Intels kapacitetsproblem sänker försäljningen av datorer världen över

Permalänk
Melding Plague

Intels kapacitetsproblem sänker försäljningen av datorer världen över

Tillverkningsproblem för Intel och äldre grafikkort som lever kvar på marknaden leder till att datorförsäljningen minskar, en trend som spås hålla i sig under de kommande åren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Det är mycket som påverkar. Höga priser på SSD, ram, grafikkort och CPU. Windows 10 börjar bli gammalt och det är få som byter för att få denna. Detta ihop med att den stora skaran inte gör något vid datorn mer än att använda den som en webbläsare.

Jag ser det ganska naturligt att behovet av att hela tiden byta sin "klientdator" kommer att minskas, lösningen på problemet använd planerad åldrande och sänk kvalitén.

Permalänk
Medlem

Kanske borde fylla på med lite fler AMD-aktier...?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Alltid något som sätter käpparna i hjulet för PC försäljningen.

Enda fördelen med brist på cpu:er och mindre försäljning är att det nu blir överskott på DDR4 så minnen faller snabbare i pris.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WIRN:

Kanske borde fylla på med lite fler AMD-aktier...?

Skickades från m.sweclockers.com

Och Intel aktier som skjuter i höjden när försäljningen kommer igång

Permalänk
Skrivet av anon162230:

Alltid något som sätter käpparna i hjulet för PC försäljningen.
Enda fördelen med brist på cpu:er och mindre försäljning är att det nu blir överskott på DDR4 så minnen faller snabbare i pris.

Så snart sitter många med 128GB "billigt" minne i datorn och väntar på en försenad cpu

Permalänk
Avstängd

Ja alltså jag hoppats på att priserna på äldre grafikkort ska dumpas,men det gör de ju inte. Visst har de aldeig gjort det, men i o m att det uppenbarligen finns massor med grafikkort som skvalpar runt tycker man ju att de borde vara intresserade av att tömma lagren..

Permalänk
Hjälpsam

Förstår inte varför försäljningen sjunker.

Dold text

Skämt och sido minskar också anledningen till att uppgradera lika ofta, eftersom lyftet i prestanda per år minskar.
R9 290 kom för över fem år sedan och duger fortfarande, i7 2600k, börjar bli lite nött i kanten men hänger fortfarande skapligt med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om försäljningen sjunker markant när det kommer nya konsoler.

1. För att många gamla spelare börjar tröttna på att uppgradera och underhålla sina datorer och priserna på grafikkort är löjligt höga.

2. För att det är billigare och smidigare för föräldrar att köpa en billig laptop och en konsol till barn än en dyr stationär dator.

3. Nästa generations konsoler kommer ha riktigt bra grafik och det finns många bra spel nu som dom är bakåtkompatibla med.

4. Andra anledningar vi kan spekulera om.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

Själv tycker jag att en av anledningarna till att folk inte köper just nu är priserna, allt är dyrt just nu, för att inte tala om 20XX serien, jisses vad överprisat. Då specifikt grafik-kort är så överprisade just nu så är det ju inte konstigt att folk hellre söker sig till andra hands marknader för att få tag på uppgraderingar.

När det gäller familjer så tycker jag det är solklart att det är bättre att köpa laptop/konsol då det är billigare och det kan användas av alla utan att krångla.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara för tillverkarna att börja köra på processor från AMD istället och den gruppen som köper en färdigbyggt brukar väl inte bry sig om att det ska vara senaste generationens grafikkort? Prestandan i förra generationen duger gott och väl.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Förutom att priserna på datorkomponenter varit dyra ett bra tag nu så är en annan viktig faktor för mig att krävande AAA-spel blivit betydligt mindre intressanta. Jag spelar främst spel med flera år på nacken och indie-spel som är mindre krävande, då har man inte behov av att uppgradera dator lika ofta heller.

AAA-spel erbjuder främst riktigt bra grafik nuförtiden tycker jag, för mig är det gameplay som är det absolut viktigaste och där har ofta mindre spelutvecklare mer att komma med. Speciellt när det gäller nytänkande så är det indie-spel som gäller, AAA-utvecklarna kopierar ju bara den senaste trenden, ett tag var det MOBA's som gällde och nu ska alla göra Battle-Royale spel...

Permalänk
Medlem

Alltså herregud vilken trrpngsynthet och stelopererad tröghet det verkar finnas hos marknaden. Det finns för fan två processortillverkare som gör X86. Om den ena har kapacitetsproblem så borde efterfrågan i motsvarande grad öka hos den andra, men nej, den "fria marknaden" har väl tydligen svalt intels narrativ helt och hållet. Det är sorgligt.

