UPS till server med Freenas

Permalänk
Medlem

UPS till server med Freenas

Hej jag ska köpa mig en ups men har inte så mycket koll på de! Skulle man kunna få några tips som har fullt stöd för freenas ?

Tacksam för hjälpen
Olesson

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enligt manualen så finns det stöd för följande enheter:
http://www.networkupstools.org/stable-hcl.html

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Enligt manualen så finns det stöd för följande enheter:
http://www.networkupstools.org/stable-hcl.html

Vilken skulle du rekommendera ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör med Eaton 3S till min Freenas, den har fungerat utan problem. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=850075

Permalänk
Medlem

+1 för Eaton 3S, bra UPS till ett bra pris.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Eaton Powerware 3S 550 DIN till min NAS i sign, och det funkar utmärkt. Jag får ibland meddelande om att UPS är frånkopplad, men det fungerar ändå. Har fått strömavbrott 3 gånger hittils, och UPSen har alltid skickat en signal att NASen ska stänga av sig utan problem.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jag kör med en Eaton Powerware 3S 550 DIN till min NAS i sign, och det funkar utmärkt. Jag får ibland meddelande om att UPS är frånkopplad, men det fungerar ändå. Har fått strömavbrott 3 gånger hittils, och UPSen har alltid skickat en signal att NASen ska stänga av sig utan problem.

Okej då beställer jag nog en sån

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera APC, Kör själv 2st 1500VA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Jag kan rekommendera APC, Kör själv 2st 1500VA.

Har du någon länk ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av olesson:

Har du någon länk ?

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.dustin.se/product/5010471623/smart-ups-1500-lcd

Permalänk
Medlem

Tackar med den är lite väll stor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av olesson:

Tackar med den är lite väll stor

Skickades från m.sweclockers.com

Inte när man har kräm i utrustningen

Permalänk
Medlem

Hej

Ni som kör 3s, vad har ni för inställningar och drivrutin satt i era konfiguration, jag får felmedellanden att NAS'n har tappat kontakt då och då, typ 3 ggn i veckan...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

nectropostar och undrar precis som POMAH vilken drivrutin man ska välja.
Antagligen tar man bara en Eaton som kör med usbhid-ups och kör men ska jag slänga ut pengar på en ups så vill jag att den ska fungera tillförlitligt

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Det vanskliga i att dra upp en gammal tråd blir att både drivern och FreeNAS har kommit i nya versioner flera gånger om. Så svaren är lite utdaterade.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Det vanskliga i att dra upp en gammal tråd blir att både drivern och FreeNAS har kommit i nya versioner flera gånger om. Så svaren är lite utdaterade.

Förstår, får väl fråga på freenas forumet istället.
Versionen jag kör är FreeNAS-11.2-U2.1 och UPS jag tittar på är en Eaton 3s 550VA/300w då jag bara är ute efter att servern stänger ner kontrollerat vid strömavbrott (har gått bra hittils utan)

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Förstår, får väl fråga på freenas forumet istället.
Versionen jag kör är FreeNAS-11.2-U2.1 och UPS jag tittar på är en Eaton 3s 550VA/300w då jag bara är ute efter att servern stänger ner kontrollerat vid strömavbrott (har gått bra hittils utan)

Jag kör den här
https://www.dustinhome.se/product/5010447903/back-ups-es-700

Funkar fint för två små servrar.

Permalänk
Medlem

Även jag har kört på Eaton Powerware 3S 550 DIN i flera år. Dock gav batteriet upp efter 3-4 år men har bytt till ett bilbatteri så nu klarar den att driva servern mycket längre än med originalbatteriet. Men jag stänger ändå ned ganska tidigt för syftet är bara kontrollerad nedstängning och inte drift vid strömavbrott.

Kör nu freenas 11.2-u1 började på typ 9.2 och har alltid fått meddelanden om att upsen dissconnectas någon gång ibland. Men det har alltid fungerat bra i praktiken så har inte letat problemet vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Även jag har kört på Eaton Powerware 3S 550 DIN i flera år. Dock gav batteriet upp efter 3-4 år men har bytt till ett bilbatteri så nu klarar den att driva servern mycket längre än med originalbatteriet. Men jag stänger ändå ned ganska tidigt för syftet är bara kontrollerad nedstängning och inte drift vid strömavbrott.

Kör nu freenas 11.2-u1 började på typ 9.2 och har alltid fått meddelanden om att upsen dissconnectas någon gång ibland. Men det har alltid fungerat bra i praktiken så har inte letat problemet vidare.

Vad kör du för anslutning till UPSen då? LAN eller USB?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Vad kör du för anslutning till UPSen då? LAN eller USB?

Jag kör USB.
Den har 2 ethernet portar (in/out) för ethernet passthrough med isolering/skydd (som jag använder) men det är ingen kommunikation till upsen via ethernet tyvärr utan bara via usb.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad jag ska skriva i Services/UPS config under Extra Users upsd.conf

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

nectropostar och undrar precis som POMAH vilken drivrutin man ska välja.
Antagligen tar man bara en Eaton som kör med usbhid-ups och kör men ska jag slänga ut pengar på en ups så vill jag att den ska fungera tillförlitligt

Går nog bra med vilken Eaton usbhid-ups som helst, men finns en som heter Eaton ups 5 3S (usbhid-ups).

Skrivet av Pimmp:

Förstår, får väl fråga på freenas forumet istället.
Versionen jag kör är FreeNAS-11.2-U2.1 och UPS jag tittar på är en Eaton 3s 550VA/300w då jag bara är ute efter att servern stänger ner kontrollerat vid strömavbrott (har gått bra hittils utan)

Vad exakt är du rädd ska hända vid ett strömavbrott om det inte blir en kontrollerad avstängning?

Skrivet av QRikard:

Kör nu freenas 11.2-u1 började på typ 9.2 och har alltid fått meddelanden om att upsen dissconnectas någon gång ibland. Men det har alltid fungerat bra i praktiken så har inte letat problemet vidare.

Som jag har förstått det ska det bero på den fullkomligt värdelösa USB-sladden som kommer till enheten. Folk ska blivit av med meddelandena efter att ha bytt till annan sladd. Tror det ska gå att sätta en timer på hur länge felet måste hålla på innan den skickar en varning i Service/UPS med.

Skrivet av Pimmp:

Vet inte riktigt vad jag ska skriva i Services/UPS config under Extra Users upsd.conf

Om du vill att andra användare än den vanliga (upsmon) ska kunna ändra inställningarna för UPS skriver du in dem där. Inget du normalt behöver göra om du inte har en specifik anledning.

Permalänk
Medlem

Testade lite sent igår, när jag sparade så poppade Field required up och det gick inte att gå vidare.
Det såg ut som required field var upsd.conf men i själva verket så var det lösenordet för upsmon som efterfrågades. Nu fungerar allt och jag ber att få tacka för hjälpen ni gav mig.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Jag kan rekommendera APC, Kör själv 2st 1500VA.

Håller med.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se