Permalänk
Medlem

Vår VW Touran visar ungefär 5 km för sakta upp till 100, sen är det 5-7 km fel efter det. Brukar ha farthållaren på 95 på 90-väg, så blir det perfekt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Är det inte så att hastighetsmätaren ofta visar ca 5-10% för hög hastighet? Har för mig att det var så "förr i tiden"..

Så är det. Det gäller de flesta bilar och bilmärken. Hur många är det inte som råkat köra 10 km för fort enligt mätaren och ändå inte fått fartkameran att reagera? Det beror på detta faktiskt 😁
"Glädjemätare" kallades det förr....miljöbonus får man väl kalla det idag 😁 på min c1a visar mätaren ca 8-9 km/h fel när jag kör i 100 km/h.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Min privata bil kan visa 10km/h för lite så det leder ju till att man oftast kör 120 på motorvägen.
Jobbbilen visar typ 4-6km/h för lite så vid 100 skyltar sätter man ju farthållaren på 104.

Trodde det va allmänbildning ^^,

Sen som någon skrev så tycker jag också det är mer regel än undantag att man kör för fort nu. Började på allvar när de sänkte alla hastigheter så fortsatte folk att köra som de alltid gjort och ingen bryr sig egentligen om skyltarna längre, vi bara kör.

Varför ska det va 50 på en landsväg med bara åkrar på varje sida när det va 70 förut lixom...

Det enda som respekteras någorlunda idag är 30 skyltarna runt skolor kan jag tycka, där är de flesta duktiga. Men på andra ställen är det nästan fri fart som gäller.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Å andra sidan så minskar inte risken för olyckor när någon konsekvent kör för långsamt och det bildas långa köer och omkörningar som resultat.

Givet att man inte ligger ända upp i röven på den oerfarna föraren framför sig eller tar den vågade omkörningen där man inte har bra sikt så kan man ju alltid tillämpa det gamla "hellre 15minuter för sent än 15 år för tidigt" mantrat.

Permalänk

Finns väl ingen biltillverkare som är intresserade att deras bränsledrivna fordon skall visa korrekt hastighet på hastighetsmätaren för då kan de ju inte fuska med bränsleförbrukningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Finns väl ingen biltillverkare som är intresserade att deras bränsledrivna fordon skall visa korrekt hastighet på hastighetsmätaren för då kan de ju inte fuska med bränsleförbrukningen?

Nu kanske jag yrar, men borde det inte vara bättre/enklare/säkrare att titta på trippmätaren när man ska kolla förbrukningen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Trunk:

Nu kanske jag yrar, men borde det inte vara bättre/enklare/säkrare att titta på trippmätaren när man ska kolla förbrukningen?

Eller så läser man av den direkt i instrumenten för felvisningen påverkas ju även där lika mycket av däckens omkrets, själva mätningen av bränslemängden är tämligen exakt då den baseras på insprutningen och motorn skulle gå dåligt om bränslemängden inte stämde så det som ger mest mätfel är att få fram vilken sträcka bilen rullat och där är det ju främst omkretsen på däcken som är felkällan, nya bilar ska ju iofs även ha gps inbyggt men jag vet inte om den datan samkörs med data från mätningar från däcken för att minimera felen, bilen har ju sensorer i varje hjul som ger många pulser per varv för att man ska märka hjulspinn så man kan styra ABS/ESP och liknade system.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Givet att man inte ligger ända upp i röven på den oerfarna föraren framför sig eller tar den vågade omkörningen där man inte har bra sikt så kan man ju alltid tillämpa det gamla "hellre 15minuter för sent än 15 år för tidigt" mantrat.

Oerfarne? Hur tänker du nu?

Permalänk
Medlem

Alla bilar jag haft har varit ca 10% skillnad mot att mäta med telefon/GPS.

Har inte reflekterat över att däcken gör skillnad förrän jag köpte nuvarande bilen som är automat, sommardäcken är 18" och vinterdäcken 17" och den växlar då vid olika hastigheter (på mätaren) beroende på däck.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Nu kanske jag yrar, men borde det inte vara bättre/enklare/säkrare att titta på trippmätaren när man ska kolla förbrukningen?

