Slå på och av hårddiskar hela tiden (införskaffa NAS eller USB-kabinett)

Permalänk
Medlem

Slå på och av hårddiskar hela tiden (införskaffa NAS eller USB-kabinett)

Slits hårddisken om man slår på och av den hela tiden? Är det rekommenderat att ha den igång hela tiden?
Vad rekommenderar ni? Har tänkt antingen köpa en NAS eller USB-kabinett till min HTPC (eller Nvidia Shield som jag kommer eventuellt införskaffa sen).

Hårdisken jag har just nu är monterad i min HTPC (har en till hårddisk liggandes löst som jag använder som backup då och då), och slås på och av varje gång jag startar upp HTPC:n och stänger av den. Därför funderar jag på att skaffa en USB HDD-kabinett som jag kan ha igång hela tiden, eller t.om. en NAS.

Hårddisken används som lagring av media som tittas på flera gånger per vecka.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Följer detta inlägg. Vi har nyligen börjat filma vårt barn mycket och börjar få ont om lagring. Plus att hårddisken är säkert tio år gammal. *klump i magen*

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Alfnisse:

Följer detta inlägg. Vi har nyligen börjat filma vårt barn mycket och börjar få ont om lagring. Plus att hårddisken är säkert tio år gammal. *klump i magen*

Baserat på ditt inlägg och egna erfarenheter - skaffa ny hårddisk nu. Det är aldrig värt att riskera gamla minnen för att man snålar!

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Skrivet av Alfnisse:

Följer detta inlägg. Vi har nyligen börjat filma vårt barn mycket och börjar få ont om lagring. Plus att hårddisken är säkert tio år gammal. *klump i magen*

Varför utmana ödet? Du förstår väl själv att du bör skaffa något nytt som du kan föra över allt på.
Eller ladda upp allt via någon molntjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfnisse:

Följer detta inlägg. Vi har nyligen börjat filma vårt barn mycket och börjar få ont om lagring. Plus att hårddisken är säkert tio år gammal. *klump i magen*

Du menar på fullt allvar att du inte har backup?

Det dyker upp trådar ganska ofta med folk som inte haft backup och disken rasar.
Har man tur går det rädda hos firma, men det kan kosta som ganska många nya hårddiskar...

Vill du inte bli av med det du lagrar så spara det på MINST 2 ställen, egentligen 3 olika platser.

En som inte är i ditt hem och definitivt inte inkopplat så du kan få filerna krypterade av virus, förstörda av misstag från dig som användare eller hårdvarufel.

Är det något man är rädd om så tar man backup noga.

Diskar rasar, det är inte om, det är när.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Slits hårddisken om man slår på och av den hela tiden? Är det rekommenderat att ha den igång hela tiden?
Vad rekommenderar ni? Har tänkt antingen köpa en NAS eller USB-kabinett till min HTPC (eller Nvidia Shield som jag kommer eventuellt införskaffa sen).

Hårdisken jag har just nu är monterad i min HTPC (har en till hårddisk liggandes löst som jag använder som backup då och då), och slås på och av varje gång jag startar upp HTPC:n och stänger av den. Därför funderar jag på att skaffa en USB HDD-kabinett som jag kan ha igång hela tiden, eller t.om. en NAS.

Hårddisken används som lagring av media som tittas på flera gånger per vecka.

Rekommendationen är att ha hårddisken på hela tiden men det är inte så kritiskt. Jag har satt mina lagringsdiskar som inte används hela tiden att varva ned efter ca 4 timmars inaktivitet. Övriga (OS-diskar) varvas inte ned.

På min router hade jag en disk som lät väldigt illa, så den ficka varva ned efter en minut. Körde den så i ett par år innan jag uppgraderade. Varvade upp varje gång nån försökte göra nåt utifrån flera gånger i timmen. Funkade OK trots det.

Det viktiga är att man har backup!

