Permalänk

Frågor om mitt första pc build

Tjeenare. Jag är sprillans ny till detta forumet och detta är mitt första inlägg så ursäkta ifall jag inte vet om några "customs" som ni har här.

Här är en lista som jag har fixat ihop efter massa research. Har aldrig tidigare byggt en pc så har ingen real world experience utan endast det jag kollat upp på internet.

Jag ska köra på 1080p och spelen jag ska köra är, The Witcher 3, Monster hunter world, Rocket league, Apex, Overwatch och Battlefield 1. Kommer också göra lite lätt 3d rendering och video editing

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600 (1 789 kr hos NetOnNet)
Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2060 OC 6GB (GV-N2060OC-6GD) (3 990 kr hos NetOnNet)
Chassi: Fractal Design Meshify C TG (749 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC (1 690 kr hos Inet)
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB (1 279 kr hos Komplett)
HDD: WD Intern hårddisk Blue Desktop HDD 1TB (490 kr hos NetOnNet)
PSU: EVGA BQ 500W (699 kr hos Dustin)
Summa: 10 686 kr

Skulle denna datorn hantera de krav jag ställer ovanför?

Jag undrar också om valet utav grafikkort och ifall jag kan spara pengar genom att skaffa 1660 ti istället för 2060 och samtidigt få en bra upplevelse på de spelen jag vill spela. Jag skulle också vilja ha tips på en bra budget 1080p 75(ish)hz monitor som skulle passa med detta bygget. Desto billigare ju bättre!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut men glöm inte en SSD

Permalänk
Medlem

Jag har inte jättebra koll på 2060 vs 1660 och annat du frågat efter, men en sak vet jag... det nästintill ett brott att 2019 inte ha sitt operativsystem på en SSD. Så om du inte har en liggandes bör du köpa en.

Ett tips är att du kollar runt lite på olika kit från butikerna. Ofta är de knappt dyrare än att köpa från olika butiker samt att det är skönt att alla garantiärenden m.m. sköts från samma ställe. Nackdelen är att man inte får välja komponenter själv, något som vissa inte bryr sig om medan andra hellre kör windows på en sliten gammal mekanisk disk.

Permalänk
Medlem

Om du vill spara pengar och målet är 1080p 75hz ish. Då skulle jag rent spontant tipsa om ett xfx radeon rx 590 fatboy, kostar 3090:- på komplett. Och para ihop det med en freesync skärm. t ex en AOC 24,5" LED G2590VXQ den är 1080p 75hz och freesync. kostar 1790:- även den på komplett.

Nu har jag bara gjort en snabb koll på komplett, så det kan ju finnas andra "bättre" skärmar i samma prisklass.

Men däremot så måste jag insistera på att du köper en ssd åtminstone en typ 120gb för windows.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk

Klarar man sig på 8gb Ram?

Tjeeenare

Jag funderar på om jag kan spara lite pengar genom att börja med 8 gb ram och sedan uppgradera framöver ifall det blir alldeles för lite och jag stöter på för mycket problem pga av det.

Om det är alldeles för problematiskt med bara 8 gb ram, vilka andra delar kan jag kompromissa på för att få ett billigare pris?

Jag ska köra på 1080p och spelen jag ska köra är, The Witcher 3, Monster hunter world, Rocket league, Apex, Overwatch och Battlefield 1. Jag ska skaffa en msi b450 Carbon AC tillsammans med Ryzen 5 2600

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tjena!

Det BORDE inte vara några problem, jag har klarat mig på 8gb ram i 4-5 år

Visa signatur

I7 13700KF - RTX 3070 - ASUS VG27A - Corsair K70 RGB - Logitech G502
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Permalänk

Med tanke på användningsområdet så är nog RAM mängden det du borde spara in på i detta fall, 8GB RAM är sällan ett problem i spel

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av Veerz:

Tjena!

Det BORDE inte vara några problem, jag har klarat mig på 8gb ram i 4-5 år

Skrivet av Emil Hansson:

Med tanke på användningsområdet så är nog RAM mängden det du borde spara in på i detta fall, 8GB RAM är sällan ett problem i spel

Ok. Hur stor påverkan har hastigheten? Om jag till exempel kör på antingen 2666Mhz eller 3000Mhz, Blir det en större skillnad?

Permalänk

12k Gaming och workstation PC

Tjenare!

Min budget är 10k upp till 12k och jag ska huvudsakligen spela på den. Spelen jag ska köra är, The Witcher 3, Monster hunter world, Rocket league, Apex, Overwatch, Battlefield 1 och förmodligen en del andra som jag inte kan komma på nu. Jag planerar att i framtiden göra lite lätt 3d modeling/rendering och andra "workstation" relaterade grejor men inget proffesionellt utan endast hobby.

