Sound BlasterX AE-5 och HyperX Cloud

Permalänk
Medlem

Sound BlasterX AE-5 och HyperX Cloud

Fundera på uppgradera ljudkortet till BlasterX AE-5 , kör med Hyper X cloud 2 . Spelar enbart CSGO är det någon som testat detta och anser det blir bättre ?

Eller något annat bra ljudkort om ni har ett förslag.

Kör just nu med USB kortet och tycker inte jag få till något bra ljud alls.

Är detta MB jag kör med nu https://www.inet.se/produkt/1901320/asus-prime-b360m-a

Tacksam för hjälp

Visa signatur

2019 ~ I Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | XFX Radeon RX 590 8GB FATBOY | ASUS PRIME B360M | Corsair 16GB DDR4 2666Mhz | Samsung 860 EVO 250GB
2003 ~ AMD Athlon XP Barton 3000+ 333Mhz | ASUS A7N8X-Deluxe 400 FSB | Excalibur ATi Radeon 9800PRO 128Mb | 512mb TwinMOS Original PC3200

Permalänk
Medlem

@OsD: Jag kör själv med det inbyggda ljudkortet på mitt moderkort och det är avsevärt äldre/sämre än det du har.
Fick betydligt bättre ljud i spel när jag installerade APO EQ på datorn, det är dock viktigt att man ställer in ljudet ordentligt och det kan skilja på vilka inställningar man skall ha i olika spel.
APO har en hel del färdiga profiler för olika spel och sedan kan man själv leka vidare med inställningarna.
För att kunna göra inställningarna enkelt behöver man ett GUI och där kör jag PC EQ.

Installera först APO och sedan PC EQ

APO: https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/
PC EQ: https://sourceforge.net/projects/pc-equalizer/

Permalänk
Medlem

Nått tips vart man finner adapter för en aux till två in i ljudkortet. Både hörlurarna och mic .

mina cloud x blir ju bara en AUX då jag kopplar bort USB ljudkortet

Visa signatur

2019 ~ I Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | XFX Radeon RX 590 8GB FATBOY | ASUS PRIME B360M | Corsair 16GB DDR4 2666Mhz | Samsung 860 EVO 250GB
2003 ~ AMD Athlon XP Barton 3000+ 333Mhz | ASUS A7N8X-Deluxe 400 FSB | Excalibur ATi Radeon 9800PRO 128Mb | 512mb TwinMOS Original PC3200

Permalänk
Medlem

Köp AD700X och använd Clouds DAC+AMP till dom om du ska vinna.
Clouds är endast bra med avseende på byggkvalité och pris.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör hyperx cloud 2 och soundblaster ae-5.
Köpte en adapter på Inet så jag slipper usb ljudkortet.

Det är ett extremt kraftigt ljudkort med sina 122dB SNR och 32bits DAC. och ljudet är mycket bra.
Man behöver inte höja mycket för att det ska bli för högt.

https://www.inet.se/produkt/8904289/adapter-2x3-5mm-ha-till-3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@OsD: Jag kör själv med det inbyggda ljudkortet på mitt moderkort och det är avsevärt äldre/sämre än det du har.
Fick betydligt bättre ljud i spel när jag installerade APO EQ på datorn, det är dock viktigt att man ställer in ljudet ordentligt och det kan skilja på vilka inställningar man skall ha i olika spel.
APO har en hel del färdiga profiler för olika spel och sedan kan man själv leka vidare med inställningarna.
För att kunna göra inställningarna enkelt behöver man ett GUI och där kör jag PC EQ.

Installera först APO och sedan PC EQ

APO: https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/
PC EQ: https://sourceforge.net/projects/pc-equalizer/

Tack för tipsen, ska kolla upp det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2019 ~ I Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | XFX Radeon RX 590 8GB FATBOY | ASUS PRIME B360M | Corsair 16GB DDR4 2666Mhz | Samsung 860 EVO 250GB
2003 ~ AMD Athlon XP Barton 3000+ 333Mhz | ASUS A7N8X-Deluxe 400 FSB | Excalibur ATi Radeon 9800PRO 128Mb | 512mb TwinMOS Original PC3200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Jag kör hyperx cloud 2 och soundblaster ae-5.
Köpte en adapter på Inet så jag slipper usb ljudkortet.

