Hur hanterar ni "touchfinger" och andra datorrelaterade problem?

Permalänk
Medlem

Börja spela ett instrument som aktiverar dina fingrar på ett annat sätt, exempelvis gitarr eller piano Du tränar upp uthålligheten och koordinationen i fingrarna samtidigt som du lär dig någonting som är fantastiskt roligt. Jag spelar gitarr och bowlar vilket har resulterat i bra och starka fingrar på båda händerna. Jag har aldrig haft problem av att använda musen/touchpad, trots 8 timmar framför datorn i jobbet och nördande när man är hemma. Kan såklart inte säga att det finns ett samband, men det vore ju logiskt.

Permalänk
Medlem

Att byta hand är det bästa men här kommer några fler tips.

Byt till högermusklick
Strecha ofta
Gå på powerwalk/spring
Thaimassage

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Lite olika ställningar för kroppen kan vara bra ibland känner jag också. Ligga i soffan, sitta i kontorsstol, sitta på golvet. Jag började sitta framför dator och skärm när jag var 7 och är 38 idag så har blivit ett par timmar.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Den enda lösningen är nog inget man vill höra kanske och det är att röra sig mera kombinerat med viss träning. jag har aldrig haft problem framför datorn men det beror på ett fysiskt jobb.
har däremot haft problem som är jobb relaterade och gått på rehab och saker för det.

det dom till slut sa till mig var i princip "hit the gym". nej man behöver inte bli mr universe eller lägga 40 timmar i veckan. man behöver inte gå på gym heller många övningar kan man göra hemma, köpa billiga gummiband att träna med och hantlar är en billig och väl investerad peng för att må bra i kropp och i förlängningen själ.

jag körde ca 1 timma fördelat på 2 pass i veckan och det räckte för att alla bekymmer skulle försvinna.

kroppen är byggd för att röras och kräver rörelse och "nötning" för att bygga upp ben och muskler.

rekomenderar att börja innan ni får riktiga problem för det är inte kul och sånt här tar man sig tid till för annars kommer ni inte ha tid med annat än smärt lindring och massor av annan problematik som tar mer tid än en timme i veckan...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag fick svinont i ryggen när jag körde plocktruck efter ett år. I slutet kunde jag knappt resa ryggen utan belastning. Vi provade lite olika tekniker men till slut gav jag upp och sa upp mig och det har jag inte ångrat. För trots att jobbet var väldigt roligt så klarade tyvärr inte min rygg av det. Vi har rematism i släkten vilket kan vara en bidragande orsak. I vilket fall som hellst har jag inget intresse av att slita ut kroppen på kort tid.

Det jag menar med mitt inlägg är att när kroppen säger ifrån så är det väldigt viktigt att lyssna på den om man vill må bra i kroppen och behålla hälsan.

Hade jag varit du hade jag börjat med att skaffa tangentbord och mus därefter se om det finns möjlighet att minska datortiden så mycket som går för att låta vila kroppen. Kanske gör du saker på datorn som inte är kopplade till jobb eller studier som du kan minska ner på. Alternativt kan vara att byta ut ditt jobb vid sidan av studierna tills du är klar med studierna. Och även se till att röra på dig, det behöver inte vara något extremt utan kan räcka med lättare träning eller motion, för att förebygga att få mer värk eller ont i andra kroppsdelar.

Lyssna på kroppen och ta hand om dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har varit datornörd sen 1996, men har nästan aldrig haft besvär. Bara tillfälligt om jag har suttit väldigt konstigt en stund. Stolen och lagom höjd på skrivbord och skärm verkar ha ganska stor betydelse. Jag sitter ganska avslappnat och byter ställning ibland om det går (lättare hemma då jag inte har några skor på mig).

De senaste åren sitter jag dock inte så mycket vid datorn längre (delvis tack vare mobilen), men det kan bli enstaka heldagar framför datorn även nu. Jag går eller cyklar väldigt mycket pga Turf eller om jag ska nånstans. Promenera har jag alltid gillat men när jag började turfa så blir det ibland så mycket att jag får skavsår eller ont i fötterna ibland. Lite jobbigt att behöva köpa nya skor ganska ofta också.

