World of Warcraft får stöd för DirectX 12 i Windows 7

Permalänk
Melding Plague

World of Warcraft får stöd för DirectX 12 i Windows 7

World of Warcraft blir först ut med DirectX 12-stöd i Windows 7, något som introduceras i och med den senaste uppdateringen för spelet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu kommer de krypande till korset med en DX12 uppdatering för win 7? bättre sent än aldrig...

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Master of Overkill

W7 ja 2010 ringde

Nä asså verkligen varför skulle man vara kvar lira på W7 med WoW

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kan inte vara allt för många som kör W7 där hårdvaran verkligen skriker efter DX12 stöd.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror inte målgruppen som spelar World of Warcraft på Windows 7, riktigt är samma målgrupp som känner ett behov att byta ut hård/mjukvara för att supporten till den har försvunnit.

Däremot börjar Windows 7 nu bli förlegat, inga nya cpuer från Intel/Amd har väl support för den. Vilket leder till att de flesta som kör windows 7 på en fysisk maskin har hårdvara som börjar bli gammal

Permalänk
Medlem

Jag vill personligen inte gå över till Windows OSX. Det känns inte som ett förtroendegivande steg. Jag sitter idag på 8.1. Det är jag väldigt nöjd med. Windows sju var inte heller särskilt övertygande.

Det hade varit väldigt fint att kunna sitta kvar med 8.1 och få stöd för Dx12 i framtiden också. Då hade det funnits noll anledning för mig att uppdatera, och då hade jag fått sitta kvar med det här operativsystemet. Idag stöder mitt grafikkort inte Dx12 så det är ingen jättestor grej heller.

Är det någon som har koll på hur väl implementationen av Dx12 fungerar i wow i w7 i jämförelse med i w10? Det jag har hört är "mindre bra" i den förstnämnda. Men det är ju också det första spelet som får den möjligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är väl en enorm mängd wow-spelare i mindre utvecklade länder som sitter med Windows 7, fint att dom tänker på dom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

W7 ja 2010 ringde

Nä asså verkligen varför skulle man vara kvar lira på W7 med WoW

För att en stor del av alla som spelar WoW förmodlingen inte spelar på egen gaming rig med 9900k och 2080 ti, utan på nått skabbigt internetcafé där datorerna fortf kör win 7?

Permalänk
Medlem

För mig som spelutvecklare som kodar DX12 dagligen kom den här nyheten som en stor överraskning. Vette fan om jag ens tror på den, även om det tycks ha postats officiellt från Microsoft. Allt som skrivits är rätt luddigt, så jag misstänker att det inte betyder riktigt det som marknadsföringen vill få oss att tro. Misstänker att det är lite fler DX12-level features som blivit enablade för DX11. Eller att man genom ett emuleringslager fått DX12-kod att köra på DX11. Väntar ivrigt på förtydligande från Microsoft här. GDC är nästa vecka, så om det är något mer av substans antar jag att det kommer att annonseras där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

För att en stor del av alla som spelar WoW förmodlingen inte spelar på egen gaming rig med 9900k och 2080 ti, utan på nått skabbigt internetcafé där datorerna fortf kör win 7?

Om det är ett skabbigt internetcafe, hur står är chansen att datorerna ens stöder dx12?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Om det är ett skabbigt internetcafe, hur står är chansen att datorerna ens stöder dx12?

Ser det som lite mer sannolikt att en skabbig internetcafé har Windows 7 jämfört med Windows 10 :). Inget jag har bevis på dock, bara en känsla.

Permalänk
Medlem

Vad roligt, så var bara en stor lögn när MS sa förr att dom inte kunde släppa DX12 till 7:an för att det helt enkelt inte gick utan fungerade bara på 10:an....

Börjar undra vad som händer hos MS bakom kulisserna, detta är ju en jättebra grej. Tillsammans då med att dom släpper Halo på Steam och inte tvingar folk till deras egna affär.
Någon med vett och sans som tagit över?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Boredbynoobs:

För att en stor del av alla som spelar WoW förmodlingen inte spelar på egen gaming rig med 9900k och 2080 ti, utan på nått skabbigt internetcafé där datorerna fortf kör win 7?

Då trycker man gratis uppdatera? då dom ändå inte kan köra DX12 med den hårdvaran.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Fattar inte ens varför de begränsade det till nyare Windows från första början...Ptja, jag vet ju svaret. Girighet förstås, kanske förklätt som någon typ av skitsnack visserligen men iaf.

Sitter själv kvar på W7 och allt fungerar perfekt. Byter när jag bygger nytt med Ryzen 3000-släppet. Innan dess har behovet helt enkelt inte funnits där så varför lägga tid på att installera om skiten då.

Inte hittat något med W10 som lockar liksom. Forza 7 är det väl jag saknar. Förutom det? Nada. Datorn ska klara av att använda Chrome. Check! Den ska klara av spelen jag vill lira. Check! Case closed.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Då trycker man gratis uppdatera? då dom ändå inte kan köra DX12 med den hårdvaran.

Du överskattar kompetensen hos "personalen" på ett internetcafé i filipinerna med halvöppet tak.

Plus, du måste ha äkta windows 7 för göra en legit windows 10 gratis uppdatering och dessutom så är väl det erbjudandet över sedan mer än 1 år?

Hursomhelst så har dem sett en anledning till att göra detta och jag tror dem har gjort mer research än oss två så jag bara leker med olika tankar på anledningen eftersom du inte kunde tänka dig nån anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Du överskattar kompetensen hos "personalen" på ett internetcafé i filipinerna med halvöppet tak.

