Permalänk

Konfigurera Edgerouter X för IPTV

Jag har nyss köpt en "Edgerouter X" (https://www.webhallen.com/se/product/232655-Ubiquiti-EdgeRout...) som jag har lagt i mitt nätverksskåp i lägenheten och kopplat den till min mediakonverterare/stadsnätbox (en "PacketFront 230") på detta sätt: https://i.imgur.com/uqjegp5.png . Fick ganska dåliga hastigheter (75/10 istället för 100/10) och undrade vad som orsakade detta så jag testade att koppla bort PacketFronten helt och istället koppla alla mina nätverkskablar i skåpet till min Edgerouter istället (inklusive IPTV-boxen) och sedan koppla Edgeroutern direkt till Internet istället för att koppla in den i PacketFronten på detta sättet: https://i.imgur.com/UaPzKOY.png . Förvånansvärt nog så funkade detta. Jag testade mina hastigheter igen och fick 100/10. Hurra! Det visar sig att PacketFronten som dem installerat i alla lägenheter i byggnaden är en stor skithög och en "bottleneck" i mitt nätverk hemma. Det enda problemet är dock att min IPTV inte fungerar.

Finns det något sätt att konfigurera en Edgerouter X så att den funkar med IPTV (har Ownit för bredband och Viasat för IPTV om det spelar någon roll)? Ni får vara noggranna när ni förklarar och ha lite tålamod med mig då jag inte är så insatt i hur nätverk (och Edgeroutern) fungerar.

Jag har inte konfigurerat eller gjort något speciellt i inställningarna för Edgeroutern. Har bara kört "Basic Setup" wizarden.

Tack!

EDIT: Jag har som alternativ hittat en guide som förklarar hur man konfigurarer IPTV på min ASUS router (ASUS RT-AC66U) här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-... men min router är en "Access-punkt" (konfigurerad i AP-mode). Kommer detta ändå funka då?

Permalänk
Inaktiv

Vad för kabel använder du från "Internet" till PF 230?

Permalänk
Skrivet av anon285805:

Vad för kabel använder du från "Internet" till PF 230?

Vanlig RJ45 kabel tror jag (eftersom att jag kan koppla den direkt in i porten av min Edgerouter X).

EDIT: CAT6 UTP

Permalänk
Permalänk

Jag har läst detta men har svårt att följa med eftersom att jag inte är så insatt i nätverk och har ännu inte lärt mig Edgerouter GUI:n. Alla dessa lösningar verkar funka för Telia men jag vet inte om samma sak gäller för Viasat.

Permalänk
Inaktiv

@Schytheron: Känner du någon som kan komma över och fixa det åt dig? Jag vet ingenting om Edgerouter X. Om routern saknar stöd för IGMP så kommer du aldrig att få igång IPTV via routern.

Du har 3 enkla alternativ -
1) köp en valfri switch som stödjer IGMP och koppla switchen innan routern och dra en kabel från TV-lådan till switchen (så här https://i.imgur.com/jzSDQxN.png)
2) använd gamla routern istället för Edgerouter x
3) be en polare att komma över och konfa Edgerouter X

Lycka till

Permalänk
Skrivet av anon285805:

@Schytheron: Känner du någon som kan komma över och fixa det åt dig? Jag vet ingenting om Edgerouter X. Om routern saknar stöd för IGMP så kommer du aldrig att få igång IPTV via routern.

Du har 3 enkla alternativ -
1) köp en valfri switch som stödjer IGMP och koppla switchen innan routern och dra en kabel från TV-lådan till switchen (så här https://i.imgur.com/jzSDQxN.png)
2) använd gamla routern istället för Edgerouter x
3) be en polare att komma över och konfa Edgerouter X

Lycka till

1. Edgerouter X verkar stödja IGMP
2. Vilken gammal router (PacketFronten är inte en router om det är den du syftar på)?
3. Skulle inte ha letat efter hjälp på SweClockers om jag kände någon som kunde göra det åt mig.

