Guide till att få fläktarna lugnare?

Permalänk

Guide till att få fläktarna lugnare?

Hej!

Define C chassi m standardfläktarna
Asus B450-F senaste Bios
Ryzen 5 1600 uppe i 3800mzh, 1.4v
Be Quiet! Pure Rock (fläkten nedåt)

Upplever att fläktarna, både chassi och cpu går upp och ner hela tiden - även när jag inte gör något märkvärdigt med datorn, utan surfar eller något liknande. Så himla irriterande att höra detta surr som går upp och ner.

Vet att Bios har massa inställningar och ett automatläge. Körde det sistnämna, valde DC, och märker att fläktarna går än mer nu, eller än mer varierande upp och ner. Hur vet jag hur att ställa fläktarna, utan risk för att det blir för varmt - eller att det går för ofta eller för fort?

Helt ny på detta, så ni får gärna förklara så gott ni kan, tack.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

PWM, sen borde du i bios/UEFI kunna ställa varvtal, per fläkt per temperatur. Så, ser du att du har en punkt vid 35 grader där en fläkt stiger i varvtal, försök skjuta upp tempen till idle. Du kanske kan leva med 45 grader i idle, kolla om fläkten inte kan ligga i 400 RPM under 45 grader då, börjar det öppnas program eller spel, då kanske varvtalet ska upp i 800 RPM på CPU upp till 50 grader, vid 60 grader 1000 rpm osv. det finns i bios, och du kan hitta just dina inställningar för din cpu, lägenhetsluft osv som är optimal för dig där. :)=

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

@The Kristoffer: Hej! Kontakterna för Chassits fläktar har bara tre hål, och kontakterna på moderkortet (B450-F) fyra piggar. Jag har väl gjort rätt när jag bara satte dessa kontakter och lämnade en pigg kvar.

Fråga: Spelar det någon roll åt vilket håll man ska lämna den sista piggen? Har i vart fall INTE satt dem på pumpplatser, vilket kanske annars vore ett lätt misstag.

Är lite osäker på om det verkligen är PWM och inte CV. Var i kontakt med Fractal Design då jag blev osäker och de sade att man skulle använda CV. Blir lite förvirrad av detta. Fläktarna i chassit är deras X2 GP-12 med tre hål på kontakten, som sagt.

Mycket annan bra info där...men jag som ny på området skulle jag nog behöva ytterligare en guidning. Berätta gärna mer, har ju hittat Bios fläktinställningar för de olika fläktarna. Hittade även någon auto-trim inställning, men jag tyckte fläktarna började gå mer med denna på.

tack!!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

@The Kristoffer: Hej! Kontakterna för Chassits fläktar har bara tre hål, och kontakterna på moderkortet (B450-F) fyra piggar. Jag har väl gjort rätt när jag bara satte dessa kontakter och lämnade en pigg kvar.

Fråga: Spelar det någon roll åt vilket håll man ska lämna den sista piggen? Har i vart fall INTE satt dem på pumpplatser, vilket kanske annars vore ett lätt misstag.

Är lite osäker på om det verkligen är PWM och inte CV. Var i kontakt med Fractal Design då jag blev osäker och de sade att man skulle använda CV. Blir lite förvirrad av detta. Fläktarna i chassit är deras X2 GP-12 med tre hål på kontakten, som sagt.

Mycket annan bra info där...men jag som ny på området skulle jag nog behöva ytterligare en guidning. Berätta gärna mer, har ju hittat Bios fläktinställningar för de olika fläktarna. Hittade även någon auto-trim inställning, men jag tyckte fläktarna började gå mer med denna på.

tack!!

Ahhh, de fläktar du har har inte PWM... (4 pin), då är det lite mer rough inställningar... Det jag hade gjort hade varit att investera i PWM-fläktar med 4 pin som fungerar att styra på riktigt, annars försöka hitta inställningar i ditt BIOS som funkar för just dig och trepins -fläktar. Inte orolig för att de är felkopplade, de går bara att trycka i på ett sätt, med de får ingen digital styrsignal (PWM).

Tror att det finns en möjlighet att styra lite, men det blir lite mer grovhugget.

Jag röstar på noctua PWM, du behöver inte köpa alla på en gång, men cpu-fläkt bör vara det till en början i alla fall..

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Hade samma chassi som du har och org. chassifläktarna är inte mycket att ha. Bytte mina till Noctua NF-S12A 120mm PWM och fläkten på cpu kylaren (org. börja låta illa) till Noctua NF-P12 120mm PWM. Visst är det dyra fläktar, men dom är värd varenda öre. Tillsammans med semi-passivt grafikkort och nätdel blev datorn tvärtyst och du styr alla fläktarna i bios.

