Steelseries Arctis 7 - Högt ljud när jag skjuter i PUBG

Permalänk
Medlem

Steelseries Arctis 7 - Högt ljud när jag skjuter i PUBG

köpte mig ett par arctis 7 igår, jättebra ljud på alla sätt, förutom ett.

spelar pubg, allt låter super förutom när man skjuter, håller på att bli döv
sänker jag volymen hör jag knappt när folk springer runtomkring osv.
ngn som vet hur man reglerar effekterna, provat i spelet men hittar inget där

Förtydligat rubrik /Mod
Permalänk
Medlem

Ganska vanligt problem, de flesta seriösa kör väl någon 3:e parts kompressor/EQ för att dämpa vissa ljud och få andra att stå ut.
Fotsteg i PUBG speciellt är idiotiskt designat, de hörs 30-40 meter ifrån bara man höjer volymen tillräckligt men riskerar hörseln pga andra ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spik3n:

köpte mig ett par arctis 7 igår, jättebra ljud på alla sätt, förutom ett.

spelar pubg, allt låter super förutom när man skjuter, håller på att bli döv
sänker jag volymen hör jag knappt när folk springer runtomkring osv.
ngn som vet hur man reglerar effekterna, provat i spelet men hittar inget där

Hallå hallå!

Jag har samma headset, kan det vara så att du har den som heter Steelseries Arctis 7 Chat ikryssat i ljudenhet?
För min del låter det som du beskriver när jag har valt fel där. Välj den som heter "game" istället.

Må väl!

Permalänk
Medlem

@Smack Jack: har den som heter game ikrysset, chat är inaktiverad

Permalänk
Medlem

Använder du SS-engine och surround-ljud? Testa att slå av det.
Det finns även en lättare EQ i engine du kan testa runt med.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@moonblase: ja jag har laddat ner SS engine, testade ruunt bland EQn, verkade som att det blev lite bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av spik3n:

@695mb: har den som heter game ikrysset, chat är inaktiverad

Alright!

Jag kör på Peace EQ - ärligt talat så tycker jag inte headsetet låter bra "out of the box".
Men med lite tweakande i Peace så låter det acceptabelt! Det är ju inga HiFi-lurar direkt.

Testa med PEACE och se om du får till det!

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Jag har vart inne och förtydligat din rubrik, så att det blir lättare för tråden att dra till sig rätt personer som kan ha svar på din fråga, och sen, när frågan väl blivit besvarad, för andra att hitta till den här tråden.

En sak som är bra att veta med Steelseries Arctis 7 (har nämligen ett sådant själv) är att man får två virtuella ljudkort i datorn man kan välja.

Steelseries Arctis 7 Game - Ger stereoljud, avsedd för spel
Steelseries Arctis 7 Chat - Ger monoljud, avsedd för röst

Syftet med dessa två enheter är att du ska kunna ha t.ex. din Discord kopplad till Chat-ljudkortet, och spelljudet kopplat till Game-ljudkortet, och sedan använda din ChatMix-ratt (sitter på högra hörlurskåpan) för att kunna reglera spelljudet separat från chatten på ett enkelt sätt.

Det är dock rätt lätt hänt att kan kopplar upp spelet så att den spelar mot fel enhet som @Smack Jack var inne på. Jag vet också av erfarenhet att spel låter som skräp om man kör dem via Chat (utöver att det bara är mono). Vet inte exakt varför. Kanske någon annan EQ eller någon annan processering?

Du säger att du kollat att du har "Game" igång, men ett bra tips är att faktiskt kolla att ljudet kommer ut på rätt sätt. Slå igång PUBG, och dra din ChatMix-ratt (höger kåpa) upp på max (så långt upp som möjligt). (Glöm bara inte att sätta tillbaka din ChatMix på mittenläget (du kommer känna att klick) när du testat färdigt för att få tillbaka en normal balans mellan röst och spel.

Om du i det läget (ChatMix på max) hör ljud från ditt spel, så har du rätt enhet vald. Om ljudet i det läget istället försvinner, så går ditt ljud ut på fel virtuella ljudkort. Så då bör du testa detta.

Om du har ljudet i rätt ljudkort rekommenderar jag att också du går in på SteelSeries hemsida och laddar ner drivrutinerna och mjukvara för headsetet. Jag vet att jag hade problem med att min Mic lät som skräp när jag inte hade mjukvaran installerad. Det kanske påverkar ditt ljud det med.

Lycka till med dina lurar.

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hej!

Jag har vart inne och förtydligat din rubrik, så att det blir lättare för tråden att dra till sig rätt personer som kan ha svar på din fråga, och sen, när frågan väl blivit besvarad, för andra att hitta till den här tråden.

En sak som är bra att veta med Steelseries Arctis 7 (har nämligen ett sådant själv) är att man får två virtuella ljudkort i datorn man kan välja.

Steelseries Arctis 7 Game - Ger stereoljud, avsedd för spel
Steelseries Arctis 7 Chat - Ger monoljud, avsedd för röst

Syftet med dessa två enheter är att du ska kunna ha t.ex. din Discord kopplad till Chat-ljudkortet, och spelljudet kopplat till Game-ljudkortet, och sedan använda din ChatMix-ratt (sitter på högra hörlurskåpan) för att kunna reglera spelljudet separat från chatten på ett enkelt sätt.

Det är dock rätt lätt hänt att kan kopplar upp spelet så att den spelar mot fel enhet som @695mb var inne på. Jag vet också av erfarenhet att spel låter som skräp om man kör dem via Chat (utöver att det bara är mono). Vet inte exakt varför. Kanske någon annan EQ eller någon annan processering?

