Permalänk
Medlem

Rtx 2070 eller radeon VII

Hej! ska köpa mig en ny dator, cpu kommer nog vara 9700k. spelar just nu på 1080p kanske går till 1440p men inte säker. nu är frågan om man ska köpa rtx 2070 eller radeon VII. tanken är att köpa en ”dyr” dator och ha den länge, vet att datorkomponenter åldras snabbt men vad är mest värt då båda ligger på samma pris typ.

Permalänk
Avstängd

Jag hade tagit Radeon7. Rxt 2070 är inget att satsa på. om raytracingen inte är värd att använda nu så kommer det bara bli sämre med nyare spel då dem kommer vara mer prestanda krävande.

AMDs mjukvara är ett årtionde före Nvidia. Radeon mjukvaran är lätt att använda och med en mindre undervolt av Radeon 7 är den bland dem mest energi effektiva korten, du kommer inte tappa prestanda på att undervolta.

Radeon 7 har 16Gb av HBM2. Kortet kommer att kunna driva runt alla spela dem kommande 5 åren.

edit: Glömde att du med Radeon 7 inte blir ner bunden i dyrare onödiga Nvidia tekniker som G-sync etc.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Jag hade tagit Radeon7. Rxt 2070 är inget att satsa på. om raytracingen inte är värd att använda nu så kommer det bara bli sämre med nyare spel då dem kommer vara mer prestanda krävande.

AMDs mjukvara är ett årtionde före Nvidia. Radeon mjukvaran är lätt att använda och med en mindre undervolt av Radeon 7 är den bland dem mest energi effektiva korten, du kommer inte tappa prestanda på att undervolta.

Radeon 7 har 16Gb av HBM2. Kortet kommer att kunna driva runt alla spela dem kommande 5 åren.

edit: Glömde att du med Radeon 7 inte blir ner bunden i dyrare onödiga Nvidia tekniker som G-sync etc.

känns som att det är så mycket pill med det nya VII, jag som är noob i det området vill helst ha en som jag inte behöver pilla mycket med, sen vill jag ha en fullt fungerande, antar att VII fortfarande är i utvecklings fas? läste nyligen lite om olika krasch och problem med OC osv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske bara mer värt för just mig att lägga till lite pengar och köra en rtx 2080? ”vilsen pöjk” 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@firat123:

När det kommer till stabilitet så är det samma skit/lika bra med AMD och Nvidia.
Gå in och läs på deras forum så slipper du alla fanboys.

Då Radeon7 är helt nytt så är det självklart att det kommer komma bättre mjukvara och drivrutiner än vad som finns idag.
Så när du tittar på tester vilket jag rekommenderar dig att göra så håll ett öga på vilken drivrutin dom använder och hur nytt testet är.

Med det sagt så ta det kortet som du känner för.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

nVidias nyare kort ska stödja freesync har jag för mig. Sen gällande resten, näe. Krävs en 2080ti för att få allt ur RT, kanske klarar man sig med 2080, har inte tittat så noga på det. Men de har 2-3 spel ute med diskutabel RT/DLSS, och inte särskilt många titlar i närmaste framtid heller. Så man köper ett kort, särskilt gällande 2070, som inte kan utnyttjas fullt ut. Känns som onödigt spenderande även om det i 2080ti's fall är snabbare än något annat.

Annars, kanske titta på Vega 56/64, det sistnämnda ska inte ha några problem med 1440p, eller nVidias 1660 ti. Eller, vänta tills Navi och nVidias kontrande.

Permalänk
Medlem

Förstår, ska titta lite och ta mig en funderare, vill inte vänta längre, RT osv skiter jag i. bara att jag vill ha en stark gpu som ska klara allt och hålla längre fram i tiden. anledningen att jag kollat på 20xx serien är för att dom är starkare och nyare. köper jag nytt och dyrt får det gärna vara den senaste teknologin. men som sagt så ska jag titta lite på forum osv. kraft, temp och pris är lite dit jag lutar. 7-8k. men tack för svar och hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firat123:

känns som att det är så mycket pill med det nya VII, jag som är noob i det området vill helst ha en som jag inte behöver pilla mycket med, sen vill jag ha en fullt fungerande, antar att VII fortfarande är i utvecklings fas? läste nyligen lite om olika krasch och problem med OC osv