Permalänk
Medlem

Den här frågan kommer upp ofta i olika forum. Det finns inget rätt svar. Diskarna vi har idag är inte samma som vi hade för några år sedan. Jag spinner ner mina diska i min Unraid-maskin efter 45 minuters inaktivitet (windows har 20 minuter som standard). Även om det är Ironwolf-diskar som har en specifikation som medger att diskarna går dygnet runt. Jag spinner ner diskarna eftersom att det inte riktigt är försvarbart att låta diskar snurra dygnet runt som bara läser eller skriver några gånger om dagen. Jag vill också tidigt upptäcka om diskarna får svårt att starta då det finns Smart-värden som noterar om spin up time ökar vilket kan betyda att det är dags att byta disk pga slitna lager (vilket iofs inte är ett problem idag med dagens lager) eller sliten motor. På en del platser där jag har bytt ut hårdvara så har maskiner gått dygnet runt i flera år för att sedan inte starta igen efter en avstängning. Att dra igång en disk kräver en del i uppstart vilket såklart är påfrestande för disken men som sagt, det ger mig också en indikation på om disken är på väg att hälsa hem i ett ganska tidigt skede vilket jag gillar. Uppstart av en disk ställer också krav på bra strömförsörjning så även där finns en möjlighet att upptäcka ett nätagg som har blivit sämre med tiden. Snurrar allt dygnet runt så belastas inte agget på samma sätt. Diskarna idag tillåter tiotusentals stopp och starter innan man börjar röra sig utanför specifikationerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Blir väl kanske då en USB-kabinett som jag slår på och av då. Känns dock mer modernt och häftigt med en NAS (kanske man inser att man behöver saker som man inte vet att man behöver ), men det kanske är lite onödigt eftersom jag tittar bara på film från ett ställe (när man väl har en projektor vill man inte använda något annat).
Har två 12Tb hårddiskar, så gäller nu att bara finna bra kabinetter som stödjer den storleken.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Klart du ska ha en NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Problemet är om jag ska köpa en NAS blir det den dyraste, typ Synology 918+ eller vad den hette, och den går ju på 7000:-, det är sån jag är. Och just nu är frågan ens om det är värt det.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfnisse:

Följer detta inlägg. Vi har nyligen börjat filma vårt barn mycket och börjar få ont om lagring. Plus att hårddisken är säkert tio år gammal. *klump i magen*

Är du galen? Efter fem år ska disken ses som död typ, och det är även när man har kopior och backup på annan plats.

Ja diskar slits av start/stop, det är bättre att de snurrar hela tiden än att ofta stängas av och startas upp.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Är du galen? Efter fem år ska disken ses som död typ, och det är även när man har kopior och backup på annan plats.

Varför det? Har disken överlevt transporten och efter det en scanning av hela ytan så kan den leva länge till. Diskarna dör ju främst av slag/stötar/ESD pga att man tappar dem eller liknande vid hantering*. Har man däremot inte gjort en scanning av disken kan det finnas ett dåligt ställe som dödar disken när man fyllt den dit (har lärt mig det den hårda vägen).
I min filserver som hemkataloger mm ligger på så ligger tre diskar nu på 73000+ timmar drifttid, en på 38000+ då jag behövde mer utrymme. Inga problem med dessa nu. Visserligen raid 5 så gör inget om en disk skulle dö. Givetvis finns backup på allt. Kommer väl uppgraderas när 1Gbit/s känns för långsamt eller maskinen dör, men dit är det nog några år till.

Äldsta disken som fortfarande snurrar 24/7 är en 8 GB BigFoot, så den är uppe ~20 år nu.

* Har man en konsumentdisk i en server (med Windows-NT) kan man tydligen "swappa" sönder den också på ett par år, men har inte råkat ut för det själv och det kanske inte gäller nyare diskar.

Citat:

Ja diskar slits av start/stop, det är bättre att de snurrar hela tiden än att ofta stängas av och startas upp.

Helt rätt.

Permalänk
Medlem

Att starta och stoppa disken hela tiden sliter på den. Däremot måste den ju inte snurra 24/7, 365 dagar om året. Min NAS används inte alls mellan ca. klockan 23:00 och 18:00 på vardagar (sover på nätterna, jobbar på dagarna) så då sliter det troligen mindre på disken med en stopp/startcykel än att den snurrar i onödan 19 timmar om dygnet. Dessutom låter NAS:en mindre och drar mindre ström med diskarna avstängda.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Varför det? Har disken överlevt transporten och efter det en scanning av hela ytan så kan den leva länge till. Diskarna dör ju främst av slag/stötar/ESD pga att man tappar dem eller liknande vid hantering*. Har man däremot inte gjort en scanning av disken kan det finnas ett dåligt ställe som dödar disken när man fyllt den dit (har lärt mig det den hårda vägen).
I min filserver som hemkataloger mm ligger på så ligger tre diskar nu på 73000+ timmar drifttid, en på 38000+ då jag behövde mer utrymme. Inga problem med dessa nu. Visserligen raid 5 så gör inget om en disk skulle dö. Givetvis finns backup på allt. Kommer väl uppgraderas när 1Gbit/s känns för långsamt eller maskinen dör, men dit är det nog några år till.

