Cd-Rom läsaren slutade helt plötsligt läsa skivor

Permalänk
Medlem

Cd-Rom läsaren slutade helt plötsligt läsa skivor

Hejsan!

Har en fråga gällande min dator som har Windows 98SE installerat.
Helt plötsligt slutade CD-rom läsaren att läsa skivor från att tidigare ha fungerat problemfritt.
Det var som att läsaren försökte att läsa skivan men "dog" och gav upp efter några sekunder.
Jag har kollat under System och Enhetshanteraren där det fanns ett gult utropstecken vilket
vad jag förstår indikerar knas. Vad kan man vidta för åtgärder härifrån?
Är CD-rom läsaren trasig eller är det någon drivrutin som saknas?

Jag öppnade chassit och kollade för att se så att sladdarna till CD-rom läsaren satt i ordentligt.
Jag drog ut dom och satte i dom igen.
När jag startade nästa gång så fanns inte CD-rom enheten på datorn längre. Är som att den gått upp i rök.
Hur kan den bara ha försvunnit sådär?
Jag testade att koppla in en annan CD-rom läsare men datorn verkade inte vilja hitta någon CD-rom enhet då heller.

Jag gick in i BIOS för att kolla ifall något blivit galet och efter det så måste något ha blivit ännu galnare för nu
visas bara en svart skärm med texten "Operativsystem saknas".

Antar att det krävs en fabriksåterställning, men hur går man tillväga i det här fallet om CD-romläsaren inte skulle
fungera?

Jag vet inte vad det är för olika delar i datorn då det är en dator jag köpt av en annan person och datorn har fungerat
felfritt innan den fick för sig att inte läsa cd-romskivor.
OBS! Min kunnighet på datorer kan bli mycket bättre, i dagsläget är den relativt begränsad.

Mvh/Niklas

Permalänk
Medlem

Om det är win98-burk så är den åldersmässigt i området milleniumskiftet eller däromkring - dvs. burken är rätt gammal - och elektronik kan ge upp väldigt plötsligt som det verka ha gjort med din cdrom-läsare.

har den USB ?? - Har den SATA ??

Gissar att den är så gammal att det inte finns något av vardera och då är det installation via CDROM eller diskett som gäller. Skall du köpa ersättnings CDROM så är det förmodligen PATA-baserad sådan som gäller och då blir det att titta efter begagnat.

nätverksboot (PXE) fungerar bara om BIOS och nätverkskort stöder sådant och det är tveksamt om detta var ens påtänkt vid den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

har den USB ?? - Har den SATA ??

Den har faktiskt USB men ej SATA - det är IDE.

Jag testade att koppla in en annan CD-romläsare som jag vet fungerar sen tidigare. Det gick att öppna luckan osv. men
datorn verkade inte vilja hitta den heller. Vad kan det bero på? Tänkte göra mig en fabriksåterställning nämligen.

Mvh/Niklas

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

En fråga om en dator med Windows 98 SE hör mer hemma i forumet Datorkomponenter > Retro än i forumet Datorer och system > Stationära datorer > Support och övrigt.

Därför har jag flyttat det här inlägget i enlighet med §3.2 i forumreglerna.

Hoppas att du på det sättet kan få bättre hjälp!

/Moderator

Permalänk
Rekordmedlem

Jag antar att det är ditt moderkort och inte cdn som gått sönder, du kan ju kolla om cdn spelar musikskivor, det brukar ju finnas hörlursutgång direkt på dem så plugga i lurar , lägg i en musikskiva och tryck play direkt på cdn, det ska funka bara den får ström, du kan lossa idekabeln om du vill när du provar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tror mer på att det är IDE-kabeln det är fel på, de är iofs. inte lika känsliga som SATA-kablar, men det kan bli fel på dem också.