Det är ett extremt kraftigt ljudkort med sina 122dB SNR och 32bits DAC. och ljudet är mycket bra.
Man behöver inte höja mycket för att det ska bli för högt.

https://www.inet.se/produkt/8904289/adapter-2x3-5mm-ha-till-3...

Aha se där, Märker du någon skillnad övrigt , tex steps osv i själva CS ? Jämför med USB kortet Tacksam för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2019 ~ I Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | XFX Radeon RX 590 8GB FATBOY | ASUS PRIME B360M | Corsair 16GB DDR4 2666Mhz | Samsung 860 EVO 250GB
2003 ~ AMD Athlon XP Barton 3000+ 333Mhz | ASUS A7N8X-Deluxe 400 FSB | Excalibur ATi Radeon 9800PRO 128Mb | 512mb TwinMOS Original PC3200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OsD:

Aha se där, Märker du någon skillnad övrigt , tex steps osv i själva CS ? Jämför med USB kortet Tacksam för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, ljudet är hur klart och tydligt som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Japp, ljudet är hur klart och tydligt som helst.

Counterpoint: Ljudkälla påverkar inte imaging i någon märkvärdig mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Counterpoint: Ljudkälla påverkar inte imaging i någon märkvärdig mening.

Hur menar du? Inte värt med ljudkort vs USB kortert ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2019 ~ I Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | XFX Radeon RX 590 8GB FATBOY | ASUS PRIME B360M | Corsair 16GB DDR4 2666Mhz | Samsung 860 EVO 250GB
2003 ~ AMD Athlon XP Barton 3000+ 333Mhz | ASUS A7N8X-Deluxe 400 FSB | Excalibur ATi Radeon 9800PRO 128Mb | 512mb TwinMOS Original PC3200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Japp, ljudet är hur klart och tydligt som helst.

Ja fast tycker du det blev skillnad mot USB kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2019 ~ I Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | XFX Radeon RX 590 8GB FATBOY | ASUS PRIME B360M | Corsair 16GB DDR4 2666Mhz | Samsung 860 EVO 250GB
2003 ~ AMD Athlon XP Barton 3000+ 333Mhz | ASUS A7N8X-Deluxe 400 FSB | Excalibur ATi Radeon 9800PRO 128Mb | 512mb TwinMOS Original PC3200

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsD:

Hur menar du? Inte värt med ljudkort vs USB kortert ?

Skickades från m.sweclockers.com

Snubben frågade efter steps.
Vad han menar är hur väl man lokaliserar fotsteg, dvs imaging vilket är 99% endast hörlurarnas förmåga.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett Sound BlasterX AE-5 i min nybyggda dator, de krångla som f..n alltså, starta om datorn ibland för att få det att funka. aldrig mer sånt skräp för min del. Jag skaffade mig en sån här istället:
https://sv-se.sennheiser.com/audio-amplifier-gsx-1000
sviiin nöjd med den, inga drivrutiner eller massa tjaffs, den är riktigt bra!!!!! Fungerar tom till mitt ps4 (Y)

Permalänk
Medlem
Skrivet av filski:

Jag hade ett Sound BlasterX AE-5 i min nybyggda dator, de krångla som f..n alltså, starta om datorn ibland för att få det att funka. aldrig mer sånt skräp för min del. Jag skaffade mig en sån här istället:
https://sv-se.sennheiser.com/audio-amplifier-gsx-1000
sviiin nöjd med den, inga drivrutiner eller massa tjaffs, den är riktigt bra!!!!! Fungerar tom till mitt ps4 (Y)

Synd bara att den har den sämsta typen av volymkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filski:

