Permalänk
Medlem

Alienware 17 R5 i9 (Problem!)

Tjena,

Har precis införskaffat en Alienware 17 R5 i9. Uppdaterade nyligen OC Control för Alienware Command Center. Efter det går det inte att se temperatur eller CPU/GPU...

https://gyazo.com/cb1d6301c4d9d1558e55f19465eb8997
https://gyazo.com/efd2c8fbac1f3c7c4df852e8ab76148e
https://gyazo.com/94a46b1eff0498b919baea5403d65d99

brukar se ut ungefär såhär:
https://gyazo.com/599641f76763739c45896cc3044efc1e

Jag har ominstallerat datorn och då kunde jag se temperaturen på CPU/GPU och dessutom justera fläktar + CPU/GPU prestanda. Efter ominstallation fungerade det, sen bad den om en "viktig" uppdatering som slog ut funktionen igen.

Min fråga är, kan jag använda datorn utan problem? Även trots att jag varken kan se temp eller vilken profil CPU'n använder. Har läst lite online och vet att både Dell är skit och att datorn har problem med överhettning.

Eller bör jag ominstallera igen och sen skippa uppdateringen som strular till det?

Kanske värt att lägga till att jag är helt ny till Windows OS, annars ganska teknisk.

Tack på förhand! All hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

Började spela Apex Legends och startknappen blinkar gult eller orange... Bör jag vara orolig? Den är relativt varm.

Permalänk
Medlem

Kan du inte läsa vad uppdateringen gör? Kanske lägger in förinställda profiler o så?
Om du behöver se temps kan du alltid använda andra program.
Bäst hade nog varit o kontakta dell direkt. Många här på swec monterar oftast sina egna datorer och tyvärr lär du ha minimal chans att någon verkligen kan det där programmet från dell in o ut.

Permalänk
Medlem

@Hagge:

Jag förstår, tack för svar.

Det var en OC update. Har kontaktat Dell men dem är dessvärre kända för att ha värdelös support... Räknar knappast med hjälp från dem, speciellt när både dem och jag vet att garantin går ut om ett par månader.

Har du något tipps på en bra programvara där jag kan se temperaturer? Skulle uppskattas.

Permalänk
Medlem

Blir datorn för varm kommer den att throttla ner sig, alternativt stängas av för att skydda sig. Det är ganska svårt att på egen hand "ha sönder" en PC utan att manuellt ändra tex volt och dylikt i BIOS vilket är bra.

Dock är det ju ganska bra att veta om den blir för varm och throttlar ner sig så att du tappar prestanda. Ladda förslagsvis ner HWiNFO för att hålla koll på det!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

@aMp: Tack för svar!

Jag har laddat ner HWiNFO och ser nu att den throttlar under hög prestanda, t.ex. när jag spelar Apex Legends.

Nu när jag vet det, borde jag underclocka datorn? Vad är för- och nackdelar?

Såhär såg det ut, nu ser man bara i efterhand men går att se var den ligger på maximum:
https://gyazo.com/e87484a989427483bab7edd841688b11

Känns ju inte superkul att den legat på 99 grader ibland... Denna screenshot var då också när jag avslutat spelet...

Bör jag underclocka och isåfall, hur gör jag det? Går det att göra i HWiNFO?

Tack på förhand, uppskattas otroligt mycket!

EDIT: Läste runt lite och verkar som många tycker 1.4V är ganska högt. Kan det vara en bra idé att lägga static voltage, eller kan det bli tokigt om jag mixtrar med det?
Här är min voltage: https://gyazo.com/14de130104792fd009bbfd62cad651e3

Skulle gärna vilja underclocka men vet inte riktigt hur jag gör eller med vilken programvara. Finns det någon programvara som ni själva använder eller litar på?

Permalänk
Medlem

Skitdum idé att köra den på 100grader. Mitt bästa tips är att gå in i bios och köra in "load optimized defaults" eller något sånt och sedan "save and exit". Möjligen har du eller nån annan pillat på något, för ingen burk defaultar till inställningar som låter den köra i 100 grader+. Om det inte hjälper skulle jag misstänka att det har blivit någon vajsing med kontakten mellan kylaren och CPUn, eller något i den stilen, så i så fall skulle jag gräva i den fysiskt.

Worst case scenario är nog att underklocka den, men det ska absolut inte behövas.

Permalänk
Medlem

@fesoj: Mhmm känner också så, känns inte bra när den är så varm...

Alright! Det låter schysst, hur kommer jag in i bios? Behöver jag något program för det?

EDIT: Kan vara värt att lägga till att överhettning är känt problem på dessa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicy2B:

@fesoj: Mhmm känner också så, känns inte bra när den är så varm...

Alright! Det låter schysst, hur kommer jag in i bios? Behöver jag något program för det?

EDIT: Kan vara värt att lägga till att överhettning är känt problem på dessa

Olika på olika burkar, mitt tips är att googla "alienware how to get in to bios" eller nåt. Det handlar om att trycka på/hålla inne en knapp när datorn startar. Ofta F10, F12, Del eller så, men varierar mellan olika fabrikat. Google is your friend

Permalänk
Medlem

@fesoj: Okej härligt, stort tack du!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicy2B:

Jag har laddat ner HWiNFO och ser nu att den throttlar under hög prestanda, t.ex. när jag spelar Apex Legends.

...

Känns ju inte superkul att den legat på 99 grader ibland... Denna screenshot var då också när jag avslutat spelet...

Skulle vilja säga att throttling i high performance laptops är oundvikligt, och i9 är inte en laptop-vänlig processor, men det är inte så hjälpsamt heller

Skrivet av Juicy2B:

Skulle gärna vilja underclocka men vet inte riktigt hur jag gör eller med vilken programvara. Finns det någon programvara som ni själva använder eller litar på?

Jag har i min XPS 9570 tidigare använt Intel XDU och throttlestop (inte båda samtidigt) för att kontrollera volt och/eller frekvens samt boost window. Har inte gjort det ofta nog eller nyligen nog att ge en guide, så rekommenderar att googla om hur det används.

Har på en äldre XPS 13 L321X även använt windows egna power settings för att begränsa mexfrekvens på CPU, men är lite otylidgt hur detta funkar då jag inte hittar samma meny på andra datorer...

Either way så beror resultaten i slutänden på hur många watt kylningen kan göra sig av med- i min 9570 så har den egentligen inte alls kylning nog för en 8300h och ett 1050, därmed kan jag undervolta och underklocka hur mycket jag vill- den kommer ändå alltid träffa sin maxtemp när jag spelar och throttla därefter. Throttlestop och dylikt är mest värt för att se till att laptopen fungerar fläktlöst i annat än spel- till exempel om du sitter på soffan och glor youtube eller dylikt. Nytt bios från dell hjälpte med det för mig så rör inte klock eller volt längre.

Du nämnde ej GPU, men kan vara värt att testa vad som händer om du sänker power target för GPU redigt, de är inte så långt ifrån varandra precis...

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200