".

Nej, det är inte bara Internet. Diskussionsklimatet har blivit råare inte bara på Internet utan också "in real life".
Att det ska vara så svårt att acceptera att andra, kanske i olika generationer, från olika bakgrund har olika perspektiv på saker och ting ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd

Finns gott om verklighetsfrånvända personer i det här landet..

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Det han inte tycks förstå är att just det han skriver om och förfasas över är den "demokrati på riktigt" han tycks ha förutspått och längtat efter i sin artikel från 1996. Nästan vem som helst kan publicera nästan vad som helst utan någon särskild kontroll, gamla tiders informationsoligopol har försvagats markant. Givetvis kommer det i förlängningen leda till att grupper med udda intressen/åsikter/perversioner/whatever får möjligheter de inte hade förr, på gott och ont.

Det blev precis som han trodde, han bara missade att möjligheterna skulle öppnas för alla, även för sådana som inte tycker, tänker och fungerar som honom den gången. Verklighetsfrånvänd tycker jag inte han är, ser mest bara en snubbe med nyöppnade ögon som inte lyckades förutse alla konsekvenser när det begav sig, och skräms av dem när han plötsligt har dem framför sig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Moderator
Testpilot

* Rubriken ändrad i enlighet med §3.1 *

@trickeh2k: Jag har ändrat din rubrik för att bättre matcha diskussionsämnet. Tänk på att en beskrivande rubrik hjälper andra medlemmar att bättre förstå innehållet. Du är välkommen att PM:a mig ett eget förslag på rubrik om du inte är nöjd med min variant

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Halvt off topic, men fan, jag måste bara posta dagens Louis Rossmann, den var ju bara så sjukt bra träffande... ha ha

https://www.youtube.com/watch?v=pBR3Sw9X93s

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Tack, det blev klart bättre

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2