Vad behöver man 10Gbit eller t.om 40Gbit till hemma? [Utbruten tråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Vad folk använder nätverket till har väl ingen betydelse? Behovet växer ju mer och mer för varje dag.

Du tillhör väl den skaran som sade att man aldrig behöver mer än 2 Mbit/s också eller?

Användandet, eller ändamålet, styr behoven så det är i allra högsta grad relevant i sammanhanget. Låter bara dumt att slänga ut en massa pengar som inte kommer till användning bara för att.

Men du kanske tillhör skaran som tror att större e-penis är allt som har betydelse, eller?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dr.Mabuse:

Användandet, eller ändamålet, styr behoven så det är i allra högsta grad relevant i sammanhanget. Låter bara dumt att slänga ut en massa pengar som inte kommer till användning bara för att.

Men du kanske tillhör skaran som tror att större e-penis är allt som har betydelse, eller?

Idag internet lokalt är nätverk den sista delen oftast som flaskar nu.

Alla SSD klarar över MINST 220MB/s och alla NIC har 1GB.

Vi börjat fått stora problem på jobbet att 1GB flaskar så hårt och då jobbas det med vanliga program mot lokal server.

Våra diskar klarar 30Gb/s internet liksom och CPU är redant overkill med.

Så standard 10Gb / 5Gb Intel nicar tack

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Idag internet lokalt är nätverk den sista delen oftast som flaskar nu.

Alla SSD klarar över MINST 220MB/s och alla NIC har 1GB.

Vi börjat fått stora problem på jobbet att 1GB flaskar så hårt och då jobbas det med vanliga program mot lokal server.

Våra diskar klarar 30Gb/s internet liksom och CPU är redant overkill med.

Så standard 10Gb / 5Gb Intel nicar tack

Där är nyckeln till ditt argument och frågan gäller HEMMA. (:
På arbetsplatsen kan jag absolut föreställa mig att 10+ Gbps internt nät kan vara motiverat, men hemma?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

Har 10GBit/s hemma och främsta anledningen är att jag installerar spel på virtuell disk som ligger på min NAS och där har jag SSD, så känns ju enormt dumt att bara få ut fjuttiga 125MB/s när diskarna stödjer 550MB/s.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Men idag så behövs det inte mer än 1Gb. Kostnaden är inte värt det för i princip någon hemanvändare, av praktiska skäl i alla fall. Pratar vi om e-peen så är förstås mer alltid bättre, men det har ju inget med praktiska behov att göra.

Filöverföring mellan 2st dator med nvme ssd och 1Gbit nätverk flaskar. Om utvecklingen fortsätter framåt så räcker det snart med en 8000kr laptop emot sin stationära. Så det är lika mycket e-peen i detta som att vissa köper externa grafikkort och inte nöjer sig med den inbyggda iGpun.

Priset är ett argument varför folk idag inte har mer än 1Gbit, det säger inget om behovet. Jag minns en polare som köpte färgskärm till sin dator och det kostade runt 15 000kr extra, det var helt vansinne och många sa att vanliga användare ej behövde ha färgskärm på till sin dator. Detta påstående stämde just då, men påstående kring färgskärmsbehovet kanske inte gäller än idag.

Nå snabbare nätverk hemma kommer ta lång tid innan det blir populärt av väldigt många orsaker.

Få vanliga användare har just nu behovet, de enda som har behovet är typ bara de som grejar med datorsystem lokalt i hemmet. Det finns dessutom en trend som går emot att folk inte har så mycket datorsystem hemma, detta gäller all grupper. Avancerade användare så kör de väldigt mycket med molnlösningar där de har en drös Vm i molnet.

10GB ethernet sätter höga krav på all hårdvara. Det krävs väldigt snabba cpuer på nätverksutrustning som switchar, routers och annat.

För att få upp andelen med behov så behöver 10Gbit internet bli vanligare och det börjar komma, likaså routrar: https://www.sweclockers.com/nyhet/26446-bahnhof-och-huawei-sl...

Så jag gissar det dröjer länge, men att behov för väldigt många finns är självklart. Jag själv skulle vilja ha en billig NAS med 10Gbit nätverk emot, det är inget märkvärdigt på något sätt. Ett 5 årigt barn kan tom se skillnaden vid filöverföring, men ändå lär det dröja många år innan detta blir billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Idag internet lokalt är nätverk den sista delen oftast som flaskar nu.

Alla SSD klarar över MINST 220MB/s och alla NIC har 1GB.

Vi börjat fått stora problem på jobbet att 1GB flaskar så hårt och då jobbas det med vanliga program mot lokal server.

