Permalänk

PC mot Mac Pro

Heeej!:)

Jag heter Kris och jag är en frilansande koncept artist. Jag använder både 2D och 3D tekniker för att få fram det jag uttrycker. Just nu sitter jag på en PC med I7 Skylake, icke överklockat eller nåt sånt, ett 1080TI och 64GB RAM. Riktigt snabba.

Jag har haft mina ögon lite på de gamla Mac Pro som görs om så att de presterar idag. Gillar Apples estetik, enkelheten och deras tänk.

Såg en tråd med en sådan för 10000 kr. Den har Intel Xeon Hex Core processorer som blir tolv olika kärnor.

Nu tänker jag att om jag köper denna så kan jag stoppa in mitt TI i det. Går det? Funderar på att vänta på Apples 8K Displays, som jag tror kommer i år.

Jag kör mycket Photoshop, Paintstorm, video redigering, 3D modellering, rendering, simuleringar etc.

Är detta ett bra val?

Permalänk
Inaktiv

Köp inte någon av de gamla maskinerna. Vänta på en ny mac pro eller välj en annan modell om du absolut måste byta. Mac pro modellerna är antika tyvärr.

Permalänk
Medlem

"gamla Mac Pro som görs om så att de presterar idag."

Vad menas med detta?

Med tanke på att du pratar om att peta i ditt 1080ti antar jag att det inte är soptunnan utan de äldre modellerna du menar, skulle säga att de är alldeles för gamla för att satsa på.
Är de ombyggda till hackintosh du menar hade jag låtit bli pga eventuella kompabilitetsproblem på en arbetsdator.

Ny mac pro ska komma snart, men den lär ju kosta betydligt mer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Om det inte kommer en riktig mac pro den 25e mars så undrar jag om det någonsin kommer släppas någon?!
Är det soptunnemodellen du får för 10.000?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Json_81:

"gamla Mac Pro som görs om så att de presterar idag."

Vad menas med detta?

Med tanke på att du pratar om att peta i ditt 1080ti antar jag att det inte är soptunnan utan de äldre modellerna du menar, skulle säga att de är alldeles för gamla för att satsa på.
Är de ombyggda till hackintosh du menar hade jag låtit bli pga eventuella kompabilitetsproblem på en arbetsdator.

Ny mac pro ska komma snart, men den lär ju kosta betydligt mer.

Alltså, de här är ju 15 år gamla och äldre. Prestera idag, är att kunna uttnytja datorns kraft för att kunna utan problem använda avancerade verktyg för konst. Ja, jag tror du har rätt.

Hmm, ja, ok. Jo, jag vet att nya Mac Pro kommer, men när? Kanske isåfall väntar på den. Jag tror det är ett säkrare kort. Det ska vara modulärt har jag hört nånstans.

nej, inte trashcan!:

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om det inte kommer en riktig mac pro den 25e mars så undrar jag om det någonsin kommer släppas någon?!
Är det soptunnemodellen du får för 10.000?

ja just det, eventet. Glömde det. Shit, vad spännande! Vad tror du det kan bli?

Nej, jag menar de innan den.

Permalänk
Skrivet av anon228747:

Köp inte någon av de gamla maskinerna. Vänta på en ny mac pro eller välj en annan modell om du absolut måste byta. Mac pro modellerna är antika tyvärr.

Ok, då gör jag inte det. Isåfall väntar jag då på den nya Mac Pro. Ska bli spännande när de avtäcker den. Blir intressant att se vad de har gjort med maskinen.

Permalänk
Medlem

Nvidia-kort fungerar inte under 10.14. Drivrutiner har inte släppts.

Bättre att bygga en Hackintosh i ett Lian Li-chassi. Mycket mer prestanda för pengarna. Då du ändå skall bygga en stationär dator.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om det inte kommer en riktig mac pro den 25e mars så undrar jag om det någonsin kommer släppas någon?!

Skrivet av Firefly_74:

Alltså, de här är ju 15 år gamla och äldre. Prestera idag, är att kunna uttnytja datorns kraft för att kunna utan problem använda avancerade verktyg för konst. Ja, jag tror du har rätt.

Hmm, ja, ok. Jo, jag vet att nya Mac Pro kommer, men när? Kanske isåfall väntar på den. Jag tror det är ett säkrare kort. Det ska vara modulärt har jag hört nånstans.

nej, inte trashcan!:

Skulle bli extremt förvånad om de visar en ny mac pro den 25:e, eventet kommer handla om deras satsning på tv-serier och kanske ny billig ipad / ipad mini / ipod touch.