Jag hade ett jobb i ett år där man satt vid en dator hela tiden men jag gick eller cyklade dit (4-4,5 km enkel väg) så det kompenserade väl lite. I ett annat (roligare) jobb satt jag vid många olika datorer för att underhålla/fixa dem. Då fick man gå väldigt mycket mellan datorerna så det blir nog ganska mycket motion ändå.

Överkroppen är dock inte speciellt tränad, men försöker styrketräna lite ibland.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det jag menar med mitt inlägg är att när kroppen säger ifrån så är det väldigt viktigt att lyssna på den om man vill må bra i kroppen och behålla hälsan.
Skickades från m.sweclockers.com

Jo så enkelt är det nog.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Hej!
Intressant tråd.
Förutom de "vanliga" bitarna såsom ett tangentborg/mus/skärm man trivs med och är inställda för att passa ens behov (ljusstyrka, känslighet på musen etc) så går jag regelbundet till en osteopat för att få nacke/axlar och rygg att må bra. Det är de område jag själv har haft problem med på senare år och kan varmt rekommendera något liknande till andra. En kvalificerad massör eller dylikt som kan titta på era kroppar och område där man känner besvär för att få behandling. Det går inte att värdera högt nog.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Se till att sitta korrekt, ställa in skärmen i rätt höjd. Det känns som om det vanligaste är att de står för lågt. Toppen av skärmen ska vara i höjd med pannan ungefär.

Sen tycker jag det är viktigt att variera sig om man har ett kontorsjobb. Våga pröva en barmouse eller liknande. Man vänjer sig fortare än man förväntar sig och hjälper till otroligt mycket med att avlasta axlar och rygg.

Ta paus lite då och då och sträck ut alla leder.

För spel: Skaffa ett mindre tangentbord så att du inte behöver sitta så bredaxlat.

Har inga problem som jag upplever men gör alla dessa grejer i förebyggande syfte.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Oj, jag satt och funderade på varför tråden helt plötsligt exploderade och såg då att den låg på framsidan. Kul!

Med tanke på hur många det är som svarar på så kort tid verkar detta vara ett väldigt utbrett problem som jag inte är ensam om att ha. Det kan ju vara värt att nämna att jag fortfarande inte har hittat ett bra sätt att lösa problemen med min högerhand.

En annan fråga. Ni som har bord där man kan stå upp. Vad tycker ni egentligen om detta? Jag har det på jobbet och jag tycker att det oftast leder till att jag står och lutar mig/"hänger" på bordet. Jag får ont i ryggen och lägger väldigt mycket mer vikt på ena benet än det andra. Jag är inte alls nöjd med det utanför att det kan vara skönt att ställa sig upp ibland men fortfarande kunna fortsätta arbeta. Kanske är bara jag som "står" fel?

Edit: Nu har ju inte jag heller personligen problem med nacken. Men när man sitter i till exempel skolan är det ju väldigt svårt att ha datorn rätt. Man har ju bara en vanlig trästol och ett bord. Det är ju precis samma när jag räknar matte i många timmar, man sitter ju lutad över bordet i en egentligen väldigt dålig vinkel.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

De problemen har spelvärlden löst åt mig. Hur undrar ni säkert? Jo, genom att göra ointressanta spel. Enda som lockar lite på senare tid är kommande Generation Zero. Annars har nästan alla jag köpt och spelat varit mer eller mindre besvikelse. Jag har med andra ord tröttnat på spendera timmar framför datorn. Varför skulle jag liksom? Det är ju meningslöst....

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Oj, jag satt och funderade på varför tråden helt plötsligt exploderade och såg då att den låg på framsidan. Kul!

Med tanke på hur många det är som svarar på så kort tid verkar detta vara ett väldigt utbrett problem som jag inte är ensam om att ha. Det kan ju vara värt att nämna att jag fortfarande inte har hittat ett bra sätt att lösa problemen med min högerhand.

En annan fråga. Ni som har bord där man kan stå upp. Vad tycker ni egentligen om detta? Jag har det på jobbet och jag tycker att det oftast leder till att jag står och lutar mig/"hänger" på bordet. Jag får ont i ryggen och lägger väldigt mycket mer vikt på ena benet än det andra. Jag är inte alls nöjd med det utanför att det kan vara skönt att ställa sig upp ibland men fortfarande kunna fortsätta arbeta. Kanske är bara jag som "står" fel?