Våra diskar klarar 30Gb/s internet liksom och CPU är redant overkill med.

Så standard 10Gb / 5Gb Intel nicar tack

Fast då pratar du ju företag och inte hemmabruk, visst vet inte vad du jobbar med men väldigt få företag som behöver sådan dimensionering om systemen är välplanerade.

Ja en ssd och cpu har mer "juice" än din egna uppkoppling, men nätverkets begränsningar styrs inte av ditt nic. Begränsningarna styrs av de servrar, routrar, switchar mm som ligger på vägen som måste klara hantera alla clienter och all deras data. Så frågan är ju om det är din dator på jobbet som flaskar eller servern / någon switch som inte orkar med?

Det finns lösningar som företaget du jobbar på kan ta till, men de kostar just för att så få måste ha det och det blir mer komplexa lösningar. Vidare, förutsatt att programvaran är menad att köra över nätverk är det få saker som kräver så mycket, normalt när du har mycket data som ska användas är det ju billigare att processa den på servern och bara skicka resultat / bild till klienten och input från client till server.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Detta påstående stämde just då, men påstående kring färgskärmsbehovet kanske inte gäller än idag.

Det är nog ingen här som hävdar att vi inte kommer behöva snabbare nätverk i framtiden

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ang. det här med att nätverket är det som flaskar vid stora filöverföringar:

Ja, det må finnas mer kapacitet i CPU att skyffla data, och även i NVMe diskarna (framförallt i RAID 0) men vilka filer har du behovet av att få hela filen så pass snabbt? När man redigerar video är det vanligt med många filer som är mindre (flera gigabyte stora, men små i sammanhanget), och att behöva vänta någon sekund på första filen är knappast den avgörande ledtiden.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se ett hopp till åtminstone 5Gbit som standard på hemnätverk idag.
För då skulle man kunna flytta över lagringen av filer från datorn till en NAS utan att behöva straffas av den lägre överföringshastigheten som nätverket idag begränsar en till. En vanlig hårddisk klarar ju utan som helst problem att maxa en 1Gbit lina, och i en NAS med flera hårddiskar i en RAID-setup (gärna med SSD cache), kan man ju få ut ännu mer prestanda.

Anledningar att jag vill flytta ut datalagringen ur datorerna och till en NAS är att lättare kunna dela datan med övriga datorer/användare i nätverket, få bättre säkerhet med både RAID och lättare kunna göra backup, samt att slippa de fysiskt stora och ljudliga hårddiskarna i datorn för att kunna krympa den ännu mer, SFF FTW!!
Visst det finns SSDer, men de är dyra sett till lagringsutrymmet, samt det är större chans att rädda datan hos en rasad HDD än från en SSD ifall man hamnar i det läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Idag internet lokalt är nätverk den sista delen oftast som flaskar nu.

Alla SSD klarar över MINST 220MB/s och alla NIC har 1GB.

Vi börjat fått stora problem på jobbet att 1GB flaskar så hårt och då jobbas det med vanliga program mot lokal server.

Våra diskar klarar 30Gb/s internet liksom och CPU är redant overkill med.

Så standard 10Gb / 5Gb Intel nicar tack

I ett sådant fall kan man ju köra någon form av channel bonding från switch till servern. Att man pluggar in en till nätverkssladd i hårddisken.
Det krävs ju dock att stödet finns, kabeldragning och det är inte alltid fallet att dubbel bandbredd uppnås med tanke på olika standarder. Dessutom så fungerar det inte om man slår i taket av 1Gbit från en enskild klient.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja ha 10 GB mellan min PC och min NAS för att enklare kunna flytta filer och använda NAS till dess fulla potential.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Filöverföring mellan 2st dator med nvme ssd och 1Gbit nätverk flaskar. Om utvecklingen fortsätter framåt så räcker det snart med en 8000kr laptop emot sin stationära. Så det är lika mycket e-peen i detta som att vissa köper externa grafikkort och inte nöjer sig med den inbyggda iGpun.

Priset är ett argument varför folk idag inte har mer än 1Gbit, det säger inget om behovet. Jag minns en polare som köpte färgskärm till sin dator och det kostade runt 15 000kr extra, det var helt vansinne och många sa att vanliga användare ej behövde ha färgskärm på till sin dator. Detta påstående stämde just då, men påstående kring färgskärmsbehovet kanske inte gäller än idag.

Nå snabbare nätverk hemma kommer ta lång tid innan det blir populärt av väldigt många orsaker.

