Streama till 4K OLED via fiber. Bara 25hz?

Permalänk
Medlem

Streama till 4K OLED via fiber. Bara 25hz?

Jag står inför valet vad jag ska köpa för ny TV. Har siktat in mig på en LG OLED65B8 där bla uppdateringsfrekvensen är 120hz. Används mest för sport (fotboll, hockey, golf) och film och serier via streamingtjänster som Netflix, Viaplay CMore. Fick berättat för mig idag av säljaren på Elgiganten att fiber endast kan skicka 25hz och därför kommer tex fotbollen flimra och att parabol är enda sättet att få ut max av tv-kanalerna. Jag vill kunna se sport film o serier i högsta möjliga kvalitet utan att bollen flimrar. Går inte det via fibern pga 25hz? Påverkar det bildkvaliteten? Blir det inte äkta 4K-bild med fiber? Har Bahnhof 100/100. Vad har ni för erfarenheter av detta?

Tacksam för all sorts info! Hjälp

Permalänk
Medlem

Det kan vara bland det dummaste jag hört.

Permalänk
Medlem

Det låter väldigt fel.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av JLH:

Jag står inför valet vad jag ska köpa för ny TV. Har siktat in mig på en LG OLED65B8 där bla uppdateringsfrekvensen är 120hz. Används mest för sport (fotboll, hockey, golf) och film och serier via streamingtjänster som Netflix, Viaplay CMore. Fick berättat för mig idag av säljaren på Elgiganten att fiber endast kan skicka 25hz och därför kommer tex fotbollen flimra och att parabol är enda sättet att få ut max av tv-kanalerna. Jag vill kunna se sport film o serier i högsta möjliga kvalitet utan att bollen flimrar. Går inte det via fibern pga 25hz? Påverkar det bildkvaliteten? Blir det inte äkta 4K-bild med fiber? Har Bahnhof 100/100. Vad har ni för erfarenheter av detta?

Tacksam för all sorts info! Hjälp

tror det han tänkte på är att den mesta ip-tv sänds i 25/50Hz i sverige.

sen vet jag inte om det är verkliga 120HZ eller bara den klassiska bilddubbleringsfunktionen de brukar köra med dvs du tar emot en signal på 60Hz max och sen dubbleras varje bild upp till displayens "refreshrate".

och parabol skickar troligen också bara 25/50 eller 30/60Hz tv-signaler så tippar att han försöker sälja dig en parabol bara.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det finns ingen sådan begränsning i själva tekniken för fiberoptik. Säljaren kanske menar att utbudet i Sverige över fiber toppar vid 1080i 50Hz, vilket get 25 stycken hela bildrutor per sekund, men t.o.m. det tvivlar jag på.

Felstavning
Permalänk
Medlem

Ett fall för den eminente @Laxpudding ?

Permalänk
Medlem

Streamar du C More med Apple TV eller Chromecast är det 50Hz i alla fall

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Streamar du C More med Apple TV eller Chromecast är det 50Hz i alla fall

Apple Tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack alla! Så inga problem att kolla fotboll med 100/100 fiber samt Apple TV 4K utan flimmer med den tvn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Det finns ingen sådan begränsning i själva tekniker för fiberoptik. Säljaren kanske menar att utbudet i Sverige över fiber toppar vid 1080i 50Hz, vilket get 25 stycken hela bildrutor per sekund, men t.o.m. det tvivlar jag på.

Okej. Oerhört märkligt att han då säger att fibern har för liten kapacitet oavsett hastighet för att få ut mer än 25hz.
Stort tack för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JLH:

Okej. Oerhört märkligt att han då säger att fibern har för liten kapacitet oavsett hastighet för att få ut mer än 25hz.
Stort tack för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Hans påstående är helt enkelt fel.

Svenska HDTV-kanaler sänds i 1080i25 eller 720p50 (där 25i är 50fält i sekunden, så det upplevs med ett liknande flyt som 50p), så länge materialet är i 25i eller 50p från början (vilket mycket är borträknat film och serier) så kommer det vara ett "flyt" på det du tittar på hur än tv-kanalerna leveras, spelar igen roll om det är IPTV eller parabol, dock kan bandbredden variera, men det kommer fortfarande vara 50p på de flesta kanaler! Jag har då iaf inte sett någon IPTV leverantör som låst hdtv-kanaler till 25p om de finns i en högre framerate.