Du säger att du kollat att du har "Game" igång, men ett bra tips är att faktiskt kolla att ljudet kommer ut på rätt sätt. Slå igång PUBG, och dra din ChatMix-ratt (höger kåpa) upp på max (så långt upp som möjligt).

Om du i det läget (ChatMix på max) hör ljud från ditt spel, så har du rätt enhet vald. Om ljudet i det läget istället försvinner, så går ditt ljud ut på fel virtuella ljudkort. Så då bör du testa detta.

Om du har ljudet i rätt ljudkort rekommenderar jag att också du går in på SteelSeries hemsida och laddar ner drivrutinerna och mjukvara för headsetet. Jag vet att jag hade problem med att min Mic lät som skräp när jag inte hade mjukvaran installerad. Det kanske påverkar ditt ljud det med.

Lycka till med dina lurar.

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)

Mycket bra inlägg - helt i paritet med mina upplevelser!
You rock!

Permalänk
Medlem

@pv2b: har testat o lagt in inmatning "arctis chat" på discord. sen game på uppspelning, o ja jag kan skifta den upp o ner (höger hjul)
sänker jag ljudet lite åt chat hållet så försvinner det högsta ljudet när jag skjuter, men försämrar även det övriga ljudet

discord:
jag ska ha arctis 7chat som inmatningsenhet??
ska ha arctis 7 chat som utmatningsenhet?

i ljudegenskaper har jag chat inaktiverad (uppspelning)
aktiverad i inspelning
sen har jag bara game i uppspelning aktiverad

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spik3n:

@pv2b: har testat o lagt in chat på discord. sen game på game, o ja jag kan skifta den upp o ner (höger hjul)
sänker jag ljudet lite åt chat hållet så försvinner det högsta ljudet när jag skjuter, men försämrar även det övriga ljuudet

OK, då är det inte fel ljudenheter. Har du installerat Steelseries Engine-mjukvaran och firmwareuppdaterat dina lurar?

Eller vänta lite, säger du att du kan höra spelljud *både* när du kör ChatMix ända upp och ända ner? Då låter det ju som att på något sätt ditt spel försöker spela på *båda* ljudenheterna, hur än nu det är möjligt.

Permalänk
Medlem

@pv2b:
nej drar jag till chat på hjulet hör jag bara discord
drar jag till spel hör jag bara spelet

drar jag ner ljudet lite till chat, lite mer bara, så släpper det högsta ljuudet när jag skjuter, tyvärr så försämrar det även allt annat ljud med

ja jag har steelseries engine samt senast mjukvaran

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spik3n:

@pv2b:
nej drar jag till chat på hjulet hör jag bara discord
drar jag till spel hör jag bara spelet

drar jag ner ljudet lite till chat, lite mer bara, så släpper det högsta ljuudet när jag skjuter, tyvärr så försämrar det även allt annat ljud med

ja jag har steelseries engine samt senast mjukvaran

Du, det låter som att det kanske inte har något att göra med Arctis 7 egentligen, utan snarare om att PUBG är ett spel där skottljuden helt enkelt är väldigt höga jämfört med resten av ljudet.

Tyvärr spelar jag inte PUBG själv så jag har inte jättebra koll på det, men jag hittade den här tråden på PUBG:s forum: https://forums.pubg.com/topic/195590-gunshots-too-loud-option...

Jag orkade inte läsa hela tråden, men kontentan var "skott är högljudda i PUBG, lev med det, det ska vara så för det är realistiskt".

Men i den tråden hittade jag faktiskt det här guldkornet skrivet av Crimson_Kill:

Citat:

A simple option would be an ingame compressor, to reduce the difference in dB between loudest and least loud sounds. Turning the volume down is not an option, footsteps are an important part of the game.

Det han skriver alltså är att det vore nice om det fanns en inbyggd kompressor i spelet. En kompressor är ett ljudfilter som tar tysta ljud och höjer volymen på dem. En sådan finns tydligen inte inbyggd i PUBG, men... det finns faktiskt en sådan som en del av ditt headset Steelset Arctis 7!

Om du öppnar upp Steelseries Engine 3 och sedan klickar på din Arctis 7, så kommer det upp ett antal inställningar. En av dem är ett reglage Dynamic Range Compression. Som standard är detta satt på "off". Det ger dig bäst ljud i allmänhet, d.v.s. det som ska vara tyst är tyst, och det som ska vara högt är högt. Men i det här fallet så vill du ju "platta till" ditt ljud så att det som är tyst blir lite högre, så att du kan dra ner volymen så att skotten inte blir för högljudda, men att förstärka tysta fotsteg så du hör dem.

Prova justera detta reglage (glöm inte klicka på Save efter du ändrat), och ställ efter att du justerat reglaget in din volym så att skotten är lagom högljudda, och se sedan om resten av spelet inte blir för högljutt. Jag hade testat på Low först och dragit upp reglaget successivt, beroende på hur mycket kompression som du bedömer behövs - genom att testat dig fram.

Det går även att använda "configs"-funktionen i Steelseries Engine för att ladda olika ljudkonfigurationer. På det sättet kan du ha en kompression igång när du kör PUBG men inte när du gör annat. Så slipper du justera detta hela tiden.

OBS: Det här är inget jag testat själv, men rent teoretiskt borde det åstadkomma det du vill.

Hör gärna av dig när du testat!

PS: Baksidan med kompression är att efter skillnaden mellan tysta ljud och höga ljud blir mindre kan det vara svårare att bedöma avstånd med för mycket kompression på. Därför kanske slutresultatet inte riktigt blir perfekt.

Permalänk
Medlem

@pv2b: jag juusterade den du skrev, dynamic range compression. blev mkt mkt bättre. nu e det mer lagom. precis som det ska vara.
tack för all hjälp o tiden du lagt ner för att hjälpa mig.