Råkade nyligen ut för att en av mina datorer konstant tappade ena DVD'n, och efter att ha bytt ut IDE-kabeln, så slutade den tappa den, och det fanns inget direkt synligt fel på kabeln.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tack för era åsikter! Ska försöka mig på att fabriksåterställa datorn då jag ska testa att sätta i en ny cd rom läsare och se om det blir skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad som är fel men när jag satte i startdisketten för Windows 98SE för att återställa datorn så står det att det inte finns någon hårddisk(?) efter att jag valt "fdisk". Jag kommer alltså inte längre i processen. Hur tar jag mig förbi det här problemet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NickeP86:

Jag vet inte vad som är fel men när jag satte i startdisketten för Windows 98SE för att återställa datorn så står det att det inte finns någon hårddisk(?) efter att jag valt "fdisk". Jag kommer alltså inte längre i processen. Hur tar jag mig förbi det här problemet?

Syns disken i bios ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Syns disken i bios ?

Nej, den har försvunnit där också. Nåt galet har hänt tyvärr. :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NickeP86:

Nej, den har försvunnit där också. Nåt galet har hänt tyvärr. :/

Du kan prova att ansluta till en annan ideport, annan kabel

Skifta runt lite och försöka få reda på vad som är trasigt och tänk på att bygla rätt om du flyttar runt delar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Har testat att bytt IDE kablar och skiftat runt som du nämnde men CD rom läsaren vägrar att fungera.
Jag bytte hårddisk och då kunde datorn identifiera hårddisken.
Men något verkar stå galet till med datorn och CD rom läsaren då jag bytt några stycken nu och även IDE kablar, kanske ligga bra att göra sig av med datorn?

Är det någon som för övrigt vet en bra samlingssida om man behöver drivrutiner till Windows 98SE?

Tack!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NickeP86:

@mrqaffe: Har testat att bytt IDE kablar och skiftat runt som du nämnde men CD rom läsaren vägrar att fungera.
Jag bytte hårddisk och då kunde datorn identifiera hårddisken.
Men något verkar stå galet till med datorn och CD rom läsaren då jag bytt några stycken nu och även IDE kablar, kanske ligga bra att göra sig av med datorn?

Är det någon som för övrigt vet en bra samlingssida om man behöver drivrutiner till Windows 98SE?

Tack!

Det är ju underligt att moderkortet hittar en hdd men inte en cd om du använder samma port och kabel, har du provat alla kombinationer av bygling och placering på kabeln ? har du provat cdn i en annan dator ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Är det någon som för övrigt vet en bra samlingssida om man behöver drivrutiner till Windows 98SE?

Inte för Win98 specifikt utan generellt för Windows.
Universal Driver 100000 For All Windows
Observera att länken för nerladdning är den under bilden.

Edit.
Vet inte om det går att ladda ner den, då jag fick: Please turn off your proxy.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Tack det fungerade för mig! Det verkar vara en hel del filer i den här zippen. Svårt att se vad som är vad då filregisteret bara har en bokstav följt av siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

@Belzader: Tack det fungerade för mig! Det verkar vara en hel del filer i den här zippen. Svårt att se vad som är vad då filregisteret bara har en bokstav följt av siffror.

Du installerar via enhetshanteraren, dvs. du högerklickar på de/n som har ett utropstecken och väljer egenskaper, sedan väljer du "Drivers" fliken och där klickar du på "Update Driver", i det nya fönster som ploppar upp väljer du "Browse my computer for driver software" sedan i fältet under där det står "Search for drivers in this location" pekar du på den mapp där du har packat upp filen, sedan klickar på "Next" det söks då igenom mappen för eventuellt passande drivrutin.

Angående problemet att CD'n inte hittas, du kan installera Win98 från HDD istället, genom att koppla in disken på en annan dator och kopiera skivan till disken, och sedan när du har kopplat in disken på datorn igen bootar du upp datorn från diskett, (detta kräver iofs, att datorn har diskett station och att du har en bootbar diskett), sedan bytar du till Win98 mappen och när den är vald så skriver du setup.exe eller install.exe (jag kommer inte ihåg vilket det är), Win98 kommer då att installeras från disk istället.

En stor fördel med att installera på detta viset, är att när det behövs filer från installations mappen (vilket det ofta krävs i Win98), så kommer det automatiskt att sökas i den mappen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag begriper verkligen ingenting. Idag testade jag att starta datorn för att se ifall jag återigen kunde installera om Windows 98 då jag hade problem med det då CD-rom läsaren strulade. Men den här gången visade datorn inga felmeddelanden alls utan bootade vidare till Windows 98 och allt såg ut som förut. Trodde jag hade systemåterställt hela datorn förut men det hade jag visst inte.