Edit: Nu har ju inte jag heller personligen problem med nacken. Men när man sitter i till exempel skolan är det ju väldigt svårt att ha datorn rätt. Man har ju bara en vanlig trästol och ett bord. Det är ju precis samma när jag räknar matte i många timmar, man sitter ju lutad över bordet i en egentligen väldigt dålig vinkel.

Ska du stå upp så bör du ha en avlastningsmatta eller något annat som avlastar. Jag står tex på en balansbräda för att det inte ska bli för platt och hårt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Man styrketränar så klart, själv sitter jag framför datorn 10 timmar per dygn, gäller att ha en bra stol hemma och på jobbet också, som ärergonomiskt rätt för ryggen.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Oj, jag satt och funderade på varför tråden helt plötsligt exploderade och såg då att den låg på framsidan. Kul!

Med tanke på hur många det är som svarar på så kort tid verkar detta vara ett väldigt utbrett problem som jag inte är ensam om att ha. Det kan ju vara värt att nämna att jag fortfarande inte har hittat ett bra sätt att lösa problemen med min högerhand.

En annan fråga. Ni som har bord där man kan stå upp. Vad tycker ni egentligen om detta? Jag har det på jobbet och jag tycker att det oftast leder till att jag står och lutar mig/"hänger" på bordet. Jag får ont i ryggen och lägger väldigt mycket mer vikt på ena benet än det andra. Jag är inte alls nöjd med det utanför att det kan vara skönt att ställa sig upp ibland men fortfarande kunna fortsätta arbeta. Kanske är bara jag som "står" fel?

Edit: Nu har ju inte jag heller personligen problem med nacken. Men när man sitter i till exempel skolan är det ju väldigt svårt att ha datorn rätt. Man har ju bara en vanlig trästol och ett bord. Det är ju precis samma när jag räknar matte i många timmar, man sitter ju lutad över bordet i en egentligen väldigt dålig vinkel.

Är det ett rent ståbord eller ett höj/sänkbart?
Du kan ju inte stå hela tiden om du inte är van.
Ett höj/sänkbart bord har man för att man ska kunna växla mellan sittande och stående position.
Man höjer upp bordet när det passar och står så länge man kan stå "bra".
Sen sänker du bordet och sätter dig innan du tappar hållningen eller får ont.

Om du tränar på att stå en stund varje dag kan du ju trappa upp till längre ståtider.

Det är samma ide med vissa "ergonomiska" stolar eller yoga-bollar (de som utmanar vissa muskler att bli starkare) .
Man sitter så länge man orkar sitta rätt, sen växlar man till sin andra stol för att vila. Iden är då efter ett tag att man ska bli starkare i bålen efter som man passivt tränar kroppen genom att sitta utan ryggstöd och kan sitta längre och längre stunder.

Jag tycker själv att det är toppen med höj och sänkbart bord.
När jag ska visa eller prata med en kollega något tycker jag det är bra att höja bordet, så vi båda kan stå och resonera ett tag istället för att en ska stå och luta sig nedåt och bli trasig i ryggen.
Jag försöker stå en stund varje dag, men det är inte alltid jag kommer ihåg.

Vi hade besök av en ergonom på arbetsplatsen för några år sedan. Hon sa att sitta i den "korrekta" positionen 8 timmar (dvs rak i rygg, ögonen i samma höjd som överdelen av skärmen) inte passar alla eftersom vi alla är olika. Jag tyckte det lät rimligt.
Det viktiga är att variera position så att man varierar vilka delar av kroppen som belastas och ingen del "överbelastas" och man får ont. Det gäller då hela delen av kroppen även armarna/händerna.
Samt att det är viktigt med 'micropauser' med jämna mellanrum just för att bryta belastningen. Tex gå och hämta lite vatten varje timme.