Jag har ingen skärm eller tangentbord men resten av tillbehören har jag. när det gäller tangentbordet har jag nog redan bestämt mig att jag vill ha Razer Ornata Chroma men har ni bättre förslag lämna gärna dem.

Wireless Wifi och bluetooth är ett måste och kan inte skippas då jag använder huvudsakligen trådlösa hörlurar och mitt rum är på övervåningen medans routern är nere.

I min lilla erfarenhet jag har så tror jag att det kan vara lite svårt att få till mina krav inom min budget. Men det kanske bara är jag som är dålig att få till ett bra pris. Behövs mer info så säg såklart till. Är relativt ny till forumet

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om du verkligen har en så tajt budget så köp i alla fall 2x4GB RAM om du ska börja med 8GB RAM så att du i alla fall kan köra minnet i dual channel annars halveras minnesbandbredden(/"hastigheten") om du skulle ha 1x8GB RAM.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Mr_Mattson:

Ok. Hur stor påverkan har hastigheten? Om jag till exempel kör på antingen 2666Mhz eller 3000Mhz, Blir det en större skillnad?

Just Ryzen kan påverkas ganska mkt av minneshastighet, Så jag hade satsat på runt 3000mhz, Prisskillnaden brukar ändå vara försumbar. Det finns dock inga garantier att du kommer att kunna köra dom i specificerad frekvens, Funkar det inte får du helt enkelt köra minnena i den högsta hastighet som fungerar

Och som @fantomsmurfen nämnde så är 2x4GB att föredra, Nackdelen är då att du vid uppgradering blir låst till max 16GB om du inte byter ut alla minnesmoduler, Men är det spel som är fokus så ser jag inget större behov av 32GB i dagsläget

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

@Emil Hansson: Ok tackar! Tror jag kör på 2x4 3000mhz. Är det värt att spendera på ryzen certified minne eller kan man bara köra på vilket märke som helst?

Permalänk

Jag skulle inte på något sätt rekommendera 8GB idag. 16GB är minimum.

Inte nog med att vissa spel kräver 8GB, glöm och dröm att kunna smidigt använda datorn samtidigt.

Det är helt onödigt att spara in på ram och få en sämre upplevelse.

Permalänk
Inaktiv

Nej du klarar dig inte på 8GB RAM idag, med tanke på det kraftiga prisfallet på RAM just nu så kommer nog nästa dator få 32GB.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/awx3tq/rip_8_gb_ram_ft_the_division_2/

Permalänk
Avstängd

@Mr_Mattson: Det beror på vilken GPU du har även. har du ett Radeon kort med 8Gb Vram så klarar du dig ett tag till.
Utan spel igång vid surfande så använder min dator 6.6Gb minne. Tänk dig sen när du spelar så använder du ännu mer.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@Mr_Mattson: Kolla moderkortets QVL om du vill vara säker. 2x4GB är aningen svagt redan idag, de värsta spelen rekommenderar 12GB även om dem går att köra på 8GB utan bekymmer.
Du får dock vad du betalar för, men 2x4GB kan vara bra om du tänkt göra dig av med dem senare och skaffa 2x16 men om du tror att det ändå blir ny dator (t.ex ett AM5 moderkort med DDR5 eller motsv.) innan du uppgraderar, så är 2x8GB att rekommendera.

Själv har jag bara 1x4GB men jag har tänkt kassera det för antingen 2x8GB eller 2x16 GB, men jag tänker ha lite is i magen tills Ryzens 3000-serie landar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Skaffa moderkort med fyra minnesplatser och grafikkort med mycket minne. 3GB eller 4GB-kort tar minnet slut och använder ramminnet istället som i sin tur flaskarhalsar systemet.

Snåla på ramminnet kan du göra men inte på grafikkortsminnet.

Permalänk
Medlem

beror på om du gillar att lämna saker igång eller inte, jag brukar lämna lite internetfönster och annat igång och ligger just nu på 12 / 16 gb använt då, inget spel eller så

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Självklart beroende på vad du ska göra med din dator.. men jag skulle köpa 16GB idag. Priset har gått ned ordentligt senaste tiden/året. Hade du frågat för ett halvår sedan hade jag sagt 8GB - på grund av priset.

Se till att minnet du köper finns med på kompabilitetslistan för ditt moderkort, speciellt om den gällen Ryzen. 3000MHz eller 3200MHz hade jag siktat på, så låga latenser som möjligt.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Skrivet av Mr_Mattson:

@Dr.Pez: Ok tackar! Tror jag kör på 2x4 3000mhz. Är det värt att spendera på ryzen certified minne eller kan man bara köra på vilket märke som helst?

Det säkraste är nog att gå efter QVL till ditt moderkort som du hittar här: https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-GAMING-PRO-CARBO...