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

Säger som andra här, köp Noctua fläktar så löser det sig. De kostar en del men de kommer å andra sidan att hänga med resten av livet typ

Har en Noctua fläkt i min PC som är över 10 år gammal och har snurrat i tiotusentals timmar och är precis lika bra idag som den dag den köptes. Har slängt bort ett antal Antec, Rajintek, Scythe, och Corsair fläktar som började få missljud men alla mina Noctua fläktar har hängt med länge och utan några som helst problem. Kvaliteten är absolut värt priset.

Permalänk

Hej. Kul med så mkt feedback!

Jag har ju PWM på min BeQuiet! Pure Rock. Däremot så är det ju bara 3-pins på det två chassifläktar som kom med chassit. Men om jag byter dessa två till PWM, modellen istället - kommer jag automatiskt få "lugnare" fläktar då, eller måste jag ändå göra någon justering eller optimering i Bios? Hur mycket får jag "gratis" bara genom att byta?

Om jag ändå fortsätter att använda de fläktar som hängde med, hur ska jag tänka på med Voltage Control? Saken är den att jag finner datorn rätt tyst, men det blir irriterande när fläktarna går upp och ner hela tiden! En svärm bin som kommer emot mig och flyger ifrån mig - konstant, typ. Det lustiga är att det bara verkar vara såhär ibland.

Vad borde jag själv kunna ställa med mina VC-fläktar och min PWM CPU-fläkt i Bios? Körde nån autojustering, men jag vet inte...tyckte allt drog på direkt. Några tips där, utgångspunkter?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Ställ in chassi fläktarna som är 3pin på DC läge. Sätt din CPU kylare till PWM (det var en 4a pin va?).

Sen borde du kunna styra genom nåt "fläktprogram" i bios.
DC styr genom att ändra volten som ges till fläktarna, PWM skickar en signal för vilken hastighet de ska gå i.

Börja med lägsta hastigheten nånstans på 35C, ställ högsta hastighet vid 80C.
Beroende på hur avancerat som går att ställa in så kan du kanske lägga in massa steg mellan Max och min som "rampar" upp farten i de steg du vill tills den når max. Vill du ha tyst så ställ kurvan så den ser exponentiell ut.

Jag tror det borde ge bra resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem

@spacedebree:

lite snabbt svarat men...

länk till tidpunkt i video där temperaturkälla (källor) kan väljas:
https://youtu.be/fIJ34XFlB40?t=51
(stoppa precis vid tidpunkten och se)
Har inte ASUS moderkort själv, men jag får anta att du har tillgång till FAN XPert 4 liknande som videon.
FAN XPert 4 körs i Windows, men kolla om du har liknande funktioner direkt i Bioset.

Sätter du moderkortstemp som källa till dina chassifläktar (alltså DC-fläktar/3-pinnars) så kommer de inte att varva upp och ner alls lika snabbt. Moderkortstempen går inte upp alls lika högt som CPU temp, så du får ställa fläktkurvan på lågt varv på kanske upp till 40 grader och sedan upp till högt varv på 50 grader eller så. Sedan kan man också ställa in hur snabbt de ska varva upp och ner.

Testa testa testa.
Som sagt, försök ställa in detta i Bioset, se alltså om det går att för chassifläktar ange moderkortstemp som källa.

CPU-fläkten ska såklart styras utifrån CPU-temp.

För senaste moderkortet jag installerade nyligen (Asrock) kunde man i Bios ange moderkortstemp som källa till chassifläktarna. Bra resultat!

G'natt

Stavfel
Permalänk
Medlem

I min förra dator så bytte jag ut alla chassi fläktar till noctua.

Montera en manuell fläktkontroller och koppla chassi och cpu fläktarna på den, stäng temperatur övervakningen i bios.

Justera hastigheten på kontrollern så du får lagom temperatur under belastning och sen är det klart. Tyst o skönt. Sen övervaka temperaturern via msi afterburner eller valfritt temp program.

Nog den tystaste dator jag har haft med fläktkyld cpu.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, men jag bytte mina fläktar ifrån standard till silent wings utan PWM, bästa köpet jag gjort. MIn dator låter inget alls nu. Hör bara min vattenpump till CPUn som jag sänkte till minimum . Jag var lite orolig den skulle bli varm för är max 1000 rpm de jag hade innan gick till 4000rpm. Men jag har nästan samma temp, lite lägre faktiskt.
Det är värt pengarna. att köpa bra fläkt till rätt chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hej!