Permalänk
Medlem

Jag tror att styrketräning av hela armen (båda) är viktig för att undvika musarm. Sedan är det att ha rätt stol till bordet, såvida du inte har bärbar. Jag tror att det är viktigt med rörelse efter du har jobbat en hel dag med datorn. Jag själv ägnar minst en timme åt Power-walk och det tar bort nack-smärtor, värk i armarna.

Permalänk
Medlem

Att jobba så många timmar med enbart touchplatta är nog den största boven.
Är förvånad att du inte har fler skador med alla dom där timmarna med touchplatta.

Jag hade enorma problem med "strålningar" i nacken när jag satt för länge vid datorn. Det kändes som att det började brinna i nacken/skuldran.
Det gick så långt att jag vart tvungen att gå ifrån, fast jag inte ville.

Lösningen för mig var höj och sänkbart skrivbord

Det låter lätt, men det gäller att vara smart

Fick tipset, att alltid lämna skrivbordet i stående läge, för många gånger när man ska göra "något fort" blir det lätt att det drar ut på tiden.
Börjar alltid i stående, sänker ner.

Det har hjälpt mig enormt mycket, känner inte av den brinnande känslan alls längre.

Höj och sänkbart skrivbord + en bra stol hjälpte mig jättemycket!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

För att undvika "gamnacke" bör alla som arbetar framför dator eller spelar mycket datorspel göra dessa enkla övningar;

https://www.youtube.com/watch?v=LT_dFRnmdGs

Jag har numera rak nacke, inga besvär och mycket bättre hållning, trots datorjobb och en hel del spelande framför datorn.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

För att undvika "gamnacke" bör alla som arbetar framför dator eller spelar mycket datorspel göra dessa enkla övningar;

https://www.youtube.com/watch?v=LT_dFRnmdGs

Jag har numera rak nacke, inga besvär och mycket bättre hållning, trots datorjobb och en hel del spelande framför datorn.

Jo men sen ska man ju göra dom med
Och ärligt talat, hur många gör det när man är inne i ett spel/program/en problemlösning?

Och för att inte nämna, om man får problem som man vill lösa. Man vill och bara ska lösa problemet.

Jag har varit med om att jag sitter uppe till kl 04:00 t e x för att sen gå till jobbet kl 07:00 och ändå inte fått problemet löst
På det igen nästa dag.... ... . . .

Man blir helt enkelt "blind" all fokus ligger på att lösa problemet.
Vi vet om att det kommer att lösas, men vi ger inte upp.

Inte en chans att jag kommer att göra dina tips då, det är jag helt säker på.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kände lite samma problem trots att jag satt mot en stationär dator. Införhandlade en Maxnomic stol för ca 4000kr (inkl frakt) från Tyskland, riktigt skön (och diskret då den är i helsvart färg). Finns givetvis andra förslag på stolar beroende på ens preferenser. Detta hjälpte mot mina ryggproblem iaf då jag inte sjunker ner lika raklångt som annars, utan sitter skönare. Stolen går även att tilta och har andra finesser.

Sen har jag en skärm som går att vrida och tilta lite hur man vill, vilket underlättar. En skön mus och ett skönt mekaniskt tangentbord. Annars försöker jag föra anteckningar t.ex från föreläsningar på utskrivna presentationer istället. Kanske inte så miljövänligt men tar bort en del från skärmsittandet.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Jag drabbades av musarm för 2 månader sedan, hittade en kille på youtube som är fysioterapeut och som lägger upp instruktionsfilmer hur man kan jobba med allt från hållning när du sitter i stolen till övningar för armarna och handlederna.
https://www.youtube.com/watch?v=lzjOCYkn8mY
Efter att ha kört med övningarna i ungefär 6 veckor kände jag att besvären försvann.
1hp heter kanalen.

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem

Här är det jag gör:
Jag har ett ståbord, det fungerar bra. Efter ett tag märkte jag att jag hade dålig hållning när jag var framför det, och fick tipset att införskaffa en balansplatta, alltså en sån här: https://www.innebandybutiken.se/bilder/artiklar/zoom/1021-318...
Det gör *jättestor* skillnad, och jag får inte längre ont i ryggen på samma sätt som jag brukade göra när jag satt ner, även om jag bara står en timme eller två per dag.

