Permalänk
Lego Master

5'400 tillbaka innan jag har meckat med körersättningen. Men den var ändrad till 11'000 direktavdrag nu, så preliminärt 40-11=29, 29/3=9,67, 9,67+5,4=15k. Inte illa pinkat.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte fått något. Då har jag kivra som myndighetspost. Någon mer som inte fått?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master

@Boooa:
Kivra skriver på sin inloggningssida:

Citat:

7-13 mars skickas deklarationen i Kivra. Skatteverket skickar över 3 miljoner digitala deklarationer och beräknar att alla ska vara levererade senast 13 mars.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@Boooa:
Kivra skriver på sin inloggningssida:

Typiskt att man ska vara bland de senare. Alla familjemedlemmar, vänner och arbetskollegor har fått sina. Men inte jag.. Men den som väntar, väntar kanske på något gott 😏

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

27 000 tillbaka på skatten detta året också.

Ändrade min skattesedel mot arbetsgivaren förra året men det verkar inte som att det gjort skillnad. Fick 24 000 förra året.

Hur gör jag för att sänka min återbäring?

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

27 000 tillbaka på skatten detta året också.

Ändrade min skattesedel mot arbetsgivaren förra året men det verkar inte som att det gjort skillnad. Fick 24 000 förra året.

Hur gör jag för att sänka min återbäring?

Går in på skatteverket och begär jämkning, där skriver du in ränteavdrag o.s.v., vad det nu är som orsakar att arbetsgivaren drar för mycket skatt, så du hamnar så nära korrekt belopp som möjligt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Hade räknat på min återbäring innan, skulle gå +- 9k, slöt på +7500. Tur har man ibland...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Tack

2018 april

Såg att de tar ut ränta om man inte betalar in innan den 12 februari.
Haha vilka svin.

mm, det är konstigt hur de ibland är petiga med räntan medan de andra gånger inte bryr sig. Konstigt nog är det vridet så att de tjänar på det. Lustigt sammanträffande...

sålde min lägenhet för en massa år sedan med en ganska bra vinst. Mäklaren (från en större firma) sa att de skickar ut information lagom om huruvida man behöver betala någon skatt lagom tills det blir aktuellt. Novis som jag var tänkte jag inte mer på det, förrän jag långt senare blev tvungen att betala ett par tusen i ränta. Nåja... värre saker har man väl bränt pengar på.

Skrivet av Jaevel:

Får 6000 tillbaka, lär gå åt när vi köper hus närmaste halvåret

Får också tillbaka 6.000. Kommer också gå åt till vårt relativt nyinköpta hus. Gick nyss ner i krypgrunden och såg att det är en sjö där. Verkar läcka in från två ställen, trots att de förra ägarna dränerat ganska nyligen. Tyvärr i egen regi.

Jag vet ingenting om det här men man blir ju lite rädd när man i samma mening nämner fukt, grund och dränering. Ser tusenlapparna flyga förbi.

Skrivet av MrAero:

Du har helt rätt, fel av mig där.
Fast har han räknat från när han går hemifrån och när han kommer hem?

Yes, det har han (d.v.s. det har jag).
Men jag ska erkänna att jag fått det att låta som ett större problem än vad det är. Jag arbetade bara något halvår när vi flyttade till det nya huset så jag hade väl ändå inte nått de summorna. Numera studerar jag på annan ort.
Kan man få reseavdrag för studier också tro? Antar att man inte kan få det, måste kolla...

Permalänk
Medlem

4875 kr tillbaka, kanske blir används till ny amd prolle och mobo

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

6300 kr tillbaka. Perfekt till bilen som ska in på 6000 mil service för 7200 som är mindre kul...

Permalänk
Medlem

7500 tillbaka. Blir två nya fönster så jag har något vettigt att göra när jag är ledig. Fy fan vad tråkigt!

Permalänk
Medlem

Ni som inte har fått deklarationen än i digitala brevlådan kan ju använda Skatteverkets tjänst för att räkna ut preliminär skatt: https://app.skatteverket.se/rakna-skatt-client-skut-skatteutr...

Man brukar ju få hem kontrolluppgifter från arbetsgivaren där det står hur mycket man tjänat och betalat i skatt, bara att fylla i det så ser man hur mycket man får tillbaka/ska betala in.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Så länge man bara har en arbetsgivare/inkomstkälla (och lönen är hyfsat jämn och förutsägbar) är det faktiskt väldigt lätt att räkna ut hur mycket skatt man ska betala. När man räknat ut inkomst och t ex ränteavdrag för året skickar man in en jämkningsansökan till Skatteverket. Inom ett dygn eller så får man sen ett skattebeslut som man lämnar till huvudarbetsgivaren, och sen dras lagom med skatt resten av året. Målet för de flesta bör vara att hamna på noll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av griid:

Har kivra och har inte fått något besked ännu... Tjejen har fått, men inte jag?

