Skrivet av Flibbertigibbet:
Jag köper det jag tycker ser intressant ut och spelar det jag vill spela.
Hur många av dina spel du har på Steam har du spelat klart? Hur många hinner du realistiskt spela färdigt under ditt liv?
Skrivet av Flibbertigibbet:
Källa? Eller är det bara något du hittar på? Valve ger inte bort spel. Det är 100% upp till utgivaren/utvecklaren att sätta priser, rea osv.
Att folk inte vill byta till Android från Apple och tvärtom på grund av appar tror jag inte ett öre på. Android har funnits jämnsidigt med Android till skillnad från Steam. Folk väljer antingen Android eller Apple. Detta är inte jämförbart.
Det har inte funnits något annat än Steam tills nyligen. Självklart finns det miljontals som har stora bibliotek på Steam. Själklart vill ingen övergiva något bättre för något sämre.
Igen, det har endast funnits Steam så givetvis har dom byggt upp en fruktansvärt stor medlemsbas under sina 14 år.
Valve har haft reor på Steam genom åren där spel kostat 1-3 US dollar, de har även givit bort spel gratis. Nu kan det vara som du säger att det är utvecklaren/utgivaren som sätter de låga priserna/ger bort gratis. Mer logiskt dock är att Valve erbjöd att betala mellanskillnaden då Valve haft som mål att få så många användare som möjligt. Och att dessa användare ska ha så många spel på sitt konto som möjligt. Allt för att inte lämna skeppet när konkurrenterna kom. Du får gärna tro att det inte varit Valves strategi, om det är det du vill.
Det har funnits andra stores också. GoG startade 2008. B.net har funnits sedan 1996. Steam var rätt "fattigt" och funktionslöst i flera år. Samma år som GoG startade och började ta marknadsandelar så började Valve med "Winter Sales", just för att hålla kvar kunderna. De är då de säljer spel, utöver första veckan/månaden av ett nysläppt spel. Resten av året säljer inte spelen några större kvantiteter.
Här är en graf på det populära Garrys Mod. Gissa vad spikarna är?
Det jag vill säga med allt detta är att det är en oärlig metod för att slå ut konkurrensen. Översvämma affären med stora reor för att konsumenterna ska köpa där. Locka, locka, locka. 90% av spelen förblir ospelade och det vet Valve om. Det spelar ingen roll dock. Det viktiga är inte att spelen spelas. Det viktiga är att kunden har spelen i sitt bibliotek så att den psykiskt gnagande känslan "amen, ska jag verkligen börja med ett nytt spelbibliotek på en annan plattform när jag har så många spel på Steam" ska komma fram när konkurrenterna släpper sina stores.
Du uppvisar det beteendet här:
Skrivet av Flibbertigibbet:
Det finns ingen som helst anledning att köpa hos en tjänst som är sämre. Steam är det bästa och har varit det bästa i många, många år.
Det är klart att det finns bättre tjänster. Steam är bäst på vissa saker, men det är inte bäst på allt och har aldrig varit det. Du behöver inte tro på att det är en metod företag använder sig av, men de gör dom. Google gör det, Apple gör det, Samsung gör det, Valve gör det, Sony (PS+) gör det.
Skrivet av Flibbertigibbet:
Nej, Steam är inte exklusivitet då ingen är tvingad att släppa på Steam, ingen är tvingat att stanna inom Steam och vem som helst kan köpa samma spel från andra butiker.
Steam är exklusivitet just pga av ovan nämnda orsaker. Lås-in effekten (eller vad man ska kalla det).
Steam var ett krav på vissa storspel. Trots att man köpte spelen på skiva. Är inte det att tvinga på plattformen?
Skrivet av Flibbertigibbet:
Man måste inte på något sätt vara gigant för att kunna släppa spel utanför Steam. Det finns otrolgit många spel som gjort dunderbra utan att finnas på Steam.
Nu säger du emot dig själv. Du påstod att man måste vara gigant för släppa utanför Steam men du ger ett perfekt exempel på hur någon som Notch blev en miljardär. Det är väl ganska uppenbart att han får ge en del av pengarna till Valve om dom nu skulle hosta hans spel...?
Många mindre spelutvecklare har inget annat val än att släppa till Steam. De kan inte släppa och distribuera spelen själva av en eller flera anledningar.
Minecraft var redan en gigant, därför bekostade Gabe Markus resa till USA. Han ville ha en en bit av Minecraft-kakan. Markus gjorde dock ett otroligt smart strategiskt val.
Skrivet av Flibbertigibbet:
Hur var TB kritisk mot Steam?
Han har släppt videos där han kritiserat nyligen lanserade funktioner, oftast har funktionerna fixats efter att kritiken kommit och användarna blåst upp till storm.
Skrivet av Flibbertigibbet:
Inte direkt relevant. Om du har känslomässiga problem med hur Valve är som företag så kanske du ska hålla det för dig själv? Jag menar, det är inte vad tråden handlar om.
Det är relevant. Det visar vad för sorts företag Valve är, att de kör med skumraska metoder. Visst, du får gärna ignorera det som all annan kritik mot Valve du ignorerar, det är ditt val. Dock försvinner inte kritiken på grund av det.
Skrivet av Flibbertigibbet:
Valve är utan tvekan en pionjär.
Steam om inte räddade, livade upp PC marknaden rejält.
"Okej."
Skrivet av Flibbertigibbet:
Så du menar att vi ska tycka synd och köpa från Epic för att Steam var skit i början och på så vis ge Epic "tid" att bli bättre?
Nej, kan du inte konkurrera med Steam idag så kan du gå hem.
Du kan väl åtminstone vara ärlig och säga klart och tydligt att inte ens om Epic Games Store hade haft:
- Samma funktioner som Steam
- Nyare och bättre funktioner som saknas på Steam
- 20% lägre pris än Steam
Så hade du övergivit Steam som plattform. Du har gjort det klart i tråden att Steam är bäst och kommer vara så för alltid. En gång playstation/nintendo/steam spelare alltid playstation/nintendo/steam spelare.
Fanboys brukar man benämna det.