Skickades från m.sweclockers.com

du behöver inte undervolta vega 7. Det är bara en bonus och radeon wattman har stöd för auto undervolt och överclock. Radeon 7 är stabil med senaste mjukvaran.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Varför jämför du två kort i olika prisklasser? RTX 2080 är i samma prisklass som Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Vill du som du skriver inte vänta längre, så ska du nog köpa ett rtx2080 då radeon vii just nu är lite svårare att få tag på.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Tyvärr har ju Radeon 7 en rätt dålig kylare, annars hade nog det vart mitt givna val...men vill du köpa ngt nu hade jag nog siktat på 2070 eller 2080 just pga du kan få kompetent kylare direkt utan att vänta. Undervolta Radeon 7 verkar ju vara ett alternativ IOFS. Upp till dig lite där.

Vill du avvakta och hoppas at 3e part kommer med kylare till Radeon 7 hade jag valt ngt sånt. Sapphire tex gör riktigt bra kylare, förhoppningsvis släpper de ngt till Radeon 7. Men har full förståelse för om du vill ha ngt nu

Hade jag inte haft ett begagnat 1080ti hade nog ett Radeon 7 med annan kylare vart mitt val till nya burken jag ska bygga i sommar tex. Skiter i RT och DLSS och dessutom gillar jag att stödja underdogen, speciellt när det iaf inte kostar mig mkt prestandamässigt osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Håller med tidiare, hade inte Radeon 7 haft en sån kass kylare (både högljudt! och varmt blir kortet) så hade jag behållt mitt. Skickade tillbaka kortet några dagar efter jag köpte det för jag orkade varken vänta på eller betala för 3dje parts kylare. Testade runt lite med undervolt och fancurve men fick aldrig det till en vetting ljudnivå. Det lät som någon startade en gamal dammsugare när fläktarna började snurra

Visa signatur

Desktop: Fractal Define C / Gigabyte Aorus Elite B550 V2 AMD Ryzen 5800X3D / Be Quiet! Dark Rock Pro 4 / Corsair Vengence 3600MHz 32GB DDR4 / Radeon RX 7900 XT 20GB
Server: SilverStone Grandia GD09 / MSI x470 Gaming Pro Carbon / AMD Ryzen 2700X / Corsair Vengence 3200MHz 16GB DDR4 / Nvidia GT 710

Permalänk
Medlem

Radeon 7 har motsvarande prestanda som ett 2080.

Därav får du mer prestanda med ett Radeon 7, när du jämför mot 2070.

16GB Vram är overkill, idag. Om du vill framtidssäkra (+5 år) kan det däremot vara avgörande, det är min gissning. Drivrutiner och optimering i spel kommer nog höja Radeon 7 ett par snäpp till.

Köpte själv ett MSI 2080 från Tyskland för 7500kr inkl frakt och två spel (BFV och Anthem). Kan du få ett 2080 mellan 7-8k hade jag rekommenderat det istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Varför jämför du två kort i olika prisklasser? RTX 2080 är i samma prisklass som Radeon VII.

Precis min tanke. Radeon VII skall gå upp mot 2080, och Vega 64 mot 2070.

(Detta sagt så begriper jag just nu inte poängen med vare sig 2070 eller Vega 64. Bägge korten levererar ganska lite jämfört med korten närmast under, Vega 56 och 2060, så det är bättre att spara sina pengar om man tittar på något för den prestandan. Radeon VII/2080 är åtminstone markant snabbare även om de också är svindyra.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Köp så fet prestanda du har råd med (kolla faktiska benchmarks) och den dagen du behöver mer prestanda köper du ett nytt kort. Problem solved.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Yes, tack för alla svar och hjälp, ska nog beställa till helgen, oklart ännu. håller också med om att priset till VII ska jämnföras med 2080, vet ej varför jag trodde det låg på 7k. men tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför vill du ha ett kort med färre funktioner som blir varmare och låter mer?
Finns ingen anledning att välja R7 över 2080. De presterar identiskt med övertag från kort till kort beroende på titel.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Varför vill du ha ett kort med färre funktioner som blir varmare och låter mer?
Finns ingen anledning att välja R7 över 2080. De presterar identiskt med övertag från kort till kort beroende på titel.

