Permalänk

QPAD 8K - Utgått? Ersättare?

Hade en underbar FUNC MS-3 (eller ja, blev några stycken pga. halvdan byggkvalité, men bra garanti!) innan den försvann, då bytte jag till QPAD 8K. Ett steg ner från MS-3 men bästa ersättaren såvitt jag kunde se. Har haft den i lite över ett år nu och scrollhjuls-klicken har blivit dålig, man får ta i en del för att den ska registrera ett klick. Upptäckte till min förskräckelse att den inte går att få tag på längre :'(

Någon som har någon aning om varför? Va sjutton gör man nu? Finns det någon annan stor mus som funkar som ersättare (Mionix kan inte mäta sig i storlek)? Varför är det så ****** svårt att få tag på en stor mus nuförtiden?

Permalänk
Medlem

Ja Mionix NAOS 7000 är ju ersättaren som först kommer i tanken men gissar att det är den du menar inte funkar?
Ersättaren för 8K är väl Qpad OM-75 iaf i formen, vet exakt spec?

Större möss är svårt ja, du skulle ju kunna öppna upp och rengöra QPADen, ofta är det bara en fråga om just smuts och skit som letat sig in när scroll klicken börjar bli seg. Var försiktig bara när du tar bort glidytorna under så att de är hela och fina och kan sättas tillbaka utan problem, sedan ta lite IPA rengöring eller liknande och tvätta.

Enda andra alternativet jag kan på rak arm är DM2 Comfy men det är en NAOS 7000 med annat namn typ.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Grejjen med Mionix NAOS 7000 är att den dels är lite mindre än QPAD men också att fem-fingergreppet är vinklat ner mot musmattan mera, vilket gör att fingrarna egentligen skrapar i om man bara lägger dem där. Det är med andra ord någon slags hybrid mellan claw och "vanlig". OM-75 har inga vidare specs vad jag kan se, sen kan jag inte påstå att jag gillar den vita glossy färgen

Kanske prövar och öppnar musen någon dag, men känns lite risky. Men tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Ja Mionix NAOS 7000 är ju ersättaren som först kommer i tanken men gissar att det är den du menar inte funkar?
Ersättaren för 8K är väl Qpad OM-75 iaf i formen, vet exakt spec?

Större möss är svårt ja, du skulle ju kunna öppna upp och rengöra QPADen, ofta är det bara en fråga om just smuts och skit som letat sig in när scroll klicken börjar bli seg. Var försiktig bara när du tar bort glidytorna under så att de är hela och fina och kan sättas tillbaka utan problem, sedan ta lite IPA rengöring eller liknande och tvätta.

Enda andra alternativet jag kan på rak arm är DM2 Comfy men det är en NAOS 7000 med annat namn typ.

OM-75 lanserades före 8K.

Senaste mössen efter 8K Laser och 8K Optical är DX-5 och DX-20.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

OM-75 lanserades före 8K.

Senaste mössen efter 8K Laser och 8K Optical är DX-5 och DX-20.

Menade att den har samma form om han vill ersätta som 8K, men om dx versionerna har form är de ju alternativ då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Vangen:

OM-75 lanserades före 8K.

Senaste mössen efter 8K Laser och 8K Optical är DX-5 och DX-20.

Mm såg ut som det. Tror jag känt på DX mössen och de är ju schyssta men ja, inget femfingersgrepp där tyvärr.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att märket "Svive" har exakta kopior av Qpad 8K, osäker på om de har köpt licensen eller så men de finns att köpa på komplett mm. (Svive Titan V Pro)

Visa signatur

"Far and away the best prize life offers, is the chance to work hard at work worth doing"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Func var lite unika i sin form. Inte riktigt samma form på Qpad 8K som är något mindre i bredd.
Samma med Naos.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Min började strula för ca 3-4v sedan.
8k optical finns inte längre om man inte köper via ebay.
Däremot finns 8k laser hos qpad.