Äldsta disken som fortfarande snurrar 24/7 är en 8 GB BigFoot, så den är uppe ~20 år nu.

* Har man en konsumentdisk i en server (med Windows-NT) kan man tydligen "swappa" sönder den också på ett par år, men har inte råkat ut för det själv och det kanske inte gäller nyare diskar.

Helt rätt.

Ja diskarna kan fortsätta leva vidare, men är kring den tiden man brukar räkna med att de är på övertid och verkligen inte ha något känsligt på den.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfnisse:

Följer detta inlägg. Vi har nyligen börjat filma vårt barn mycket och börjar få ont om lagring. Plus att hårddisken är säkert tio år gammal. *klump i magen*

Köp en nas med 2 diskar i och kör raid 1 eller flera diskar om du behöver, finns enkla modeller om du inte kan så mkt om tex nasar. synology kör jag som är väldigt enkel, sen finns qnap med flera...

sitter själv nu och för över gamla minnen till min nas (vill ha bort mekaniska från datorn). har inga barn men minnen oavsett vad det är kan vara värt att bevara.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Köp en nas med 2 diskar i och kör raid 1 eller flera diskar om du behöver, finns enkla modeller om du inte kan så mkt om tex nasar. synology kör jag som är väldigt enkel, sen finns qnap med flera...

sitter själv nu och för över gamla minnen till min nas (vill ha bort mekaniska från datorn). har inga barn men minnen oavsett vad det är kan vara värt att bevara.

RAID är INGEN backup.

Det är bättre o ha data på 3 billiga vanliga diskar än en dyr avancerad raid.

3 vanliga billiga diskar på olika platser kommer troligen inte fallera samtidigt.

En dyr avancerad raid kan utplånas på några sekunder av ett mjukvarufel / virus / misstag från användare.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

RAID är INGEN backup.

Det är bättre o ha data på 3 billiga vanliga diskar än en dyr avancerad raid.

3 vanliga billiga diskar på olika platser kommer troligen inte fallera samtidigt.

En dyr avancerad raid kan utplånas på några sekunder av ett mjukvarufel / virus / misstag från användare.

Funkat för mig i flera år, när en disk dör får jag ett medellande av nasen så köper jag en ny på vägen hem från jobbet. Raid är säkert bättre än en bacup som ligger och degraderas med tiden. Min nas kollar att datan är samma lite då och då på diskarna och fixar eventuella problem om datan på någon disk blivit korrupt. Får med jämna mellanrum(ca ett år) lägga in musiken på mitt usb minne för filerna degraderas och börjar tappa data. Inget min nas lider av.
Vet inget medium idag som inte lider av åldrings problem, kanske magnet band?
Haft vanlig bacup förut men drygt att hålla den färsk. Raid har varit min frälsare. Samma data på flera disksr som dessutom letar fel och rättar dom. Bästa bacupen i min mening även om det inte är en riktig sådan.

EDIT:RAID är varken avancerat eller dyrt. man måste inte köra dyra diskar och en billig nas kostar runt en tusenlapp. kör du raid 0 får du skylla dig själv.
har haft 2 diskar som bara legat svalt och mörkt och blivit dåliga, en började slå med armen mot höljet av någon konstig anledning, lät precis som det och den andra tappade data som blev korrupt. rensar nu mina diskar på datorn som jag inte petat i på länge och en del där fungerar inte längre heller som det ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Funkat för mig i flera år, när en disk dör får jag ett medellande av nasen så köper jag en ny på vägen hem från jobbet. Raid är säkert bättre än en bacup som ligger och degraderas med tiden. Min nas kollar att datan är samma lite då och då på diskarna och fixar eventuella problem om datan på någon disk blivit korrupt. Får med jämna mellanrum(ca ett år) lägga in musiken på mitt usb minne för filerna degraderas och börjar tappa data. Inget min nas lider av.
Vet inget medium idag som inte lider av åldrings problem, kanske magnet band?
Haft vanlig bacup förut men drygt att hålla den färsk. Raid har varit min frälsare. Samma data på flera disksr som dessutom letar fel och rättar dom. Bästa bacupen i min mening även om det inte är en riktig sådan.