Och trippmätaren och hastighetsmätaren går inte på samma givare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Att GPS:en skulle visa fel har jag väldigt svårt att tänka mig.

Det är så , men jag hade inte en aning om detta. Har ändå kört bil sen 93
Prata med en som jobbar på VW och han sa att hans passat också visar fel på 8km/h.

det är ju för att tillverkarna ska kunna svära sig fria från din eventuella fortkörningsbot som de medvetet visar högre hastighet än vad du faktiskt håller. Har aldrig ägt eller ens kört en bil som visat rätt hastighet, de ligger alltid lite under även om 8km/h kändes väl mycket. 3-5km/h är min erfarenhet

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av htbtoma:

det är ju för att tillverkarna ska kunna svära sig fria från din eventuella fortkörningsbot som de medvetet visar högre hastighet än vad du faktiskt håller. Har aldrig ägt eller ens kört en bil som visat rätt hastighet, de ligger alltid lite under även om 8km/h kändes väl mycket. 3-5km/h är min erfarenhet

Det finns regelverk både nationellt och internationellt om hur hastighetsmätarna får visa fel och de får enligt det inte visa för lite men upp till 10% för mycket (beroende på verklig hastighet) och bilen blir inte typgodkänd om mätaren inte håller sig inom toleransspannet, för äldre blir som inte är helbilsgodkända är reglerna lite slappare.

E/ECE/324/Rev.1/Add.38/Rev.2 −E/ECE/TRANS/505/Rev.1/Add.38/Rev.2 24 January 2018
Agreement Concerning the Adoption of Harmonized Technical United Nations Regulations for Wheeled Vehicles, Equipment and Parts which can be Fitted and/or be Used on Wheeled Vehicles and the Conditions for Reciprocal Recognition of Approvals Granted on the Basis of these United Nations Regulations*
(Revision 3, including the amendments which entered into force on 14 September 2017)

Addendum 38 – Regulation No. 39
Uniform provisions concerning the approval of vehicles with regard to the speedometer and odometer equipment including its installation

The speed indicated shall not be less than the true speed of the vehicle. At the test speeds specified in paragraph 5.3.5. above, there shall be the following relationship between the speed displayed (V1) and the true speed (V2).
0  (V1 - V2)  0.1 V2 + 4 km/h

https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Finns väl ingen biltillverkare som är intresserade att deras bränsledrivna fordon skall visa korrekt hastighet på hastighetsmätaren för då kan de ju inte fuska med bränsleförbrukningen?

Skrivet av Trunk:

Nu kanske jag yrar, men borde det inte vara bättre/enklare/säkrare att titta på trippmätaren när man ska kolla förbrukningen?

Skrivet av JonkenPonken:

Och trippmätaren och hastighetsmätaren går inte på samma givare?

Det är inte givaren som avgör, utan hur man hanterar signalerna från givaren.

För hastighetsmätaren finns det myndighetskrav att den skall visa fel,
dvs högre hastighet än den faktiska.

Trippmätaren kan mycket väl vara kalibrerad för "exakt" visning.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Det är inte givaren som avgör, utan hur man hanterar signalerna från givaren.

För hastighetsmätaren finns det myndighetskrav att den skall visa fel,
dvs högre hastighet än den faktiska.

Trippmätaren kan mycket väl vara kalibrerad för "exakt" visning.

Kan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Hej.
Tänkte höra med er som har bil , vad era hastighetsmätare visar vid 70km/h eller 110km/h.
Min bil är en Renault Clio 2013 som jag pendlar till jobb med , den har en digital hastighetsmätare.
Mätaren visar 70km/h men med GPS kör jag i 62km/h i 110km/h visar GPS:en 102km/h.
Det skulle vara en kul grej att få veta om andra har tänkt på detta och vad era bilar i så fall visar , jag inte tänkt på detta förrns idag.
Idag fick jag veta av en arg bilist att jag va en JÄVLA söndags körare och borde skaffa mig en snabbare bil
Så jag körde på mobilens GPS och såg då att jag låg 8km/h under , så nu vet jag varför han va så irriterad
Mvh/ Mangee

Personbilar visar alltid för lite hastighet,Lastbilar visar alltid rätt hastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Givare

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

" FRÅGA:
Det är fyra km/tim felvisning på hastighetsmätaren vid 100 km/tim. Visar då trippen fyra procent fel också?

