Microsoft förbereder "Windows Lite" för enheter med dubbla skärmar

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Microsoft förbereder "Windows Lite" för enheter med dubbla skärmar

Microsoft uppges arbeta på en avskalad version av Windows med namnet Windows Lite, vilken ska användas för enheter med dubbla skärmar samt Chromebook-liknande datorer.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogarna runt katrineholm
Registrerad
Okt 2012

Kan vi vanliga dödliga få windows 10 utan bloatware och telemetri och sådant ?. Skulle lätt köpa ett spartanskt windows 10 med endast det nödvändiga utan att behöva sitta en bra stund och ta bort allt.

EVGA GTX 1080 / i7 4790k / Msi Z97 Krait / 16gb HyperX Fury 1600mhz / SuperFlower Leadex 1000w / ASUS PB278Q / Acer 34" Predator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2010

När kommer Windows Gaming 1337 rgb led edition?

Dator: Clevo p370em 680m sli Dell xps m1730 8800gtx (såld) Alienware m17x r2 5870m (såld) Msi gx660r 5870m (såld), Alienware M18x R2 7970m cf (såld)
Konsoll: Ps3 ca 100 spel på hårddisken. Ca 60 spel på skiva. 15 platinum och 1300+ trophies
Ljud:: Reciever: Yamaha RX-V771, Front: Blue Diamond: Rear: Black Ruby Cent: Black Ruby C

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2010

Jag har två skärmar på mitt skrivbord, då får jag köra det eller?

Och vadå bärbara med dubbla skärmar? W701ds typ?

Känner inte till särskilt många fler än så.
För touchbaren på Mac:arna räknas väl inte?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Ånej! Ska Microsoft in på mobilmarknaden igen? Undrar hur det styrelsemötet gick?

"Nä hörni! Ska vi inte ge oss i kast med mobiler igen? Det gick ju totalt åt helvete på alla tänkbara plan sist så vad kan gå fel liksom?"

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook. Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Mar 2008

Känns som att de har identitetskris?

Om några år får vi även 'Windows Core' med Linux baserad kärna med Dot Net integrerat så resten av M$ programmen körs oavsett underliggande plattform. Som plus får vi Arm64 stöd, och en del Linux user-space program. Det gamla bekanta blåskärmen som tema så befintliga windowsanvändarna känner igen sig.

Secure-boot&firmware, signerade binärer hela vägen till Azure.
Nackdelen är dock de tolkat GPL licensen fel och omvänder till MIT licens eller något annat som de hittar på självq.

Vissa kommer vara jätte nyfikna på att köra M$ Windows Core , men det blir en besvikelse just för att licensen och ekosystemet fallerar.

Det blir mordor oavsett hur de än vänder och vrider på det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av s0sdaf:

Jag har två skärmar på mitt skrivbord, då får jag köra det eller?

Och vadå bärbara med dubbla skärmar? W701ds typ?
http://lh3.ggpht.com/_sZCMHC4TbRc/TOJlyE2Y57I/AAAAAAAAA9A/qdxTP4elNHc/image[11].png
Känner inte till särskilt många fler än så.
För touchbaren på Mac:arna räknas väl inte?

Skulle gissa på att det planeras att lansera datorer utan tangentbord och med dubla skärmar istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av kissekotten4:

Skulle gissa på att det planeras att lansera datorer utan tangentbord och med dubla skärmar istället.

Precis. Det finns redan en del koncept, laptops med touchskärm istället för tangentbord. Personligen ser jag ingen större nytta med det, visst kan det vara trevligt för en del att tangentbordslayouten byts efter vad som behövs eller liknande, men fysiska knappar väger upp statisk layout rejält för mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av Jonathanknet:

När kommer Windows Gaming 1337 rgb led edition?

The level of edge is damn high

Skickades från m.sweclockers.com

Lian Li PC-o11 Dynamic | Asus Strix Z390-F | Asus ROG Strix 2080 Ti OC | Intel i9 9900k | Corsair V RGB Pro 3200 MHz CL16 | Asus Ryujin 360 AIO

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

@snajk: Håller med dig, även med taktil feedback skulle det kännas konstigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Intressant, har funderat på en Chromebook till päronen men detta känns betydligt mer intressant.