EDIT:RAID är varken avancerat eller dyrt. man måste inte köra dyra diskar och en billig nas kostar runt en tusenlapp. kör du raid 0 får du skylla dig själv.
har haft 2 diskar som bara legat svalt och mörkt och blivit dåliga, en började slå med armen mot höljet av någon konstig anledning, lät precis som det och den andra tappade data som blev korrupt. rensar nu mina diskar på datorn som jag inte petat i på länge och en del där fungerar inte längre heller som det ska.

Skickades från m.sweclockers.com

RAID är fortfarande ingen backup, ett virus som hittar din nas utplånar all din data oavsett hur många diskar den ligger på.

RAID används för att antingen öka prestanda eller tillgänglighet, dör en disk så kan du fortfarande jobba med det utan att behöva vänta länge på att läsa in backuper på ny disk etc.

Att du får ett enskilt datafel från en mekanisk hårddisk kan inträffa, men de degraderar inte som USB-minnen, jag har laborerat lite med detta och har inte lyckats påvisa en enda gång ens på diskar som legat i tio år eller mer att data faktiskt degraderats, däremot kan de ha slutat fungera helt. Hur många bytes har scrub rättat på din setup under alla år ?

Jag kör själv två diskar i en speglad ZFS-setup, för att veta att filer jag sparar långsiktigt inte får bitröta, men jag har flera olika oberoende backuper placerade på olika geografiska platser.

En mekanisk disk har data skrivet på skivorna avsedd att styra mekaniken och elektroniken när disken jobbar, den datan (servo-data) går inte skriva om efter att disken lämnat fabriken, börjar skivorna tappa sin data så ryker även detta, då får du inte bara datafel på det du sparat utan disken slutar att fungera helt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Slits hårddisken om man slår på och av den hela tiden? Är det rekommenderat att ha den igång hela tiden?
Vad rekommenderar ni? Har tänkt antingen köpa en NAS eller USB-kabinett till min HTPC (eller Nvidia Shield som jag kommer eventuellt införskaffa sen).

Kort svar på frågan - ja det slits och det är temperaturväxlingarna på både intern i chip vid start och hela diskens temperatur växlingar som sliter, och det är främst kretskorten och det drar i dess lödningar och i chippen i dess bondningar som är de största felkällorna - och det gör det även om disken är strömsatt i sleepläge med spindeln avstängd.

Man kan säga att en spindel som snurrar i en modern disk slits inte och har inga problem att hålla förbi 100000 timmar drifttid.

Tittar du på filer var dag eller varannan dag - låt disken snurra, under förutsättningar att den håll rimligt kylt (kan vara si och så med USB-diskar)

är det färre än 2 ggr i veckan så kan man nog stänga av det som typisk att man startar en disk för att göra backup och sedan stänger av.

(för backup är det viktigt att alla sladdar lossas och tas bort i förvaringen mellan backupperna - detta för att det inte skall känna av om det kommer skit via strömförsörjningen, då främst sommartid (läs åska))

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfnisse:

Följer detta inlägg. Vi har nyligen börjat filma vårt barn mycket och börjar få ont om lagring. Plus att hårddisken är säkert tio år gammal. *klump i magen*

1. Ha allting på en extra hårddisk. Bonuspoäng om du lägger allt på en tredje hårddisk och förvarar den hos någon annan (för t.ex. brand och inbrott). Och/eller molnet.

2. 95 % av dina filmer/bilder på barnen är skräp. Skräp som varken du, barnen eller någon annan någonsin kommer vilja se. Ta det inte personligt, det gäller alla som tar mycket bilder och film. Vad är bäst, att ha 99394342Tb film som ingen ser eller att ha 1Tb högkvalitativt material som man faktiskt kan se på.

Permalänk
Medlem

Så, då kunde jag inte hålla mig. Köpte mig en DS918+ med extra minne (8Gb ram) och, kanske lite onödigt, en extra hårdisk. Så nu har jag tre styckna 12tb hårddiskar. Planen är att ha en cold storage hårddisk. Blir då lite onödigt att ha tre hårdiskar, ty tänkt köra SHR, och det blir ju bara max 12Tb lagrinsytrymme med tre 12Tb hdd (om man har en cold storage). Längre kanske man köper en till stor HDD när man väl behöver utrymmet, och kan då använda tre hdd i NAS:en och få tillgång till 24tb, där en hårddisk används som redudans. Har tänkt då använda den fjärde hdd:n som backup till redudans hårddisken om det förhoppningsvis går.