Jag hade ett Sound BlasterX AE-5 i min nybyggda dator, de krångla som f..n alltså, starta om datorn ibland för att få det att funka. aldrig mer sånt skräp för min del. Jag skaffade mig en sån här istället:
https://sv-se.sennheiser.com/audio-amplifier-gsx-1000
sviiin nöjd med den, inga drivrutiner eller massa tjaffs, den är riktigt bra!!!!! Fungerar tom till mitt ps4 (Y)

Har du ditt Sound BlasterX AE-5 kvar? Intresserad av att sälja det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filski:

Jag hade ett Sound BlasterX AE-5 i min nybyggda dator, de krångla som f..n alltså, starta om datorn ibland för att få det att funka. aldrig mer sånt skräp för min del. Jag skaffade mig en sån här istället:
https://sv-se.sennheiser.com/audio-amplifier-gsx-1000
sviiin nöjd med den, inga drivrutiner eller massa tjaffs, den är riktigt bra!!!!! Fungerar tom till mitt ps4 (Y)

Vad var det som strulade för dig? Har också det kortet men efter 1 år tröttnade jag på det och plockade ur det.
Flera gånger om dagen fick jag digitalt brus och det enda som hjälte var att starta om datorn.
Jag kunde ibland höra någon form av klickande ljud från ljudkortet.

Kan det vara normalt?

Skrivet av Sinery:

Synd bara att den har den sämsta typen av volymkontroll.

Vad är det som är dåligt med den? Har även jag funderat på denna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiga:

Vad var det som strulade för dig? Har också det kortet men efter 1 år tröttnade jag på det och plockade ur det.
Flera gånger om dagen fick jag digitalt brus och det enda som hjälte var att starta om datorn.
Jag kunde ibland höra någon form av klickande ljud från ljudkortet.

Kan det vara normalt?

Vad är det som är dåligt med den? Har även jag funderat på denna.

Ljudet var bra när de fungera, dock tror jag att mitt ljud är bättre nu med sennheiser grejen.. de som inte fungerade då var att ljudet var borta så man starta om datorn 7 11 gånger så fungerade det tillslut, KANSKE...... vilket skräp! Kommer aldrig byta bort sennheiser gsx1000 iallafall, skål!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av filski:

Ljudet var bra när de fungera, dock tror jag att mitt ljud är bättre nu med sennheiser grejen.. de som inte fungerade då var att ljudet var borta så man starta om datorn 7 11 gånger så fungerade det tillslut, KANSKE...... vilket skräp! Kommer aldrig byta bort sennheiser gsx1000 iallafall, skål!

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, ja jag var inte heller nöjd med mitt kort. Just nu kör jag med mitt USB ljudkort som var till Sennheiser PC 360 någonting.
Nu kör jag Sennheiser GSP 600 med samma USB ljudkort.

Är inte riktigt nöjd med det heller, kompisarna hör ljud i spel som inte jag hör.

Får fundera ett tag till på GSX'en.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiga:

Vad är det som är dåligt med den? Har även jag funderat på denna.

Den snurrar bara volymen i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Den snurrar bara volymen i Windows.

Aha, ja det verkar ju lite tokigt.

Men jag klarar nog mig undan det problemet lite då jag har en volymratt på headsetet.
Men jag ska nog fundera ett tag till, eller ge mitt AE-5 en chans till kanske.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiga:

Aha, ja det verkar ju lite tokigt.

Men jag klarar nog mig undan det problemet lite då jag har en volymratt på headsetet.
Men jag ska nog fundera ett tag till, eller ge mitt AE-5 en chans till kanske.

Du har inte lust att sälja ditt AE-5 till mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlpAne:

Du har inte lust att sälja ditt AE-5 till mig?

Jag tror dessvärre att det är något fel på mitt AE-5. Jag lånade ut det till en kompis som upplevde samma problem som mig.
Flera gånger, helst när man sitter och spelar så ballar ljudet ur och det bara sprakar. Och den enda som hjälper är att starta om.
Trodde det var något som strulade just på min dator men han hade som sagt samma fel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)