Få vanliga användare har just nu behovet, de enda som har behovet är typ bara de som grejar med datorsystem lokalt i hemmet. Det finns dessutom en trend som går emot att folk inte har så mycket datorsystem hemma, detta gäller all grupper. Avancerade användare så kör de väldigt mycket med molnlösningar där de har en drös Vm i molnet.

10GB ethernet sätter höga krav på all hårdvara. Det krävs väldigt snabba cpuer på nätverksutrustning som switchar, routers och annat.

För att få upp andelen med behov så behöver 10Gbit internet bli vanligare och det börjar komma, likaså routrar: https://www.sweclockers.com/nyhet/26446-bahnhof-och-huawei-sl...

Så jag gissar det dröjer länge, men att behov för väldigt många finns är självklart. Jag själv skulle vilja ha en billig NAS med 10Gbit nätverk emot, det är inget märkvärdigt på något sätt. Ett 5 årigt barn kan tom se skillnaden vid filöverföring, men ändå lär det dröja många år innan detta blir billigt.

Självklart har du helt rätt i sak, filöverföringar som går snabbare är bättre och nätverket kan idag vara flaskhalsen även om det är GBit nätverk, om man har snabb hårdvara i övrigt. Men jag tror du överskattar behovet ändå. De flesta gör inga som helst filöverföringar i sina hemnätverk, i alla fall inte större filer än enstaka dokument och foton. Har man en NAS eller dator som agerar filserver på något sätt så sparar man normalt stora filer där från början, oavsett om de kommer från torrents, molntjänster eller vad du vill. När man sen ska använda filerna så spelar hastigheten mindre roll för mindre filer som dokument och foton, och videofiler, som ju är de största filerna som en hemanvändare bollar med i allmänhet, förs inte över för att användas utan streamas från filservern.

Ska man redigera filmer så är situationen lite annorlunda förstås, men även för de som gör det så är det något av ett edgecase att spara filerna någon annanstans än där man ska redigera dem.

Mitt hemnätverks största belastning, som inte kommer från nätet, är nog när Windows ska uppdateras och är såpass smart att installationsfilerna tas ner på en dator från nätet och sen sprids till övriga datorer via det lokala nätverket. Hastigheten spelar inte så stor roll då dock.

Permalänk
Medlem

Behövs inga långrandiga exotiska förklaringar för min del.

När jag flyttar filer mellan min NAS och dator så slår gigabitnätverket i taket. Det tar lite längre tid än vad det skulle kunna ta - ett litet irritationsmoment som hade försvunnit med ett snabbare nätverk. That's it. Det är inget jag "måste" ha men jag hade fått ett I-landsproblem mindre som skrattade mig i ansiktet om dagarna.

Jag hade personligen dock klarat mig långt med 2,5 Gbit bara för då hade flaskhalsen varit mina singel-HDDs i servern istället. Kretsarna hade inte behövt bli dyra alls om det bara rullades ut på bred front. Känns som det stannat på 1 Gigabit lite bara för att, ungefär som skärmarna stod och stampade på 1080p i en massa år eftersom det var så få som "behövde" mer upplösning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Självklart har du helt rätt i sak, filöverföringar som går snabbare är bättre och nätverket kan idag vara flaskhalsen även om det är GBit nätverk, om man har snabb hårdvara i övrigt. Men jag tror du överskattar behovet ändå. De flesta gör inga som helst filöverföringar i sina hemnätverk, i alla fall inte större filer än enstaka dokument och foton. Har man en NAS eller dator som agerar filserver på något sätt så sparar man normalt stora filer där från början, oavsett om de kommer från torrents, molntjänster eller vad du vill. När man sen ska använda filerna så spelar hastigheten mindre roll för mindre filer som dokument och foton, och videofiler, som ju är de största filerna som en hemanvändare bollar med i allmänhet, förs inte över för att användas utan streamas från filservern.

Ska man redigera filmer så är situationen lite annorlunda förstås, men även för de som gör det så är det något av ett edgecase att spara filerna någon annanstans än där man ska redigera dem.

Mitt hemnätverks största belastning, som inte kommer från nätet, är nog när Windows ska uppdateras och är såpass smart att installationsfilerna tas ner på en dator från nätet och sen sprids till övriga datorer via det lokala nätverket. Hastigheten spelar inte så stor roll då dock.

Jag tror vi talar förbi varandra. Den stora användarskaran gör knappt något alls vid datorn mer att använda datorn som en ren webbläsare och enklare ordbehandlare, lägger vi till de användare som även spelar så har vi nästan fått alla användare om man ser till andel. En stor del av dessa ser absolut ingen poäng alls att ha en nas hemma när de har lagring som Google Drive.