Eller tycker ni att jag ska använda alla tre, evetuellt fyra, i NAS:en?

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Funkat för mig i flera år, när en disk dör får jag ett medellande av nasen så köper jag en ny på vägen hem från jobbet. Raid är säkert bättre än en bacup som ligger och degraderas med tiden. Min nas kollar att datan är samma lite då och då på diskarna och fixar eventuella problem om datan på någon disk blivit korrupt. Får med jämna mellanrum(ca ett år) lägga in musiken på mitt usb minne för filerna degraderas och börjar tappa data. Inget min nas lider av.
Vet inget medium idag som inte lider av åldrings problem, kanske magnet band?
Haft vanlig bacup förut men drygt att hålla den färsk. Raid har varit min frälsare. Samma data på flera disksr som dessutom letar fel och rättar dom. Bästa bacupen i min mening även om det inte är en riktig sådan.

EDIT:RAID är varken avancerat eller dyrt. man måste inte köra dyra diskar och en billig nas kostar runt en tusenlapp. kör du raid 0 får du skylla dig själv.
har haft 2 diskar som bara legat svalt och mörkt och blivit dåliga, en började slå med armen mot höljet av någon konstig anledning, lät precis som det och den andra tappade data som blev korrupt. rensar nu mina diskar på datorn som jag inte petat i på länge och en del där fungerar inte längre heller som det ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Raderar du av misstag en fil eller råkar ut för ett virus eller liknande så är din data borta, så nej, raid är verkligen ingen backup. Det är en teknik för att öka tillgängligheten och/eller prestanda samt möjliggöra en successiv utökning av kapaciteten på lagringen.
Att det fungerat för dig är ju trevligt, men är det data man inte kan ersätta så ska man givetvis ha backup. Backupen ska vara automatiserad så att man inte glömmer den eller skiter i den för att det är bökigt. Backup ska också testas regelbundet så att den faktiskt går att använda när man väl behöver återläsa data.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Raderar du av misstag en fil eller råkar ut för ett virus eller liknande så är din data borta, så nej, raid är verkligen ingen backup. Det är en teknik för att öka tillgängligheten och/eller prestanda samt möjliggöra en successiv utökning av kapaciteten på lagringen.
Att det fungerat för dig är ju trevligt, men är det data man inte kan ersätta så ska man givetvis ha backup. Backupen ska vara automatiserad så att man inte glömmer den eller skiter i den för att det är bökigt. Backup ska också testas regelbundet så att den faktiskt går att använda när man väl behöver återläsa data.

funkar fortfarande för mig

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

funkar fortfarande för mig

Allting fungerar tills det inte gör det längre...

Du gör förstås som du vill med din data men du bör inte insinuera för andra att det räcker med raid för oersättlig data. För det gör det inte, och det är så självklart att det inte ens ska behöva diskuteras.

Några fall där raid inte hjälper men där en backup skulle hjälpt:

  • Tillräckligt många hårddiskar går sönder samtidigt. Inte en omöjlighet ifall du har stora diskar eftersom de belastas tungt då de kopierar data till den nya disken.

  • Diskarna får av någon anledning korrupt data.

  • Någon gör inbrott och tar din server

  • Servern blir skadad, t.ex. brand eller blixtnedslag.

  • Du är klantig och raderar fel filer

  • Någon annan är klantig och raderar fel filer

  • Säkert någon annan anledning också

Men som sagt. Om du är nöjd med hur du hanterar din data så är det uppenbart rätt metod för dig (tills något händer) men raid är under inga omständigheter en ersättare till backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Allting fungerar tills det inte gör det längre...

Du gör förstås som du vill med din data men du bör inte insinuera för andra att det räcker med raid för oersättlig data. För det gör det inte, och det är så självklart att det inte ens ska behöva diskuteras.

Några fall där raid inte hjälper men där en backup skulle hjälpt:

  • Tillräckligt många hårddiskar går sönder samtidigt. Inte en omöjlighet ifall du har stora diskar eftersom de belastas tungt då de kopierar data till den nya disken.

  • Diskarna får av någon anledning korrupt data.

  • Någon gör inbrott och tar din server

  • Servern blir skadad, t.ex. brand eller blixtnedslag.