David

SVAR:
Nej, så är i allmänhet inte fallet. Vägmätaren är oftast mer exakt än hastighetsmätaren och om allt stämmer ska den inte ha någon felvisning alls. Hos hastighetsmätaren, på bilar sålda i Europa, finns ett krav att den inte får visa för låg hastighet. Därför konstrueras den, för säkerhets skull, så att den alltid visar för hög.

Felvisningen behöver inte vara linjär, vilket innebär att den kan stiga procentuellt vid ökande fart. Vägmätaren, precis som hastighetsmätaren, är dock beroende av hjul- och däckdimension och kan därför få en felvisning vid exempelvis användning av vinterdäck.

Bengt Dieden, Vi Bilägare"

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-visar-vagmataren...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Oerfarne? Hur tänker du nu?

Att föraren kör långsamt på grund av att denne är oerfaren.

Jag tog det själv riktigt lugnt den första tiden när jag skaffat körkort. Tog tid för mig att vänja mig vid den bilen jag körde då också.

Sedan kan det finnas ett oändligt antal giltiga skäl till varför man kör långsammare.

Största faran i trafiken är bristen på hänsyn, en av grundreglerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Att föraren kör långsamt på grund av att denne är oerfaren.

Jag tog det själv riktigt lugnt den första tiden när jag skaffat körkort. Tog tid för mig att vänja mig vid den bilen jag körde då också.

Sedan kan det finnas ett oändligt antal giltiga skäl till varför man kör långsammare.

Största faran i trafiken är bristen på hänsyn, en av grundreglerna.

Aha, men att föraren skulle vara oerfaren låter lite nedsättande med tanke på att när man har erfarenhet så har man lärt sig att inte stressa på och köra för fort när omständigheterna inte tillåter det. Ofta man hör om "nykläckta" 18-åringar som kör som dårar (och för fort).

Hur som, oavsett anledningen till att föraren framför fordonet långsamt så ligger ansvaret för att inte reagera oansvarigt på den "irriterade" föraren. Något som är vanligt är ju att även när folk kör i den skyltade hastigheten så kryper det upp någon hetsig förare nästan dikt an bilen framför och skall försöka ta sig om. Det är inte konstigt att det blir olyckor...

Och som man ser här så förblindas folk gärna av "rätt hastighet" som är då minst det som skyltas, man kör något snabbare enligt hastighetsmätaren för att hamna på "rätt hastighet" och irriterar sig på idioter som ligger fem km/h för långsamt... tja, eller enligt sin hastighetsmätare faktiskt på den hastighet som man maximalt får framföra sitt fordon på den sträckan. Varför är det viktigt, att man absolut inte ligger under den exakta maxhastigheten någon gång?

Men visst, skall man köra 100 mil den dagen och vill komma fram lite tidigare så kanske det kan göra någon praktisk skillnad. Men oftast så åker man ju klart kortare sträckor.

Permalänk
Medlem

Aa har märkt detta själv på min Kia.

Är runt 6-8 km/h "fel". Kör man 100 är det egentligen ca 93 på navigatorn.
Men klagar inte, är bara bra på många sätt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Det enda som respekteras någorlunda idag är 30 skyltarna runt skolor kan jag tycka, där är de flesta duktiga. Men på andra ställen är det nästan fri fart som gäller.

Och de som verkar ha minst respekt för 30 skyltarna är de som faktiskt ska in i dessa områden, typ föräldrar som ska lämna eller hämta barn från skola osv.

Men ja, i övrigt stämmer det ganska bra med att folk håller de hastigheter som de är vana vid på vissa sträckor.
Ett bra exempel på detta är den snutt av E4 som går förbi mig, där man av någon anledning fått för sig de senaste 3-4 åren att ha 80 från typ september till april och 100 resten av tiden, detta resulterar i att under höst och vinter så ligger i princip alla för fort på denna sträckan.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Utgår också från cirka 5km/h för att inte vara den där trötta sköldpaddan som alla vill köra om. Men inget man visste innan man skaffade GPS.

haha, tyvärr så sköter volvoförarna resten, och traktorn aka sköldpaddan är verklighet

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

" FRÅGA:
Det är fyra km/tim felvisning på hastighetsmätaren vid 100 km/tim. Visar då trippen fyra procent fel också?