När det kommer till streamingtjänster så är ju det en annan diskussion, de flesta idag har 50/60p om bandbredden tillåter för material som är producerat i högre än 30p, t ex kör du viaplay via appleTV så får du ut 50p/60p på deras sportsändningar. Det var länge sedan jag kollade på cmore streamat och då hade inte 50p/60p på deras streamingplattform, men det borde dom börjat köra på vid det här laget.

Och angående 4k, så finns det mer utbud via streaming än satelit. Viasats UHD-sportkanal är väl den enda som levereras, resten kör inte ens fullHD. Så där är det egentligen helt tvärt om, det är streamingtjänsterna (OTT) som levererar bäst bild i det avseendet (dock inte alla, och framförallt inte alla titlar), men Amazon Primes och Netflix 4k titlar leverar bättre bild än något som sänds via satelit i sverige.

Permalänk
Medlem

Finns en liten gnutta sanning om teoretiskt bättre bild via parabol.

Men I detta fall vill bara säljaren pracka på dig TV och ett TV-avtal också.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av JLH:

Tack alla! Så inga problem att kolla fotboll med 100/100 fiber samt Apple TV 4K utan flimmer med den tvn?

Skickades från m.sweclockers.com

Apple TV har som standardinställning att köra allt i bästa kvalitet, i ditt fall Dolby Vision 60Hz. Om CMores/Viasats stream är i 50Hz så kommer Apple TV-n att interpolera 50Hz upp till 60Hz.

Du ändrar enkelt detta i Apple-TV'ns inställningar. Inställningar>Video>Matcha Bildfrekvens. Då matar den ut 50Hz om sändningen är 50Hz. Då blir det perfekt

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Bildexpert 📺

Den absoluta majoriteten material avsett för Europa produceras och distribueras i 25 fps. En del sport produceras i 50 fps men kommer att distribueras i 25p. Typexemplet är väl närmast SVT Play för sporten.

Filmer och TV-serier avsedda för internationellt spridning, typ Netflix m.fl kör 24p och distribueras som 24p. Då är det en utmärkt finess hos AppleTV att kunna matcha bildfrekvens.

Permalänk
Medlem

C More strömmar sport i 50 b/s. Självklart ofta mycket mer komprimerat än deras TV-sändningar av samma evenemang, men bilden kommer inte flimra av kompressionsartefakter. För att det ska se rätt ut kan du däremot behöva ändra manuellt till 50 Hz på enheten du använder. Beror på vad du använder för att titta. SVT är nog enklast att ta in via antenn (eller fritt digitalt kabel-tv utbud), osäker på vilka IPTV och strömningstjänster som sänder i 50 b/s där. Parabol gör inte mycket nytta för UHD-material, väldigt lite sänds i 4K-UHD över satellit.

När det gäller UHD är det tjänster som iTunes, Google Play, Netflix och Amazon Prime som gäller utöver Ultra HD Blu-ray.

Permalänk

Fiber 10/10

En fråga angående samma tv.
Funkar stream via wifi på denna med tex cromecast om man har fiber 10/10 ??

Funkar ja det fattar jag att det gör men bildkvalitet och sånt!!

Kjelle

Permalänk
Medlem

@kjeohls66: Du får tänka på att stör något ditt WiFi så sjunker din bandbredd till routern.

Har har du vad Netflix säger för sina tjänster.

Nedan hittar du rekommendationer för internethastighet per stream för att spela upp serier och filmer via Netflix.

0,5 megabit per sekund – lägsta bredbandshastighet

1,5 megabit per sekund – rekommenderad bredbandshastighet

3,0 megabit per sekund – rekommenderas för SD-kvalitet

5,0 megabit per sekund – rekommenderas för HD-kvalitet

25 Mb/s – rekommenderas för Ultra HD-kvalitet

https://help.netflix.com/sv/node/306

Viaplay:

Internetuppkoppling
Minst 10 Mbit/s, vi rekommenderar ej WiFi eller mobilt bredband för optimal upplevelse

https://viaplay.se/requirements

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller