Hjälp med ny förstärkare

Permalänk
Medlem

Hjälp med ny förstärkare

Hej!

Min nuvarande förstärkare verkar ha dött, så jag är i behov av en ny förstärkare.

Min setup är;
2x Dynavoice DF-8 högtalare
1x Dynavoice DC-5 center
1x XTZ förstärkare 12.16

LG Oled C8 55"
Apple TV 4k

Jag letar efter en förstärkare som klarar av att driva min setup, som dessutom har 4k, Dolby Vision och HDR.
Min prisklass är så lite som möjligt. Jag tar snart examen och kommer efter jag köpt hus, uppgradera.

Har ni några förslag på en förstärkare som klarar av det jag begär? Som sagt, helst så billig som möjlig.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Billigare får du nog inte
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/onkyo-tx-sr373-bioforsta...
finns nog i silver också

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Billigare får du nog inte
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/onkyo-tx-sr373-bioforsta...
finns nog i silver också

Verkar dock inte ha Dolby Vision :S

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Verkar dock inte ha Dolby Vision :S

Koppla apple tv till tv och skicka ljudet till förstärkaren.
Vad är det du kollar på som har stöd för dolby vision?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1104358/tv-ljud-bild/hemmabio...

men saknar atmos, men det hade du väl inte som krav

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@LudvigLindell: Atmos känns som overkill i hemmamiljö. Men de som gillar overkill får väl köra atmos då

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Koppla apple tv till tv och skicka ljudet till förstärkaren.
Vad är det du kollar på som har stöd för dolby vision?

Netflix

Skrivet av LudvigLindell:

https://www.komplett.se/product/1104358/tv-ljud-bild/hemmabio...

men saknar atmos, men det hade du väl inte som krav

Intressant. Tror du att den klarar av att driva mina högtalare m.m.?

Förövrigt ligger min budget på cirka 5k, men jag vill ha så billigt som möjligt ändå. Så länge allt fungerar utan problem för mig (dvs, tv, subben, högtalarna osv)

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Netflix

Intressant. Tror du att den klarar av att driva mina högtalare m.m.?

Förövrigt ligger min budget på cirka 5k, men jag vill ha så billigt som möjligt ändå. Så länge allt fungerar utan problem för mig (dvs, tv, subben, högtalarna osv)

Inte fullt ut men kanske tillräckligt?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Verkar dock inte ha Dolby Vision :S

Köp den billigaste på denna listan.

https://www.dolby.com/us/en/categories/avr/dolby-vision-compa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Tack för den länken! Vet du om den är up to date?
Hittade den här; http://www.telemekano.com/hemmabio/945-marantz-nr1509-skylt-e...

Men den finns inte med i din lista, dock står det att den ska ha Dolby Vision.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk

Kolla in Yamaha 483. Den har stöd för Dolby Vision och finns för 3489:-.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receive...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk

Har du kollat säkringen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Koppla apple tv till tv och skicka ljudet till förstärkaren.
Vad är det du kollar på som har stöd för dolby vision?

Jag tänkte samma. Koppla din chromecast till tvn istället, då kan du ju köpa billigare förstärkare (begagnat?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VicMackey:

Kolla in Yamaha 483. Den har stöd för Dolby Vision och finns för 3489:-.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receive...

Skickades från m.sweclockers.com

Dock verkar den vara för klen för min setup eller jag kanske har fel?

Skrivet av guineapig:

Jag tänkte samma. Koppla din chromecast till tvn istället, då kan du ju köpa billigare förstärkare (begagnat?)

Skickades från m.sweclockers.com

Bara för att jag vill ha billigt betyder det inte att jag inte vill att det ska fungera.
Jag hade det kopplat så innan min förstärkare dog. Det är rätt drygt.

Ska du spela ps3? En kontroll.
Ska du kolla TV? En annan.
Ska du kolla på netflix? En annan.

Nä, det var för drygt.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av FBGKimpan:

Tack för den länken! Vet du om den är up to date?
Hittade den här; http://www.telemekano.com/hemmabio/945-marantz-nr1509-skylt-e...

Men den finns inte med i din lista, dock står det att den ska ha Dolby Vision.

Listan verkar vara ungefär ett år gammal.
Jag baserar detta på Denon's modeller som finns med där. I listan finns X2400H, men den som säljs nu är X2500H.

Mycket möjligt alltså att Marantzen du pratar om har Dolby Vision men att den bara inte finns med där.
Marantz och Denon verkar dela mycket teknik. T.ex. verkar Marantz ofta ha samma Heos-stöd som Denons förstärkare.

Tänk på att den Marantzen är något klenare med fokus på att vara liten och nätt snarare än att vara kraftig. Den låter nog säkert bra ändå dock!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av FBGKimpan:

Dock verkar den vara för klen för min setup eller jag kanske har fel?

Bara för att jag vill ha billigt betyder det inte att jag inte vill att det ska fungera.
Jag hade det kopplat så innan min förstärkare dog. Det är rätt drygt.

Ska du spela ps3? En kontroll.
Ska du kolla TV? En annan.
Ska du kolla på netflix? En annan.

