Automatisk backup till USB-hårddisk

Permalänk
Medlem

Automatisk backup till USB-hårddisk

En bekant skall uppgradera från en USB-disk till en DS218+ och en USB-disk för manuell 'offlinebackup'.
De kan inte datorer, och vill inte datorer, så den där offlinebackupen måste vara enkel. Helst av allt helt utan åtgärd mer än att plugga in disken, men 'i värsta fall' kan väl en knapptryckning vara okej.

Finns det någon vettig lösning antingen direkt via Synologyn eller via dator där de så automatiskt som möjligt backupar när en USB-disk kopplas in?

Permalänk
Vila i frid

Finns inte viljan att ta backup kommer den inte heller att utföras, definitivt inte om det skall ske manuellt. Om datat är så värdefullt att man köper en DS218+ hade man kanske kunnat köpt en till DS218+ och installerat på annan fysisk plats och kört versionshanterad backup.

Permalänk
Medlem

håller med...

Även automatiska processer måste kollas emellanåt så att man ser att backupperna rullar som tänkt, inte har trasiga diskar eller överfulla diskar som gör att backupperna haltar. etc. det är också bra att göra det så att det i alla fall finns någon som har viss vana och vet hur man skall rädda tillbaka data från backup den dagen det skiter sig.

Är man inte minsta intresserad av det så kommer det att skita sig kungligt en dag - bättre då att hyra tjänst från företag som gör rutinjobbet att kolla att maskinerna mår bra och gör jobbet som tänkt eller titta på tjänster som tex. Google har för företag då även om det inte är helt perfekt så är det mycket bättre än total ointresse i organisationen att säkra och hantera backupper...

Mindre företag som tappat massiva mängder data har inte speciellt bra prognos att finnas kvar om 2-3 år och sådan risk bör intressera aktieägarna i högsta grad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Finns inte viljan att ta backup kommer den inte heller att utföras, definitivt inte om det skall ske manuellt. Om datat är så värdefullt att man köper en DS218+ hade man kanske kunnat köpt en till DS218+ och installerat på annan fysisk plats och kört versionshanterad backup.

Finns ingen annan plats dock!

Skrivet av xxargs:

Är man inte minsta intresserad av det så kommer det att skita sig kungligt en dag - bättre då att hyra tjänst från företag

Molnbackup går bort av lite olika anledningar, tyvärr. Hade vart riktigt smidigt med t.ex. Synology C2.

Men ni missar en viktig detalj. De skulle nog spendera ett par år att knacka in backuper på stentavla om det behövdes. Det är bara det här med datta som de inte vill..

Denna ser ut att göra vad jag vill: https://www.synology.com/sv-se/dsm/packages/USBCopy

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Finns ingen annan plats dock!

Molnbackup går bort av lite olika anledningar, tyvärr. Hade vart riktigt smidigt med t.ex. Synology C2.

Men ni missar en viktig detalj. De skulle nog spendera ett par år att knacka in backuper på stentavla om det behövdes. Det är bara det här med datta som de inte vill..

Denna ser ut att göra vad jag vill: https://www.synology.com/sv-se/dsm/packages/USBCopy

Jag blev lite osäker på produktbeskrivningen i och med att standard på färdigsnickrade NAS:ar är import från extern media (dessutom har ju två diskar ofta mer kapacitet än en (interna kontra extern)).

Bilderna visar ju dock tydligt att det även finns stöd för export, så det ska bara vara att tuta och köra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Har inte Windows 10 någon inbyggd funktion för detta?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Titta på programmet synctoy. Om du hjälper dem installera så är det sen inte svårare än att plugga in disken, klicka på en knapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem

Har dock hört flera orsaker till varför det inte är en bra idé att backups på en extern disk. Men det kanske är överkurs för dina vänner.
Har även jag vänner som är lika ovilliga att bry sig om sin integritet på backups.. De vill inte höra avancerade komplexa svar utan det ska vara simpelt och säkert. Att manuellt backa upp till två externa diskar och slänga in i byrålådan är tydligen en super bra lösning 👀

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Min fru stänger av sin dator med en bat-fil där hon först kopierar med xcopy och switcharna /D /S /Y
Som avslutning C:\Windows\System32\shutdown.exe /p
Jag tror henne inte om att komma ihåg att ta backup. Men hon vet nu vilken ikon hon stänger av med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Har inte Windows 10 någon inbyggd funktion för detta?

Mnja, för att backupa Windows, om det är det du tänker på. Men jag vill få ut generiska filer från NASen till USB-disk.

Skrivet av scorp10:

Titta på programmet synctoy. Om du hjälper dem installera så är det sen inte svårare än att plugga in disken, klicka på en knapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag körde synctoy någon gång för typ 10 år sedan. Jag vill minnas att man åtminstone då fick lov att välja sökvägar, så om USB-disken byter enhetsbokstav så brakar det. Är det bättre löst nu?