Define C chassi m standardfläktarna
Asus B450-F senaste Bios
Ryzen 5 1600 uppe i 3800mzh, 1.4v
Be Quiet! Pure Rock (fläkten nedåt)

Upplever att fläktarna, både chassi och cpu går upp och ner hela tiden - även när jag inte gör något märkvärdigt med datorn, utan surfar eller något liknande. Så himla irriterande att höra detta surr som går upp och ner.

Vet att Bios har massa inställningar och ett automatläge. Körde det sistnämna, valde DC, och märker att fläktarna går än mer nu, eller än mer varierande upp och ner. Hur vet jag hur att ställa fläktarna, utan risk för att det blir för varmt - eller att det går för ofta eller för fort?

Helt ny på detta, så ni får gärna förklara så gott ni kan, tack.

Kontrollera om du har stöd för Fan smoothing i BIOS, det påverkar hur snabbt fläktarna spinner upp/ner vid temperaturspikar.

För min del var ~5sek för CPU-fläktarna och ~7sek för chassi-fläktarna lagom för att ta bort det där irriterande upp/ner ljudet.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Installera Asus AI Suite och gör egna fläktkurvor. Fungerar utmärkt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

@scienta: Så är nu gjort, och datorn är tyst och fin. Har köpt PWM-fläktar till chassit, så det blir nog att antingen fortsätta köra AiSuite 3 eller så klarar jag med med enbart Bios. Har försåttt att fläktarna kan bli lugnare med PWM (Noctua NFS12A) - att det inte bara så är att själva fläktarna är tystare? Men måste säga att jag är impad av AiSuite 3 när det kommer till mina VC fläktar. Det enda som är lite skumt är att fläkten/fläktarna ibland står och "småpuffar": minimalt, om och om igen... Knepigt. Ligger fläkten eller sensorn på någon gräns då eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

@spacedebree: Låter fint! Av mina erfarenheter (Asus B350 Strix) så har det fungerat bättre med Ai Suite än att ställa fläktkurva i BIOS. Det är ju bara att testa dig fram när du har fått de nya fläktarna!

Om du valt att fläktarna ska auto-stoppa så kan det säkert vara något som ligger och gränsar. Testa att ställa upp fan smoothing time lite och se om det blir bättre.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Eller så skaffar man en Corsair Commander Pro så kan man styra fläktarna oavsett om de är PWM eller inte.

Permalänk

Nya Noctuafläktarna hämtade. Men nu nojjar jag, då jag läser på nätet att det:

- Dels inte alltid är så mkt bätter med PWM fläktar
- Att det är olika fläktar man ska ha fram och bak (köpte två av samma)

Det hade ju varit skönt att slippa program som AiSuite 3 - som iofs har skött mina nuvarande DC fläktar på ett bra sätt. Men om jag får *de nya* fläktarna att funka helt OK genom Bios så är jag mer än nöjd. Men innan jag monterar de nya så undrar jag om de skiljer sig mkt från de som sitter i mitt Define C chassi som standard. De skulle ju inte vara dåliga läste jag, men de är ju DC.

Hur skulle ni göra. Skulle ni byta? Fläktkontroller känns lite Overkill för mig just nu. Ja, även detta med nya fläktar känns lite så... Men ja, blir jag nöjdare med fläkthanteringen så är det trevligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

@spacedebree:

Det där är ny info för mig. Har aldrig hört att PWM ska vara sämre eller att man ska ha olika fäktar fram och bak i chassit!?? Uppe och nere då? Olika där också? Enda jag har hört är att man ska ha fläktar med högt statiskt tryck, om man ska byta ut fläkten på cpu-kylaren eller på radiatorn.

Om du har nån länk till var detta står, så posta gärna den!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk

Tydligen var fläkten jag köpt NF12S, bra för att dra in luft i fronten, men sen var det något om en annan fläkt som skjuter ut där bak. Men jag vet inte... Lite "finare" fläktar detta, så jag vill vara på rätt spår.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

NfA12 är för högt statiskt tryck, bra på kylfläns och eller som lådfläkt. S12 är bäst utan motstånd, utan något som är i vägen. A12 ersätter egentligen S12 i de flesta lägen även om S12 absolut inte gör bort sig som "lådfläkt"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

Har ev kommit ett steg närmare vad det var som varvade upp och ner hela tiden - det var nog Asus GPU Tweak II's 0db läge för GPU fläkten! Jag som hela tiden trott att det varit chassifläktarna och cpu fläkten som gick upp och ner). Jaja..man lär sig hela dagen lång.

...eller har jag missat något? Hör i vart fall inte upp och nervarvningar konstant sedan jag klickade bort detta 0db läge. #nöjd

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma