Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Japp, tråkigt om jag får hem de nya minnena nästa vecka bara för att upptäcka att det är något annat som inte fungerar. Jag laddar ner Windows då, men aktiverar det inte. Vad jag har förstått så går Windows lika bra att använda som oaktiverad version

Skickades från m.sweclockers.com

Passa på att hämta Memtest86 också och kör det innan du börjar med Windows så du vet att modulen inte ger några uppenbara fel, glömde tyvärr skriva det i förra inlägget.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Fast nu tycker ju jag att minnen borde kunna gå med timings från SPD oavsett vilken plattform de är optimerade för. Det skumma var att det så konsekvent var den ena av dem i båda fallen; alltid den ena som fungerade utmärkt och den andra som fallerade runt mitten (av modulens adressrymd, inte hela maskinens). Bytte man plats på minnena bytte felet plats, och precis samma resultat när man testade dem en i taget (alltså ena bra och andra halvdöd). Det var liksom som att bara den ena av dem kördes genom kvalitetstestet och den andra skickades med på chansning.

Ja, det tycker man ju men så är inte alltid fallet tyvärr. Att den ena sticka fungerade och inte den andra är ju dock lite underligt. Förmodligen var det väl lite borderline så den fungerade på Intels minneskontroller (som de utvecklat mot de senaste 10 åren, utan större förändringar) men inte AMDs. Det kan ju också vara en så enkelt sak som att det ena moderkortet de testade stickan på (Intel-moderkortet) matar minnena med aningen högre spänning vilket kan ha varit precis tillräckligt för att stabilisera det. Motiverar absolut en reklamation oavsett dock.

Skrivet av Djhg2000:

Crucial är ju ett specialfall eftersom det är Micron själva. De säljer garanterat inte någon annans kapslar i sina moduler. I och med det har de ju rimligen tillgång till Microns testutrustning i utvecklingsstadiet, kanske till och med i samma byggnad men det är bara spekulation. Det är dock onekligen en fördel att kunna vandra över till avdelningen som designade kapslarna.

Ja, men det är troligen olika affärsenheter så de behöver inte alls ha särskilt mycket med varandra att göra. På smartphone-sidan tillverkar Sony en stor andel av alla kamerasensorer men andra tillverkare är ofta bättre på att utnyttja dem till fullo.

Det kan ju dock vara så att de har nära sammarbete och då är det ju smidigt att kunna dra nytta av det.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, det tycker man ju men så är inte alltid fallet tyvärr. Att den ena sticka fungerade och inte den andra är ju dock lite underligt. Förmodligen var det väl lite borderline så den fungerade på Intels minneskontroller (som de utvecklat mot de senaste 10 åren, utan större förändringar) men inte AMDs. Det kan ju också vara en så enkelt sak som att det ena moderkortet de testade stickan på (Intel-moderkortet) matar minnena med aningen högre spänning vilket kan ha varit precis tillräckligt för att stabilisera det. Motiverar absolut en reklamation oavsett dock.

Teorin om något högre spänning låter rimlig. Marginalerna ska däremot inte vara så små på DDR4, standarden säger 1,14 till 1,26 volt vilket trots allt är ett spann på 120 mV. Om inte regulatorn i Corsairs testjigg är dålig eller felkalibrerad, vilket inte är omöjligt då en offset på upp till +240 mV fortfarande är inom gränsen för vad modulerna ska klara utan att ta permanent skada, borde de dåliga modulerna inte ha hittat ut på marknaden. Alternativt är det exakt varför bara den ena modulen är trasig om de testas parallellt i oberoende jiggar.

Oavsett var det som sagt märkligt konsistent felbild mellan den första uppsättningen moduler och den andra.

Skrivet av blunden:

Ja, men det är troligen olika affärsenheter så de behöver inte alls ha särskilt mycket med varandra att göra. På smartphone-sidan tillverkar Sony en stor andel av alla kamerasensorer men andra tillverkare är ofta bättre på att utnyttja dem till fullo.

Det kan ju dock vara så att de har nära sammarbete och då är det ju smidigt att kunna dra nytta av det.

Det varierar inom företag, har både sett företag som har väldigt bra koppling mellan avdelningarna och företag som har motsatsen. Vet inte vilken av dem som Crucial/Micron tillhör.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Var på inet igår och fick ett par nya minnen. De funkade så idag startade jag upp datorn och laddade ner Windows samt alla mina spel. Det verkar som att Windows funkar lika bra utan nyckel, varför ska man ha en nyckel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Uppdatering:
Var på inet igår och fick ett par nya minnen. De funkade så idag startade jag upp datorn och laddade ner Windows samt alla mina spel. Det verkar som att Windows funkar lika bra utan nyckel, varför ska man ha en nyckel?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns vissa funktioner som inte aktiveras förens man aktiverar Windows.

En oaktiverad kopia är begränsad i hur mycket du kan ändra teman och visuella prylar såsom bakgrunder och sedan får du en vattenstämpel efter 30 dagar som säger att windows inte aktiverat, du får om inte detta är ändrat bara kritiska uppdateringar från Windows update vilket för egen del även om jag tagit bort automatiska uppdateringar inte låter helt fel.
Kan vara mer, men det är i princip ingen skillnad.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Finns vissa funktioner som inte aktiveras förens man aktiverar Windows.

En oaktiverad kopia är begränsad i hur mycket du kan ändra teman och visuella prylar såsom bakgrunder och sedan får du en vattenstämpel efter 30 dagar som säger att windows inte aktiverat, du får om inte detta är ändrat bara kritiska uppdateringar från Windows update vilket för egen del även om jag tagit bort automatiska uppdateringar inte låter helt fel.
Kan vara mer, men det är i princip ingen skillnad.

Okej, men då känns det onödigt att betala 1000 spänn för att kunna ändra bakgrundsbild! Gratis är alltid bäst!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Okej, men då känns det onödigt att betala 1000 spänn för att kunna ändra bakgrundsbild! Gratis är alltid bäst!

Skickades från m.sweclockers.com

Du kommer få upp en ruta som ber dig aktivera windows nån gång då och då.
Du kan köra Windows i beta läge så slipper du det.
Eller så kikar du på kinguin.com tex och köper en nyckel därifrån.
Har köpt flertal nycklar där!

Kul att det löste sig och att du fortsatte felsöka själv! Vill man lära sig så är det enda sättet!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.