Western Digital och Toshiba förbereder NAND-minnet BICS5 med 128 lager

Permalänk
Melding Plague

Western Digital och Toshiba förbereder NAND-minnet BICS5 med 128 lager

Western Digital och Toshiba fortsätter sitt samarbete och satsningen på minneskretsarna i BICS-familjen. Senast ut är BICS5, som kommer med högre prestanda och densitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Usch, TLC har så hög latens, ge mig SLC

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Usch, QLC har så hög latens, ge mig SLC

Fast nyheten handlar om TLC.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Fast nyheten handlar om TLC.

Ändrade mitt inlägg till TLC

Gillar inte att man ska behöva offra livslängd och latens för att få en billigare SSD :/ Ge mig 1 TB SLC !

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Ändrade mitt inlägg till TLC

Gillar inte att man ska behöva offra livslängd och latens för att få en billigare SSD :/ Ge mig 1 TB SLC !

Men de skulle bli dyrt så in i...

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Ändrade mitt inlägg till TLC

Gillar inte att man ska behöva offra livslängd och latens för att få en billigare SSD :/ Ge mig 1 TB SLC !

Det om något är väl vad som absolut kan offras om man jämför med vanliga hårddiskar och vill konkurrera med dessa.
Sen finns säkert även en marknad för SLC, men den är nog väldigt liten i jämförelse. Livslängd och latens är ju inte saker som visat sig vara ett jätteproblem på SSD:er, i alla fall inte för vanliga användare.

Permalänk
Medlem

Man brottas ju fortfarande med problem på TLC med data som går förlorad utan strömtillförsel. Hur blir det då med QLC? 2 år klarar sig SLC i 20 grader. MLC 8-12 månader i 20 grader. 20 dagar klarar TLC i 20 grader. NAND QLC har 7 dagar. Det går fetbort för mig då min dator står avstängd off the grid 3 veckor emellanåt.

Dessutom vad skall man stora diskar till när man inte kan lagra något på dom? Rena speldiskar och serverdiskar lär vara enda användningsområdet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skewgen:

Det om något är väl vad som absolut kan offras om man jämför med vanliga hårddiskar och vill konkurrera med dessa.
Sen finns säkert även en marknad för SLC, men den är nog väldigt liten i jämförelse. Livslängd och latens är ju inte saker som visat sig vara ett jätteproblem på SSD:er, i alla fall inte för vanliga användare.

Om datorn står avstängd 1 månad kan många filer bli korrupta på TLC, och latensen är 3 gånger högre än SLC :/ Att spara in lite pengar för att mista säkerhet och latens går bort för mig, nästa disk blir nog Optane eller SLC.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Om datorn står avstängd 1 månad kan många filer bli korrupta på TLC, och latensen är 3 gånger högre än SLC :/ Att spara in lite pengar för att mista säkerhet och latens går bort för mig, nästa disk blir nog Optane eller SLC.

Som sagt, det finns säkert en marknad, men jag tror inte många är beredda att betala priset...
Hur vanligt är det egentligen med tappad data på TLC, trots utan ström en månad (genuin fråga, inte ett påhopp)?

Permalänk
Medlem

Förr eller senare kommer vi till den punkten där retensiontid vid spänningslös förvaring kommer att ha betydelse - idag har man förminskat och helt ignorera problemet när det kommer på tal och det är jättemotstånd att övh. prata om det på många håll - man håller för örona och vill inte veta det förrän man står inför katastrofen istället för att förebygga...

Hårddiskar än idag trots höga packningstätheten designar fortfarande att innehållet skall hålla minst 10 år på skivorna utan att behövas skrivas om - därav att man använder laserupphettning och magnetresonans för att försöka rå på de magnetiskt väldigt hårda materialen man använder i de senaste generationens diskar - då varje bit behöver i stort sett samma magnetisk energi lagrat men på allt färre korn för att vara termiskt stabilt och med tillräckligt liten sannolikhet att för många korn byter polaritet (av kvantmekaniska effekter på samma sätt som att elektroner kan byta plats förbi en ogenomtränglig lager till andra sidan utan att passera barriären som just sker i E och EEprommar och Flashminnen, både när de programmeras och med tiden tappar data) så att det riskeras att misstolkas.