David

SVAR:
Nej, så är i allmänhet inte fallet. Vägmätaren är oftast mer exakt än hastighetsmätaren och om allt stämmer ska den inte ha någon felvisning alls. Hos hastighetsmätaren, på bilar sålda i Europa, finns ett krav att den inte får visa för låg hastighet. Därför konstrueras den, för säkerhets skull, så att den alltid visar för hög.

Felvisningen behöver inte vara linjär, vilket innebär att den kan stiga procentuellt vid ökande fart. Vägmätaren, precis som hastighetsmätaren, är dock beroende av hjul- och däckdimension och kan därför få en felvisning vid exempelvis användning av vinterdäck.

Bengt Dieden, Vi Bilägare"

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-visar-vagmataren...

Inget är ju hugget i sten, och det skiljer från fabrikant till fabrikant. Räcker med att trippmätaren visar 2% fel så blir det några cl fel per mil (beroende på modell och körsätt samt vart man kör). Om inte biltillverkare skulle vara intresserade av att visa hur bränslesnåla deras fordon är så skulle de ju inte fuska när de mäter bilens förbrukning. I många fall så använder man gamla däck som är mer lättrullade (och hårdare pumpade), man tejpar för karosskarvar, man kör med fulladdat batteri samt så mycket strömförbrukande saker som möjligt avstängda för att låta generatorn vila.

Vissa tillverkare har gått så långt att de kör sina tester på rullande landsväg t.o.m

Pratar vi elektronisk hantering av hastighetsmätaren så som det är i så gott som alla bilar numer så är det väl rätt självklart att man kan programmera hastighetsmätaren att visa det de vill visa. Fortfarande så är det en och samma givare för både hastighet och trippmätare och den sitter i växellådan för det mesta om inte i alla fallen.

Man måste komma ihåg att alla kör inte 2019 års modell.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JonkenPonken:

Inget är ju hugget i sten, och det skiljer från fabrikant till fabrikant. Räcker med att trippmätaren visar 2% fel så blir det några cl fel per mil (beroende på modell och körsätt samt vart man kör). Om inte biltillverkare skulle vara intresserade av att visa hur bränslesnåla deras fordon är så skulle de ju inte fuska när de mäter bilens förbrukning. I många fall så använder man gamla däck som är mer lättrullade (och hårdare pumpade), man tejpar för karosskarvar, man kör med fulladdat batteri samt så mycket strömförbrukande saker som möjligt avstängda för att låta generatorn vila.

Vissa tillverkare har gått så långt att de kör sina tester på rullande landsväg t.o.m

Pratar vi elektronisk hantering av hastighetsmätaren så som det är i så gott som alla bilar numer så är det väl rätt självklart att man kan programmera hastighetsmätaren att visa det de vill visa. Fortfarande så är det en och samma givare för både hastighet och trippmätare och den sitter i växellådan för det mesta om inte i alla fallen.

Man måste komma ihåg att alla kör inte 2019 års modell.

Jag tror de flesta mäter på ett icke drivande hjul och inte i växellådan, det brukar ge den pålitligaste indatan att göra så, åtminstone brukar trippmäteran s insignal på moderna bilar ofta komma därifrån.
Om det mäts i växellådan så märker man det på att hastighetsmätaren reagerar på hjulspinn så ut och burna och se vad som händer med mätarna...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Aa har märkt detta själv på min Kia.

Är runt 6-8 km/h "fel". Kör man 100 är det egentligen ca 93 på navigatorn.
Men klagar inte, är bara bra på många sätt.

Ett problem som jag märker av med detta är att personbilar som ligger framför tungtrafik ofta bromsar upp, vilket resulterar i att den tunga lastbilen, t.ex 60 ton, måste växla ner och förlora rörelseenergi i uppförsbackar så att man måste bygga upp denna igen vilket resulterar i högre bränsleekonomi samt miljöpåverkan.
Dessutom är det inte alltid helt lätt att passera "bromsande" personbil eftersom det tar sin tid att hitta sträckor utan möte som är tillräckligt långa med fri sikt som tillåter omkörningar för tunga och långa ekipage.
Två exempel som du säkert kan relatera till som "Karlstad-bo" är Älvenäsbron samt Bodalsbacken.

