Permalänk
Medlem

Datorbygge

Hej, jag är nyfiken på om det här bygget jag lagt ihop från Inet kommer funka bra?

https://www.inet.se/produkt/b1070711/datorbygge

Lite tveksam på minnet, för det överstiger original frekvensen som moderkortet har, på 2666 MHz, men moderkortet kan överklocka till 4266 MHz, och så valde jag att övergå rekommenderad hastighet och valde 3000 MHz, och undrar om det fortfarande funkar utan problem eller om de inte kommer funka och bör köra på 2666 MHz minnen istället?

Fixat in bildlänken! /Mod
Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Jag var inne och redigerade in din bild så att den syns i ditt första inlägg istället.

Lycka till med ditt köp!

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)

Permalänk

Jodå. Men är du helt säker att du har tillräckligt med RGB ?

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Jodå. Men är du helt säker att du har tillräckligt med RGB ?

Tveksamt 😉 Men känner att nätaggregatet är väl lite overkill med rgb, men vill inte ha ett för dyrt nätaggregat, lite komiskt att säga så när jag lägger typ 24k på en dator 😅 och här kostar det 1kr per watt, och det är ändå rgb, så jag kände why not typ 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Jodå. Men är du helt säker att du har tillräckligt med RGB ?

Men som sagt, det går med 3000 MHz minnen? Behöver jag överklocka dem i bios? Och samma med moderkortet, det är ju original inställt på 2666, vad/hur behöver jag göra för att "tweaka" så det blir högre frekvenser?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ShtBoii: inga problem med minnena. Du ser vad jag har och vilket moderkort
Däremot undrar jag varför du inte går för 9700k som CPU istället?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

Varför inte ta bort alla extra fläktar och lägg mer pengar på ett lite bättre grafikkort?
Det ingår ju ändå 4st 120mm i det chassiet du valt.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

@ShtBoii: inga problem med minnena. Du ser vad jag har och vilket moderkort
Däremot undrar jag varför du inte går för 9700k som CPU istället?

Well, för 9700k har 8 cores och 8 threads, och 8700k har 6 cores och 12 threads, och som jag uppfattat det är fler threads bättre till Streaming, editing och sånt, och att endel spel tar nytta av hyperthreadding oxå 🤔
Jag ska skaffa VR och typ börja streama det, kanske börja lägga nåt klipp här och där om det känns rätt osv 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Varför inte ta bort alla extra fläktar och lägg mer pengar på ett lite bättre grafikkort?
Det ingår ju ändå 4st 120mm i det chassiet du valt.

Lite pga jag vill ha ett tre fläktar grafikkort, ser coolt ut mest, plus 2060, är mer rätt pris, för ska jag ha en 3 fläktar 2070 eller högre så blir det helt plötsligt mellan 1000-2500 dyrare. Visserligen, tar jag bort alla extra fläktar kanske de bara blir 1500 dyrare, men känns inte som prestandan på kanske 20-40 fps mer är värt när jag ändå kommer lätt få över ca 130-140, troligtvis mer. Sen har jag extra fläktar för jag ska hålla det lite kyligare än bara "standard" för tänkt på kanske trycka upp processorn till 4.0-4.2, vilket nog är mer till vattenkylningen, men det bidrar säkert, plus grafikkorts temperaturen håller sig definitivt lägre oxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Allt det här är up for change, det här är ett framtida köp till sommaren, men bra att ha framförhållning och veta vad som kan bytas ut till bättre, för inom någorlunda samma priser och så. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ShtBoii:

Well, för 9700k har 8 cores och 8 threads, och 8700k har 6 cores och 12 threads, och som jag uppfattat det är fler threads bättreSkickades från m.sweclockers.com

2 riktiga CPU-kärnor till är oftast bättre än Hyperthreading.

Permalänk
Inaktiv

Hmm en dator för 24 000 med ett 2060? Jag dömer inte men känns som att det folk skrivit innan lite att man kanske kan flytta om vad man lägger krutet på men vill man hellre ha rgb än ett 2070 eller tom 2080 så är det helt fine Sen är jag överraskad att ingen skrivit "Bygg ihop den själv, det är ju halva nöjet!!" vilket i mitt tycke är helt sant. Jag har varit pc-nörd hela livet men byggde ihop min första dator helt själv för bara ett halvår sedan. Läskigt men förvånande enkelt efter att ha kollat på ett par guider på youtube (kolla inte på guiden av The Verge haha)

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Hmm en dator för 24 000 med ett 2060? Jag dömer inte men känns som att det folk skrivit innan lite att man kanske kan flytta om vad man lägger krutet på men vill man hellre ha rgb än ett 2070 eller tom 2080 så är det helt fine Sen är jag överraskad att ingen skrivit "Bygg ihop den själv, det är ju halva nöjet!!" vilket i mitt tycke är helt sant. Jag har varit pc-nörd hela livet men byggde ihop min första dator helt själv för bara ett halvår sedan. Läskigt men förvånande enkelt efter att ha kollat på ett par guider på youtube (kolla inte på guiden av The Verge haha)

Lycka till!