Ett problem jag hade var att jag började få ont av att röra högerarmen från tangentbordet till datormusen.
Den uppenbara lösningen är att börja använda tangentbordet mer. Just nu använder jag spacemacs som editor, och slipper därmed använda datormusen överhuvudtaget när jag kodar.

Till chrome har jag vimium.

Jag började nyligen använda I3 tiling wm, som också reducerar hur mycket jag behöver använda datormusen.
Intressant: https://github.com/EllaTheCat/i3-parkinson

Jag skriver med svorak a5, när jag bytte för över 10 år sedan kände jag snabbt stor skillnad, då man inte behöver flytta runt armarna lika mycket. http://aoeu.info

Lite då och då märker jag att vissa fingrar börjar säga emot, mycket användande av genvägar kan leda till att vissa fingrar får utföra oproportioneligt mycket arbete. För att fixa det här föreslår jag att man blir van vid att binda om knappar. Exempelvis märkte jag att mitt högra lillfinger började bli trött, då jag använde det till att trycka på enter. Jag löste det genom att binda om caps lock till enter, som sitter närmare vänster lillfinger än vad enter sitter höger lillfinger.
Just den ändringen är såklart väldigt personlig, jag försöker bara förklara att när man väl börjar hålla utkik efter saker man kan göra och knappar man kan binda om, kan man tjäna väldigt mycket i komfortväg.

Visa signatur

Mitt grafikkort är större än ditt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vad det gäller touchplatta, så är det också en sak jag märkt av. Blir lätt trött i fingrarna och använder därför en vanlig mus, så ofta jag kan... Blir mindre spänningar på de sättet.

Har själv ont i högra underarmen från armbåge ner till handlov, men det kommer nog från min tröga ratt i bilen. Tillverkaren säger att den ska vara så och vill inte göra något åt det, så vad ska man göra?
Behöver bilen och dess lastutrymme...

Varför inte bara sälja bilen och leta en i samma storlek och prisklass som känns bättre?

Visa signatur

| Mobo: Asus Z390-F | CPU: i9 9900k | GPU: RTX 2080 ti | RAM: 16GB | PSU: Corsair RM750x | Chassi: Lian Li pc o11 dynamic | CPUkylare: Fractal Celsius s36 | SSD: 970 Evo plus 500gb. 860 evo 500gb | Monitors: XB271HU . u2715h

Permalänk
Medlem

Efter 14-16 timmar så brukar jag börja poppa diverse smärtstillande och det funkar bra för att få ut dom där extra timmarna (y)

Permalänk
Medlem

Är 53 och jobbat bakom dator sedan 2000, haft som hobby sedan 1990'sh.
Först de senaste året, i synnerhet de senaste månaderna, har jag börjat märka av något armbågsrelaterat eller ryggen. Ryggen har nog hållt på lite längre, ländryggen.

Är ganska säker på att det beror på att det finns risk att man rör sig mindre upp i åldrarna, det stämmer i alla fall hyfsat på mig. Nu begriper jag rent logiskt att jag nog behöver mer motion och aktivitet, men jag vill lira mina dataspel och koda oxå... gympa gör att man håller bättre i längden på bekostnad av allt kul man har mindre tid med på kort sikt just för att gympa.

Fixa ett träningspiller någon...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nackövningar för att förhindra gam-nacke och sedan ett höj och sänkbart skrivbord på jobbet. Tar alla tillfälligheter att gå på promenad under rasterna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inso:

Här är det jag gör:
Jag har ett ståbord, det fungerar bra. Efter ett tag märkte jag att jag hade dålig hållning när jag var framför det, och fick tipset att införskaffa en balansplatta, alltså en sån här: https://www.innebandybutiken.se/bilder/artiklar/zoom/1021-318...
Det gör *jättestor* skillnad, och jag får inte längre ont i ryggen på samma sätt som jag brukade göra när jag satt ner, även om jag bara står en timme eller två per dag.

Ett problem jag hade var att jag började få ont av att röra högerarmen från tangentbordet till datormusen.
Den uppenbara lösningen är att börja använda tangentbordet mer. Just nu använder jag spacemacs som kodeditor, och slipper därmed använda datormusen överhuvudtaget när jag kodar.

