Hjälp, backplate höll ej montering Aqua Computer Vision 1151

Permalänk

Hjälp, backplate höll ej montering Aqua Computer Vision 1151

Hej Forumkamrater,

Förtvivlat Pitepalt slänger ut en desperat vädjan om hjälp!
Efter lång väntan kom vattenblocket, sista komponenten som krävs för att få igång datorbygget, men vid montering gick backplaten sönder!
(Väntat närmare 2 månader på att rätt vattenblock skulle tillverkas i ny batch, sen väntan på paketets inresa till landet)
Vill bara gråta!

Försökta pressa tillbaka "studden", det går fan inte.
Den var ditpressad snett och passade inte, varför jag gissar att den satt så dåligt att den poppade av när jag försökta tvinga fast gängorna. *popp*.... *suck*

Nu har jag migrän efter sömnlös natt, ska se hur man uppar bilder så fort jag kan fokusera på skärmen. EDIT

Det ojämna hörnet poppade loss!?!

Syns tydligt att muttern/studden var inklämd snett. Hålet är helt jämnt och rundat på ena halvan, den andra hälften taggig.

M e n, ni som till skillnad från mig kan tänka.
Vet någon vart man kan köpa en backplate lokalt som kan passa? Dvs Piteå, vill inte vänta mer.
(Lokala Datorfixarna har konkat

Uppskattar alla tips!!!
(Det är omöjligt för mig att reparera backplaten eftersom den är felskapt till att börja med och jag har inte resurser att fixa detta)
(Fixbudgeten är tajt eftersom jag tog lån till riggen och bokstavligen brände varenda spänn å mer därtill i sann Sweclocker-entusiasm-anda!)

Jag behöver verkligen er hjälp nu forumvänner, hjälp!

/Forumkamrat i nöd *förlåt men jag är fasiken tårögd här*

Bilderna tillagda
Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverbullit:

Hej Forumkamrater,

Förtvivlat Pitepalt slänger ut en desperat vädjan om hjälp!
Efter lång väntan kom vattenblocket, sista komponenten som krävs för att få igång datorbygget, men vid montering gick backplaten sönder!
(Väntat närmare 2 månader på att rätt vattenblock skulle tillverkas i ny batch, sen väntan på paketets inresa till landet)
Vill bara gråta!

Försökta pressa tillbaka "studden", det går fan inte.
Den var ditpressad snett och passade inte, varför jag gissar att den satt så dåligt att den poppade av när jag försökta tvinga fast gängorna. *popp*.... *suck*

Nu har jag migrän efter sömnlös natt, ska se hur man uppar bilder så fort jag kan fokusera på skärmen.

M e n, ni som till skillnad från mig kan tänka.
Vet någon vart man kan köpa en backplate lokalt som kan passa? Dvs Piteå, vill inte vänta mer.
(Datorfixarna har konkat

Uppskattar alla tips!!!
(Det är omöjligt för mig att reparera backplaten eftersom den är felskapt till att börja med och jag har inte resurser att fixa detta)

/Forumkamrat i nöd

En bra början kan vara att lista vilka delar det rör sig om.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

En bra början kan vara att lista vilka delar det rör sig om.

Sådär, uppdaterad med bilder & info nu.

Tack för din input forumkamrat med roligt nick, Lodisen

Uppdatering
Aqua Computer skrev tillbaka nu och de vill A/ha tillbaka den uppenbart felaktiga produkten före utbyte, B/alternativt att jag köper en ny så får jag pengar tillbaka när de får tillbaka den felaktiga produkten.
Men jag har bränt lusörena på datorkompenterna så alternativ A är enda möjliga valet.

Realistiskt är det väl 3-4 veckor bort att få starta nya datorn... ni forumkamrater är nog de enda som förstår hur det känns i min bröstkorg just nu...

Uppskattar er feedback mer än ord kan beskriva!

/Silverbullit

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Medlem

du kan väl bara dra skruven genom ändå? Bara att den biten med gängorna kommer vara lös tills du skruvat fast allt

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Inaktiv

Tjena!

Förstår inte riktigt, om det inte går att reparera den som du har fått och enda lösningen är att få en ny så är det väl inte så mycket mer att göra än att skicka iväg den? Rent spontant borde det väl funka att köpa något kraftigt lim? Typ det här .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverbullit:

Sådär, uppdaterad med bilder & info nu.