varför och varför. just nu vill jag inte eller vet inget. därför jag frågar lite. hittat ett rtx 2080 strix gaming helt nytt för 8500kr kände mig väldigt sugen på detta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tja skall du köpa ett Radeon Vii skulle jag letat efter ett 1080ti beggat.. Det kommer prestera lika bra och du kommer få massor med pengar kvar på banken. Sedan klockar alla 1080ti rätt bra så du kommer kunna få ytterligare lite mer prestanda om det inte redan är gjort ur kartong som många också redan är.
Något Radeon VII korten troligen aldrig kommer lyckas med då deras kylare kombinerat med en liten krets gör att undervoltning för att spara lite energi/temperatur är ungefär det man kommer komma undan med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tja skall du köpa ett Radeon Vii skulle jag letat efter ett 1080ti beggat.. Det kommer prestera lika bra och du kommer få massor med pengar kvar på banken. Sedan klockar alla 1080ti rätt bra så du kommer kunna få ytterligare lite mer prestanda om det inte redan är gjort ur kartong som många också redan är.
Något Radeon VII korten troligen aldrig kommer lyckas med då deras kylare kombinerat med en liten krets gör att undervoltning för att spara lite energi/temperatur är ungefär det man kommer komma undan med.

förstår tanken men lutar sig åt rtx, inte för RT osv utan för att det är nytt och starkt, vill ha nytt, inte beggagnat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla guru3d's recension av R7.
https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_radeon_vii_16_gb_re...

Undervoltning längst ned på sidan. Ger inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Har du kollat in Vega64 eller Vega56. Båda är riktigt prisvärda just nu. Vega56 är sinnesjukt bra pris på.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

AMDs mjukvara är ett årtionde före Nvidia. Radeon mjukvaran är lätt att använda och med en mindre undervolt av Radeon 7 är den bland dem mest energi effektiva korten, du kommer inte tappa prestanda på att undervolta.

Att AMDs mjukvara skulle vara årtionden före Nvidias är det larvigaste jag hört på länge. Tvärt om är AMD kända för buggiga drivrutiner, även om de på senare tid bättrat sig betydligt där (utom för just Radeon 7 som hade icke-fungerande överklockning vid release). Nvidia har betydligt mer mjukvarufunktioner än AMD senaste jag kollade och väl utvecklade verktyg för överklockning, även om många förmodligen inte har använding för alla de mjukvarufunktionerna.

Om alla kort gick att undervolta märkbart lägre skulle de förmodligen sänka standardspänningen motsvarande bit. De vore dumma annars, och det tror jag inte att de är. Tvärtom har de en massa smart folk.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Att AMDs mjukvara skulle vara årtionden före Nvidias är det larvigaste jag hört på länge. Tvärt om är AMD kända för buggiga drivrutiner, även om de på senare tid bättrat sig betydligt där (utom för just Radeon 7 som hade icke-fungerande överklockning vid release). Nvidia har betydligt mer mjukvarufunktioner än AMD senaste jag kollade och väl utvecklade verktyg för överklockning, även om många förmodligen inte har använding för alla de mjukvarufunktionerna.

Om alla kort gick att undervolta märkbart lägre skulle de förmodligen sänka standardspänningen motsvarande bit. De vore dumma annars, och det tror jag inte att de är. Tvärtom har de en massa smart folk.