När Flashminnena inte längre håller sin data korruptionsfritt innan man ens sålt laptop/mobilen eller vad det nu är från affären - då kommer man förstå att detta faktiskt är ett problem redan på konsumentsidan och har varit så lägre i proffesionell/industriell sidan inom infrastruktur där saker och ting kan vara strömlöst i längre tider innan det driftsätts vid tex. Byggen som kan ta år, krav på reservdelar som kanske står i 10 år för att sedan tas i bruk etc. (och jag skojar inte, infrastruktur har grejor som måste hålla betydligt längre än 10 år)

och nej - det stoppas inte in industriklassade saker på leverantörssidan då de håller kostnaden så lågt det går, ofta efter konkurrensutsatt upphandling och resultatet blir därefter då upphandlarna sällan (läs aldrig) kommer ihåg sådana detaljer...

---

vem vet - vi får kanske se lösningar med snurrdisk som backup för flashminnet redan inbyggt från början när man är förbi QLC-minnen i packningstäthet

Permalänk

Utvecklingen går ju åt helt fel riktning. Jag visste faktiskt inte om detta för Linus tech tips tog upp saken för runt en månad sedan. Jag trodde faktiskt att saker utvecklades för att bli mer stabila och hållbara över längre tid. Den traditionella HDD marknaden har alltid strävat efter en större stabilitet då den byggt på mekaniskt rörliga delar. På min disk jag använder dagligen så både skrivs och läses det en bra bit över 100gb dagligen år ut och år in. Därför kan jag inte kasta ut den och 'investera' i en SSD disk. Då den skulle dö på väldigt snabb tid i en jämförelse.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

@hårdnackad: Err, hårdiskar kanske satsar på stabilitet på serversidan/profssidan men konsumentsidan har *alltid* handlat om mer GB för pengarna och skit i allt annat *hostSMRhost*.

När konsumenter ser två diskar på 256, 512 eller 1TB och priset är markant högre för ena varianten, så är det ganska givet vilken som säljer.

Speciellt OEM är nog intresserade, kan det spara några kronor eller öron per dator så vet vi alla vad dom kommer göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hårdnackad:

Utvecklingen går ju åt helt fel riktning. Jag visste faktiskt inte om detta för Linus tech tips tog upp saken för runt en månad sedan. Jag trodde faktiskt att saker utvecklades för att bli mer stabila och hållbara över längre tid. Den traditionella HDD marknaden har alltid strävat efter en större stabilitet då den byggt på mekaniskt rörliga delar. På min disk jag använder dagligen så både skrivs och läses det en bra bit över 100gb dagligen år ut och år in. Därför kan jag inte kasta ut den och 'investera' i en SSD disk. Då den skulle dö på väldigt snabb tid i en jämförelse.

Om du inte öppnar plånboken och köper en Optane disk >.<" 40 000 TBW livstid. Men runt 20 kkr för 750 GB Dock runt 60 mikrosekunder latens, så de e ju nice!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boibo:

@hårdnackad: Err, hårdiskar kanske satsar på stabilitet på serversidan/profssidan men konsumentsidan har *alltid* handlat om mer GB för pengarna och skit i allt annat *hostSMRhost*.

När konsumenter ser två diskar på 256, 512 eller 1TB och priset är markant högre för ena varianten, så är det ganska givet vilken som säljer.

Speciellt OEM är nog intresserade, kan det spara några kronor eller öron per dator så vet vi alla vad dom kommer göra.

Dock lite lessamt när man efter 5 år har förbrukat 10-50% av kapaciteten när cellerna dör :/

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Min surfdators SSD 840 EVO är drygt 50000 timmar gammal och ca 52 TB skrivet, vilket ger ungefär 24 GB/dygn i skriven mängd räknat på den här tiden, wear count är 209 (240 GB-disk) och då man kan räkna ca 1000 omskrivningar innan den är slutskriven så har jag 4/5-delar kvar av kapaciteten och skulle ta ca 20 år till innan jag skrivit disken slut...

Skulle jag ha skrivit 100 GB/dygn så så hade jag kanske förbrukat 80% av disken totala kapacitet efter 50000 timmar eller ca 5.75 År.