Hej,

Kivra säger följande när man loggar in i appen;

7-13 mars skickas deklarationen i Kivra. Skatteverket skickar över 3 miljoner digitala deklarationer och beräknar att alla ska vara levererade senast 13 mars.

Bara att vänta helt enkelt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

40 xxx kr i restskatt och har endast fått lön och bytt jobb. Slutlönen på förra jobbet dödade mig....

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem

5900 tillbaka känns ju roligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HackeR_54:

40 xxx kr i restskatt och har endast fått lön och bytt jobb. Slutlönen på förra jobbet dödade mig....

Brukar ju vara tvärt om annars. Min slutlön drog de så mycket skatt på, att jag pga det får tillbaka en massa.
(Bara mindre än jag räknade med, pga att jag gick över brytpunkten. Men det är en annan historia.)
Slutlön brukar vara mycket större än ordinarie löner. Då blir också skatt för den lönen bra många mer procent än normalt. Vilket sedan jämnar ut sig när man slår den över övriga löner och så får man återbäring.

MAO har det inte dragits skatt efter tabell på din slutlön?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

4200kr tillbaka innan avdrag för bensin 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk

Ni som får tillbaka för milersättning hur räknar ni då? Har alla ni som får det 2 timmar eller mer sparad restid med bil än kollektivt? Räknade på Skatteverkets hemsida men även fast jag sparar 1 timme om dagen som är jag inte berättigad.

Permalänk
Inaktiv

Jag ska betala in strax över 8 000. Skål!

Permalänk
Medlem

Bästa tipset jag fått var att be att få höja min skatter % jag betalade in på lönen varje månad. En skön säkerhet och en fin liten extra slant sen på vårkanten.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Betalade 12k extra förra året, fick 11k tillbaka.
Som vanligt de senaste 10 åren, har bytt arbetsgivare flera gånger men alla verkar betala för lite skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasO_:

Ni som får tillbaka för milersättning hur räknar ni då? Har alla ni som får det 2 timmar eller mer sparad restid med bil än kollektivt? Räknade på Skatteverkets hemsida men även fast jag sparar 1 timme om dagen som är jag inte berättigad.

Speciellt i storstäder så är det verkligen enkelt att spara tid om man gör många kundbesök, sen är det skillnad på att åka till kontoret och åka ut till kund, beror varifrån man räknar men oftast räknas väl från kontor -> kund och inget annat.

Permalänk
Avstängd

17 852 kr tillbaka

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

29700kr tillbaka, vart en glad överraskning idag

Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grihm:

Bästa tipset jag fått var att be att få höja min skatter % jag betalade in på lönen varje månad. En skön säkerhet och en fin liten extra slant sen på vårkanten.

Omdebatterat ämne.
Har man svårt att hålla i sina pengar är det här förstås en bra metod, men det finns nackdelar. Du får ingen ränta/avkastning på pengarna och skulle något oförutsett hända är dina pengar låsta hos staten vilket gör att du istället måste ta ett lån.

Sen verkar vissa rent principiellt ha något emot att låna ut pengar till staten räntefritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Omdebatterat ämne.

Sen verkar vissa rent principiellt ha något emot att låna ut pengar till staten räntefritt.

Oja samma visa varje år 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Speciellt i storstäder så är det verkligen enkelt att spara tid om man gör många kundbesök, sen är det skillnad på att åka till kontoret och åka ut till kund, beror varifrån man räknar men oftast räknas väl från kontor -> kund och inget annat.

Reseavdrag gäller väl bara resa ifrån ditt hem till arbetsplats och tillbaka igen ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Speciellt i storstäder så är det verkligen enkelt att spara tid om man gör många kundbesök, sen är det skillnad på att åka till kontoret och åka ut till kund, beror varifrån man räknar men oftast räknas väl från kontor -> kund och inget annat.

Fast resor i arbetet är inte samma sak. Det går under tjänsteresor, inte resor till och från arbetet. O andra sidan får du dra resor till och från arbetet om du behöver bilen i tjänsten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Åkte på att betala en tusenlapp. Lite trist men inte så farligt. Tror jag ska be om lite ökad skattprocent på lönen bara för att slippa betala tillbaka nästa år.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450