Har nyss köpt en en Dream machines comfy 2s, men den fick grabben för låg (samma som mionix 8200 i storlek).
Sedan köpte jag en Qpad om-75 men den ligger på posten ännu var billigt 169:- på maxgaming atm.
(ska se om den ev kan ersätta min gamla 8k, ev skruvar jag isär och tar delarna hjul och brytare till min.

Men köpte oxå en Steelseries rival 600 i förrgår rea på mediamarkt, tror jag kommer kunna köra på den trots inte stödet för lillfingret kört en del BFV där funkar det bra, (CS har jag inte testat ännu).

Kör ca Palmgrip 90% ?på Rivalen. imot 100% på 8k.

Edit : Ser att måtten på 8k Dimensioner, 125 x 42 x 90. Vikt, 155 g
Samma som Svive som komplett har.
https://www.komplett.se/product/975645/gaming/gamingmoss-tang...

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

Är själv på min tredje 8K, fick den senaste på garantin. Problemet jag har är att det är så otroligt dålig kvalitet på den, jag skulle gärna betala det dubbla priset för en med samma form och bättre kvalitet.

Visa signatur

"Far and away the best prize life offers, is the chance to work hard at work worth doing"

Permalänk

Ja är ju segt att alla dessa femfingergreppsmöss ska vara sån halvdan kvalité. Mailade qpad för ett par veckor sen och de svarade snabbt med att det går att beställa 8K från deras webshop. Stod att både optisk och laser var ej i lager så svarade snabbt, men efter det fick jag inget svar (detta var alltså ca 1 v innan jul).

Men tack iaf för alla tipsen om Svive! Har aldrig hört om märket och tycker inte deras text på musen ser jättenajs ut, men de har ju helt klart fått tag på Qpads design till 100%. Skumt, men vafan, får bli en sån!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neras:

Vill minnas att märket "Svive" har exakta kopior av Qpad 8K, osäker på om de har köpt licensen eller så men de finns att köpa på komplett mm. (Svive Titan V Pro)

Snarare att de köpt från samma tillverkare. Inte konstigare än att alla (?) deras tangentbord ser precis ut som Asus Echelon, Rosewill Apollo, Max Nighthawk och en hel drös andra. Har för mig att just Func har släppt samma tangentbord även de.. Sådär det funkar. Det finns en tillverkare som kontaktas av olika företag som sen bara sätter på sin egen logga och kanske kommer med lite egna specifikationer.

Skulle inte förvåna mig om ni kan hitta precis samma mus med nån annan logga på bara.

Men köp Logitech istället och bli nöjda, är mitt råd

Permalänk
Medlem

@phedd: Jag har grävt mig igenom väldigt många möss, tyvärr är det otroligt få som passar mina björnramar till händer. Det är inte bara storleken, utan även den där härliga lilla "hyllan" för ringfinger och lillfinger som måste vara med.

Jag tycker att Qpad8k känns väldigt billig och skulle mer än gärna byta upp mig för dyra pengar. Exakt samma form fast med bättre material, något som inte känns så fruktansvärt plastigt. (Blink blink till någon med en sjuk setup för 3D-printing eller så )

Visa signatur

"Far and away the best prize life offers, is the chance to work hard at work worth doing"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fgblomqvist:

Ja är ju segt att alla dessa femfingergreppsmöss ska vara sån halvdan kvalité. Mailade qpad för ett par veckor sen och de svarade snabbt med att det går att beställa 8K från deras webshop. Stod att både optisk och laser var ej i lager så svarade snabbt, men efter det fick jag inget svar (detta var alltså ca 1 v innan jul).

Men tack iaf för alla tipsen om Svive! Har aldrig hört om märket och tycker inte deras text på musen ser jättenajs ut, men de har ju helt klart fått tag på Qpads design till 100%. Skumt, men vafan, får bli en sån!

Skickades från m.sweclockers.com

Säg till om du tycker den är duglig ersättare imot 8k?