Till chrome har jag vimium.

Jag började nyligen använda I3 tiling wm, något som också reducerar hur mycket jag behöver använda datormusen.
Intressant: https://github.com/EllaTheCat/i3-parkinson

Jag skriver med svorak a5, när jag bytte för över 10 år sedan kände jag snabbt stor skillnad, då man inte behöver flytta runt armarna lika mycket. http://aoeu.info

Lite då och då märker jag att vissa fingrar börjar säga emot, mycket användande av genvägar kan leda till att vissa fingrar får utföra oproportioneligt mycket arbete. För att fixa det här föreslår jag att man blir van vid att binda om knappar. Exempelvis märkte jag att mitt högra lillfinger började bli trött, då jag använde det till att trycka på enter. Jag löste det genom att binda om caps lock till enter, som sitter närmare vänster lillfinger än vad enter sitter höger lillfinger.
Just den ändringen är såklart väldigt personlig, jag försöker bara förklara att när man väl börjar hålla utkik efter saker man kan göra och knappar man kan binda om, kan man tjäna väldigt mycket i komfortväg.

Imponerande att du tränade om din tangentbordslayout. Jag tror jag aldrig kommer kunna göra det, då jag skriver idag utan att titta på tangentbordet och att börja om från början har jag inte tålamodet för eller energin

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Imponerande att du tränade om din tangentbordslayout. Jag tror jag aldrig kommer kunna göra det, då jag skriver idag utan att titta på tangentbordet och att börja om från början har jag inte tålamodet för eller energin

Det var smärtsamt första veckan, helt okej andra veckan, efter en månad var jag lika snabb som med qwerty, efter två månader snabbare.
Det var värt det!

Visa signatur

Mitt grafikkort är större än ditt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Även när jag skriver med penna, vilket jag en stor del av dagen också gör i och med att jag räknar mycket matte, så greppar jag den mellan pekfinger och tumme. Att sitta i 5 timmar utan paus, (tentor är 5 timmar långa), har blivit svårare och svårare.

Använder penna som pekdon och när man spelar för mycket så blir det en knöl på sidan av fingret, brukar ömma så man får ge sig även om man vill spela mer. Så jag kör med dubbla lager med mjuka plåster på två av fingrarna, ingen bra lösning men det hjälper lite. Det bästa är nog att lära sig och hålla i pennan så lätt som möjligt och inte trycka så hårt.

Permalänk

Sitter mycket vid datorn både på jobbet och hemma och har aldrig haft några problem. Men jag ser ut som världens slöfock när jag sitter vid datorn och det är nog det som räddat mig från problem.

Oftast höjer jag skrivbordet litegrann och fäller tillbaka ryggstödet så jag halvligger och glider in under skrivbordet med båda armbågarna och underarmarna vilande på skrivbordet.

Eller så sätter jag upp fötterna på vänstra sidan av skrivbordet fortfarande i halvliggande sittställning med tangentbordet i famnen och höger underarm vilandes på skrivbordet.

Vi hade en ergonom på besök en gång som justerade alla arbetsplatser och visst när man satt "ergonomiskt" med allt justerat precis "rätt" såg det väldigt professionellt ut men jag misstänker att jag nog hade fått både musarm och nack och ryggont om jag fortsatt i den ställningen.

-EDIT-

Glömde bort en viktig sak, för er som börjar bli lite "ålderssynta", det är jätteviktigt att du ser skarp på det avstånd du sitter från skärmen annars börjar du luta dig framåt och får rygg och nackont.

Mina bildskärmsglasögon på jobbet är justerade för min halvliggande sittställning på ca 0.8m +/- några dm synavstånd från skärmen, tog en stund att övertyga optikern om att jag vill ha det precis så trots alla "ergonomiska" tabeller.

Sen om jag vill sitta närmare skärmen tar jag av bara av mig glasögonen, enda fördelen med att vara närsynt .

Hemma sitter jag mycket närmare skärmen och där har jag bildskärmsglasögon som funkar bra mellan 0.40-0.80m dvs ungefär 0.60m synavstånd (körde specsavers 2 för 1 så jag fick både bildskärmsglasögon och vanliga glasögon).

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB