Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Har du glömt distanserna, satt i CPU 4x4 cabeln/ordentligt, kopplat skärmen till GPUn, har du rätt moderkort, har du 300-serien behöver du uppdatera bios ex X370. satt i ram minnet rätt?
"Uppdate"
Verkar vara rätt moderkort.

Distanserna är i, CPU 4X4 är i, skärmen har jag testat att koppla till både GPU o moderkort, ramminen har jag testat att köra med båda 2 o sedan 1 o 1 för att se om något av de hade något fel. Det är det som gör mig rädd, allting ser rätt ut, därför jag är rädd för att jag på något sätt lyckats bryta av CPU pins eller mosat CPUn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Distanserna är i, CPU 4X4 är i, skärmen har jag testat att koppla till både GPU o moderkort, ramminen har jag testat att köra med båda 2 o sedan 1 o 1 för att se om något av de hade något fel. Det är det som gör mig rädd, allting ser rätt ut, därför jag är rädd för att jag på något sätt lyckats bryta av CPU pins eller mosat CPUn

Skickades från m.sweclockers.com

Testat att reseta bios??, knapp eller plocka ur batteriet?

Permalänk
Medlem

Fota bygget? Kollat CPU-pins?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Du har ju inte startat upp datorn än så det är nog ingen fara med pastan . Ta lös kylaren och monterat om /kollat cpun sitter som den ska.

Visa signatur

Intel Core i9-9900k ASUS ROG STRIX Z390-FGAMING
hyperx DDR4 2666MHz 32GB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Dual OC
Cooler master hax
Predator XB271HUA. LG 34GK950F

Permalänk
Moderator
Testpilot

* Korspostning, trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 *

@Jackow: Det är fortfarande inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Samtliga trådar kring detta ämnet kommer att låsas i framtiden om det händer igen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcnil:

Du har ju inte startat upp datorn än så det är nog ingen fara med pastan . Ta lös kylaren och monterat om /kollat cpun sitter som den ska.

Håller med, inte idealt men för felsökning ska det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Fota bygget? Kollat CPU-pins?

Foton finns på sidan 1 i denna tråden. Kanske inte så bra kort men vet inte exakt vad jag ska ta kort på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Testat att reseta bios??, knapp eller plocka ur batteriet?

Vad menar du med att plocka ur batteriet? Vad ska jag göra? Förklara som att du förklarar för en treåring, är ganska grön på BIOS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcnil:

Du har ju inte startat upp datorn än så det är nog ingen fara med pastan . Ta lös kylaren och monterat om /kollat cpun sitter som den ska.

Jag har ju startat datorn, alltså satt på den. Går det ändå?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Vad menar du med att plocka ur batteriet? Vad ska jag göra? Förklara som att du förklarar för en treåring, är ganska grön på BIOS.

Skickades från m.sweclockers.com

Äldre film, men någon av dem borde det vara, borde finnas med i manualen.
Är en snabb åtgärd iallafall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=85&v=rdHH9KrceR0

Äldre film, men någon av dem borde det vara, borde finnas med i manualen.
Är en snabb åtgärd iallafall..

Okej, ska testa det imon. Om jag ens somnar nu, så jävla störande att inte veta om det är något som är trasigt eller om det är något simpelt som går att fixa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Foton finns på sidan 1 i denna tråden. Kanske inte så bra kort men vet inte exakt vad jag ska ta kort på.

Skickades från m.sweclockers.com

Innan sammanfogningen fanns det nog inte i tråden jag svarade på.

Anledningen till att du bör fota tydliga bilder på moderkortet och kontakter är för att de flesta såna här trådar slutar med "ah, var det den kontakten jag missat/inte tryckt i ordentligt".

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Okej, ska testa det imon. Om jag ens somnar nu, så jävla störande att inte veta om det är något som är trasigt eller om det är något simpelt som går att fixa!

Skickades från m.sweclockers.com

Står inget om det i manualen, men vissa moderkort blir jävligt sura om du inte sätter i fläkten i CPU_FAN1, då anser moderkortet att CPUn inte har någon kylning. Men det känns lite långsökt att den inte skulle posta alls.
snabbt att testa iallafall, på din gryninga bild ser det ut som att du inte har installerat den i CPU_FAN1, sitter ovan CPUN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Står inget om det i manualen, men vissa moderkort blir jävligt sura om du inte sätter i fläkten i CPU_FAN1, då anser moderkortet att CPUn inte har någon kylning. Men det känns lite långsökt att den inte skulle posta alls.
snabbt att testa iallafall, på din gryninga bild ser det ut som att du inte har installerat den i CPU_FAN1, sitter ovan CPUN.

Japp CPU fläkten är installerad i CPU fan 1 och den snurrar bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Innan sammanfogningen fanns det nog inte i tråden jag svarade på.

Anledningen till att du bör fota tydliga bilder på moderkortet och kontakter är för att de flesta såna här trådar slutar med "ah, var det den kontakten jag missat/inte tryckt i ordentligt".

Här kommer lite fler bilder. Vilka kontanter ska jag ta kort på? De på moderkortet eller de som går till nätaggregatet?
https://imgur.com/gallery/zy3Nhtq

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här finns manualen till moderkortet. Sidreferenserna nedan är i nedladdningen märkt "Europe".

På sida 23 står det hur EZ Debug LED fungerar. I bild nr 2 från det första galleriet ser det mycket riktigt ut som att LED:n för CPU lyser;

Reset av CMOS hjälper nog tyvärr inte, med det skadar inte att testa. Se sida 22 i manualen. Där står det att du ska kortsluta pinnarna i 5-10 sekunder med en jumper, men skruvmejsel fungerar nog också om du håller den stadigt. Se till så att skruvmejseln inte har någon skyddande beläggning som hindrar elektronisk kontakt, vanligt förekommande är en svart beläggning längst ut för att indikera att skruvmejseln är magnetisk och är i vissa fall inte elektroniskt ledande.

Om du tar ut processorn så måste kylpastan bytas innan du börjar använda datorn, men för testning duger resterna av den gamla kylpastan då den inte hinner bli så varm att det är ett problem. Här är lite bilder på hur man kan applicera kylpastan, X-mönster är den rekommenderade metoden i artikeln. Ett vanligt tips är en klick i mitten stor som en ärta och det har gett hyfsad spridning i mina byggen, lite åker över kanterna runt mitten av sidorna där det är kortast väg men det är inte något problem på annat sätt än att det går åt mer kylpasta än vad som behövs.

Här är tre av de vanligaste kylpastorna:
Noctua NT-H1
Arctic Silver 5
Thermal Grizzly Kryonaut

Så gott som alla du kan hitta i svenska butiker duger för din kombination av CPU och kylare, men de två första ovan vet jag presterar bra från mina egna byggen och tuberna räcker gott till flera försök. Den sista har jag inte haft tillfälle att testa själv och kommer i mindre tub, men den har fått väldigt bra recensioner.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Har precis satt ihop min första dator. Har kopplat skärm, tangentbord i mus (och ström) till den men inget av de inkopplade prylarna fungerar. Skärmen säger att inget är anslutet och musen, som har led, lyser inte. Alla fläktar (förutom grafikkortets) snurrar inne i datorn och moderkortet lyser med sina leds. Vad är det fel?
Här är lite bilder:
https://imgur.com/gallery/aF3ciHa

Tacksam för svar!!!

Har inte lusläst tråden så ursäkta om det har tagits upp; Har du kollat så CPU 4/8pin sitter ordentligt?
Kolla också så att alla kablar sitter ordentligt i PSU. Det är ofta man dubbelkollar anslutningarna i hårdvaran men inte alltid man kollar den andra änden

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Här finns manualen till moderkortet. Sidreferenserna nedan är i nedladdningen märkt "Europe".