Går man upp till lite mer tekniska användare, så använder många molnet som jag nämnde och de klarar sig ofta fint på 5Mbit bredband och deras hemnätverk skulle kunna vara lika slött. Men om man tar användare som har datorsystem hemma så jobbar många med stora filer. Jag själv brukar jobba med filer som är i storleksordningen 200-500GB. Visst ibland splittrar jag upp dem i 10 filer, men alla filer hör ihop och alltid flyttas samtidigt. (de är obrukbara var för sig) Vissa kör en drös med VM över sitt nätverk, att ha laster som motsvarar 3st windows med en drös applikationer är inte på något sätt exotisk bland de lite mer tekniska användarna.

Så det jag påstår är att behovet är stort bland tekniska användare som kör med datorsystem lokalt hemma, problemet är att det inte finns många såna användare. Då som sagt riktigt duktiga användare inte behöver ha något mer än en chromebook med mobilt 4G nätverk. Detta med att ha svindyra servrar och annat hemma som låter högt tycker jag minskar.
Typ alla mina klasskamrater runt 2000 hade en gammal dator hemma som agerade en server, idag är det ytterst få som ens ser ett behov av det när det är så lätt att få molntjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Idag internet lokalt är nätverk den sista delen oftast som flaskar nu.

Alla SSD klarar över MINST 220MB/s och alla NIC har 1GB.

Vi börjat fått stora problem på jobbet att 1GB flaskar så hårt och då jobbas det med vanliga program mot lokal server.

Våra diskar klarar 30Gb/s internet liksom och CPU är redant overkill med.

Så standard 10Gb / 5Gb Intel nicar tack

Fast nu gäller tråden hemmanätverk.

Dåligt skrivna applikationer räddas sällan av snabba nätverk. "Flaskar" ert GB-nätverk med "vanliga" program (vilket jag starkt betvivlar) så har ni ett underliggande problem som bör åtgärdas först.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Detta är punkten som var "bra" för mig, jag har kört en lite kraftigare NAS senaste 10-12åren och med 10g så kan jag i mycket större utsträckning köra direkt mot diskarna i min NAS. Mindre diskar i våra vanliga datorer och en "enklare" lösning för backup direkt i NASen.

Ja, till och med mitt "steam library" ligger nu på nasen, visst det var lite meck att få det att lira smärtfritt med SSD-cache och liknande.
Men nu har jag en maskin som jag byter diskar i medans mina vanliga maskiner kan köra på lite mindre NVME diskar.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dr.Mabuse:

Fast nu gäller tråden hemmanätverk.

Dåligt skrivna applikationer räddas sällan av snabba nätverk. "Flaskar" ert GB-nätverk med "vanliga" program (vilket jag starkt betvivlar) så har ni ett underliggande problem som bör åtgärdas först.

Nej vi maxar redan nicarna på ladda texturer och filer.

10Gb test vs 1Gb gick runt 55 % snabbare.

Jobbar med väldigt tunga filer.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nej vi maxar redan nicarna på ladda texturer och filer.

10Gb test vs 1Gb gick runt 55 % snabbare.

Jobbar med väldigt tunga filer.

Så nu har vi gått från "vanliga" program till "tunga filer". Fortsätter vi flytta mållinjen så har vi snart trillat in i en annan tråd
Tunga filer gillar såklart snabba nätverk (och infrastruktur). Enda gången jag kan känna att jag saknar ethernetanslutning hemma är när jag ska flytta typ DVD-rippar mellan dator och NAS (som är det enda som sitter trådat). Annars är det inget jag reflekterar över.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dr.Mabuse:

Så nu har vi gått från "vanliga" program till "tunga filer". Fortsätter vi flytta mållinjen så har vi snart trillat in i en annan tråd
Tunga filer gillar såklart snabba nätverk (och infrastruktur). Enda gången jag kan känna att jag saknar ethernetanslutning hemma är när jag ska flytta typ DVD-rippar mellan dator och NAS (som är det enda som sitter trådat). Annars är det inget jag reflekterar över.

Asså är ju vanliga program, men avancerade filer.

Autodesk, Adobe, Office 365, Onedrive, FTP trafik, lite annat små saker.
bild databas och ladda saker från olika program.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Idag behöver man inte 10Gbs hemmanätverk, men för 10 år sen behövde vi inte 1Gbs heller. Skulle jag bygga ett hus idag skulle jag helt klart lägga dom extra pengarna på ett 10Gbs nätverk, för att slippa uppgradera.