Kollat in olika ram, och när de inte är rgb och fortfarande snyggt i mina ögon så skiljer det 50 kr per pack, så 100 kr totalt på ram minnena.
Och fläktarna så gäller det kanske totalt 280 kr där det är snygga fläktar utan rgb och bara en led färg istället för fri rgb, vilket betyder kanske upp till 500 kr, utan rgb, men själva grejen med rgb är inte customization, det är att det känns lyxigare och mer flashigt för sina vänner, som en penisförlängare 😅 Men fortfarande med bra kvalité 👌
Och på som sagt kan 1000 kr, får jag inte ett jätte mycket bättre grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan någon kanske bygga ihop en bra dator då, som pallar VR klokt, har bra vattenkylning, och en 3fläktars grafikkort, som har minst 2666mhz max 3200, 32 gb ram, med specifikt det chassit och ssd:n är viktigast 😅 Sen vad som är rgb och inte, spelar väl mindre roll, men vill ha snyggt. Det här är förta ihopbygget med lite kunskap, är ingen mega koll, men jag har vart solid gamer i hela livet 😅
Så kan jag jämföra och tänka på olika delar? Upp till 25-26 tusen. För vill ha något som håller en bra standard ca 4 år framåt utan några problem (bortsett att de kommer nytt nästan varje år) men ändå va i stark liga med mycket liksom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@ShtBoii: Man kan ju få en windows10nyckel för ca 200 kr på internet och det är ändå legit så där kan du spara 1000 kr om du är villig att "mecka lite"

Edit: Orkar inte kika igenom om nån annan frågat detta men är du säker på att du behöver 32gb ram och inte 16gb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

@ShtBoii: Man kan ju få en windows10nyckel för ca 200 kr på internet och det är ändå legit så där kan du spara 1000 kr om du är villig att "mecka lite"

Edit: Orkar inte kika igenom om nån annan frågat detta men är du säker på att du behöver 32gb ram och inte 16gb?

Rätt så, jag brukar ha rätt mycket saker igång, plus jag vill kunna ha VR och streama det samtidigt utan några komplikationer, plus kommer med all sannolikhet börja Edit some clips and stuff, och endel spel börjar ha 16 gb ram som recommended och grejer, med tanke på jag vill ha något som håller lång tid framåt oxå, så bör inte det skada själva bygget känner jag 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShtBoii:

Hej, jag är nyfiken på om det här bygget jag lagt ihop från Inet kommer funka bra?

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1070711/datorbygge
https://www.inet.se/produkt/b1070711/datorbygge

Lite tveksam på minnet, för det överstiger original frekvensen som moderkortet har, på 2666 MHz, men moderkortet kan överklocka till 4266 MHz, och så valde jag att övergå rekommenderad hastighet och valde 3000 MHz, och undrar om det fortfarande funkar utan problem eller om de inte kommer funka och bör köra på 2666 MHz minnen istället?

Tbh builden är ju fullständigt trash utan RGB SSD

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShtBoii:

Well, för 9700k har 8 cores och 8 threads, och 8700k har 6 cores och 12 threads, och som jag uppfattat det är fler threads bättre till Streaming, editing och sånt, och att endel spel tar nytta av hyperthreadding oxå 🤔
Jag ska skaffa VR och typ börja streama det, kanske börja lägga nåt klipp här och där om det känns rätt osv 😊

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...
Tror ej 8700k slår 9700k i något test, skulle lätt valt 9700k före 8700k.
Om du vill åt fler trådar så kan du byta ut lite bling bling mot att gå upp till en i9:a

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Tbh builden är ju fullständigt trash utan RGB SSD

Haha, eller hur! Jag hade en hyper x rgb ssd i builden förut, men sen bah, nu får de räcka 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...
Tror ej 8700k slår 9700k i något test, skulle lätt valt 9700k före 8700k.
Om du vill åt fler trådar så kan du byta ut lite bling bling mot att gå upp till en i9:a

Så om jag bara byter upp till i9 9900k, så är det good?
Och när jag startar upp datorn då, utan installerat Windows (always had The privilege as a White man med förinstallerat Windows lol) skippar man själva installations fasen och köper en nyckel via nätet då? Och sedan aktiverar den? Från vilken sida isåfall?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ShtBoii: Ja precis. Du kan antingen köpa en nyckel på nätet eller så köper du det från t.ex. inet.
Om du köper nyckel på nätet så får du ladda ner windows till en usb sticka från microsofts hemsida:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Skrivet av ShtBoii:

Men som sagt, det går med 3000 MHz minnen? Behöver jag överklocka dem i bios? Och samma med moderkortet, det är ju original inställt på 2666, vad/hur behöver jag göra för att "tweaka" så det blir högre frekvenser?

Skickades från m.sweclockers.com

@ShtBoii: För att få 3000 enklast så aktiverar du en XMP profil i din BIOS