På sida 23 står det hur EZ Debug LED fungerar. I bild nr 2 från det första galleriet ser det mycket riktigt ut som att LED:n för CPU lyser;

https://i.imgur.com/a0wLErM.jpg

Reset av CMOS hjälper nog tyvärr inte, med det skadar inte att testa. Se sida 22 i manualen. Där står det att du ska kortsluta pinnarna i 5-10 sekunder med en jumper, men skruvmejsel fungerar nog också om du håller den stadigt. Se till så att skruvmejseln inte har någon skyddande beläggning som hindrar elektronisk kontakt, vanligt förekommande är en svart beläggning längst ut för att indikera att skruvmejseln är magnetisk och är i vissa fall inte elektroniskt ledande.

Om du tar ut processorn så måste kylpastan bytas innan du börjar använda datorn, men för testning duger resterna av den gamla kylpastan då den inte hinner bli så varm att det är ett problem. Här är lite bilder på hur man kan applicera kylpastan, X-mönster är den rekommenderade metoden i artikeln. Ett vanligt tips är en klick i mitten stor som en ärta och det har gett hyfsad spridning i mina byggen, lite åker över kanterna runt mitten av sidorna där det är kortast väg men det är inte något problem på annat sätt än att det går åt mer kylpasta än vad som behövs.

Här är tre av de vanligaste kylpastorna:
Noctua NT-H1
Arctic Silver 5
Thermal Grizzly Kryonaut

Så gott som alla du kan hitta i svenska butiker duger för din kombination av CPU och kylare, men de två första ovan vet jag presterar bra från mina egna byggen och tuberna räcker gott till flera försök. Den sista har jag inte haft tillfälle att testa själv och kommer i mindre tub, men den har fått väldigt bra recensioner.

Ska testa att resets BIOS när jag kommer hem. Sedan är det enda alternativet att lyfta processorn då eller? Finns inget man kan göra innan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror jag ska lägga ut en ny tråd o fråga om det finns någon i Kungsbacka som kan hjälpa mig med datorn. Den enda personen som stod uppsatt på ”gratis hjälp med datorer” tråden bodde numera utomlands.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Ska testa att resets BIOS när jag kommer hem. Sedan är det enda alternativet att lyfta processorn då eller? Finns inget man kan göra innan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visst finns det saker att testa innan, men jag ville få iväg det viktigaste först innan du bestämmer dig för att lyfta på kylaren.

Testa till exempel att ta ur och sätta i alla sladdar till moderkortet. Ofta kan någon kontakt inte ha låst fast ordentligt, vilket leder till att den ser ut att sitta i och kanske gör lite kontakt, men inte ger i närheten av det kontakttryck som behövs för att kontakten ska klara av strömmen som designen förutsätter.

Testa också att ta ur och sätta i RAM. Nu indikerar inte moderkortet något fel för DRAM, men feldetekteringen kan ju ha fel (det borde den inte ha men i felsökning ska man kontrollera det som man "vet är rätt" extra noga).

Skrivet av Jackow:

Tror jag ska lägga ut en ny tråd o fråga om det finns någon i Kungsbacka som kan hjälpa mig med datorn. Den enda personen som stod uppsatt på ”gratis hjälp med datorer” tråden bodde numera utomlands.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, håll dig till denna tråd istället så att personen i fråga inte behöver ställa samma frågor en gång till.

Glömde avsluta en parentes.
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Okej. Då frågar jag här då.
Om det är någon som bor i Kungsbacka eller i närområdet och kan hjälpa mig att starta igång min dator så får ni gärna kontakta mig här eller på PM. Tacksam för hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Har inte lusläst tråden så ursäkta om det har tagits upp; Har du kollat så CPU 4/8pin sitter ordentligt?
Kolla också så att alla kablar sitter ordentligt i PSU. Det är ofta man dubbelkollar anslutningarna i hårdvaran men inte alltid man kollar den andra änden

Kollade alla kontakter igår, ska kolla dem igen när jag kommer hem!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror att jag kommer ha svårt att lösa detta utan fysisk hjälp från någon som kan lite mer om dator än jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du provat att sätta grafikkortet i den andra pci slotten? Provat att flytta minnena till de två andra slotsen?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Alltså, lampan för CPU lyser -> lyft upp processorn och kolla så att alla ben ser raka och fina ut. Tar 5 min.