Plus, du måste ha äkta windows 7 för göra en legit windows 10 gratis uppdatering och dessutom så är väl det erbjudandet över sedan mer än 1 år?

Hursomhelst så har dem sett en anledning till att göra detta och jag tror dem har gjort mer research än oss två så jag bara leker med olika tankar på anledningen eftersom du inte kunde tänka dig nån anledning.

Du kan updatera än från Windows 7 till Windows 10 än idag..
Äkta och äkta... en annan körde ju med Loader för att aktivera Windows 7 sen W7 släpptes och gör än om man inte kör med nycklar för ett par hundra kronor och det funkar fortfarande när man ska upgradera till windows 10 och gjort sen Windows 10 kom.. Microsoft verkar ju inte bry sig då de får fler användare till Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

då dom ändå inte kan köra DX12 med den hårdvaran.

Då DX12 supportas från nVidias 600-serie och amds 7000-serie så förstår jag inte riktigt varför du tycker att använda W7 automatiskt innebär att ens hårdvara inte skulle klara DX12

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

W7 ja 2010 ringde

Nä asså verkligen varför skulle man vara kvar lira på W7 med WoW

Snälla, låt oss inte starta denna diskussion igen.

Permalänk
Medlem

Bra nyheter!
Den enda anledningen att nedgradera till w10 är nu borta, endast bloatware, spyware och forced updates kvar om man gillat sånt.

Undrar dock om det kommer bli någon skillnad på nya DX11 multithread och DX12 i wow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aqwedcxz:

Bra nyheter!
Den enda anledningen att nedgradera till w10 är nu borta, endast bloatware, spyware och forced updates kvar om man gillat sånt.

Undrar dock om det kommer bli någon skillnad på nya DX11 multithread och DX12 i wow.

Nya multi-thread kom ju bara till DX12, och ja den har gjort rejäl skillnad för CPUer med sämre singel-trådad prestanda

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@sweisdapro:

Nejdå, det har även kommit ett nytt DX11 mode i 8.1.5

DirectX 11 Legacy
A single-threaded rendering backend. This is provided to be the most compatible with older hardware, operating systems, and drivers. This is also the least performant. This is very similar to the functionality of DirectX 11 in 8.0.1.

DirectX 11
A new multi-threaded rendering backend using DirectX 11. This should improve performance for older GPUs or operating systems that don’t support DirectX 12. This is new for 8.1.5.

DirectX 12
A multi-threaded rendering backend using DirectX 12 for hardware, drivers, and operating systems that support it. There are some performance improvements in 8.1.5, but it is mainly the same as the 8.1.0 release.1 Reply1

Permalänk
Avstängd

Hade w7 fått stöd för ryzen hade jag lämnat w10 för w7.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@aqwedcxz: där ser man, undrar om DX11 då blir lika bra multitrådat som dx12

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@sweisdapro:

Jag undrar samma sak, ska bli intressant att se på lite tester när dessa väl dyker upp.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av dlq84:

Snälla, låt oss inte starta denna diskussion igen.

Ok då

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Hade w7 fått stöd för ryzen hade jag lämnat w10 för w7.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara installera med PS/2 T-bord så är det klart, enkelt och simpelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Fattar inte ens varför de begränsade det till nyare Windows från första början...Ptja, jag vet ju svaret. Girighet förstås, kanske förklätt som någon typ av skitsnack visserligen men iaf.

Sitter själv kvar på W7 och allt fungerar perfekt. Byter när jag bygger nytt med Ryzen 3000-släppet. Innan dess har behovet helt enkelt inte funnits där så varför lägga tid på att installera om skiten då.

Inte hittat något med W10 som lockar liksom. Forza 7 är det väl jag saknar. Förutom det? Nada. Datorn ska klara av att använda Chrome. Check! Den ska klara av spelen jag vill lira. Check! Case closed.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma sits som du, byter till 10an när jag byter till ryzen 3k serien.
Gillar vin 7 helt enkelt. If it work dont fix it.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Hade w7 fått stöd för ryzen hade jag lämnat w10 för w7.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag bakade in drivers som behövdes direkt win7 installationens start sekvens. Usb 3 support direkt i installationen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Installerar du om hela operativ systemet när det börjar bli stort och segt? Windows 10 har en funktion för att nollställa, precis som fabriksåterställning i Android, bara det är värt att uppgradera till windows 10 för.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tror inte målgruppen som spelar World of Warcraft på Windows 7, riktigt är samma målgrupp som känner ett behov att byta ut hård/mjukvara för att supporten till den har försvunnit.

Däremot börjar Windows 7 nu bli förlegat, inga nya cpuer från Intel/Amd har väl support för den. Vilket leder till att de flesta som kör windows 7 på en fysisk maskin har hårdvara som börjar bli gammal

Paradnumret med WoWs DX12-stöd var ju att den bröt ner renderingen till 4 trådar istället för en. Dvs t.o.m. en gammal sketen Core2Quad får i teorin ett uppsving i prestanda. Och sen mer realistiskt ett bra lyft för alla gamla i5:or och i7:or från inte så hemskt länge sen.

Det är dock förvirrande att de i samma sving utannonserar ett förbättrat DX11-läge med multithreading. Är det samma sak uttryckt på olika sätt eller har de skapat två nya lägen med samma effekt? Ingen koll.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition