Grafikkortstillverkare tvingas till förlust på äldre modeller till följd av överlager

Permalänk
Melding Plague

Grafikkortstillverkare tvingas till förlust på äldre modeller till följd av överlager

Flera stora grafikkortstillverkare sitter på stora överlager av äldre modeller, varför de nu tvingas sälja flertalet modeller från Nvidia och AMD med förlust.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

undrar vad detta kommer resultera i? Kommer grafikkorts tillverkarna hålla igen nu? Så att de får en chans att sälja ut det de har i lager?

Tydligt är ju att det fanns en gräns för hur dyrt det kunde bli i "high end"-ledet samt att många i "mellanskiktet" redan är nöjda, dvs de får nog med FPS i FHD upplösning.

Permalänk
Medlem

första "offren" för kryptopyramiden?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd

Men priserna på dagens kort som är 3 år gamla ish är på tok för höga. korten borde vi det här laget bara 50% under MSRP som dem släpptes för. Men många säljs fortfarande till ocker priser.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur mycket vinstmarginal (vs återförsäljarna) de hade under kryptoboomen. Inte beredd att tycka synd om dem riktigt ännu.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Tycler inte att detta speglas i marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Korten är ju ändå för dyra. Det går inte ihop. Korten blir ju inte billigare eller dyrare att tillverka pga efterfrågan, så det känns som det snarare handlar om "kreativ bokföring".

Jag tycker inte synd om dem. Låt det svida lite, så illa som de behandlat oss konsumenter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte jag är ensam jag skulle vilja ha ett snabbare grafikkort än det jag har nu men priset gör att jag blir sittande på mitt 1070 lägre priser så hade även vi som gillar hårdvara uppgraderat

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Korten är ju ändå för dyra. Det går inte ihop. Korten blir ju inte billigare eller dyrare att tillverka pga efterfrågan, så det känns som det snarare handlar om "kreativ bokföring".

Jag tycker inte synd om dem. Låt det svida lite, så illa som de behandlat oss konsumenter.

Volyminköp av komponenter blir väl billigare. Jag tycker dock inte heller synd om dem. De kan spelets regler och blev de för giriga i sin iver att kränga kort så ja, gg.

Permalänk
Medlem

Hur går det ihop med att gamla 10xx kort fortfarande är dyrare än när de släpptes (i de flesta fall)?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Ett osålt kort är mycket dyrare än ett kort sålt med förlust. Men istället för att sälja korten till lägre kostnad verkar de ha gått "game bundle" vägen.

Jag tror att det kommer vara mycket bättre om 4 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

första "offren" för kryptopyramiden?

Du skulle följt reddittråden när mt gox crashade... Bland det mest tragiska jag läst.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mt._Gox

Skrivet av _Merc_:

Men priserna på dagens kort som är 3 år gamla ish är på tok för höga. korten borde vi det här laget bara 50% under MSRP som dem släpptes för. Men många säljs fortfarande till ocker priser.

Är väl nästan det som börjar hända eller? Redan sett några reaor med 1070-kort för ner mot 3200kr, det är 40% från lanserings MRSP om man kompenserar för valutakursen. Och lär väl komma fler modeller som droppas i pris om man ska tro nyheten.

Man förstår varför Nvidias aktie nästan halverats senaste året. En aktie representerar sällan hur bra ett företag går rent ekonomiskt (där nvidia fortfarande går som tåget) utan framtida tillväxt, och där ser det betydligt mörkare ut! För detta är inte bara ett "mjölknings"-problem, det är även ett tekniskt problem. Hela uppdateringscykeln och affärsstrategin bygger ju på att man inom XX-antal månader lyckas släppa en ny serie med likvärdig tillverkningskostnad som är såpass mycket snabbare att folk öppnar plånboken för att köpa kort, att hålla det när mores law är död kommer blir jäkla kämpigt. Kolla bara RTX, antagligen den dyraste line-uppen grafikkort vi sett, och det lanseringskvartalen så hade Nvidia de sämsta marginalerna de haft på 4år! Man kan liksom nästan skita i hela den här "konkurrens" diskussionen, nvidia kommer få problem med eller utan den. Det är ju inte direkt som förr där de kan släppa ett litet mellanmjölks kort som high end längre, utan de måste ligga i för att ens lyckas konkurrera ut sina egna kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Men priserna på dagens kort som är 3 år gamla ish är på tok för höga. korten borde vi det här laget bara 50% under MSRP som dem släpptes för. Men många säljs fortfarande till ocker priser.

Ja känns som om dom hellre Kastar bort och förstör korten än säljer dom billigt till oss kunder, påminner om sviniga restauranger som vägrar ge överblivna rester till hemlösa och hellre kastar maten, totalt psycho.

Skrivet av Ozzed:

Korten är ju ändå för dyra. Det går inte ihop. Korten blir ju inte billigare eller dyrare att tillverka pga efterfrågan, så det känns som det snarare handlar om "kreativ bokföring".

Jag tycker inte synd om dem. Låt det svida lite, så illa som de behandlat oss konsumenter.

Ja och det luktar Karteller lång väg, dom har ju utnyttjat sina monopol ett långt tag nu och både AMD och nvidia svek Gamers till fördel för miners när dom kunde ha släppt speciella kort till dubbla priset avsedda för extra effektiv mining som dom lovade att dom skulle släppa båda två.

Varför släppte dom inte bara rena och starka compute kort med dubbla CU's utan raster och texturenheter samt utan video ut?
Tror dom skulle till och med gott med stor vinst om dom insett detta tidigare.