WWDC i början av juni är mer troligt även om fokus ligger på mjukvara där.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firefly_74:

ja just det, eventet. Glömde det. Shit, vad spännande! Vad tror du det kan bli?

Nej, jag menar de innan den.

Jag är dåligt insatt mer än att soptunnan är från 2013 och på tok för dyr med tanke på hur gammal den är. Men här finns väl mer info/spekulationer. https://www.macrumors.com/roundup/mac-pro/

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag är dåligt insatt mer än att soptunnan är från 2013 och på tok för dyr med tanke på hur gammal den är. Men här finns väl mer info/spekulationer. https://www.macrumors.com/roundup/mac-pro/

JAg håller med, den varianten är ett monster överpris, tycker jag. Den nya Mac Pro ska vara mer modulär, ska bli intressant att titta på vad de har gjort. När det gäller köp så blir det nog den nya Mac Pro, om jag gillar den. Det verkar som om den gamla Mac Pro (inte soptunnan), har fått en sving uppåt bland användare. Men jag tittar bara just nu och jag kommer göra valet när tiden är inne.

Permalänk
Medlem

Sitter själv med en Mac Pro 2012 (Även kallad Mac Pro 5.1)

De fungerar bra, men är inte lika snabba som din Skylake i7.

Jag har en 6-kärning Xeon X5690 i min. Det finns även dual-CPU-varianter med stöd för 2st 6-core-processorer. De är dock väldigt gamla datorer. Arkitekturen saknar AVX-intruktioner, Intel Quick Synk och andra bra funktioner som din Skylake-processor har.

Om du vill köra en Mac Pro 2009-2012 så skall du köpa den väldigt billigt. Ca 3000kr för en singel-cpu-variant, kanske 5000kr för en dual cpu-variant.

Du behöver köra High Sierra med ditt 1080Ti för att ha drivrutinsstöd.

De går att uppgradera rätt så bra, du kan köra macOS från en NVMe-SSD med en billig adapter (dock max 1500MB/s läs/skriv-hastighet)

USB3 går också att eftermontera.

Skall du jobba med den, avvakta och köp en nyare modell, eller köp en iMac Pro

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firefly_74:

JAg håller med, den varianten är ett monster överpris, tycker jag. Den nya Mac Pro ska vara mer modulär, ska bli intressant att titta på vad de har gjort. När det gäller köp så blir det nog den nya Mac Pro, om jag gillar den. Det verkar som om den gamla Mac Pro (inte soptunnan), har fått en sving uppåt bland användare. Men jag tittar bara just nu och jag kommer göra valet när tiden är inne.

Nya mac minin med externt grafikkort kanske är något annars?
Vet inte om det går med ett 1080ti dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

@Json_81: hej du! Nej, jag vet inte, det är en enorm läcker setup, men jag väntar antingen till Mac Pro, som jag tror kommer att avtäckas i år, eller Imac 27 5K med 64 Gb RAM. Då har jag en dator med 5K skärm, vilket är en otrolig fördel för konstnärer, och man får en riktigt fin upplevelse samtidigt som massor av fördelar ramlar in.

En Imac kostar runt 20.000 som jag vill ha. Och frågan är. Är den tillräckligt bra, vilket jag tror, eftersom du vet, jag modellerar mycket, skulpterar, målar, men även en del tyngre 3D såsom rök simuleringar, destruction osv.

Så, ska jag vänta tills en Mac Pro kommer, och kanske få nån slags avbetalning, eller cash för en Imac. Visst lutar det åt ett håll?:)

Permalänk

@Aiwi: Ah, ok. Tack verkligen för att du sa till. Har inte känt nån med den datorn förut. Bra att veta.

Permalänk

För att sammanfatta tråden så att vi alla kan gå hem, så blir det nog en Imac. Prestandan i den kommer duga bra för det jag gör just nu, men kan kanske bli alternativ om några år. Men allafall, sjysst att man får sån respons här. Var verkligen kul, och så fick jag vital information om det jag undrade över.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Firefly_74:

För att sammanfatta tråden så att vi alla kan gå hem, så blir det nog en Imac. Prestandan i den kommer duga bra för det jag gör just nu, men kan kanske bli alternativ om några år. Men allafall, sjysst att man får sån respons här. Var verkligen kul, och så fick jag vital information om det jag undrade över.

Väl värt att tänka på är ju att det trots allt är ett nedköp, om man bortser från operativsystemet.

Du kommer få sämre prestanda än du har idag och till ett premium pris.
Om du sen anser att mjukvaran är värt det så är det ju såkart ett helt rätt val.
Annars, not so sure?

Kan säga att jag jämt och ständigt kollar maskinerna på Apple.com just för att de är så sjukt sexiga + operativsystemet är bra mycket trevligare än windows.

Men blir lika ledsen varje gång jag inser att en burk som har ungefär hälften av prestandan av min 10 år gamla pc för 18500kr.
Oj, vill du ha ett grafikkort till det? Mja, 26500kanske.

Letar alltid efter en uppgradering men inser varje gång att det är ren magi och trolleri på samtliga produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firefly_74:

@Json_81: hej du! Nej, jag vet inte, det är en enorm läcker setup, men jag väntar antingen till Mac Pro, som jag tror kommer att avtäckas i år, eller Imac 27 5K med 64 Gb RAM. Då har jag en dator med 5K skärm, vilket är en otrolig fördel för konstnärer, och man får en riktigt fin upplevelse samtidigt som massor av fördelar ramlar in.

En Imac kostar runt 20.000 som jag vill ha. Och frågan är. Är den tillräckligt bra, vilket jag tror, eftersom du vet, jag modellerar mycket, skulpterar, målar, men även en del tyngre 3D såsom rök simuleringar, destruction osv.

Så, ska jag vänta tills en Mac Pro kommer, och kanske få nån slags avbetalning, eller cash för en Imac. Visst lutar det åt ett håll?:)

Sannolikt är en iMac tillräckligt (finns iMac Pro också) för att utföra det du vill, om det sen är värt att gå upp till en Mac Pro vet du bäst själv
Fast snabbkikade på apple.se, iMac verkar inte ha blivit uppdaterad med nya CPU's än så även där kan det vara värt att vänta lite för att få en 6/8-kärnig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

@Json_81: De har uppgraderat Imac 27 till en I9:a med 8 kärnor........plus ett bra kort som GPU. Nu är det ändå väldigt mycket cloud rendering på gång så att. Sen har den 5K Retina skärm, något som kostar idag runt 12 tusen. 64GB RAM. Den Imacen vill jag ha. Och sen om man vill skjuta i höjden så kan man kolla på nya Imac Pro med 256GB ram. Mycket talar för att jag ska köpa det. Får se när men snart. Sen slaktar jag min PC, säljer grafikortet, processor och annat, får jag tillbaka lite pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firefly_74:

@Json_81: De har uppgraderat Imac 27 till en I9:a med 8 kärnor........plus ett bra kort som GPU. Nu är det ändå väldigt mycket cloud rendering på gång så att. Sen har den 5K Retina skärm, något som kostar idag runt 12 tusen. 64GB RAM. Den Imacen vill jag ha. Och sen om man vill skjuta i höjden så kan man kolla på nya Imac Pro med 256GB ram. Mycket talar för att jag ska köpa det. Får se när men snart. Sen slaktar jag min PC, säljer grafikortet, processor och annat, får jag tillbaka lite pengar.

Låter som ett bra val

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Firefly_74:

Jag har haft mina ögon lite på de gamla Mac Pro som görs om så att de presterar idag. Gillar Apples estetik, enkelheten och deras tänk.

Kolla in Dune Pro!
Ett chassi som ser ut som Apples Mac Pro fast du kan ha kvar din PC i den.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Kolla in Dune Pro!
Ett chassi som ser ut som Apples Mac Pro fast du kan ha kvar din PC i den.

Bäst för dem att Apple inte mönsterskyddat designen. Annars skulle jag vara försiktig med att sänka några sekiner som jag inte ändå kan vara utan i det projektet.

Visserligen kanske de räknat med att komma undan med detaljen att sälja hålmönstret separat, men.. ja. :0

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av AndreaX:

Bäst för dem att Apple inte mönsterskyddat designen. Annars skulle jag vara försiktig med att sänka några sekiner som jag inte ändå kan vara utan i det projektet.

Apple har med största sannolikhet mönsterskyddat designen, men ett mönsterskydd är i princip värdelöst, ändra några millimeter och kör på! Speciellt med tanke på att de ändrat hela designen på insidan av chassit och de enda som är kvar från Apples design är handtagen, de platta sidorna och mönstret i fronten.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Jo det stämmer säkert. Jag tänkte mest på hur tex Playstationknapparna alltid ändras på olicensierade, men det är såklart svårare att se på ett sånt där hålmönster om det inte är helt identiskt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint