Chromecast får inte kontakt mellan WiFi och Ethernet

Permalänk
Medlem

Chromecast får inte kontakt mellan WiFi och Ethernet

Hej. Vet inte om detta egentligen ska hamna under kommunikation men tyckte det hörde till lite. I vilket fall som helst,
Jag har nyligen skaffat en chromecast och den funkar fint. Det problemet som jag har är dock att om jag kopplar in ethernetsladden i den lilla adaptern som jag har till chromecasten, så kan jag inte hitta enheten på min telefon. Samma sak när jag kör chromecast på wifi, så kan jag inte hitta den på min stationära dator (som har en trådad anslutning). Vill tillägga att jag kan hitta den på telefon om den är ansluten via wifi och på datorn om den är ansluten via sladd, om detta inte var uppenbart.

Ska det vara så? Känns som att de ligger under samma nätverk och borde kunna hittas oavsett om man är ansluten via ethernet/wifi. Vore tacksam om någon kan göra mig lite klokare.

Förtydligat rubrik /mod
Permalänk
Medlem

Vilken Chromecast å vilken band kör du nätverket på? 5Ghz eller 2,5Ghz?

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem

Ligger ditt trådade och trådlösa i samma subnät? Annars måste du lösa det med mDNS typ Avahi.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av erikvdde:

jag kopplar in ethernetsladden i den lilla adaptern som jag har till chromecasten

Kan du förklara vad du gör för CC har ju nätverk via wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag tog er tid. Skulle logga in på min router och besvara era frågor men det hade kommit en mjukvarauppdatering och efter jag gjorde denna så verkar mitt problem vara löst. Tacksam för svar, ha en fortsatt trevlig dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du förklara vad du gör för CC har ju nätverk via wifi.

Problemet är ju visserligen löst men med CC ultra ingår en kombinerad el/ethernet adapter, kör själv trådat.

Bara en notis!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Kan du förklara vad du gör för CC har ju nätverk via wifi.

Ultra har även ethernet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@erikvdde: Hej, och välkommen till Sweclockers!

Jag har vart inne och justerat din rubrik i enlighet med §3.1 i våra forumregler. Detta så att det blir lättare för andra att hitta rätt till tråden, om någon annan har ett liknande problem. Att sätta en bra rubrik på tråden är guld värt både när man ska få hjälp, och när man ska hitta svar på tidigare frågor.

Trevligt att höra att ditt problem ändå löste sig.

/Moderator