Permalänk
Medlem

Nej, detta kommer du inte kunna lösa genom att ta bort mediaomvandlaren. Man brukar till och med få en mediaomvandlare om man ska ha både BB och IPTV från samma leverantör så jag skulle säga att med olika leverantörer och med egen router kommer du nog inte lyckas lösa det. Sen är jag väl inte expert på exakt hur omvandlaren i sig fungerar men från det jag skrev känns det som en lätt slutsats att dra.

Det du kan göra, som jag tror att någon annan också skrev, är att sätta en switch innan mediaomvandlaren och då alltså koppla din router i switchen istället för i mediaomvandlaren.

Permalänk
Skrivet av Full:

Det du kan göra, som jag tror att någon annan också skrev, är att sätta en switch innan mediaomvandlaren och då alltså koppla din router i switchen istället för i mediaomvandlaren.

Det löser dock ingenting. Mitt nätverk kommer ändå vara kopplat till PacketFronten via switchen och det är det är PacketFronten som orksakar min sega hastighet. Dvs, den är "bottlenecken" i hemnätverket.

Permalänk
Medlem

Här handlar det nog bara om VLAN, finns redan en hel del resurser hur man konfigurerar EdgeRouter-maskinerna. DRG 230 används bara som en smart switch i ditt fall, om du får köra utan (inte säkert det är tillåtet) är det bara att lista ut vilka VLAN som används och hur du konfigurerar din EdgeRouter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Det löser dock ingenting. Mitt nätverk kommer ändå vara kopplat till PacketFronten via switchen och det är det är PacketFronten som orksakar min sega hastighet. Dvs, den är "bottlenecken" i hemnätverket.

Nej, jag tror att du inte förstår vad jag menade.

Jag har aldrig satt en switch innan en mediaomvandlare så jag kan inte ens garantera att det fungerar men det är den enda möjligheten jag ser att skulle kunna lösa ditt problem.

Permalänk
Skrivet av Full:

Nej, jag tror att du inte förstår vad jag menade.

https://i.gyazo.com/0fbc95ceca365594681cbdc22bee8248.png

Jag har aldrig satt en switch innan en mediaomvandlare så jag kan inte ens garantera att det fungerar men det är den enda möjligheten jag ser att skulle kunna lösa ditt problem.

Varför kan jag inte skippa switchen helt och koppla mediaomvandlaren direkt in i Edgeroutern?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Om du får köra utan (inte säkert det är tillåtet) är det bara att lista ut vilka VLAN som används och hur du konfigurerar din EdgeRouter.

Ja, detta har jag listat ut redan från att söka efter detta på Google men det är den svåra delen som jag försöker klura ut nu. Har bara hittat lösningar (som jag knappt förstår) från folk som använder Telia. Vet inte om det är annorlunda om man kör Viasat. Hur vet jag vilket VLAN ID Viasat använder?

Här är ett exempel på en lösning jag hittade men knappt förstår:
https://i.imgur.com/zLIvLUL.png

(hittade tyvärr inte den orignella tråden, men hade en bild av det skräpandes på skrivbordet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Varför kan jag inte skippa switchen helt och koppla mediaomvandlaren direkt in i Edgeroutern?

Jadu, så långt tänkte jag inte ens. Det kanske går att få det att fungera. Jag vet inte.

Permalänk
Skrivet av Full:

Jadu, så långt tänkte jag inte ens. Det kanske går att få det att fungera. Jag vet inte.

Ska testa det senare om jag inte hittar en bättre lösning. Jävligt genialisk lösning dock. Simpel men effektiv haha

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Schytheron:

2. Vilken gammal router (PacketFronten är inte en router om det är den du syftar på)?

Jag syftar på routern som du fick av din internetleverantör.

Skrivet av Full:

Nej, jag tror att du inte förstår vad jag menade.

https://i.gyazo.com/0fbc95ceca365594681cbdc22bee8248.png

Jag har aldrig satt en switch innan en mediaomvandlare så jag kan inte ens garantera att det fungerar men det är den enda möjligheten jag ser att skulle kunna lösa ditt problem.

Så här ska topologin se ut med en switch lösning.
https://i.imgur.com/axbZpQv.png

Permalänk
Medlem

DRG 230 är ingen mediaomvandlare, om din "internet"-port på den är bryggad eller ej vet jag däremot inte, låter ju som den kan köra NAT eftersom prestandan blir lägre.

Skrivet av anon285805:

Så här ska topologin se ut med en switch lösning.
https://i.imgur.com/axbZpQv.png

Så kan han inte köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Jag syftar på routern som du fick av din internetleverantör.

Så här ska topologin se ut med en switch lösning.
https://i.imgur.com/axbZpQv.png

Då blir ju switchen totalt värdelös bortsett från att den kan användas som en skarvdosa. Han vill ju att hans internetuppkoppling inte ska passera mediaomvandlaren.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Full:

Då blir ju switchen totalt värdelös bortsett från att den kan användas som en skarvdosa. Han vill ju att hans internetuppkoppling inte ska passera mediaomvandlaren.

Får TS inte utlovad hastighet via mediaomvandlaren, då är det bara att felanmäla till ISP.

Permalänk
Medlem

Ja. Detta är bra.

Tänk att det du får in i din bostad är en vattenslang som sprutar ip-paket. Vissa av paketen har en vlan-tagg, en liten "lapp" där det står en siffra tex 845 (strömmen kan innehålla väldigt många vlan men gör det förmodligen inte). Det "mediaomvandlaren" gör är att den kollar i ip-strömmen efter lappar där det står 845 och tar dom paketen och skickar dom till en annan port.
Du behöver inte "mediaomvandlaren" under förutsättningen att din utrustning (allt som sitter innan iptv-boxen) förstår att paketen har taggar och du kan styra hur dom ska behandlas. Edge-routern har förmodligen dessa egenskaper, men om du kopplar in en "dum" switch (mellan routern och iptv-boxen) är risken stor att den tar sönder taggarna och behandlar alla paket lika, som ip-paket bara, vilket är dåligt för boxen.
Du kan nog ringa till viasat och fråga vilket vlan dom kör sin trafik över, men räkna inte med att få ett bra svar på första försöket. Det är rimligt att det är samma vlan som används för all iptv-trafik så om du bestämmer dig för att ta dig an konfigurationsutmaningen kan du börja med 845.
standarden finns väldokumenterad 802.1Q tex:

https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.1Q

Det finns mycket att läsa och man blir klokare, finns inte intresset är det enklaste att be om en ny dosa och hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Får TS inte utlovad hastighet via mediaomvandlaren, då är det bara att felanmäla till ISP.

Är den inte bryggad så är det bara att be den som äger CPEn om att ställa in den som som bryggad.

Permalänk
Skrivet av Hothep:

Ja. Detta är bra.

Tänk att det du får in i din bostad är en vattenslang som sprutar ip-paket. Vissa av paketen har en vlan-tagg, en liten "lapp" där det står en siffra tex 845 (strömmen kan innehålla väldigt många vlan men gör det förmodligen inte). Det "mediaomvandlaren" gör är att den kollar i ip-strömmen efter lappar där det står 845 och tar dom paketen och skickar dom till en annan port.
Du behöver inte "mediaomvandlaren" under förutsättningen att din utrustning (allt som sitter innan iptv-boxen) förstår att paketen har taggar och du kan styra hur dom ska behandlas. Edge-routern har förmodligen dessa egenskaper, men om du kopplar in en "dum" switch (mellan routern och iptv-boxen) är risken stor att den tar sönder taggarna och behandlar alla paket lika, som ip-paket bara, vilket är dåligt för boxen.
Du kan nog ringa till viasat och fråga vilket vlan dom kör sin trafik över, men räkna inte med att få ett bra svar på första försöket. Det är rimligt att det är samma vlan som används för all iptv-trafik så om du bestämmer dig för att ta dig an konfigurationsutmaningen kan du börja med 845.
standarden finns väldokumenterad 802.1Q tex:

https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.1Q

Det finns mycket att läsa och man blir klokare, finns inte intresset är det enklaste att be om en ny dosa och hoppas det löser sig.