Tack för din input forumkamrat med roligt nick, Lodisen

Uppdatering
Aqua Computer skrev tillbaka nu och de vill A/ha tillbaka den uppenbart felaktiga produkten före utbyte, B/alternativt att jag köper en ny så får jag pengar tillbaka när de får tillbaka den felaktiga produkten.
Men jag har bränt lusörena på datorkompenterna så alternativ A är enda möjliga valet.

Realistiskt är det väl 3-4 veckor bort att få starta nya datorn... ni forumkamrater är nog de enda som förstår hur det känns i min bröstkorg just nu...

Uppskattar er feedback mer än ord kan beskriva!

/Silverbullit

Ja, alltså... Vad är det för hårdvara som backplaten tillhör?
Blir svårt att luska reda på det utan att veta om det är en backplate till moderkortet för att fästa CPU-kylning, eller om det är till för en GPU tex.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, alltså... Vad är det för hårdvara som backplaten tillhör?
Blir svårt att luska reda på det utan att veta om det är en backplate till moderkortet för att fästa CPU-kylning, eller om det är till för en GPU tex.

Det syns rätt tydligt att det är en backplate för cpu kylning, sen kan ju namnet "1151" ge en liten hint också, annars kan man ju alltid prova att googla på "Aqua Computer Vision 1151"

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Det syns rätt tydligt att det är en backplate för cpu kylning, sen kan ju namnet "1151" ge en liten hint också, annars kan man ju alltid prova att googla på "Aqua Computer Vision 1151"

Haha, ja. Såg inte några bilder på telefonen.
Det enda jag kan tänka mig som en snabb lösning är ju att slå bort fanskapet och svetsa dit den korrekt, eller plocka en backplate backplate från någon annan kylare och själv kapa/hitta skruvar som passar. Det är väl dock inte att rekommendera.
Kör med någon stockkylare tills du får backplaten fixad av leverantören?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Säger som @lowngcawt borde väl bara vara att skruva ihop det? eller ska det upphöjda/gängade vara uppåt mot moderkortets undersida?

Permalänk
Medlem

svetsa är ju det bästa efter att köpa en ny.
superlimma fast ringen så den fungerar som en distans, sedan har du en lite längre skruv och en mutter på baksidan fungerar ifall den lösa brickan inte har gängstopp för att det inte ska gå att dra åt för mycket.

skulle dock rekommendera en momentnyckel så du korsdrar skruvarna och när du väl ska dra åt det sista sätter momentet som passar resterande skruvar, då riskerar du inte att dra sönder Mobo/CPU

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Hittar inget block som heter ”Vision 1151” på Aqua Computers hemsida. Kan du länka till blocket så man kan se hur det ska se ut?

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk

Tack för all input forumkamrater,
ska försöka besvara motfrågorna så kortfattat som möjligt så jag hoppas att de inte tolkas som att jag är kortfattad på fel sätt!
(Vill ej skriva en jättenovell nedan som ingen orkar läsa)

Skrivet av lowngcawt:

du kan väl bara dra skruven genom ändå? Bara att den biten med gängorna kommer vara lös tills du skruvat fast allt

Muttrarna på backplaten är "fasta" eftersom de är vända MOT moderkortet. (= Det är ingen skruv bakifrån som går genom gängad mutter först) Se länkar nedan

Skrivet av anon193054:

A/Förstår inte riktigt, om det inte går att reparera den som du har fått och enda lösningen är att få en ny så är det väl inte så mycket mer att göra än att skicka iväg den?
B/Rent spontant borde det väl funka att köpa något kraftigt lim? Typ det här .

A/Ja den skall returneras (Ett av skälen är att få en ny orginalbackplate.) men tråden är för att få hjälp att lösa montaget tills returen är här (RMA= ytterligare väntetid på minimum 3-4 veckor. Jag har redan väntat drygt 2 månader på denna outofstock skall komma in i lager + väntetid. För att elaborera vill jag inte sitta drygt 3 månader för att få starta upp min alldeles för dyra dator.
B/Lim på plåt och speciellt en sådan kritisk applikation känns som en tveksam lösning talat av erfarenhet.