Så när jag kommer körandes i 80 km/h och hamnar bakom en personbil där föraren inte har vetskap om detta problem samt att denne oftast inte har någon som helst förståelse för något annat än sig själv så kan det kosta på ganska rejält i slutändan, speciellt eftersom detta inte är en isolerad händelse för just den stunden utan detta pågår hela tiden överallt.

Vill även inflika att missvisande hastighetsmätare än väldigt sällsynt hos lastbilar, jag har upplevt detta i endast en modell av en gammal IVECO från tidigt 2000-tal. Nu utesluter detta inte att det inte existerar men jag skulle vilja påstå (utan statistik) att detta är ett icke fenomen hos lastbilar.
Hur ser det ut med bussar, någon som vet?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Är det inte så att hastighetsmätaren ofta visar ca 5-10% för hög hastighet? Har för mig att det var så "förr i tiden"..

de är så fortfarande

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd

En del nyare bilar, vet inte riktigt hur vanligt det är, har en optisk mätare som komplement till den som mäter på hjulen. Upptäckte det när jag provkörde Volvo S80 V8 AWD på rullar, den faktiska hastigheten på rullarna visades på en skärm och bilens mätare slackade efter ganska rejält mot denna. Dock kom den ju upp i rätt hastighet efter några sekunder. Körde man på vanlig väg så följde hastighetsmätaren hastigheten mycket bättre. Lite över förstås, det är det normala, men det fanns ingen fördröjning i alla fall.

Angående reglerna så fanns det lite fakta i senaste numret av Vi bilägare:

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror de flesta mäter på ett icke drivande hjul och inte i växellådan, det brukar ge den pålitligaste indatan att göra så, åtminstone brukar trippmäteran s insignal på moderna bilar ofta komma därifrån.
Om det mäts i växellådan så märker man det på att hastighetsmätaren reagerar på hjulspinn så ut och burna och se vad som händer med mätarna...

Ja exakt, man brukar se på hastighetsmätaren om ett drivhjul spinner, men då de flesta bilar har antispinn idag så märks det knappt då systemet är så snabbt.

Skiljer säkerligen från bil till bil hur man valt att lösa detta men du kan ju titta på tuben på hur extremt trimmade bilars hastighetsmätare beter sig när de spinner loss på asfalten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Ett problem som jag märker av med detta är att personbilar som ligger framför tungtrafik ofta bromsar upp, vilket resulterar i att den tunga lastbilen, t.ex 60 ton, måste växla ner och förlora rörelseenergi i uppförsbackar så att man måste bygga upp denna igen vilket resulterar i högre bränsleekonomi samt miljöpåverkan.
Dessutom är det inte alltid helt lätt att passera "bromsande" personbil eftersom det tar sin tid att hitta sträckor utan möte som är tillräckligt långa med fri sikt som tillåter omkörningar för tunga och långa ekipage.
Två exempel som du säkert kan relatera till som "Karlstad-bo" är Älvenäsbron samt Bodalsbacken.

Så när jag kommer körandes i 80 km/h och hamnar bakom en personbil där föraren inte har vetskap om detta problem samt att denne oftast inte har någon som helst förståelse för något annat än sig själv så kan det kosta på ganska rejält i slutändan, speciellt eftersom detta inte är en isolerad händelse för just den stunden utan detta pågår hela tiden överallt.

Vill även inflika att missvisande hastighetsmätare än väldigt sällsynt hos lastbilar, jag har upplevt detta i endast en modell av en gammal IVECO från tidigt 2000-tal. Nu uteslutar detta inte att det inte existerar men jag skulle vilja påstå (utan statistik) att detta är ett icke fenomen hos lastbilar.
Hur ser det ut med bussar, någon som vet?

Bussar mäter också hastighet korrekt. Har kört 7-8 olika modeller från Volvo, merca och Scania. På de ca 10 jag har kontrollerat så stämmer det exakt med gps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Borde ju vara hur enkelt som helst att göra en exakt hastighetsmätare som visar absolut hastighet oavsett däcksdimensioner och satelitåtkomst.
Vi har ju tekniken i alla datormöss sedan slutet på 90 talet !