Försäljningen hade inte behövt bromsa in. AD har processorer så det räcker till alla.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alltså herregud vilken trrpngsynthet och stelopererad tröghet det verkar finnas hos marknaden. Det finns för fan två processortillverkare som gör X86. Om den ena har kapacitetsproblem så borde efterfrågan i motsvarande grad öka hos den andra, men nej, den "fria marknaden" har väl tydligen svalt intels narrativ helt och hållet. Det är sorgligt.

Försäljningen hade inte behövt bromsa in. AD har processorer så det räcker till alla.

Men Intel är ju bäst. Det har en kompis kusins mammas nya man sagt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Men Intel är ju bäst. Det har en kompis kusins mammas nya man sagt.

Eller hur?

Nämen... Intel är ju faktiskt bäst. De har bäst IPC och högst klockfrekvenser, det är det inget snack om.

Det som är väldigt tråligt är ju att de lyckats få till ett narrativ där de inte bara är bäst utan tydligen det enda alternativet. Så till den grad att när Intel har kapacitetsproblem, ja då saktar hela marknaden in. Vad fan?

Det här får mig faktiskt att bli lite ledsen. Jag som har gått runt och pratat om hur AMD kommer ha ett fönster från Ryzen 3000's lansering fram till att Intel får ordning på kapacitetsproblemen. Men nu verkar det alltså so att för många så är inte AMD ett alternativ. Finns inte Intel i lager så finns inga processorer i lager, liksom. Antingen har de skickligt PR-folk på Intel eller så har folk skygglappar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Alltid något som sätter käpparna i hjulet för PC försäljningen.

Enda fördelen med brist på cpu:er och mindre försäljning är att det nu blir överskott på DDR4 så minnen faller snabbare i pris.

Tänker samma sak - billigare SSD's och RAM. Men risken är kanske att tillverkarna drar ner på produktionen p.g.a "bristande efterfrågan" så priserna blir oförändrade. Sen när Intel får ordning på tillverkningen och försäljningen av datorer ökar igen så ökar inte RAM/SSD tillverkarna produktionen i samma takt och priserna skjuter i höjden ännu mer...

Nej, jag liter inte på minnestillverkare....

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pepsin:

Tänker samma sak - billigare SSD's och RAM. Men risken är kanske att tillverkarna drar ner på produktionen p.g.a "bristande efterfrågan" så priserna blir oförändrade. Sen när Intel får ordning på tillverkningen och försäljningen av datorer ökar igen så ökar inte RAM/SSD tillverkarna produktionen i samma takt och priserna skjuter i höjden ännu mer...

Nej, jag liter inte på minnestillverkare....

Minnestillverkarna har inte gett oss någon anledning att lita på dem, tvärtom.

stavfel
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om försäljningen sjunker markant när det kommer nya konsoler.

1. För att många gamla spelare börjar tröttna på att uppgradera och underhålla sina datorer och priserna på grafikkort är löjligt höga.

2. För att det är billigare och smidigare för föräldrar att köpa en billig laptop och en konsol till barn än en dyr stationär dator.

3. Nästa generations konsoler kommer ha riktigt bra grafik och det finns många bra spel nu som dom är bakåtkompatibla med.

4. Andra anledningar vi kan spekulera om.

Problemet är bara att konsollen och spelen behöver uppdateras lika ofta.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Alltså herregud vilken trrpngsynthet och stelopererad tröghet det verkar finnas hos marknaden. Det finns för fan två processortillverkare som gör X86. Om den ena har kapacitetsproblem så borde efterfrågan i motsvarande grad öka hos den andra, men nej, den "fria marknaden" har väl tydligen svalt intels narrativ helt och hållet. Det är sorgligt.

Försäljningen hade inte behövt bromsa in. AD har processorer så det räcker till alla.

@Ozzed

Såklart de vill använda den starkare cpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Eller hur?

Nämen... Intel är ju faktiskt bäst. De har bäst IPC och högst klockfrekvenser, det är det inget snack om.

Det som är väldigt tråligt är ju att de lyckats få till ett narrativ där de inte bara är bäst utan tydligen det enda alternativet. Så till den grad att när Intel har kapacitetsproblem, ja då saktar hela marknaden in. Vad fan?

Det här får mig faktiskt att bli lite ledsen. Jag som har gått runt och pratat om hur AMD kommer ha ett fönster från Ryzen 3000's lansering fram till att Intel får ordning på kapacitetsproblemen. Men nu verkar det alltså so att för många så är inte AMD ett alternativ. Finns inte Intel i lager så finns inga processorer i lager, liksom. Antingen har de skickligt PR-folk på Intel eller så har folk skygglappar.

Ett problem är nog idiotiska avtal som finns för leverantörer av färdigbyggda system, speciellt för företag. Fortfarande i stort sett omöjligt att hitta exempelvis Threadripper alternativ för företag från många leverantörer (vet detta eftersom jag nyligen letade efter ett sådant för en simuleringsrigg där Threadripper var ett väldigt prisvärt alternativ (fyrkanaligt minne upp till 128 GB och bra prestanda/pris jämfört Intels alternativ, som dessutom är svåra att få tag på). Threadripper finns bara på konsumentmarknaden (i stort sett), vilket det faktiskt blev en beställning från i detta fall då pengarna som sparades var så stora, men är nog sällan företag gör så.
Jag misstänker att Intel har ingått avtal med vissa större leverantörer som gör det är svårt att övergå till att sälja AMD modeller så länge dessa är aktiva (men jag vet inte), verkar konstigt att det är så få AMD alternativ annars dock. Med det sagt behöver de inte nödvändigtvis vara olagliga, är inte jurist.

Permalänk
Medlem

Om syftet är enbart att spela spel på datorn lär man knappast vilja uppgradera när trenden pekar på att streamingtjänster inom spel snart kan bli en stor grej.

Tjänster som dessa lär bidra rejält till minskad hårdvaruförsäljning framöver, gäller även konsoler. Varför ska man köpa senaste xbox, ps4 eller dator när du kan använda en äldre laptop för att streama spel.

Bättre mobila spelenheter eller t om spelanpassade mobiler är nog framtiden om streamingtjänster blir det många tror framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Ozzed

Såklart de vill använda den starkare cpun.

Vilka "de"? Med den ologiska slutsatsen så skulle ju AMD inte sälja några processorer alls, och det gör de ju bevisligen.

Intel's försprång i IPC går inte att förneka, men det är helt flippat att marknaden hellre står med mössan i handen och väntar till Intel löst sina kapacitetsproblem än att köpa AMD, så stor skillnad i prestanda är det inte.

Skrivet av skewgen:

Ett problem är nog idiotiska avtal som finns för leverantörer av färdigbyggda system, speciellt för företag. Fortfarande i stort sett omöjligt att hitta exempelvis Threadripper alternativ för företag från många leverantörer (vet detta eftersom jag nyligen letade efter ett sådant för en simuleringsrigg där Threadripper var ett väldigt prisvärt alternativ (fyrkanaligt minne upp till 128 GB och bra prestanda/pris jämfört Intels alternativ, som dessutom är svåra att få tag på). Threadripper finns bara på konsumentmarknaden (i stort sett), vilket det faktiskt blev en beställning från i detta fall då pengarna som sparades var så stora, men är nog sällan företag gör så.
Jag misstänker att Intel har ingått avtal med vissa större leverantörer som gör det är svårt att övergå till att sälja AMD modeller så länge dessa är aktiva (men jag vet inte), verkar konstigt att det är så få AMD alternativ annars dock. Med det sagt behöver de inte nödvändigtvis vara olagliga, är inte jurist.

Om du menar en typ av avtal där återförsäljare förbinder sig att inte köpa in AMD-processorer så är det olagligt, och här Intel åkt på däng förut så jag hoppas verkligen de inte upprepar sådanna dumheter. https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Micro_Devices,_Inc._v.....

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Minnestillverkarna har inte gett oss någon anledning att lita på dem, tvärtom.

Menar du att det finns ett samband mellan att priserna på ramminne började falla ordentligt efter flera års uppgång en månad efter att kinesiska staten började utreda eventuell kartellbildning? Ren tillfällighet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Jag föreställer mig att en mycket stor andel av datorer som säljs i dag är bärbara, och där är det nog inte, som i en låda, bara att byta ett moderkort för att kunna köra AMD i stället för Intel, utan hela datorns interna konstruktion måste göras om från grunden, och höjd temperatur/förbrukning kanske omöjliggör den prestanda som Intel-versionen erbjöd.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vilka "de"? Med den ologiska slutsatsen så skulle ju AMD inte sälja några processorer alls, och det gör de ju bevisligen.

Intel's försprång i IPC går inte att förneka, men det är helt flippat att marknaden hellre står med mössan i handen och väntar till Intel löst sina kapacitetsproblem än att köpa AMD, så stor skillnad i prestanda är det inte.

Om du menar en typ av avtal där återförsäljare förbinder sig att inte köpa in AMD-processorer så är det olagligt, och här Intel åkt på däng förut så jag hoppas verkligen de inte upprepar sådanna dumheter. https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Micro_Devices,_Inc._v.....

Jag menar att de kan ha gjort avtal av liknande natur men försökt lägga sig på rätt sida lagen...

Men jag spekulerar enbart, inga fakta bakom det annat än att det går segt att få fram ett utbud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare

När man läser detta bör man notera att marknaden för stationära datorer har numera minskat till 23 %, gissningen som görs är ju att andelen fortsätter minskar framöver.

Så även om de flesta på SweClockers sitter på stationära maskiner är det en klar minoritet av PC-marknaden.

På mobilsidan är det för tillfället, tyvärr, inte alls speciellt förvånande att många anser: Intel eller inget.