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Skrivet av infocus:

Säg till om du tycker den är duglig ersättare imot 8k?

Yes hör av mig i denna tråd när det blivit ett köp. Tyvärr blir det nog inte förräns om ett par månader då jag lite halvt överlever med Qpaden (eftersom det "bara" är skrollklicken som är död) men också då sparkontot skördades på en ny dator senaste veckan. Men som sagt, lika bra att rapportera tillbaka ändå såvida ingen annan hinner före.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fgblomqvist:

Yes hör av mig i denna tråd när det blivit ett köp. Tyvärr blir det nog inte förräns om ett par månader då jag lite halvt överlever med Qpaden (eftersom det "bara" är skrollklicken som är död) men också då sparkontot skördades på en ny dator senaste veckan. Men som sagt, lika bra att rapportera tillbaka ändå såvida ingen annan hinner före.

Jag kommer nog hinna före, beställde idag Svive rea nu 349:- på komplett.
testade Om-75 den får dottern. Formen exakt men det glansiga gör att det blir klibbigt och jag lider inte ens av handsvett.
Drivrutinerna gick inte ens att hitta vart man ställer in dpi. orginal ska det vara 400-800-1600. men fick bara 2st att fungera utan programvaran. Den stödjer inte 1000hz utan gick ned till 500hz automatiskt varje gång.

Min Qpad får duga, fast scrollen tryck knapp fungerar sedan mus knapp 4 är död.
Så åter kommer ang Svive i slutet av nästa vecka.

Mvh

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Skrivet av infocus:

Jag kommer nog hinna före, beställde idag Svive rea nu 349:- på komplett.
testade Om-75 den får dottern. Formen exakt men det glansiga gör att det blir klibbigt och jag lider inte ens av handsvett.
Drivrutinerna gick inte ens att hitta vart man ställer in dpi. orginal ska det vara 400-800-1600. men fick bara 2st att fungera utan programvaran. Den stödjer inte 1000hz utan gick ned till 500hz automatiskt varje gång.

Min Qpad får duga, fast scrollen tryck knapp fungerar sedan mus knapp 4 är död.
Så åter kommer ang Svive i slutet av nästa vecka.

Mvh

Tackar, mycket uppskattat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fgblomqvist:

Men tack iaf för alla tipsen om Svive! Har aldrig hört om märket och tycker inte deras text på musen ser jättenajs ut, men de har ju helt klart fått tag på Qpads design till 100%. Skumt, men vafan, får bli en sån!

Designen som Qpad har på sina möss fanns på marknaden i 1-2 år innan Qpad släppte sina möss. De har ju bara köpt in några. Gav själv upp på dem för de går bara sönder, och fick värre musarm efter ett tag. Blev mycket bättre i arm/axel av att byta till en g502 från Logitech.
Och den har levt dubbelt så länge som någon qpad mus gjorde för mig (slår aldrig i sakerna, brytarna ger helt enkelt bara upp efter någon månad).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infocus:

Jag kommer nog hinna före, beställde idag Svive rea nu 349:- på komplett.
testade Om-75 den får dottern. Formen exakt men det glansiga gör att det blir klibbigt och jag lider inte ens av handsvett.
Drivrutinerna gick inte ens att hitta vart man ställer in dpi. orginal ska det vara 400-800-1600. men fick bara 2st att fungera utan programvaran. Den stödjer inte 1000hz utan gick ned till 500hz automatiskt varje gång.

Min Qpad får duga, fast scrollen tryck knapp fungerar sedan mus knapp 4 är död.
Så åter kommer ang Svive i slutet av nästa vecka.

Mvh

Om du är lite fingerfärdig och verkligen vill ha samma mus så är det alltid samma problem med knapparna, det är plastbrytaren under knappen som är sliten. Du kan alltså ta en lödkolv och smälta bort den befintliga och löda dit en ny. Antingen från en gammal mus eller om du hittar reserv att köpa.