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 1.5TB SSD - 15TB HDD - GTX 1070 8GB - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 120GB SSD - W10
NAS: HP MicroServer Gen8 - 32TB
Mobil: OnePlus 6T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westeros, Sverige
Registrerad
Nov 2007

Era nejsägare. Jag tar gärna en windows 10 lite telefon. Så kan jag dumpa andriod för gott.
Tar gärna också en foldable manick med två skärmar och perfekt integration av OneNote.

Lekmaskinen: Sandy Bridge dator || Surfplattan: Surface Pro 4 || Fabbeluren: Nokia 7 Plus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Så Windows RT, Windows S och nu Windows Lite. Hur många gånger ska MS kasta skit på väggen innan det fastnar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av kissekotten4:

Hahaha, som om inte "island/chiclet keyboards" vore illa nog

Tackar för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2005

Och om något år lägger de ned Windows Lite för att istället lansera Lite Mode i Win10...

Har de inte sagt att de ska frångå denna typ av segmentering och att alla enheter ska köra "samma"?

i7 4790K, 16GB 1600Mhz, Intel 520 SSD, ASUS Z97-A, Sapphire RX Vega 56 Pulse, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S, Maelstrom 240T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

Jag hade gärna sett en win 10 som var "bygg den själv" D v s jag fick ladda hem den och sen med ett medföljande program plocka ut drivrutiner och allt annat jag inte ville ha och självklart då lägga in vad jag ville ha.

Resultatet skulle vara ett väldigt avskalat win 10 anpassat för just min hårdvara och behov.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Ozzed:

Ånej! Ska Microsoft in på mobilmarknaden igen? Undrar hur det styrelsemötet gick?

"Nä hörni! Ska vi inte ge oss i kast med mobiler igen? Det gick ju totalt åt helvete på alla tänkbara plan sist så vad kan gå fel liksom?"

Nja, inte allt. Tycker fortfarande att de har det överlägset bästa gränssnittet för mobiler. Där gjorde de något rätt

Tyvärr var allt annat i deras tänk fel

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Dec 2001

Det här nog inte en konsumentprodukt utan lämpar sig troligen till tunna klienter, många företag kan ha sina system och all hantering i molnet. Det är ju en ganska hög prislapp på den vanliga datorhanteringen som dom flesta företag är vana vid.

thank you, come again

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

'Windows clean install' hade varit trevligt. Inget förutom det essentiella för att maskinen ska snurra.

Jag undrade länge över vad folk beklagade sig över med Win10. Tills jag ominstallerade mina burkar här hemma. Min burk med Insider var enkel och helt utan problem. Ställde in Dark Mode och sen var jag nöjd.
Sen ominstallerat jag min bärbaras Win10-Pro.... Alltså installationen var slö och tvingade på en skit som Cortana och en massa datahoarding godkännanden. Efter en lång installation vart jag bemött av bloatware utan dess like. Candy Crush?
Hur tänkte de nu!?

Positiva är att jag nu istället kör på Elementary OS på min bärbara.

Jag har för många prylar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av talonmas:

Nja, inte allt. Tycker fortfarande att de har det överlägset bästa gränssnittet för mobiler. Där gjorde de något rätt

Det vet jag flera som tycker så du är inte ensam där. Själv tycker jag att det kändes klaustrofobiskt på något sätt. Jag gillar mycket luft och öppna ytor i gränssnitt, men deras UI kändes mer som att de försökte fylla så mycket yta som möjligt med information så det istället blev plottrigt och instängt, men gillar man "mycket info på liten yta" så är det ju perfekt.

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook. Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

The Verge, fniss!

Huvudrigg: R7 1700 @ 3,85GHz | GTX 1060 | ASUS Prime B350-plus | Corsair 16GB Hynix @ 2933 | Carbide 270R | EVGA GQ 650
Gästdator: Xeon E5450 @ 3,6GHz | GTX 460 | ASUS P5B Deluxe | 8GB DDR2 | Samsung 850 EVO | Antec Sonata III | CM 620M
Filserver: Synology DS1812+ | 4 + 1 x 3TB Seagate Barracuda :( RAID 1+0 | 4GB DDR3 SODIMM
Vardagsrum: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Dussan89:

Kan vi vanliga dödliga få windows 10 utan bloatware och telemetri och sådant ?. Skulle lätt köpa ett spartanskt windows 10 med endast det nödvändiga utan att behöva sitta en bra stund och ta bort allt.