Ryzen mobile kan bli en bra plattform, men så här långt kan den mest bara ses som en teknikdemo givet alla problem (drivrutiner, orimligt hög "idle" förbrukning, problem att gå ur lägsta frekvensläget vid batteridrift, uselt Linux-stöd (chromebooks)). Alla dessa problem är unika för mobilplattformen, stationära Ryzen fungerar lysande under både Windows och Linux.

Sedan kan man ju undra hur OEMs resonerar. Jobbar väldigt mycket mer ARM och vore därför väldigt praktiskt att ha en ARM-baserad bärbar dator. Sådana finns ju och kan absolut förstå att man säljer dessa med Windows förinstallerat.

Letar man lite på nätet ser man att det finns en hel del som likt mig vill ha en ARM-laptop för att köra Linux på, bl.a. då nära nog 100 % av all programvara kan kan köras "native" på ARM under Linux, något som definitivt inte gäller för Windows.

Men vad gör OEMs? De låser ner sina laptops så totalt att det tog community månader att ens lyckas boota Linux på de flesta modeller, det på laptops som i stort kör samma plattform som många mobiler kör. Dessa mobiler kör ju redan Linux...

Förra artikeln på samma tema nämnde ju att man gissar att bristen under Q2 2019 primärt kommer ligga på de lite billigare modellerna för bärbara, detta då Chromebooks brukar sälja bra under perioden. Men här infinner sig frågan: varför används inte ARM??? En av nyheterna i Chromebooks på senare tid är kompatibilitet med Android som uteslutande kör ARM idag.

ChromeOS i sig är ju bara en webbläsare där applikationer kör JavaScript, spelar noll roll vilken instruktionsuppsättning som används (och finns redan Chromebooks baserad på 32-bitars ARM, men 64-bitars ARM är på alla sätt tekniskt överlägsen då det är en långt bättre instruktionsuppsättning än både 32-bitars ARM och x86).

Är man primärt ute efter ett arbetsverktyg måste ju sakerna fungera. Så kontantan blir ju att Intel i många fall är det enda realistiska alternativet för bärbara, vilket för närvarande står för 77 % av PC-marknaden (enligt IDC).

Håller tummarna att kommande ARM Cortex A76 laptops inte har samma idiotiska låsning, detta är ju den första CPU-designen från ARM där "IPC" är helt i nivå med AMD/Intel. A76 kan klockas strax över 3,0 GHz.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Vilka "de"? Med den ologiska slutsatsen så skulle ju AMD inte sälja några processorer alls, och det gör de ju bevisligen.

Intel's försprång i IPC går inte att förneka, men det är helt flippat att marknaden hellre står med mössan i handen och väntar till Intel löst sina kapacitetsproblem än att köpa AMD, så stor skillnad i prestanda är det inte.

Om du menar en typ av avtal där återförsäljare förbinder sig att inte köpa in AMD-processorer så är det olagligt, och här Intel åkt på däng förut så jag hoppas verkligen de inte upprepar sådanna dumheter. https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Micro_Devices,_Inc._v.....

@Ozzed
"De" som du pratade om i ditt inlägg som inte köper Amd om Intel inte levererar cpuer.

Jo det är enorm skillnad i spelprestanda när inte gpu flaskar/ man har mega stark gpu.
Jag och många andra sitter nog inte och kör CB hela dagarna.

Och ja, jag har både en amd maskin och några Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Ozzed
"De" som du pratade om i ditt inlägg som inte köper Amd om Intel inte levererar cpuer.

Jo det är enorm skillnad i spelprestanda när inte gpu flaskar/ man har mega stark gpu.
Jag och många andra sitter nog inte och kör CB hela dagarna.

Och ja, jag har både en amd maskin och några Intel.

Nu är det ju så att merparten av marknaden inte består av spel PC's, och merparten av spel PC's inte har, eller någonsin kommer att ha megastark GPU, så om de gör sina val baserat på det du säger så är det inte det minsta rationellt utan endast ett resultat av Intel's mindshare i full blom, så att säga.

"Jag vill ha den CPU som inte flaskar om jag teoretiskt sett hade haft ett grafikkort jag aldrig kommer ha", duger inte som argument. Notera här att vi pratar om den breda massmarknaden på de segment som på riktigt gör avtryck i försäljningen.

Att det ser helt annorlunda ut här på Sweclockers är en annan sak. Det är nog många här som faktiskt har eller kommer ha en GPU som drar nytta av Intel's IPC-försprång.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bara låta detta ske, vill folk vara utan datorer för att dom får mindre FPS med AMD än med intel så är det helt och hållet deras val, sen att många inte skulle märka av skillnaden om man stänge av FPS-overlay är en helt annan sak.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Master of Overkill

Tror bara Intel rep är högre.

Men AMD kommer ju ikapp små steg!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240