Skrivet av Nima2001:

Har dock hört flera orsaker till varför det inte är en bra idé att backups på en extern disk. Men det kanske är överkurs för dina vänner.
Har även jag vänner som är lika ovilliga att bry sig om sin integritet på backups.. De vill inte höra avancerade komplexa svar utan det ska vara simpelt och säkert. Att manuellt backa upp till två externa diskar och slänga in i byrålådan är tydligen en super bra lösning 👀

Synologyn är backupen. USB-disken är ifall huset brinner ned, så denna förhoppningsvis kan befinna sig på annan plats.

Skrivet av stigw:

Min fru stänger av sin dator med en bat-fil där hon först kopierar med xcopy och switcharna /D /S /Y
Som avslutning C:\Windows\System32\shutdown.exe /p
Jag tror henne inte om att komma ihåg att ta backup. Men hon vet nu vilken ikon hon stänger av med.

De här kör bara laptops så jag har svårt att tro att de faktiskt stänger av datorn. Man stänger väl bara locket och ser glad ut!

Permalänk
Medlem

@Kamouflage:

My bad. Fick av något skäl för mig att du vill skapa en backup av användarmappar till en extern usb hårddisk. Då fungerar Windows inbyggda. NAS funktioner har jag dålig koll på tyvärr.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Kamouflage: Qnap har ju en lösning i sina Nas:ar, även dom som har måååånga år på nacken så rimligtvis har Synology detsamma.
Borde inte vara så svårt att hitta i Diskstation.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Satsa på en moln-lösning istället, typ www.jottacloud.com som sparar allt automatiskt och syncar i realtid.

Annars får du väl göra något inloggningsscript som startar en syncning av data vid varje påloggning (kräver att du sätter inloggningskrav på datorn).

Men varför göra det meckigare än vad det behöver vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

@Kamouflage: Qnap har ju en lösning i sina Nas:ar, även dom som har måååånga år på nacken så rimligtvis har Synology detsamma.
Borde inte vara så svårt att hitta i Diskstation.

Skrivet av Def_Dog:

Satsa på en moln-lösning istället, typ www.jottacloud.com som sparar allt automatiskt och syncar i realtid.

Detta är utöver molnbackup. Jag vill ha något som är helt offline den dagen internet exploderas av ett supervirus
Alternativt något som inte skrivs över om man råkar radera "alla_bilder_på_barnen.zip" och åker på semester en månad så molnets versioner försvinner..

https://www.synology.com/sv-se/dsm/packages/USBCopy
Den gör vad jag söker! Man jackar in, gör ett backupjobb, jackar in en USB-disk och så tjoff så backuppar den.
Se album: https://imgur.com/a/s1rHKOj
1. Menyn har så klart inte varningen om man har en disk i. Väljer Data Export.
2. Destinationen här kan endast vara USB-disken. Copy mode är antingen att den gör en ny kopia varje gång, speglar den (inklusive raderingar) eller inkrementell vilket alltså adderar filer och filändringar men inte raderingar. Man kan fortfarande cryptolocka sönder sina filer alltså, men i alla fall inte råka radera dem.
3. Översta rutan är så klart själva 'backuppa automatiskt'-funktionen.
4. Man kan filtrera på filtyper eller filnamn

NASen larm-piper både när backupen startas och när disken unmountas, på gott och ont. Man märker ju när den blir klar och när det är safe att plugga ur, men drar man igång en backup över natten skulle i alla fall jag vakna av det. Men kanske går att stänga av, jag har inte letat. *edit* Man kan ställa in det med bockruta också.

Permalänk
Medlem

Försök att använda funktionerna som finns i Synology. Vissa modeller hade/har tom en knapp man kan mappa mot en kopierings funktion.

Jag skulle inte använda en Sync-funktion dvs. att du speglar NASens innehåll varje gång utan en mer traditionell Full copy, med diff eller inc backupper.
Varför? Jo för det är inte alltid man (användaren) själv är uppmärksam på att någon har tagit bort (av misstag) hälften av alla filer man har. Syncar man då över den förändringen till sin backupplats blir man lätt lite ledsen

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Copy mode är antingen att den gör en ny kopia varje gång, speglar den (inklusive raderingar) eller inkrementell vilket alltså adderar filer och filändringar men inte raderingar. Man kan fortfarande cryptolocka sönder sina filer alltså, men i alla fall inte råka radera dem.

Skrivet av Mr_Lazy:

Jag skulle inte använda en Sync-funktion dvs. att du speglar NASens innehåll varje gång utan en mer traditionell Full copy, med diff eller inc backupper.