Permalänk
Medlem

@Jackow: tänker spontant på distanserna mellan moderkort och chassi. Ser ut som att du inte har skruvar i alla hål? kan det vara så att det finns någon distans som sitter fel och kortsluter moderkortet bakifrån?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Trots de som säger att man absolut måste byta kylpastan om du plockar lös kylaren, så är det inget måste. Mest troligt satt det ett plastskydd runt kylaren när du fick den? När du plockar lös kylaren, sätt på plastskyddet igen så att det inte kommer in massa damm och grejs där, var försiktig med CPU'n så det inte hamnar skräp i kylpastan på den heller.
Då pastan varit applicerad väldigt kort tid och datorn inte har använts, så är det absolut inga problem så länge det inte kommer in massa skräp i pastan medans du plockat lös kylaren.

Då moderkortet säger att det är fel på CPU'n så är det läge att kolla efter böjda pins, och då måste CPUn plockas lös. Visar det sig att det inte är några böjda pins, så kommer det inte vara något problem att du plockade bort kylaren i några minuter så länge du är försiktig. Skulle det däremot visa sig att du har böjda pins, och du inte klarar av att böja tillbaks dom (är inte lätt att göra utan att pins går av helt eller att du böjer fler pins), så måste du byta ut moderkortet.
I det läget så är det värt att byta kylpasta också, då det mest troligt kommer ta flera timmar/dagar innan du sätter ihop allt igen och risken för smuts i kylpastan är hyffsat hög.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Vad använder du för PSU-kablar? Om det inte är kablar som följde med utom som du hade själv så kan det vara det. Vissa tillverkare kräver märkesspecifika kablar. Lite lurigt eftersom de kan se likadana ut och passa mellan PSU och disk. Hade själv det problemet när jag kopplade på en ny disk i en av datorerna. Fläktar snurrade men inget annat. Drog ut strömmen ur nya disken och allt funkade igen. Fick beställa ny specifik kabel.

EDIT: att GPU-fläkten inte snurrar är säkerligen inga problem, samma för mig på dator som har ett 1070 i sig. Det drar igång när det behövs.

Visa signatur

Dator1: Core i7 9700k | RTX 2080 | Asus z390-f | 16gb DDR4 3200 | 2 x 500gb ssd | RM 750x
Dator2: Core i7 6700k | MSI GTX1080 8gb | 2x8gb DDR4 2100mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | Fractal D R3 | 3tb samsung lagring
Dator3: Core i5 4690k | ASUS GTX1070 8gb | 2x8gb DDR3 2400mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | mini itx node 304

Permalänk
Medlem

@Jackow: Eftersom det är fastställt att det är diod nr 1 som lyser av EZ-debug så är det att inspektera CPUn som gäller.

Kan det vara så att du kanske missat att lyfta på spaken innan CPUn installerades?

Hursomhelst när du tar av kylaren från CPUn så är det viktigt att du INTE drar rakt upp då kylaren med hjälp av kylpastan sannolikt fått ett bra grepp om CPUn och kan dra med CPUn upp ur sockeln.

Se istället till att vrida lite fram och tillbaka så att kylaren kan glida av CPUn. Öppna sedan spaken och ta upp CPUn för att inspektera den undertill, dela gärna med dig av bilder i processen.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av meandra:

Vad använder du för PSU-kablar? Om det inte är kablar som följde med utom som du hade själv så kan det vara det. Vissa tillverkare kräver märkesspecifika kablar. Lite lurigt eftersom de kan se likadana ut och passa mellan PSU och disk. Hade själv det problemet när jag kopplade på en ny disk i en av datorerna. Fläktar snurrade men inget annat. Drog ut strömmen ur nya disken och allt funkade igen. Fick beställa ny specifik kabel.

EDIT: att GPU-fläkten inte snurrar är säkerligen inga problem, samma för mig på dator som har ett 1070 i sig. Det drar igång när det behövs.

Använder kablarna som medföljde nätaggregatet.
Såg ut att vara bra kvalité på dem.

Skickades från m.sweclockers.com