Vilka verktyg har Nvidia för överklockning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kommer att gå lite mot strömmen här - detta är ett helkass tillfälle att köpa nya datorprylar!
(Om man inte är tvungen för att något gått sönder.)
Det finns flera skäl till det.
* Ett stort är litografisk processteknik. Vi är på väg att göra vårt första skifte på tre år, och det är det största du kommer att se på överskådlig framtid. Det innebär inte mirakler, men möjliggör i alla fall i sig själv väsentliga steg i transistortäthet och strömförbrukning. Initiala produkter har redan börjat levereras (Radeon VII), men bredare lansering av CPUer och GPUer kommer till sommar och höst. Om du inte är på pottkanten, vänta tills produkter kommit och företagen har skummat av early adopter pengarna.
* Nästa stora anledning att sitta still i båten är att nya stationära spelkonsoler kommer att introduceras. Ekonomiska realiteter tvingar alla AAA titlar att göras så att de kör bra på konsolerna. Vilket innebär att om du tänker ha din dator ganska länge utan att vilja dutta med den, så är det smart att se vad konsolerna kommer att innehålla för hårdvara, och lägga sig på en anpassad nivå till dem. Anta att konsolerna kommer att sikta på 4k30fps (Ack!Pfft!). Frame raten som vanligt horribel, men upplösningen är faktiskt hög. Så för min personliga del innebär det att jag kan nöja mig med GPU prestanda som ligger ungefär i nivå med de nya konsolernas, för jag har inga problem med 2560x1440 som upplösning i minimum 60Hz, (vilket är i runda slängar samma belastning) och kan som vanligt på PC skruva lite på rendreringsparametrarna för att åstadkomma det. Oavsett dina kriterier är detta kritiskt för ett långsiktigt ägande utan uppgraderingsångest.
* Nya interna och externa standarder. Den intressantaste kanske är minne. DDR5-lanseringen verkar bli lite försenad, men det handlar om ungefär ett år från nu. Vill du ha användning för alla dina processorkärnor har du ett knepigt val initialt mellan latens (DDR4) eller bandbredd (DDR5). Men om du skall ha moderkortet på längre sikt är detta något att ta i beaktande. PCI-e 4.0 tog tid på sig och kommer att bli lite klämt mot PCI-e 5 som redan är i gott skick standardmässigt. Men oavsett det är PCI-e 3 är på väg att lämnas bakom oss. Spelar roll för SSD-prestanda i framtiden t.ex., och att man kan hänga fler enheter på samma antal kanaler. Och som just har rapporterats, kommer USB att uppgraderas snabbt från idag maximala 10 Gb/s till 40Gb/s vilket spelar roll för extern sekundärlagring till exempel.

Vad du än köper i dag - grafikkort, CPU, moderkort, minne, SSDer - kommer att vara passé om något år.

Och nu kan alla som gillar shopping och/eller som arbetar i handeln hoppa in och säga sitt.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: men ge dig...
Måste köp rekomenadationer spåra ur till ett fanboy krig. Kolla runt på recensioner å gör ett eget val, chansen å få ett bra svar minskar för varje dag på de här stället.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@ClintBeastwood: men ge dig...
Måste köp rekomenadationer spåra ur till ett fanboy krig. Kolla runt på recensioner å gör ett eget val, chansen å få ett bra svar minskar för varje dag på de här stället.

Ge dig själv. Jag var nyfiken eftersom att han säger det som en fördel till Nvidia. Har du någon aning om vilket program han menade eller ville du bara få kalla någon för fanboy?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vilka verktyg har Nvidia för överklockning?

Skickades från m.sweclockers.com

Den formuleringen var lite olycklig. Det jag menade var att verktygen för överklockning (de flesta i grunden baserade på RivaTuner, dvs. MSI Afterburner och EVGA Precision) ofta haft väldigt bra stöd även för Nvidias nya och mer avancerade överklockningsfunktioner redan vid release, inte bara de enklare frekvensreglagen. Det var det jag syftade på, vilket jag hoppades skulle framgå ändå.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden: Tror nog de flesta förstod precis vad du syftade på. Därav mitt rätt barnsliga svar till @ClintBeastwood skyller på förskylning å feber.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@blunden: Tror nog de flesta förstod precis vad du syftade på. Därav mitt rätt barnsliga svar till @ClintBeastwood skyller på förskylning å feber.

Förhoppningsvis, ja. Jag brukar dock försöka undvika tvetydiga formuleringar när jag skriver här.

Jag är fortfarande nyfiken på hur AMDs mjukvara är så överlägsen när de flesta brukar säga att välutvecklad mjukvara är en av Nvidias fördelar. Är väl lite off-topic egentligen dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q