Win Server 2016/19

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003

windows 10 pro with no telemetry or candy crush edition vore ju något, vad är detta för puckat påhitt? windows 10 mobile 2.0? microsoft borde lägga ner sin appstore, den är ett totalt skämt och helt onödig nu när deras mobilverksamhet är nedlagd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av talonmas:

Instämmer, tycker också det grundläggande gränssnittet i Windows Mobile funkar skitbra. Mycket mindre ångest att komma in i det än det var att förstå sig på Androids dito i den ZTE Blade som var min första smartphone. Har bara testat lite lätt, men det är sällan jag testar ett nytt gränssnitt och tycker det ens är helt okej. Svårt att lära gamla hundar att sitta osv.

Av nyfikenhet, vilka andra grejer gjorde de fel, förutom att vara för sent ute och lansera en ny produkt på en marknad med redan etablerade konkurrenter i någon slags oligopolställning, och hamna i moment 22 rörande liten användarbas - apputvecklarna lägger inget krut på det - inga appar - inga nya användare?

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016

Var det inte Microsoft som sa att dom ville bara ha ett OS så det skulle blir lättare att uppdatera istället för att det ska komma nya OS hela tiden, och så fort något nytt OS har kommit så släpper dom uppdatering som segar eller fuckar upp OS och låser den så att man inte kan använda nyare hårdvara och sen hänvisa till den nya OS.

Lite återblick från Windows 7.

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvsjö stn
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av kaput:

Instämmer, tycker också det grundläggande gränssnittet i Windows Mobile funkar skitbra. Mycket mindre ångest att komma in i det än det var att förstå sig på Androids dito i den ZTE Blade som var min första smartphone. Har bara testat lite lätt, men det är sällan jag testar ett nytt gränssnitt och tycker det ens är helt okej. Svårt att lära gamla hundar att sitta osv.

Av nyfikenhet, vilka andra grejer gjorde de fel, förutom att vara för sent ute och lansera en ny produkt på en marknad med redan etablerade konkurrenter i någon slags oligopolställning, och hamna i moment 22 rörande liten användarbas - apputvecklarna lägger inget krut på det - inga appar - inga nya användare?

Jag håller med. Windows phone var en bra produkt men som kom för sent in i en etablerad marknad, där marknadsandelar är grymt viktigt från användarnas och utvecklarnas perspektiv.

Finns det något annat system som varit i närheten av android och ios? Microsoft kom väl ändå längst, även om det inte blev tillräckligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

"som troligen endast får stöd för applikationer via Microsoft Store"

Bara att lägga ner innan ni ens börjat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av kaput:

Det klagades redan över att man var tvungen att utveckla till två olika plattformar. Då kommer MS med den smarta idén att införa en tredje? Tja, vi hade ju inte två längre som vi klagade på

Sen kom alla skumma Windows RT versioner. Ingen visste nog vad MS ville egentligen. Det skrämmer utvecklare o användare.

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Maj 2013

Ok, känns ju tveksamt med tanke på hur de skötte sitt förra mobila/avskalade OS. Men vem vet. Finns ju en marknad för chromebook nu som kanske mognat så varför inte.

Dock ointressant för mig. Köper jag en padda blir det Android i den och köper jag en bärbar burk blir det en laptop med fulla W10 i.

Chassi: Fractal Design Define R4 | MB: ASRock Z77 Extreme 4 | CPU: Intel Core i7 3770K@4.2Ghz | Kylare: Noctua NH-U9B | RAM: 8GB Team Elite DDR3 1600Mhz | GPU: Palit GTX 1080 Ti Super Jetstream | PSU: EVGA Supernova G2 750W | TGB: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Sony MDR-1A+Antlion Modmic 4.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jan 2008

Hoppas det kommer en ny telefon.
Vill verkligen ha!