Nä, det var för drygt.

Nu förstår jag inte riktigt. Varför skulle du behöva tre olika fjärrkontroller? En till Tvn och en till receivern är jag med på var kommer den tredje ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Nu förstår jag inte riktigt. Varför skulle du behöva tre olika fjärrkontroller? En till Tvn och en till receivern är jag med på var kommer den tredje ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom förstärkaren inte stödje hdr fick jag ha

Apple tv till tvn - en kontroll
Förstärkaren - en kontroll
Tvn - en kontroll

Med en förstärkare som stödjer allt, räcker 1 kontroll.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk

Ok då är jag med på tåget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om du ska ha mest strömstarka (effektstark) förstärkaren med bäst funktionalitet (många hdmi in och 2 ut, hdmi på fronten för ex videokamera eller annat, app kontroll, nätverk, 4k passthrough etc etc) för ett hyfsat lågt pris så rekommenderar jag onkyo. En tx-nr 686 borde driva din setup ganska lätt, jag har haft både 609 och 636 (båda två föregångare). De brukar reas ut i slutet av sin livscykel. Dock så har de historiskt sett haft temperaturproblem, båda två mina har bildväxeln pajat i efter några år. Ska du ha den stående inuti en tvbänk så kommer den antagligen inte hålla 10år. Båda mina gick sönder efter 3-4 år. Jag ersatte den med yamaha som verkar hålla som en pansarvagn då jag tröttnade på att de bara höll några år..

Permalänk

Obs en onkyo 686 är bra mycket starkare än 373 som länkats ovan..

Permalänk
Medlem

Blev en https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4851996

Kommer säkert ångra mig över att den inte har Alexa... Men men, många som tipsade om den så förhoppningsvis kommer den vara likvärdig min gamla åtminstånde.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffalakofot:

Om du ska ha mest strömstarka (effektstark) förstärkaren med bäst funktionalitet (många hdmi in och 2 ut, hdmi på fronten för ex videokamera eller annat, app kontroll, nätverk, 4k passthrough etc etc) för ett hyfsat lågt pris så rekommenderar jag onkyo. En tx-nr 686 borde driva din setup ganska lätt, jag har haft både 609 och 636 (båda två föregångare). De brukar reas ut i slutet av sin livscykel. Dock så har de historiskt sett haft temperaturproblem, båda två mina har bildväxeln pajat i efter några år. Ska du ha den stående inuti en tvbänk så kommer den antagligen inte hålla 10år. Båda mina gick sönder efter 3-4 år. Jag ersatte den med yamaha som verkar hålla som en pansarvagn då jag tröttnade på att de bara höll några år..

Hoppar in o ”kapar” tråden lite - hoppas det är ok!
Du verkar ha koll så därför frågar jag om du kan rekommendera en hembio-förstärkare där prio ligger på enkelhet snarare än 145663 st funktioner, ljudbilds-effekter etc som jag ALDRIG kommer använda?
Har idag en Onkyo 626 som börjar ge upp.
Värdesätter alla anslutningsmöjligheter, kraften men vill INTE ha lull-lullet.
Tänk NAD för 10-20 år sedan i hifi-miljö där de skapade sig ett namn med så ”enkla” förstärkare som möjligt.
Finns den motsvarigheten som jag söker i hembio-förstärkarens förlovade land...?

Permalänk
Medlem

Får tolka tystnaden som att ovannämnda förstärkare helt sonika inte existerar...

Permalänk

@elp: Tankarna går lite till Denon's Heos-förstärkare, om du tror att den räcker till?
Men jag kan tycka att det är svårt att tolka exakt vad du vill slippa ifrån. Ljudformat och anslutningar går ju som hand i hand. Att ha massor med anslutningar som inte har stöd för många olika format blir ju någonstans kontraproduktivt..

Men, om man vill ha en något nedskalad förstärkare som ändå är kompetent så tror jag det kan vara något att snegla på. Åtminstone kommer man ifrån den traditionella looken lite grann.

https://www.hifiklubben.se/streaming/heos-by-denon/heos-by-de...

https://www.avforums.com/review/denon-heos-avr-av-receiver-re...

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@elp: Tankarna går lite till Denon's Heos-förstärkare, om du tror att den räcker till?
Men jag kan tycka att det är svårt att tolka exakt vad du vill slippa ifrån. Ljudformat och anslutningar går ju som hand i hand. Att ha massor med anslutningar som inte har stöd för många olika format blir ju någonstans kontraproduktivt..

Men, om man vill ha en något nedskalad förstärkare som ändå är kompetent så tror jag det kan vara något att snegla på. Åtminstone kommer man ifrån den traditionella looken lite grann.

https://www.hifiklubben.se/streaming/heos-by-denon/heos-by-de...

https://www.avforums.com/review/denon-heos-avr-av-receiver-re...

Nu när jag läser min egen text så kan jag hålla med dig om att det jag vill ha sagt blir lite kryptiskt o svårtolkat!
Vad jag försöker säg är att jag vill komma bort ifrån alla xxx inställningar som man kan göra, en manual som är i paritet med bibeln (och som jag ALDRIG kommer bli färdig till att läsa), en massa ljudbilder-kulisser/effekter som jag aldrig kommer använda.
Vad jag vill är att kunna använda receivern som ett nav i min hemmabio-anläggning men många anslutningsmöjligheter men ett minimum av lull-lull.