Dock så kvartstår problemet med att datorn inte hittar CD-rom enheten. Jag testade att koppla in en annan, som jag vet fungerar, CD-romspelare i datorn men då hittar inte datorn den. Om jag använder den gamla CD-rom enheten så hittar datorn den men det låter som att CD-romläsaren knappt orkar läsa skivor så just den här CD-rom läsaren som datorn faktiskt hittar verkar inte fungera.

Så hur gör jag för att datorn ska hitta en fungerande Cd-romenhet? Finns inga konflikter i enhetshanteraren heller.
Tacksam för tips!

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det för modeller på dina komponenter, är de tidstypiska 20 år gamla kan de ju ha åldrats en del.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Jag begriper verkligen ingenting. Idag testade jag att starta datorn för att se ifall jag återigen kunde installera om Windows 98 då jag hade problem med det då CD-rom läsaren strulade. Men den här gången visade datorn inga felmeddelanden alls utan bootade vidare till Windows 98 och allt såg ut som förut. Trodde jag hade systemåterställt hela datorn förut men det hade jag visst inte.

Dock så kvartstår problemet med att datorn inte hittar CD-rom enheten. Jag testade att koppla in en annan, som jag vet fungerar, CD-romspelare i datorn men då hittar inte datorn den. Om jag använder den gamla CD-rom enheten så hittar datorn den men det låter som att CD-romläsaren knappt orkar läsa skivor så just den här CD-rom läsaren som datorn faktiskt hittar verkar inte fungera.

Så hur gör jag för att datorn ska hitta en fungerande Cd-romenhet? Finns inga konflikter i enhetshanteraren heller.
Tacksam för tips!

När du bytt cd-läsare, står de i rätt master/slave konfiguration? Det borde inte vara ett problem om du har 2 IDE-kanaler (vilket man normalt hade), men sitter de på samma måste enheterna vara byglade rätt. Du kan ju kolla bak på cd-läsaren om den står som slave.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

När du bytt cd-läsare, står de i rätt master/slave konfiguration? Det borde inte vara ett problem om du har 2 IDE-kanaler (vilket man normalt hade), men sitter de på samma måste enheterna vara byglade rätt. Du kan ju kolla bak på cd-läsaren om den står som slave.

För att det ska fungera, så måste den andra enheten vara byglad som master, så är det enklare att bygla båda som cableselect.
Dock så kan det vara så att med vissa enheter så fungerar detta inte utan man måste bygla som master/slave.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: De ligger runt millenieskiftet så runt 20 år stämmer bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

När du bytt cd-läsare, står de i rätt master/slave konfiguration? Det borde inte vara ett problem om du har 2 IDE-kanaler (vilket man normalt hade), men sitter de på samma måste enheterna vara byglade rätt. Du kan ju kolla bak på cd-läsaren om den står som slave.

När det gäller rätt master/slave konfiguration så är jag osäker på vad det menas. Det sitter två "uttag" på moderkortet som cd-romen och hårddisken ska in i, så mycket vet jag. Kollade bak på cd-läsaren och det finns ett uttag där det står slave, master eller cable select men till det uttaget finns ingen sladd och har inte suttit någon där när jag fick datorn heller. Det enda kablar som suttit i är Power och IDE kabeln.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NickeP86:

@mrqaffe: De ligger runt millenieskiftet så runt 20 år stämmer bra.

Har en cd läsare (IDE) som jag kan skänka till dig om du behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

För att det ska fungera, så måste den andra enheten vara byglad som master, så är det enklare att bygla båda som cableselect.
Dock så kan det vara så att med vissa enheter så fungerar detta inte utan man måste bygla som master/slave.

Sorry om jag verkar trög men vad innebär det att bygla i det här fallet och vilka enheter talar vi om? I min dator finns det totalt cd-rom, cd-brännare, floppy drive och en hårddisk om vi talar enheter.

Permalänk
Medlem

@Alle22: Det vore himla snällt! Det skulle jag gärna ta emot!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NickeP86:

@Alle22: Det vore himla snällt! Det skulle jag gärna ta emot!