Skrivet av Lodisen:

Ja, alltså... Vad är det för hårdvara som backplaten tillhör?
Blir svårt att luska reda på det utan att veta om det är en backplate till moderkortet för att fästa CPU-kylning, eller om det är till för en GPU tex.

Som Rubrik och startinlägget anger så betyder alltså "1151" socket 1151 dvs CPU kylning "Aqua Computer Vision 1151".
Även bilderna visar backplate bracket samt felproblematiken.
Bifogar länkar längre ned i hopp om att göra informationen mer lättbegriplig.

Skrivet av Lodisen:

A/Det enda jag kan tänka mig som en snabb lösning är ju att slå bort fanskapet och svetsa dit den korrekt, eller
B/plocka en backplate backplate från någon annan kylare och själv kapa/hitta skruvar som passar. Det är väl dock inte att rekommendera.
C/Kör med någon stockkylare tills du får backplaten fixad av leverantören?

A/ Svetsa dit muttern är inte möjligt.
dels är muttern alldeles skev på undersidan
dels är hålet snett samt lutande efter att ha pressats in 2-3 mm på sniskan (Den går inte att trycka på plats & lutar 30 grader)
materialet är galvat
muttern är för liten och tunn och mellanlägget är för skev = den smälter vid svetsning/gängorna smälter/den drar ihop sig och skevar vid ev svetsning
B/ Har ingen annan backplate, kört runt hela dagen och spenderat drygt 18 mil i bilen i Piteå/Luleå med omnejd i sök efter backplate. Skrev i hopp om snäll SweClockerkamrat i närheten kanske kan hjälpa till med detta tillfälligt.
C/ Har ingen stockkylare, dessutom bränt varenda spänn i fickan på datorn som stått här i mörkret ett par månader nu... *to begin with* Återigen lokal SweClocker som kan hjälpa på denna punkt?

Skrivet av Linus:

Säger som @lowngcawt borde väl bara vara att skruva ihop det? eller ska det upphöjda/gängade vara uppåt mot moderkortets undersida?

Ja exakt precis, det upphöjda gängade skall monteras uppåt mot moderkortets undersida. Och ja korrekt, det hade inte existerat något problem om det vore tvärtom så man bara kunde skruva ihop det.

Skrivet av moonblase:

A/svetsa är ju det bästa efter att köpa en ny.
B/superlimma fast ringen så den fungerar som en distans,
C/sedan har du en lite längre skruv och en mutter på baksidan fungerar ifall den lösa brickan inte har gängstopp för att det inte ska gå att dra åt för mycket.
D/skulle dock rekommendera en momentnyckel så du korsdrar skruvarna och när du väl ska dra åt det sista sätter momentet som passar resterande skruvar, då riskerar du inte att dra sönder Mobo/CPU

A/ Svetsa är ej möjligt pga skälen angivna i ovanstående svar
B/ Superlim är av erfarenhet ej pålitligt som lösning
C/ Det är ingen skruv från baksidan som först skruvas genom muttern och mot annat bakifrån. Se länkar nedan på nämnda CPU kylare..
D/ Aqua Computers Vision 1151 block monteras med "fingerskruvar" och ej med momentnyckel. Se länkar nedan på nämnda CPU kylare.

Skrivet av Zunil:

Hittar inget block som heter ”Vision 1151” på Aqua Computers hemsida. Kan du länka till blocket så man kan se hur det ska se ut?

Visst,
Aquatuning.se och AquaComputer.de är alltså samma webhandel,
Aquatuning.se

Länk Aquatuning.se
https://www.aquatuning.se/vattenkylning/cpu-vattenblock/cpu-v...
AquaComputer.de
Länk Aquatuning.de
https://shop.aquacomputer.de/product_info.php?products_id=353...

Länk engelsk manual
Engelsk manual/English manual
https://aquacomputer.de/handbuecher.html?file=tl_files/aquaco...

Tacksam för all input, hoppas jag lyckats besvara era motfrågor tillfredsställande - annars fråga på!