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Jag tror vi talar förbi varandra. Den stora användarskaran gör knappt något alls vid datorn mer att använda datorn som en ren webbläsare och enklare ordbehandlare, lägger vi till de användare som även spelar så har vi nästan fått alla användare om man ser till andel. En stor del av dessa ser absolut ingen poäng alls att ha en nas hemma när de har lagring som Google Drive.

Går man upp till lite mer tekniska användare, så använder många molnet som jag nämnde och de klarar sig ofta fint på 5Mbit bredband och deras hemnätverk skulle kunna vara lika slött. Men om man tar användare som har datorsystem hemma så jobbar många med stora filer. Jag själv brukar jobba med filer som är i storleksordningen 200-500GB. Visst ibland splittrar jag upp dem i 10 filer, men alla filer hör ihop och alltid flyttas samtidigt. (de är obrukbara var för sig) Vissa kör en drös med VM över sitt nätverk, att ha laster som motsvarar 3st windows med en drös applikationer är inte på något sätt exotisk bland de lite mer tekniska användarna.

Så det jag påstår är att behovet är stort bland tekniska användare som kör med datorsystem lokalt hemma, problemet är att det inte finns många såna användare. Då som sagt riktigt duktiga användare inte behöver ha något mer än en chromebook med mobilt 4G nätverk. Detta med att ha svindyra servrar och annat hemma som låter högt tycker jag minskar.
Typ alla mina klasskamrater runt 2000 hade en gammal dator hemma som agerade en server, idag är det ytterst få som ens ser ett behov av det när det är så lätt att få molntjänster.

Jo absolut. Dock vet jag inte vad du menar med att folk som använder molnet inte har behov av snabbare nät än 5Mb.

Du har också lite av den här tendensen som är vanlig bland teknikintresserade att dra alla andra över en kam (eller kanske två-tre kammar). Antingen gör man typ inget med sin dator och borde ha en Chromebook eller Ipad, eller så är man gamer och är bara intresserad av fps typ, annars är man som en själv och har typ samma behov.

Min upplevelse är att de flesta användare faller någonstans emellan dessa kategorier. Visst finns det många som skulle klara sig med en Chromebook eller Ipad, men väldigt många vanliga användare, även de som är helt ointresserade av teknik, gör saker där en Chromebook inte duger eller blir onödigt krånglig, än mer så med en Ipad. Det påverkar dock inte deras behov av snabba hemnätverk.

De teknikintresserade är väl där man kan tänka sig att snabba nätverk kan vara bra. Ser jag exempelvis till mina kollegor så har nog 80% någon form av NAS, för filmer, foton, backup och liknande. Men för dessa behov fungerar 1Gb-nätverk utmärkt. Om en fullständig backup tar en halvtimme eller fem timmar spelar mindre roll då den görs på natten ändå liksom, om man nu gör en fullständig backup. Behovet av fullständiga backuper anser jag ha minskat betydligt på senare tid då man lika gärna kan installera om OS och program vid ett fatalt fel som att återställa allt från backup. Inställningar och konfiguration backar man upp däremot, men det gör ju Windows åt en idag i ganska stor utsträckning, samma gäller dokument och foton om man har satt upp det så.

Sen tror jag inte att det är särskilt vanligt ens bland teknikintresserade att köra "en drös med VM". Men även om man skulle ha det så är väl inte det en anledning till att ha så hög nätverkskapacitet, om man inte nödvändigtvis ska flytta sina virtuella maskiner en massa fram och tillbaka. Jag remotar in till diverse servar på jobbet ganska ofta, allt från Azure och virtuella maskiner hos vår IT-leverantör till feta datorer som står lokalt på kontoret och bandbredd är aldrig ett problem inte ens om jag kopplar upp mig trådlöst. Trots att vårt nätverk är kraftigt underdimensionerat.

Däremot förstår jag att bandbredd är trevligt om man ska flytta filer på 500GB, men det är knappast ett vanligt problem, definitivt inte bland hemanvändare. Som sagt så tror jag lokala filöverföringar av större filer blir allt mer sällsynta oavsett typ av användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad behöver man 10Gbit eller t.om 40Gbit till hemma?

För 99.9% av alla användare: Absolut ingenting.
De flesta hemma användare skulle inte ens märka skillnaden mellan 100Mbps och 1Gbps på hemmanätverket.

Visst finns det situationer där snabbt nätverk kan vara trevligt - som t.ex. vid överföringar av stora mängder data mellan datorer utrustade med snabba SSD. Men det är mest en fråga om att göra en snabb överföring ännu snabbare, inte någonting som behövs i någon praktisk mening.