Det är dock fortfarande ingen 100% garanti att just ditt moderkort kommer att klara hastigheten på minnet

Många kommentarer här nu men jag står fast vid att 8GB ram är bättre än att spara in på något annat, Många verkar också förvirrade angående grafikminne, systemminne, allokering och faktisk användning

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av Mr_Mattson:

Tjeeenare

Jag funderar på om jag kan spara lite pengar genom att börja med 8 gb ram och sedan uppgradera framöver ifall det blir alldeles för lite och jag stöter på för mycket problem pga av det.

Om det är alldeles för problematiskt med bara 8 gb ram, vilka andra delar kan jag kompromissa på för att få ett billigare pris?

Jag ska köra på 1080p och spelen jag ska köra är, The Witcher 3, Monster hunter world, Rocket league, Apex, Overwatch och Battlefield 1. Jag ska skaffa en msi b450 Carbon AC tillsammans med Ryzen 5 2600

Tack på förhand!

Från en till förvirrad?
Du kan ju spela alla spelen på ett gtx 1060 eller ett rtx 2080, men där är det stor skillnad i pris.
Är det inte bättre att köpa tillräckligt med ram från början och sen ett prisvärt grafikkort och sen om några år uppgradera grafikkort om man känner att det inte räcker till?

Sen beror det lite på om man har saker igång medans man spelar, även installerade program kan vara igång utan att man tänker på det och kan äta minne. För varje autostartat program är ju igång... steam, origin, battle.net mm... osv. Sen kan ju något få för sig att uppdatera i bakgrunden medans man spelar.
Och de spelen du räknar upp är ju de nyaste(apex iaf) så jag hade nog sänkt grafikkraven och haft minne som blir över och kommer något spel senare som du funderar på som är sämre optimerat så har man så det räcker.
Sen en annan sak, jag har för mig att om grafikminnet tar slut så går det över till ramminnet där så då blir det också lagg om man har för lite.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad alla menar med att det inte går. Jag kör 8gb ram med en gtx 970 I 1080p och jag kan köra allt utan problem. Från gta 5 till apex legends till witcher 3.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon kanske redan har påpekat det, men priserna på RAM är väl på väg till en normal nivå? Inte som det brukade vara förut, tvärdyrt och verkligen inte värt det. Nu bör man väl kunna satsa på min. 16GB?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att jag hade smålagg i fortnite när en av min 8gb stickor inte fungerade.. kan ju ha varit placebo också :9

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Skrivet av Flibbertigibbet:

Jag skulle inte på något sätt rekommendera 8GB idag. 16GB är minimum.

Inte nog med att vissa spel kräver 8GB, glöm och dröm att kunna smidigt använda datorn samtidigt.

Det är helt onödigt att spara in på ram och få en sämre upplevelse.

Håller helt och hållet med, bara windows 10 och ett par chrome tabbar så har man förbrukat tillräckligt för att få en dålig upplevelse i spel och annat.. 8 fungerar till en dator some inte skall användas till något annat än surfning.

Permalänk
Avstängd

Chrome äter minne, vill du köra 100+ tabbar i Chrome samtidigt som du spelar eller gör annat tyngre så bör du ha mer än 8GB. För bara spelande i 1080p räcker 8 hur bra som helst.

Permalänk

Klarar man sig inte med 8GB så är det något skit med datorn eller bakom spakarna.
Men rekommenderar starkt att köpa 16GB

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Nu blev det väldigt många och väldigt många blandade svar hahah tack så mycket för hjälpen.

Jag har en annan tråd på köpråd där ingen har svarat alls på så om de är några här som känner för hjälpa till med att sätta ihop en lista så hoppa gärna över dit haha. Den heter 12k gaming och workstation PC. Sorry om man inte får göra nått sånt här. Jag är relativt ny till forumet hehe

Permalänk
Medlem

Testar att sätta ihop ett paket, med trådlöst nätverk och bluetooth 5.0
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12379640

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Nu blev det väldigt många och väldigt många blandade svar hahah tack så mycket för hjälpen.

Jag har en annan tråd på köpråd där ingen har svarat alls på så om de är några här som känner för hjälpa till med att sätta ihop en lista så hoppa gärna över dit haha. Den heter 12k gaming och workstation PC. Sorry om man inte får göra nått sånt här. Jag är relativt ny till forumet hehe

Med den budgeten har du råd med 16GB ram, jag plockade ihop ett paket på test och la in i din andra tråd.
Så får du iaf en ide om ett paket, så kan några andra sweclockers gå in och justera lite komponenter osv.
Jag har tex inte så bra koll på kompatibilitet på ram minnen och ryzen. Sedan kan man även prispressa lite eller byta ut lite komponenter.