Så nej - en standardkonsument med normal surfvanor och begränsat användning av torrent och att flytta runt stora filer, kommer knappast skriva slut en SSD som är 240 GB och större, och så länge datorn används var dag så kommer det heller inte vara bekymmer med bitröta pga. glömd data i flashminne.

Det är först när datorn ställs undan (för en ny) och kanske startas med halvårs mellanrum med allt större mellanrum som problemen kommer förr eller senare med bitröta i SSD. med andra ord en dator som tas ur bruk så skall man flytta viktig data till annan lagring - kanske tom en diskimage av disken till annan lagring

Permalänk
Medlem

^5-6 år är väl ändå lite i underkant att räkna på livslängd på en dator. (ofta så blir det ju så att när en speldator ersätts, så får den leva vidare som surfdator)

Men bortsett från det, vad händer med bärbart? Laptops har ju en tendens att kunna bli liggande en längre tid utan användning. Och numera så är det ju vanligt med SSD i lappen, ofta lite billigare diskar, med tendensen att använda TLC eller till och med QLC för att hålla ner priset på lagringen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Min surfdators SSD 840 EVO är drygt 50000 timmar gammal och ca 52 TB skrivet, vilket ger ungefär 24 GB/dygn i skriven mängd räknat på den här tiden, wear count är 209 (240 GB-disk) och då man kan räkna ca 1000 omskrivningar innan den är slutskriven så har jag 4/5-delar kvar av kapaciteten och skulle ta ca 20 år till innan jag skrivit disken slut...

Skulle jag ha skrivit 100 GB/dygn så så hade jag kanske förbrukat 80% av disken totala kapacitet efter 50000 timmar eller ca 5.75 År.

Så nej - en standardkonsument med normal surfvanor och begränsat användning av torrent och att flytta runt stora filer, kommer knappast skriva slut en SSD som är 240 GB och större, och så länge datorn används var dag så kommer det heller inte vara bekymmer med bitröta pga. glömd data i flashminne.

Det är först när datorn ställs undan (för en ny) och kanske startas med halvårs mellanrum med allt större mellanrum som problemen kommer förr eller senare med bitröta i SSD. med andra ord en dator som tas ur bruk så skall man flytta viktig data till annan lagring - kanske tom en diskimage av disken till annan lagring

840 Evo är ju en gammal disk, nyare noder med mindre celler och QLC har ännu kortare livslängd.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

^5-6 år är väl ändå lite i underkant att räkna på livslängd på en dator. (ofta så blir det ju så att när en speldator ersätts, så får den leva vidare som surfdator)

Men bortsett från det, vad händer med bärbart? Laptops har ju en tendens att kunna bli liggande en längre tid utan användning. Och numera så är det ju vanligt med SSD i lappen, ofta lite billigare diskar, med tendensen att använda TLC eller till och med QLC för att hålla ner priset på lagringen.

Jo - det kommer att bli ett allt allvarligare bekymmer när även QLC-minnen börja bli ett antal år gamla och i mer sällan använd utrustning - men den dagen den sorgen eftersom tillverkarna (utom just snurrdisktillverkarna - faktiskt) verkar inte bry ett skit om det utan bara tittar på på mesta lagring på så liten kiselyta som möjligt.

Snart är SSD/NVMe-minnen att betrakta som batteribackuppad RAM-minne där man har ett antal veckor på sig att få det strömförsörjt igen innan det börja tappa data.... vi är allt närmare den totala digitala glömskan/blackout där viktigare saker som aldrig skrivs ned på annan media än flash-minne - kommer att förloras för alltid - och då menar jag inte bara fotografier på familjen utan mycket viktigare saker än så.

Permalänk
Snusfri

Själv vill jag ha minst 4TB ssd's med lång hållbarhet, mindre viktigt med latens och hastighet, 400MB+ och jag är nöjd.

Har en nas med 32TB för media, men vill byta ut mina hdds mot ssd, men det är för dyrt idag med tanken på utrymmet jag behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Min surfdators SSD 840 EVO är drygt 50000 timmar gammal och ca 52 TB skrivet, vilket ger ungefär 24 GB/dygn i skriven mängd räknat på den här tiden, wear count är 209 (240 GB-disk) och då man kan räkna ca 1000 omskrivningar innan den är slutskriven så har jag 4/5-delar kvar av kapaciteten och skulle ta ca 20 år till innan jag skrivit disken slut...