Permalänk

Fortfarande omöjligt att byta ut mitt slitna 970 för en vettig peng så det märks ju inte direkt att de går med förlust.

Permalänk
Avstängd

Har man producerat enorma mängder kort som dom sedan inte får sålt så får dom sänka priserna eller dras med dom. Gilla läget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Hur går det ihop med att gamla 10xx kort fortfarande är dyrare än när de släpptes (i de flesta fall)?

Skickades från m.sweclockers.com

Dollarkursen har stigit med 1.5 kr drygt sedan Januari 2016. Det innebär lite drygt 20% ökning.
Kostade toppkortet 8000 kr för tre år sedan så är samma pris idag 9600 kr. Hade vi däremot haft samma dollarkurs och tillverkarna justerat ned priset med 20% så hade det motsvarat ett pris på 6400 kr. Sänker de då ned priset från 9600 kr (dagens kurs) så hamnar vi 7680 kr. Ett pris knappt under ordinarie. Svårare matematik än så är det inte.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

...varför de nu tvingas sälja flertalet modeller från Nvidia och AMD med förlust.

Läs hela artikeln här

Åh nej, stackars dem!

*insertsarcasticsmileyhere*

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag känner av någon empati direkt. Antar att prissänkningar är på kommande då för inte syns det något sånt ännu åtminstone, fortfarande galet prissatta kort.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Ja alltså, de satsade ju stenhårt och körde med höjda priser pga den extrema efterfrågan och bristen på kort, så tycker inte synd om dem direkt. De har nog tjänat på det hela i slutändan.

Dvs om priserna inte höjdes senare i kedjan...då är det ju inte tillverkarnas fel och synd att de ska behöva lida nu iofs, det ska ju sägas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Inte en chans att de säljer med förlust! Bara mindre vinst än vad de räknade med.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elias79:

Ja känns som om dom hellre Kastar bort och förstör korten än säljer dom billigt till oss kunder, påminner om sviniga restauranger som vägrar ge överblivna rester till hemlösa och hellre kastar maten, totalt psycho.

Ja och det luktar Karteller lång väg, dom har ju utnyttjat sina monopol ett långt tag nu och både AMD och nvidia svek Gamers till fördel för miners när dom kunde ha släppt speciella kort till dubbla priset avsedda för extra effektiv mining som dom lovade att dom skulle släppa båda två.

Varför släppte dom inte bara rena och starka compute kort med dubbla CU's utan raster och texturenheter samt utan video ut?
Tror dom skulle till och med gott med stor vinst om dom insett detta tidigare.

Det är ju ganska vanligt att fastighetsägare med flera lokaler i innerstan hellre har en lokal outhyrd, än sänker hyran eftersom det skapar ett tryck neråt på alla deras lokalers hyror. Vi har sett effekter av (implicit eller explicit) kartellbildning på minnespriserna som varit helt losskopplat från produktionskostnad. Och nu nVidias försök att etablera nya "standardnivåer" för grafikkortsprissättning på de nivåer som miningboomen skapade.
Högre marginal till färre köpare fungerar alldeles utmärkt, åtminstone på lite kortare sikt. "Enda" problemet är att du krymper din egen kundkrets i antal, men det är inte självklart det heller om det finns andra tillverkare som erbjuder billigare instegsprodukter. Till syvende och sist bestämmer köparna vad de är beredda att betala för sådana här konsumentprodukter. Vad är t.ex. lite modifierad skuggrendrering i spel värt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Inte en chans att de säljer med förlust! Bara mindre vinst än vad de räknade med.

Inom affärssammanhang är allt under förväntad vinst en förlust. Det är nog så de tänker.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Dollarkursen har stigit med 1.5 kr drygt sedan Januari 2016. Det innebär lite drygt 20% ökning.
Kostade toppkortet 8000 kr för tre år sedan så är samma pris idag 9600 kr. Hade vi däremot haft samma dollarkurs och tillverkarna justerat ned priset med 20% så hade det motsvarat ett pris på 6400 kr. Sänker de då ned priset från 9600 kr (dagens kurs) så hamnar vi 7680 kr. Ett pris knappt under ordinarie. Svårare matematik än så är det inte.

Edit: verkar vara en hel del 1070 som sjunker drastiskt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

You get what you give.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Sprgrisarna är nog så fulla efter kryptocrazen att dom både överlever å totalt går med vinst ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk

Varför går det att 1070 och inte 1080...?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

När jag får ett grafikkort som presterar bättre än mitt 980 Ti för runt 2500kr med mer vram och nya "teknologier" som ray tracing och annat krims krams så uppgraderar jag hela min rigg

Nästa generation kanske? AMD Navi? Rea på Radeon VII? är verkligen sugen på att uppgradera till Ryzen 4 om den får stöd för DDR5, lanseras kanske under 2020?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

"So I had about 43 bitcoins back in 2012 that I had in my Mt. Gox wallet for silk road"

"Does anyone know what to do if I can't remember my damn password?"

Ouch.

43x19,783 i 2017=$850,669 som hade varit närmare $900,000 idag om han växlade in då.
Och snubben glömmer lösenordet. GG.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

De får väl skylla sig själva om de köpte in kort dyrt för att tjäna pengar på mininghysterin. Nu är det slut på guldrushen.

Jag ser då inga spår av riktigt billiga kort på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Hur går det ihop med att gamla 10xx kort fortfarande är dyrare än när de släpptes (i de flesta fall)?

Skickades från m.sweclockers.com

Dollarn har gått upp ganska kraftigt, kan nog ha påverkan för oss svenskar tyvärr.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987