Tack för förklaringen! Innan fattade jag inte riktigt vad ett VLAN vad för någonting. Jag är intresserad av att lösa detta genom att konfigurera Edgeroutern men det är just det praktiska jag har svårt med. Vet inte direkt hur jag ska göra och vilka inställningar jag borde ändra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Tack för förklaringen! Innan fattade jag inte riktigt vad ett VLAN vad för någonting. Jag är intresserad av att lösa detta genom att konfigurera Edgeroutern men det är just det praktiska jag har svårt med. Vet inte direkt hur jag ska göra och vilka inställningar jag borde ändra på.

Kolla också så att leverantören inte byter vlan-tagg till IPTV med jämna mellanrum. Har själv en Edgerouter Lite bakom en Intenoswitch. Har väl haft en tanke kring att låta routern sköta detta själv, men vad jag har hört så kan det falla på en sådan grej.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av Full:

Nej, jag tror att du inte förstår vad jag menade.

https://i.gyazo.com/0fbc95ceca365594681cbdc22bee8248.png

Jag har aldrig satt en switch innan en mediaomvandlare så jag kan inte ens garantera att det fungerar men det är den enda möjligheten jag ser att skulle kunna lösa ditt problem.

Testade din lösning idag och tyvärr funkar den inte. Får ingen IPTV.

Permalänk

Idag så stängde jag av min Viasat IPTV-box och testade att göra en speedtest och mina hastigheter gick upp rejält när IPTV var avstängt. Alltså "snor" min IPTV tjänst hastighet från mitt vanliga internet. Är detta normalt? Finns det något sätt jag kan begränsa hastigheten/bandbredden på IPTV:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Idag så stängde jag av min Viasat IPTV-box och testade att göra en speedtest och mina hastigheter gick upp rejält när IPTV var avstängt. Alltså "snor" min IPTV tjänst hastighet från mitt vanliga internet. Är detta normalt? Finns det något sätt jag kan begränsa hastigheten/bandbredden på IPTV:n?

Det beror på.
Vi hade tidigare 100/100 plus IPTV från Telia och det var max, d.v.s fastighetsnätet var 100base. Då sänktes BB till strax under 80 med TVn igång, d.v.s TV "snodde" 20 Mbit och vi maxade ut linan.

I höstas uppgraderades nätet till 1000base och nya max hastigheten blev 1000/1000. Vi har fortfarande 100/100 BB men nu finns det ytterligare plats i linan så är TVn igång får vi fortfarande 100 bredband plus TV. Hade vi däremot uppgraderat till 1000/1000 hade vi nog strypts till 980 ner med TVn igång

Typo
Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Idag så stängde jag av min Viasat IPTV-box och testade att göra en speedtest och mina hastigheter gick upp rejält när IPTV var avstängt. Alltså "snor" min IPTV tjänst hastighet från mitt vanliga internet. Är detta normalt? Finns det något sätt jag kan begränsa hastigheten/bandbredden på IPTV:n?

Eftersom din DRG 230 är 100 Mbit/s (100Base-T) så ja, den kommer ta bandbredd. All trafik går över samma gränssnitt och delar på bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Testade din lösning idag och tyvärr funkar den inte. Får ingen IPTV.

Okej!

Skrivet av Schytheron:

Idag så stängde jag av min Viasat IPTV-box och testade att göra en speedtest och mina hastigheter gick upp rejält när IPTV var avstängt. Alltså "snor" min IPTV tjänst hastighet från mitt vanliga internet. Är detta normalt? Finns det något sätt jag kan begränsa hastigheten/bandbredden på IPTV:n?

Enligt någon annan så stödjer ju mediaomvandlaren bara 100 Mbit/s och då är det normalt, ja.

Dock tror jag inte att du märker någon skillnad mellan 75 och 100 Mbit/s så det är ändå inte så mycket att bry sig om.

Jag tog och drog igång en 4K-video på YouTube precis och enligt OVPN så låg mitt dataflöde på nästan 150 Mbit/s första sekunden typ och sen pendlade det mellan 0 Mbit/s och typ 36 Mbit/s. Väldigt sällan man belastar sitt nät mer än så ändå.