@BergEr: Har själv testat G502 Proteus Spectrum. Aldrig haft så ont i min hand när jag måste trycka in både ringfinger och lillfinger på sidan. Tyvärr måste jag ha en liten avsats för fingrarna så de inte släpar i mattan eller måste tryckas in på sidan av musen.

Visa signatur

"Far and away the best prize life offers, is the chance to work hard at work worth doing"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neras:

@BergHa: Har själv testat G502 Proteus Spectrum. Aldrig haft så ont i min hand när jag måste trycka in både ringfinger och lillfinger på sidan. Tyvärr måste jag ha en liten avsats för fingrarna så de inte släpar i mattan eller måste tryckas in på sidan av musen.

Märker ärligt ingen skillnad på det, med 5k/8k släpade lillfinger i musmattan och samma med den här. Hade den varit större hade det kanske fungerat men tyvärr är ju alla möss designade för småbarn :/

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@fgblomqvist

Lite sen men lika bra det. (ang svive)
Jopp det är precis samma som Qpad i for under står samma saker runt optiken fast annan stil.
annars programvaran är nästan lika det finns inte auto surface men det spelar inte mig nån roll iaf.
Skönt att kunna klicka på mus 4 igen samt att man kan klicka på scrollen för att öppna fönster utan att våld trycka som med trasiga musen.

Har beställt brytare till alla knappar ifrån china. så jag ska testa reparera gamla bettan. dock så känner man hur sliten den är i plasten imot den nya.

Mvh

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk

@infocus

Yes bättre sent än aldrig! Tack så mycket för inputen, låter bra. Då får det definitivt bli en sån nästa gång jag åker hem till Sverige. Lycka till med repareringen (och hör gärna av dig om hur det går, ifall du orkar)

Permalänk
Medlem

Har QPAD gått i konkurs nu?

Permalänk
Skrivet av Landelusen:

Har QPAD gått i konkurs nu?

Nä det tror jag inte? Men de gav upp på 8K/5K mössen.

Permalänk
Medlem

@fgblomqvist: deras hemsida går inte att nå, deras grejer går inte att köpa längre. Känns som konkurs

Permalänk
Skrivet av Landelusen:

@fgblomqvist: deras hemsida går inte att nå, deras grejer går inte att köpa längre. Känns som konkurs

Jaha, sorry prövade bara deras engelska: https://www.qpad.com/shop/en/
Funkar fortfarande
Kanske är deras Svenska division som läggs ner?

Permalänk
Avstängd

Vad jag kan finna så finns qpad 8k att köpa än i Sverige. Att öppna dessa möss o fixa med är simpelt. Gjort det själv på min 5k. Hållit nu i 11 år snart tror jag

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fgblomqvist:

Jaha, sorry prövade bara deras engelska: https://www.qpad.com/shop/en/
Funkar fortfarande
Kanske är deras Svenska division som läggs ner?

Vad skönt att den sidan funkar iaf. Har nästan bara qpad-grejer och gillar dem som tusan! Hoppas att min magkänsla är fel

Permalänk
Medlem

Väcker denna igen med en fråga om Svive Titan V Pro.

Hur ser inställningsmöjligheterna för denna ut? Är det fasta DPI-lägen eller är det ställbart efter eget tycke? Har haft QPAD 5k men så gick den sönder och så köpte jag FUNC MS-3 R2 och nu har den börjat glappa så behöver en ny. Och som tråden tagit upp så verkar det inte finnas några vettiga femfingergrepps möss längre så denna är typ det enda alternativet.

Permalänk
Medlem

Köpte mig en Svive Titan V Pro för drygt en månad sedan, har varit iväg och provat andra möss men blev aldrig riktigt nöjd. Det är EXAKT samma mus som Qpad 8K, det finns dels tre lägen för att växla DPI på musen, samt programvara om du vill justera vilken DPI de olika lägena ska ha.

Visa signatur

"Far and away the best prize life offers, is the chance to work hard at work worth doing"