PS
Jag gissar att det möjligen kommer mothugg mot min ringa expertis på svetsområdet, som dock ej är helt rookie-level.
Därför lägger jag till en länk med ett litet exempel på vad jag donar med utanför Sweclockers forum;
Erfarenhet av svetsning
https://youtu.be/3eUH54CAqV8

Som sagt vänner, jag uppskattar ert engagemang djupt i hopp om att finna en lösning som ej kräver ytterligare väntetider!

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Medlem

Som en temporär (eller permanent) lösning hade jag skrapat ihop 100-200 kr och kört på luftkylning tills du fått backplaten utbytt.

Permalänk
Medlem

@Silverbullit:

Eftersom materialet är galvat så rekommenderar jag hårdlödning med silverlod. Då har du mer kontroll över var biten sätter sig och du får ett starkt förband.

Aha det är dina konstverk man har sett på Nordsken/Teknikens hus

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av mill:

Som en temporär (eller permanent) lösning hade jag skrapat ihop 100-200 kr och kört på luftkylning tills du fått backplaten utbytt.

2-300 ligger precis inom kvarvarande budget. Länka gärna till en funkis luftkylning till en i9900k, skulle uppskattas!

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Skrivet av hellmix:

@Silverbullit:

Eftersom materialet är galvat så rekommenderar jag hårdlödning med silverlod. Då har du mer kontroll över var biten sätter sig och du får ett starkt förband.

Aha det är dina konstverk man har sett på Nordsken/Teknikens hus

Tjena, är du bra på hårdlödning?
Muttern sitter dock snett som fan efter felpositioneringen före fastpressning.

Jepp skyldig på alla punkter (Nordsken/Teknikens hus etc)

Är du bra på hårdlödning/har grejer å hjälpa till så pluggar jag i motorvärmaren igår!!!

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverbullit:

Tjena, är du bra på hårdlödning?
Muttern sitter dock snett som fan efter felpositioneringen före fastpressning.

Jepp skyldig på alla punkter (Nordsken/Teknikens hus etc)

Är du bra på hårdlödning/har grejer å hjälpa till så pluggar jag i motorvärmaren igår!!!

Jao man har fått hålla på med sånt till och från när man jobbade. Men det är inte svårt vem som helst kan hårdlöda som har lite fingerfärdighet.

Lokala svets/smides verkstad borde kunna hjälpa dig utan större kostnad. Är de riktigt schyssta brukar såna här småjobb kosta ett fika bröd.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Inaktiv

Jag har eventuellt en stockkylare till Intel, borde passa. Kollar källaren imorgon bitti. Om så är fallet så kan du få den.

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr så fanns ingen extrakylare

Permalänk
Medlem

Har kollat i "manualen" och antar detta är den nedersta ned på dvs underst på bilen?
Och "fingerskruvarna" som sticker igenom mobo skruvas fast mot denna bit som är trasig?

Angående svetsning så är det inga problem med en TIG-Svets och Puls... Du kan svetsa på en Cola-burk om du vill, får bara slipa rent... Tror även någon typ av kemisk metall skulle fungera förutsatt att din mutter är "hel"...

Synd att du inte bor i Sthlm, hade kunnat hjälpt dig!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Kanske missförstår åt vilket håll backplaten sitter men men du inte bara skruva på den manuellt?

Annars borde ju vilken mutter som helst (med samma gänga passa).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Kanske missförstår åt vilket håll backplaten sitter men men du inte bara skruva på den manuellt?

Annars borde ju vilken mutter som helst (med samma gänga passa).

Skickades från m.sweclockers.com

Hej SuperNova,
Det är ingen skruv underifrån och skruvar man i nåt bakifrån som håller muttern så går det ju inte att skruva i CPU blocket eftersom detta är i vägen.

Vet inte hur jag ska förklara montaget bättre än länkade bilderna/manualen men för att elaborera
Orienteringen är;
+-stift - bricka - moderkort - gummimatta - bricka+plåt,
dvs brickan skulle ligga löst direkt mot moderkortet i detta fall och sakna stödet från backplaten i detta hörn = skevar som faaan när jag drar åt.
Hoppas det är en begriplig förklaring
("+-stiftet" är en s.k. fingermutter med externa gängor ned i moderkexet och interna gängor upp mot CPU bracket. således + formad sett från sidan.)
Usel förklaring men fortfarande migrän så förklaringen kanske inte är den bästa.