  • Du är klantig och raderar fel filer

  • Någon annan är klantig och raderar fel filer

  • Säkert någon annan anledning också

Men som sagt. Om du är nöjd med hur du hanterar din data så är det uppenbart rätt metod för dig (tills något händer) men raid är under inga omständigheter en ersättare till backup.

RAID är ingen bacup MEN det funkar för mig

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Så, då kunde jag inte hålla mig. Köpte mig en DS918+ med extra minne (8Gb ram) och, kanske lite onödigt, en extra hårdisk. Så nu har jag tre styckna 12tb hårddiskar. Planen är att ha en cold storage hårddisk. Blir då lite onödigt att ha tre hårdiskar, ty tänkt köra SHR, och det blir ju bara max 12Tb lagrinsytrymme med tre 12Tb hdd (om man har en cold storage). Längre kanske man köper en till stor HDD när man väl behöver utrymmet, och kan då använda tre hdd i NAS:en och få tillgång till 24tb, där en hårddisk används som redudans. Har tänkt då använda den fjärde hdd:n som backup till redudans hårddisken om det förhoppningsvis går.

Eller tycker ni att jag ska använda alla tre, evetuellt fyra, i NAS:en?

Om du ändå har en cold-storage disk och ligger lös på sidan - låt den göra nytta som backupdisk typ en gång i kvartalet eller när mycket saker har skett på Nasen.

Använd en diskdocka och koppla till Nasens USB-anslutningar om du inte vill skicka in disken i NAS och riskera att allt blir överskrivet pga. automatiken som man inte hade koll på och börja formatera disken....

Se till att koppla ur alltihop (dvs ta ur disken ur diskdocka och lägg undan disken) när backuppen är färdig - det för att tåla bättre situationer som åsknedslag men också för att vara helt oåtkomlig om du skulle få in ransomware eller annat trist mjukvara/användarmisstag. - är du riktigt seriös med backup så växlar du mellan två - tre diskar - se disken som en 'band-kassett' för backup.

Det där med automatik är tveeggat - visst man kan också ha det men man skall också ha manuella backupprutin så att man vet med sin kropp och själ att backuppen faktiskt är gjort (och inte kan gnälla på någon annan om backuppen inte blev gjort och man står inför haveri). Ingen script hur genialt den än är skriven har förmågan att fysisk koppla ur sladdar och/eller lyfta undan fysiska diskar ur en diskdocka och stoppa in den i en förvaring.

Jag har sett på nära håll hur det går när man förlitar sig för mycket på automatiska backupper och sett hur företag nära gått i putten när det visar sig inte ha fungerat på mycket lång tid och man fått en databas-haveri på sitt OLF-ekonomisystem...

Det man glömmer bort med automatiska rutiner är att även automatiska rutiner måste förvaltas - dvs. kontrollera att det verkligen gör det jobb som de är avsedda för, och när de inte gör det att det upptäcks i tid innan skadorna är stora.
- automatik betyder inte att man kan strunta och glömma det!!!

Permalänk
Medlem

@xxargs:
Tack så mycket, det är tanken, att undvika ha backupen ihopkopplad med någon typ av elektronik, om åskan skulle vara framme eller någon typ av bugg i systemet, eller att man har klantat till det på nog sätt med inställningarna.

Så ska leta efter nån vettig backup-kabinett för två diskar för att säkra för framtiden, typ med minst två platser (om jag skulle införskaffa två till hdd:s i framtiden, fyra 12tb:are i nasen (24tb total lagring), och två 12tb i backupen. Så backupen ska helst ha raid (ty, man blir väl tvungen att radera hela backupen om lägger till en till hdd), eller ännu bättre SHR (så man slipper det), så att man kan få exakt kopia på hårdiskarna i nasen. Kanske det enda som finns är att ha backupen i en till, men offline/avstängd, NAS som har stöd för nåt liknande som SHR, typ en budget Synology liknande DS918 fast med två platser, som gör backup på titt som tätt....

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Har man ovärderliga minnen så som foton och videos på sina barn och sin familj är det troligen värt att köra en backup-tjänst så som Backblaze eller liknande. $6/månad är inte mycket för att kunna rädda sådant.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag kör nattlig krypterad backup till OneDrive. 1TB för runt 65 spänn i månaden är det värt för enkel backup. Visst, servern har 12TB lagring men max 100GB är ovärderligt. Det skulle suga om resten försvann men inte världens undergång.