Vad krävs för att bli en egen mobilt bredbands leverantör?

Permalänk

Vad krävs för att bli en egen mobilt bredbands leverantör?

Hejsan allesammans!

Är ny på forumet och detta är min första tråd och inlägg.

Jag har dem senaste veckorna funderat mycket på en affärsidé. Den gäller mobilt bredband. Då framförallt med det nya 5G nätverket.

Då jag inte besitter någon större kunskap om ämnet så vänder jag mig till alla kunniga själar här inne för lite information.

Hur fungerar det tekniska egentligen? Är det bara att köpa utrustningen som krävs från till exempel Ericsson, HUAWEI, mm och sen tuta och köra? Internet kan ju inte bara uppstå från tomma intet? Hur blir internet internet så att säga? Är fiber kopplat på något sätt?

Skulle någon kunna ELI5 detta för mig?

Tack på förhand!

/The Capitalist

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Capitalist:

Hejsan allesammans!

Är ny på forumet och detta är min första tråd och inlägg.

Jag har dem senaste veckorna funderat mycket på en affärsidé. Den gäller mobilt bredband. Då framförallt med det nya 5G nätverket.

Då jag inte besitter någon större kunskap om ämnet så vänder jag mig till alla kunniga själar här inne för lite information.

Hur fungerar det tekniska egentligen? Är det bara att köpa utrustningen som krävs från till exempel Ericsson, HUAWEI, mm och sen tuta och köra? Internet kan ju inte bara uppstå från tomma intet? Hur blir internet internet så att säga? Är fiber kopplat på något sätt?

Skulle någon kunna ELI5 detta för mig?

Tack på förhand!

/The Capitalist

Det går fiberkablar till de antenner som är utspridda och sedan skapar ett mobilt nätverk likt en router. Med 5G så är dessa antenner bl.a. mycket mindre (small cells).

Du skulle behöva väldigt stort startkapital. Du bör också veta att flesta telecom bolag har det svårt nuförtiden om du kollar på industrirapporter, bl.a. p.g.a. industrier som går samman samt ändrat kundbeteende, båda i sin tur konsekvenser av digitalisering. Men, med 5G så finns stort potential för att serva industrier (IOTs etc)

Edit: Du kan hitta väldigt mycket bra information på Ericssons hemsida. Jag studerade den flitigt när jag sökte jobb inom den sektorn för att förstå telecom och 5g närmare

Permalänk
Medlem

Tillstånden för att få köra på 5G frekvenserna är begränsade och går ut på auktion via PTS och kommer köpas av dom stora bolagen, det är ingenting en hemmasnickare kommer kunna få tillgång till.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Du behöver utrustning, tillstånd samt att du köpt in dig på frekvensbanden på något sätt, det är allt annat än billigt skulle jag gissa. På det måste du köpa adresser mm
För att underhålla ett nätverk och kunna interagera med andra aktörer runt om krävs både ganska mycket teknisk kunskap och kunskap om regler mm.

Att skapa en ISP i sig är mycket jobb, att skapa en för 5G är troligen mycket värre.

Beroende på upplägg mm måste du troligen ge dig in i saker som min professor i data och nätverkskommunkation beskriver som "väldigt komplext och svårt", han forskar på området och har varit med och tagit fram en del nätverkslösningar som används idag.

Säger inte att du ska ge upp men du måste nog sätta dig in mycket i ämnet och se vad du faktiskt vill göra och hur det eventuellt går att lösa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Beror väl lite på vad din idé handlar om. Finns ju många leverantörer som inte egentligen har egna nät utan köper trafik på andras.

Att starta ett sådant bolag kan väl inte vara så mycket svårare än andra affärsområden. Om det sedan finns ekonomi i det vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Största chansen är nog att ingå i ett samarbete med någon operatör. Många operatörer går ihop för att driva näten för det är så stora summor att bygga ut eget.
Var beredd på att ordna XX-miljoner i kapital.

Permalänk
Avstängd

Jo har man miljardbelopp över så kan man bygga sitt nät inkl få ett tillstånd

https://pts.se/sv/bransch/radio/auktioner/

Sen vad en operatör få betala till en tillverkare är en stor hemlighet men det handlar om miljardbelopp. (inkl alla mutor som förekommer/förekommit i branschen )

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Kul att du vill köra igång verksamhet. Det finns olika lösningar för att gå vidare med det du vill. Kika tillexempel på:

https://www.teliaoperator.se/produkter/mobile-host.html

Där kan du läsa om hur du kan göra.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Visst kan det vara värt att stånga sig blodig för att nå sina mål men ibland får man nog inse när löppet är kört redan innan det startat.

Även om du lyckas få igång ett nät, hur ska du få kunder? Hur ska dina priser kunna konkurrera mot de stora aktörerna samtidigt som du tjänar på det?

Jag säger inte att det är omöjligt men jag tvivlar på att det är lönt för en privatperson att ens försöka. Men visst, om du har några miljarder att ligga ute med kan du ju alltid testa.

Permalänk
Avstängd

Lättare att bli en hyresrättsförening, köp en bit mark smäck upp några skräplägenheter för billigaste möjligaste materialet..

Profit med några miljarder om året, statligt betalt.

Sälj när du nått din första miljard på kontot efter 5-10år..

Njut som en lyxpensionär i ett solland.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Lättare att bli en hyresrättsförening, köp en bit mark smäck upp några skräplägenheter för billigaste möjligaste materialet..

Profit med några miljarder om året, statligt betalt.

Sälj när du nått din första miljard på kontot efter 5-10år..

Njut som en lyxpensionär i ett solland.

Jag tror inte TS är ute efter monopolpengar...

Permalänk
Rekordmedlem

Man behöver en väldig massa kapital till att börja med.
700 MHz bandet bar väl det senaste som såldes

https://pts.se/sv/bransch/radio/auktioner/700-mhz-bandet/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det du behöver är en jäkla massa pengar, har du inte det så kan du börja tänka på nästa ide.

Permalänk

Som jag länkade tidigare. Det finns alternativ. Det bästa är ju att börja hyra in sig hos tex Telia. Inget konstigt egentligen, det gör de flesta. Telenor, Com Hem, Tele2 etc, skulle inte kunna erbjuda vare sig telefoni, TV eller bredband om dom till stor/största delen inte hyrde transport- och accessnät av Telia. Det finns inte så många alternativ. Annat än att gräva ner egna kablar då.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.