Inga problem, vi kan ta det vidare i PM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NickeP86:

Sorry om jag verkar trög men vad innebär det att bygla i det här fallet och vilka enheter talar vi om? I min dator finns det totalt cd-rom, cd-brännare, floppy drive och en hårddisk om vi talar enheter.

Alla ide enheter måste vara rätt byglade.
Din diskettstation är det enda som inte ansluter till en ide buss utan den har en korsad kabel i stället.
En cd skulle kunna se ut så här men byglingarna är samma på alla ide-enheter

Cable select, slave och master är de val du kan bygla beronde på var på kabeln du kopplar in enheten, byglingarna måste vara korrekt gjorda för att det ska funka.
Du kan tex inte ha 2 master eller slave på samma kabel.
Du kan inte ha en slave ensam på en kabel.
Du kan inte blanda Cable select och master eller slave utan att ta hänsyn till var på kabeln enheterna är inkopplade.
En del kontrollers accepterar inte cable select.
En del kontrollers accepterar endast en master på kabeln (ingen slave eller cable select går att koppla in på en sådan port)

Sata eliminerade dessa byglingsproblem genom att endast ha en enhet per kabel.

Kabelns kontakter är kodade så här, är det bara en kontakt i vardera änden på kabeln är det bara master på kabeln, en slave kan aldrig finnas ensam på en kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Sorry om jag verkar trög men vad innebär det att bygla i det här fallet och vilka enheter talar vi om? I min dator finns det totalt cd-rom, cd-brännare, floppy drive och en hårddisk om vi talar enheter.

Se mrqaffes inlägg ovan. Notera att det är viktigt att kabeln kopplas in med rätt kontakt i moderkortet.

Du har som du sa två kontakter på moderkortet, dvs två IDE-kanaler. Byglingen är en liten "jumper" som kortsluter två pinnar mot varandra, och den kopplas vertikalt på bilden som mrqaffe har i sitt inlägg

Det jag skulle gjort är att se till att du har hårddisken som master på första IDE-kanalen och sedan cd-läsaren som master på andra kanalen.

Det har blivit lättare att bygga datorer än det var för 20 år sedan :).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Alla ide enheter måste vara rätt byglade.
Din diskettstation är det enda som inte ansluter till en ide buss utan den har en korsad kabel i stället.
En cd skulle kunna se ut så här men byglingarna är samma på alla ide-enheter
http://ps-2.kev009.com/eprmhtml/eprma/pic/cdrom_1.gif
Cable select, slave och master är de val du kan bygla beronde på var på kabeln du kopplar in enheten, byglingarna måste vara korrekt gjorda för att det ska funka.
Du kan tex inte ha 2 master eller slave på samma kabel.
Du kan inte ha en slave ensam på en kabel.
Du kan inte blanda Cable select och master eller slave utan att ta hänsyn till var på kabeln enheterna är inkopplade.
En del kontrollers accepterar inte cable select.
En del kontrollers accepterar endast en master på kabeln (ingen slave eller cable select går att koppla in på en sådan port)

Tack så mycket för mycket info! Jag försöker verkligen förstå det här men har inte kopplat rätt i huvet riktigt än.
Om man tänker den bilden du länkade på IDE kabeln. Ena uttaget ska ju vara till cd-läsaren och den andra till moderkortet, men den i mitten, måste den sitta någonstans? Och ska det vara någon kontakt i det uttaget som det står master/cable select/slave?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Tack så mycket för mycket info! Jag försöker verkligen förstå det här men har inte kopplat rätt i huvet riktigt än.
Om man tänker den bilden du länkade på IDE kabeln. Ena uttaget ska ju vara till cd-läsaren och den andra till moderkortet, men den i mitten, måste den sitta någonstans? Och ska det vara någon kontakt i det uttaget som det står master/cable select/slave?

Nej, har man bara en enhet man vill ansluta, så kan man ignorera den i mitten, och både ja & nej angående cable select/master/slave, det är på enheten (cd-rom/hdd) man byglar som cable selct/master/slave.
En cd-rom måste byglas som antingen cable select eller master om man bara har en ansluten.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.