Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Jag har en kort fråga som jag inte kunde hitta av långt googlande, vad är det som bestämmer ifall det är en 4ohms koppling eller 8ohm. Är det manuellt eller? För både recievern och högtalaren kan gå till 4-8 ohm. Recievern såklart ännu längre men...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är högtalaren som bestämmer lasten om det är 4 eller 8 ohm.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Det är högtalaren som bestämmer lasten om det är 4 eller 8 ohm.

Mjo, eller rättare sagt, Högtalaren bestämmer impedansen.. En högtalare är aldrig enbart 4 eller 8 ohm i verkligheten. Det är bara ett halvhjärtat försök till ett snittvärde... Eller ibland, ren och skär lögn baserad på elementens impedansmärkning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Det är högtalaren som bestämmer lasten om det är 4 eller 8 ohm.

Skrivet av roxkz:

Mjo, eller rättare sagt, Högtalaren bestämmer impedansen.. En högtalare är aldrig enbart 4 eller 8 ohm i verkligheten. Det är bara ett halvhjärtat försök till ett snittvärde... Eller ibland, ren och skär lögn baserad på elementens impedansmärkning.

Skickades från m.sweclockers.com

Impedansen beror på frekvensen(och spolen i högtalaren), om det finns ett frekvensområde specat på högtalaren också så borde man kunna härleda det en impedansvärdet till den lägsta frekvensen och det andra impedansvärdet till den högsta frekvensen.

Permalänk
Rekordmedlem

Impedansen varierar mer eller mindre mycket med frekvensen och därför brukar man visa en impedanskurva i databladet för bättre hägtalare, den kan tex se ut så här.

Om man verkligen vill så går det att ändra impedansen till nästan vad som helst men effektförlusterna i filtret kan bli enorma om man gör det, man beukar däremot ofta snygga till impedanskurvan när man bygger filter genom att lägga in korrigeringslänkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Du skriver att du är tonåring i ett mellanstort rum. Alltså ett rum som är mindre än ett vanligt vardagsrum, antar jag. Om du köper de där Elac-paketet som det tipsats om i tråden kommer du, under förutsättning att det är helt och fungerande, kunna spela så högt i ditt rum att du knappt kan vara där. Lägger du till en aktiv sub, kommer du bli utslängd av dina föräldrar om du drar på. Bara de två stora högtalarna i paketet skulle vara mer än tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Baradet Funkar:

Du skriver att du är tonåring i ett mellanstort rum. Alltså ett rum som är mindre än ett vanligt vardagsrum, antar jag. Om du köper de där Elac-paketet som det tipsats om i tråden kommer du, under förutsättning att det är helt och fungerande, kunna spela så högt i ditt rum att du knappt kan vara där. Lägger du till en aktiv sub, kommer du bli utslängd av dina föräldrar om du drar på. Bara de två stora högtalarna i paketet skulle vara mer än tillräckligt.

Jag får faktiskt med en sub som han säger är sönder, men jag tror inte det. Han sa att det sprakar i subben nör han sätter på den, men det kan väl bli så om man sätter på grejorna i fel ordning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu har jag köpt dem! De lät asbra men snubben hade inte mycket bas inställd på dem, det finns en app på datorn till dem och där sa han att han hade sänkt dem. Jag fick till en Harman/Kardon sub på 8 inch men med den fetaste gummiring jag sett i verkligheten!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kristallklart ljud dock!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Nu har jag köpt dem! De lät asbra men snubben hade inte mycket bas inställd på dem, det finns en app på datorn till dem och där sa han att han hade sänkt dem. Jag fick till en Harman/Kardon sub på 8 inch men med den fetaste gummiring jag sett i verkligheten!

Skickades från m.sweclockers.com

Roligt att höra!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Tack så jättemycket för all hjälp jag fått! Jag har lärt mig massor och sparade säkert en hel del pengar och dessutom fått superbra grejer! Mycket tacksam!😄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag ville komma åt det där programmet till receivern som man kan ändra på inställningar. Har kopplat in en hdmi kabel i datorn, jag hade dock ingen annan port än i grafikkortet. Jag undrar, ska jag koppla hdmi kabeln direkt till en skärm eller hur gör jag?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Jag ville komma åt det där programmet till receivern som man kan ändra på inställningar. Har kopplat in en hdmi kabel i datorn, jag hade dock ingen annan port än i grafikkortet. Jag undrar, ska jag koppla hdmi kabeln direkt till en skärm eller hur gör jag?

Koppla in den till en skärm så borde du kunna komma in i menyerna och ändra inställningar på den.

Hoppas du får till ljudet bra och att du blir nöjd!

Måste också säga att den hjälpsamhet många har visat i den här tråden är jättekul att se. Det är sånt här som gör Sweclockers så bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||