Skulle jag ha skrivit 100 GB/dygn så så hade jag kanske förbrukat 80% av disken totala kapacitet efter 50000 timmar eller ca 5.75 År.

Så nej - en standardkonsument med normal surfvanor och begränsat användning av torrent och att flytta runt stora filer, kommer knappast skriva slut en SSD som är 240 GB och större, och så länge datorn används var dag så kommer det heller inte vara bekymmer med bitröta pga. glömd data i flashminne.

Det är först när datorn ställs undan (för en ny) och kanske startas med halvårs mellanrum med allt större mellanrum som problemen kommer förr eller senare med bitröta i SSD. med andra ord en dator som tas ur bruk så skall man flytta viktig data till annan lagring - kanske tom en diskimage av disken till annan lagring

Får man fråga hur man undersöker hur lång livslängd jag har kvar. Min gamla SSD på 240 GB dog nyligen efter ca 4 års tid. Har inte använt torrents särskilt mycket men i och med att hårddisken var liten fick jag installera samt avinstallera spel från steam och gog rätt ofta. Nu har jag en styck 1 TB SSD men jag vill helst slippa samma överraskning.

Permalänk
Medlem

SSD har stor andel 'sjukdomar' delat gemensamt med snurrdiskar - dvs. det kan bli problem på kontrollerkortssidan eftersom sådan är uppbyggd samma sätt hos båda med massor av lödda kretsar och komponenter och om när det går sönder på den delen går inte att förutsäga - det kan gå sönder efter 14 veckor som nyinstallerad eller det kan hålla över 10 år utan problem... i detta skiljer det inte ifrån snurrdiskar i haveribenägenhet då det är slumpmässigt mellan exemplaren om och när det blir problem.

varför din 240 GB gick sönder på fyra år är svårt att sia om då det inte är nämnt någon märke, hur många TBW skrivet (indirekt hur många P/E-cykler förbrukat) och hur stor del av diskens totala lovade mängd var förbrukat.

Om det är en noname-SSD som kraschat efter 4 år så är det inte helt förvånande medans om det är en samsung-disk som kraschat så är det mer förvånande även om dessa inte heller är helt 100% säkra.

totala mängden skriven byte kan ofta läsas ut med disken medföljande managerprogram och mycket kan läsas i SMART som antal P/E-cykler och med kännedom om det är MLC eller TLC-minne kan ge en uppskattning på vad som är kvar om man inte kan läsa ut sådan från SSD:s datablad.

post 177 (decimal) eller 4D hexadecimalt i SMART brukar ange status på hur mycket som är förbrukat - först en betygssättning och är current mycket större värde än threshold så finns det marginal kvar och raw-värdet på samma rad anger hur många gånger samma flashblock har skrivits om.

om 'current' är typ 80 och 'treshold' typ 0 så kan man i stort sett säga att man bara 'slitit' på disken till 20 % av dess totala kapacitet och 80% är kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

SSD har stor andel 'sjukdomar' delat gemensamt med snurrdiskar - dvs. det kan bli problem på kontrollerkortssidan eftersom sådan är uppbyggd samma sätt hos båda med massor av lödda kretsar och komponenter och om när det går sönder på den delen går inte att förutsäga - det kan gå sönder efter 14 veckor som nyinstallerad eller det kan hålla över 10 år utan problem... i detta skiljer det inte ifrån snurrdiskar i haveribenägenhet då det är slumpmässigt mellan exemplaren om och när det blir problem.

varför din 240 GB gick sönder på fyra år är svårt att sia om då det inte är nämnt någon märke, hur många TBW skrivet (indirekt hur många P/E-cykler förbrukat) och hur stor del av diskens totala lovade mängd var förbrukat.

Om det är en noname-SSD som kraschat efter 4 år så är det inte helt förvånande medans om det är en samsung-disk som kraschat så är det mer förvånande även om dessa inte heller är helt 100% säkra.

totala mängden skriven byte kan ofta läsas ut med disken medföljande managerprogram och mycket kan läsas i SMART som antal P/E-cykler och med kännedom om det är MLC eller TLC-minne kan ge en uppskattning på vad som är kvar om man inte kan läsa ut sådan från SSD:s datablad.

post 177 (decimal) eller 4D hexadecimalt i SMART brukar ange status på hur mycket som är förbrukat - först en betygssättning och är current mycket större värde än threshold så finns det marginal kvar och raw-värdet på samma rad anger hur många gånger samma flashblock har skrivits om.

om 'current' är typ 80 och 'treshold' typ 0 så kan man i stort sett säga att man bara 'slitit' på disken till 20 % av dess totala kapacitet och 80% är kvar.

Jag får tacka för svar, inser att jag behöver läsa på lite för att förstå allt

Permalänk
Entusiast

Det lär nog vara en tid framöver som traditionella hårddiskar (snurrande rost ) har den stora fördelen med lång livslängd och hög lagringskapacitet.
Den hållbara lösningen är enlig mig fortfarande att ha OS på en mindre snabb och driftsäker SSD, och det stora lagringsbehovet på en rymlig hårddisk. Satsa på en 7200 RPM eller 10 000 RPM's hårddisk med låg accesstid (< 9 ms) för en acceptabel prestanda även på den fronten.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Ändrade mitt inlägg till TLC

Gillar inte att man ska behöva offra livslängd och latens för att få en billigare SSD :/ Ge mig 1 TB SLC !

Skrivet av HC-8315:

Men de skulle bli dyrt så in i...

Problemet är att det är konkurrensmässigt självmord att sälja SLC till marknaden idag.
Du kan se en 4TB QLC disk som en 1TB SLC disk, för mer eller mindre, det är vad det är. Där tillkommer lite för ECC nivåer mm, men en 1TB SLC = 2 TB MLC = 3TB TLC = 4TB QLC. Och tittar vi på prisjakt idag får du ge i runda slängar minst 1250kr/TB av TLC NAND, så din 1TB SLC, bara i NAND, kostar närmare 4000kr med det billigaste skit NANDet (då det blir en låg volym prod troligen närmare 5-6kkr).

MLC finns på en del nivåer än idag, då det ger enormt mer för pengarna, då du behöver bara 50% av mängden rå NAND celler. 2000kr för 1 TB är nog inte så farligt i den aspekten. Men pga få tillverkare, och lite behov:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4659872 ... så kostar den 3000kr istället.
Och en SSD som har motsvarande 1TB SLC: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4681388 ... kostar strax över 5000kr.

NAND är dyrt... mao.

Skrivet av hakan78:

Man brottas ju fortfarande med problem på TLC med data som går förlorad utan strömtillförsel. Hur blir det då med QLC? 2 år klarar sig SLC i 20 grader. MLC 8-12 månader i 20 grader. 20 dagar klarar TLC i 20 grader. NAND QLC har 7 dagar. Det går fetbort för mig då min dator står avstängd off the grid 3 veckor emellanåt.

Dessutom vad skall man stora diskar till när man inte kan lagra något på dom? Rena speldiskar och serverdiskar lär vara enda användningsområdet.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu vet jag inte var du fått dessa uppgifter, men de stämmer inte ens i närheten.
Har själv tester på flera olika SSDer med både MLC och TLC som klarar ligga 1 år utan ström, utan att tappa data. En del klarade sig bättre än andra, men din data är inte i farozonen.

Tom så att samma test gjordes senare på när diskarna var 90% utslitna... och ändå klarade diskarna i nästan samtliga fall detta galant. Prestandan är ett problem på dessa nivåer, då självklart blir där cell-urladdning, men ECC nivåerna och dagens kontrollers klarar av detta.

Tex även en 850/840EVO (D fw) som körts till dessa nivåer (typ totalt utslitna) hade rejält med låg prestanda i läsning, men båda diskarna rättade till sig själv utan att användaren behövde göra något mer än att använda disken.

Ang QLC är jag lite orolig dock, för man ser hur fort visst NAND tappar data. De kan säkert ösa på mer ECC och göra dem läsbart, men QLC kan på viss typ av NAND bli lite för mycket. Om man dock ser det som att när TLC kom, var det rent ut skit... prestandan var usel, och du hade usel P/E cykler... så jag tror det är pga det är för ungt än.