För att ta fjärrisen som exempel som är så pass överbelarmad med knappar och inställningsmöjligheter så att när sambon eller sonen råkar trycka på "fel" knapp så tar det timmar att försöka återställa till ursprungsläget.

Vet ej om det blev mycket tydligare vad det är jag eftersöker men Denon-stärkaren såg absolut minimalistisk ut och kanske är det jag efterfrågar.
Får läsa på lite mera och kanske besöka en Hifi-klubbs representant endera dagen.

Under tiden tages gladligen fler förslag emot - om någon begriper vad det är jag efterfrågar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Hoppar in o ”kapar” tråden lite - hoppas det är ok!
Du verkar ha koll så därför frågar jag om du kan rekommendera en hembio-förstärkare där prio ligger på enkelhet snarare än 145663 st funktioner, ljudbilds-effekter etc som jag ALDRIG kommer använda?
Har idag en Onkyo 626 som börjar ge upp.
Värdesätter alla anslutningsmöjligheter, kraften men vill INTE ha lull-lullet.
Tänk NAD för 10-20 år sedan i hifi-miljö där de skapade sig ett namn med så ”enkla” förstärkare som möjligt.
Finns den motsvarigheten som jag söker i hembio-förstärkarens förlovade land...?

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/yamaha-a-s501-svartstere...

den har jag. tycker den är rätt clean, visserligen bara stereo men finns andra varianter som troligtvis är hyfsat enkla. hade en med MASSOR av lull lull men något hände med lull lullet så nu ska luppen och lödkolven leka lite men det tar jag när jag orkar. yamahan känns gedigen och rätt stilren. den har lite ett par lull lull funktioner men det är inget jag tittat på eller besvärats av.
den är dessutom rätt stark. en polare hade en fest och hans PA steg gick sönder så vi fick köra med den där och det fungerade förvånansvärt bra på så stora högtalare. 2x15 tums basar i varje samt mellan register och horn. trodde verkligen inte den skulle kunna leverera den volymen den gjorde.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Koppla apple tv till tv och skicka ljudet till förstärkaren.
Vad är det du kollar på som har stöd för dolby vision?

😳 skojar du??? Det absolut vanligaste streamingtjänsten Netflix har MASSOR med dolby vision titlar.
OT du har ganska bra utrustning (tvn är grym) så varrrfööör snåla med bioljudet???????
Pioneer ( lite kallt ljud..men väldigt detaljrikt) med Marantz som är varmt och massor detalj är valet enkelt. Marantz. Kolla in dem och be om en lyssning. Rekomenderar starkt! Otroligt musikaliska förstärkare. Har en 7008 hembioförstärkare och blor kär i stereo ljudet varje gång jag lyssnar på musik. Du måste höra för att förstå.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

😳 skojar du??? Det absolut vanligaste streamingtjänsten Netflix har MASSOR med dolby vision titlar.
OT du har ganska bra utrustning (tvn är grym) så varrrfööör snåla med bioljudet???????
Pioneer ( lite kallt ljud..men väldigt detaljrikt) med Marantz som är varmt och massor detalj är valet enkelt. Marantz. Kolla in dem och be om en lyssning. Rekomenderar starkt! Otroligt musikaliska förstärkare. Har en 7008 hembioförstärkare och blor kär i stereo ljudet varje gång jag lyssnar på musik. Du måste höra för att förstå.

Har inte så bra koll på vad streamingtjänster har för utbud och features eftersom bildkvalitén är överlägsen på UHD bluray, så det finns ingen anledning till att betala för streamingtjänster...

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

😳 skojar du??? Det absolut vanligaste streamingtjänsten Netflix har MASSOR med dolby vision titlar.
OT du har ganska bra utrustning (tvn är grym) så varrrfööör snåla med bioljudet???????
Pioneer ( lite kallt ljud..men väldigt detaljrikt) med Marantz som är varmt och massor detalj är valet enkelt. Marantz. Kolla in dem och be om en lyssning. Rekomenderar starkt! Otroligt musikaliska förstärkare. Har en 7008 hembioförstärkare och blor kär i stereo ljudet varje gång jag lyssnar på musik. Du måste höra för att förstå.

Håller med om att Marantz har ett riktigt härligt ljud. Hade en SR7009 som jag var tvungen att sälja då den inte stödde 4k/HDR.
Sen blev det än NAD och den låter helt underbart.

Denna kanske vore något för trådskaparen - https://www.hembiobutiken.se/temasida/2454-eisa-arets-basta-p...

Edit: Ooops, såg just att TS redan shoppat en förstärkare

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk

@elp: Såg att du fick ett till tips på en Yamaha.

Frågan är bara, har du behov av HDMI in och ut? Vill du ha surround även om det ska vara enklare? Det blir ju tämligen avgörande för hur enkelt det kan bli

Visa signatur

.:bjorn