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Medlem

Är skruvarna tillräckligt långa så att man kan gänga på den trasiga muttern (för att få samma distans till backplaten som de andra) och sedan dra en mutter på baksidan av backplaten? (Alternativt byta ut skruven till en längre)

Permalänk
Skrivet av Mögel:

Är skruvarna tillräckligt långa så att man kan gänga på den trasiga muttern (för att få samma distans till backplaten som de andra) och sedan dra en mutter på baksidan av backplaten? (Alternativt byta ut skruven till en längre)

Nix, då hade det som sagt inte varit några problem

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverbullit:

Hej SuperNova,
Det är ingen skruv underifrån och skruvar man i nåt bakifrån som håller muttern så går det ju inte att skruva i CPU blocket eftersom detta är i vägen.

Vet inte hur jag ska förklara montaget bättre än länkade bilderna/manualen men för att elaborera
Orienteringen är;
+-stift - bricka - moderkort - gummimatta - bricka+plåt,
dvs brickan skulle ligga löst direkt mot moderkortet i detta fall och sakna stödet från backplaten i detta hörn = skevar som faaan när jag drar åt.
Hoppas det är en begriplig förklaring
("+-stiftet" är en s.k. fingermutter med externa gängor ned i moderkexet och interna gängor upp mot CPU bracket. således + formad sett från sidan.)
Usel förklaring men fortfarande migrän så förklaringen kanske inte är den bästa.

Men då är det som jag trodde...
Eller typ, jag trodde att plattan (backplaten) låg mot moderkortet och att muttern som är trasig satt bakom (efter) plattan så att säga. Därav borde det bara vara att ersätta muttern och hålla emot med skiftnyckel typ. Utgick ifrån att originalmuttern var fastsvetsad för att man inte skulle behöva hålla emot från baksidan av moderkortet.

Men för att förklara min tanke:

Stift - fäste - moderkort - gummipackning - backplate - mutter - skiftnyckel.

Original alt 1:
Stift - fäste - moderkort - gummipackning - backplate - fastsvetsad mutter.

Original alt 2:
Stift - fäste - moderkort - gummipackning - fastsvetsad mutter - backplate.

Om det blev tydligare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hade det varit närmare hade du kunnat få låna en luftkylare undertiden...
(Jag petade dit en luftkylare medan jag väntade på kopplingar till mitt vattenblock... Du kan ju fortfarande installera och köra rätt mycket utan att överklocka menar jag)

Aquacomputer brukar ha rätt bra kundservice, men jo, det kan nog ta ett par veckor med postsändningen....

Cyanoacrylat lim ("snabblim") brukar vara ganska starkt och fästa på många material, inklusive metall.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Men då är det som jag trodde...
Eller typ, jag trodde att plattan (backplaten) låg mot moderkortet och att muttern som är trasig satt bakom (efter) plattan så att säga. Därav borde det bara vara att ersätta muttern och hålla emot med skiftnyckel typ. Utgick ifrån att originalmuttern var fastsvetsad för att man inte skulle behöva hålla emot från baksidan av moderkortet.

Men för att förklara min tanke:

Stift - fäste - moderkort - gummipackning - backplate - mutter - skiftnyckel.

Original alt 1:
Stift - fäste - moderkort - gummipackning - backplate - fastsvetsad mutter.

Original alt 2:
Stift - fäste - moderkort - gummipackning - fastsvetsad mutter - backplate.

Om det blev tydligare

Skickades från m.sweclockers.com

Tjena, jo det var solklart från början att du menade att mutter ytterst för att dra ihop skrotet.
Men tyvärr ligger den som sagt mellan backplate/mobo.
Förslaget dök upp tidigt i tråden varför jag la till manualen med bilder av assembly. (Ingen skruv bakifrån som sagt)

Grejar just nu med eltejp, muttrar och nån Åsa-Nisse lösning :/

Har postat tillbaka backplaten nu.

Tack att ni försöker grabbar!

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk

När det jävlas så jävlas det...

Monterat ihop prylarna så gott jag förmått,
Återanvände Nätagget/PSU'n, mitt Corsair hx1000w brann... :/

Felsökning abc
Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12