Idag är TLC väl moget och 3000 P/E är inte ovanligt att kunna få i high-end, och 1000-1500 P/E är nog det mest vanliga för konsument nivåer. Kopplat med 1 TB disk pratar vi PB-nivå skrivningar... vilket är rätt svårt att hinna göra i normalt bruk inom 5 års garanti ändå. Och prestandan? Ta en titt här:
https://www.tomshardware.com/reviews/samsung-970-evo-ssd-revi...
Native Flash Performance 970 EVO: 1,200 MB/s
Det är 2x SATA absolut max... skrivet efter SLC cachen är slut, rakt till TLC. Så helt ärligt... bara disken är stor nog att kunna skriva till alla NAND paket parallellt, så är TLC prestanda sällan problem idag. Och notera, detta är inte ens deras "plus" NAND.

Sen tänker du... men detta är ju WD/Toshiba, okej:
http://www.thessdreview.com/featured/wd-black-sandisk-extreme...
Då tar vi en titt på 1TB WD Black, med BICS 3 (där både 4 och 5 ska vara snabbare)... HD Tune grafen visar 1,4GB/s direkt till TLC.

Och WD/Toshibas NAND har utmärkt cell-urladdnings kontroll. Phison kontrollern som ofta använda utanför high-end har också kanon bra hantering av det.

Så jag förväntar mig att QLC kommer mogna det med, där man letar bättre isoleringar, bättre design och förbättringar över tid. Den första generationen är ju TLC NAND där man pressar gränserna, och de rekommenderar jag inte. Ofta för de har inte hunnit verken mogna eller testas tillräckligt... men det kommer ske över tid.

Kan även tillägga att MLC diskar idag med bra NAND lär klara 2år utan problem. SLC disk jag testade 7 år med fungerade fint den med... men än jag litar på någon modern mekanisk disk idag öht, som är precis lika beroende på LDPC som TLC NAND är.

Skrivet av Esseboy:

840 Evo är ju en gammal disk, nyare noder med mindre celler och QLC har ännu kortare livslängd.

840 EVO är faktiskt sämre än många moderna 3D NAND. Undantaget kanske är Intel/Microns.
840 EVO gjordes på 19nm 2D NAND, Samsung/Toshiba gör sina på 20-30+ nm 3D stackat NAND, så varje cell är faktiskt större än de var i den fasen där TLC började komma in i bilden. Intel/Micron är de enda som kör på samma "floating-gate" teknik, och 16nm NAND, och MX500/Intel 545-660-760 osv, kör alla på detta NAND. De har svårt att stacka över 64-lager pålitligt dock, vilket är anledningen varför Micron vill satsa på Charge-Trap nu (samma som Samsung/WD-Toshiba gör).

Som det är just nu, är Toshiba-WDs NAND faktiskt det bästa på marknaden. Inte på alla aspekter, men på många, och speciellt skalbarhet, vilket artikeln visar genom att när andra satsar på 96-lager, går de på 128-lager. Tror jag läste något om att 200+ lager inte är omöjligt för den tekniken de kör, medan Samsung tex kommer ha riktigt svårt med pålitlighet efter 96/128 lager, och som sagt Intel redan gett upp den biten och vill nod-krympa istället.

Min poäng är... nyare kan vara både bättre och sämre. Vi är inte i samma 2D floating gate värld längre. Och även där var tex Toshiba/Sandisk 15nm TLC mer stabilt än Samsungs 21nm och Intels 20nm, och det 2D NANDet används faktiskt än idag i budget diskar som tex A400 från Kingston, med Phison kontroller, som klarar av det NANDet perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Gillar inte att man ska behöva offra livslängd och latens för att få en billigare SSD :/ Ge mig 1 TB SLC !

Om jag förstått det rätt så ska väl alla NAND-varianter gå att använda som SLC, dvs en TLC går att köra som en SLC men kapaciteten sjunker förstås till 1/3.

I så fall skulle man teoretiskt kunna köpa en 3TB TLC (eller 4TB QLC, eller 2TB MLC) och använda den som en 1TB SLC, det borde räcka att byta firmware.

Vore väldigt trevligt om man kunde ladda ned sådan alternativ firmware från tillverkarna, så fick man välja själv.

Visa signatur

5950X, 3090